Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
samwise schreef:Citaat:Trouwens TS, waarom was je er al niet zo'n fan van?
Omdat het imo het verkeerde voorbeeld geeft over het trainen van een paard. Ik zie dat zo vaak, trouwens ook bij dressuur, dat links/rechts gefriemel tot ze achter de hand kruipen en alle balans op de voorhand duikt. Onder het mom van nageven en ontspaning!
Weinigen streven een constante verbinding na met impuls van achteren naar de hand toe, zodat het paard de achterhand onder de massa kan brengen en dan vanzelf nagefelijkheid en ontspanning krijgen.
Nogmaals het gaat me niet alleen om het western rijden op zich maar de methodes die naar buiten gebracht worden als goed voor het paard.
samwise schreef:Citaat:Trouwens TS, waarom was je er al niet zo'n fan van?
Omdat het imo het verkeerde voorbeeld geeft over het trainen van een paard. Ik zie dat zo vaak, trouwens ook bij dressuur, dat links/rechts gefriemel tot ze achter de hand kruipen en alle balans op de voorhand duikt. Onder het mom van nageven en ontspaning!
Weinigen streven een constante verbinding na met impuls van achteren naar de hand toe, zodat het paard de achterhand onder de massa kan brengen en dan vanzelf nagefelijkheid en ontspanning krijgen.
Nogmaals het gaat me niet alleen om het western rijden op zich maar de methodes die naar buiten gebracht worden als goed voor het paard.
samwise schreef:Ok, misschien was het verstandiger geweest om de topictitel en het filmpje anders te gebruiken, maar het feit blijft dat dit wel in beginsel de methode is die ik veel zie bij mensen die western proberen te rijden.
Ik kom regelmatig langs een "westernmanege" waar lessen worden gegeven in de buitenbak waar de honden geen brood van lusten. Daar proberen ze hetzelfde te doen wat vervolgens niet lukt en dan maar keihard doorproberen.
Hoe dan ook ik vindt het een verkeerd voorbeeld van een instructievideo om mensen voor te doen hoe je moet rijden
Citaat:Wel jammer dat je net die verkeerde voorbeelden hebt gezien....
samwise schreef:Citaat:Wel jammer dat je net die verkeerde voorbeelden hebt gezien....
Tuurlijk snap ik dat er een hoop ruiters tussen zitten die meer vernielen dan goed doen, dat geldt voor elke tak van sport. maar in die takken van sport is dat niet het doel.
Ik zie dat het doel in western juist wel is, een zo lang en laag mogelijke hoofdhalshouding te krijgen waardoor er geen sprake is van horizontaal evenwicht laat staan gedragenheid.
Ik vind het hartstikke knap wat sommige doen met zo goed als onzichtbare hulpen maar ik denk dat de manier van trainen niet bijdraagt aan het sterker en gezonder maken van een paard
Bergje schreef:Gaan we nu het hele westerngebeuren baseren op 1 filmpje wat toevallig ergens op internet staat?
Net zoals wanneer we als we over dressuur praten het meteen op Anky schuiven?
Zoals al eerder gezegd, iedereen in zijn waarde laten en iedereen zijn rijstijl in waarde laten. Overal zitten rotte appels tussen. De topictitel in combinatie met het filmpje lijkt me een beetje een ongelukkige keuze.
beestenfreak schreef:http://www.youtube.com/watch?v=3hQjS35G ... re=related
kijk bv eens naar dit filmpje. ik zie dus echt geen "constand gefriemmel aan de teugels". ook niet in de filmpjes van nielsd.
(niet dat ik iets tegen springen en dressuur heb en tuurlijk zijn er met western ook mensen die het niet goed doen maar ik snap het nu van dit topic niet echt)
Citaat:en ik niet houd van "ja maar in de dressuuur dit en bij springen dat" Dit soort praktijken zijn gewoon niet goed te praten, in geen enkele dicipline.
nielsd schreef:Als ik mijn paard niet zou verzamelen dan zou ik nergens komen op show. Je word op de shows er erg voor afgestraft als je paard uit elkaar loopt.
Een paard wat niet verzameld is zal nooit netjes over balken kunnen lopen (voor de trail) galopswissels om de paar passen, nette circkels rijden, geen sliding stops etc.
Wat links hoe het imo wel hoort (ipv dat filmpje wat jij post, wat imo geneens heel erg fout is)
http://www.youtube.com/watch?v=VGMI8GYA-5c
http://www.youtube.com/watch?v=zdFaW0jfYF4