Is dit nu western??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Is dit nu western??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:13

western rijden is ook niet mijn ding....waarom niet?
tja...de meeste lopen enorm op de voorhand en krabbelen...lopen erg kort.
Dat zie je trouwens bij dit paard ook ,een erge korte stap.
Wel het hoofd naar beneden maar het tempo is er meteen uit...dat is niet alleen met western zo hoor....
Maar goed...ieder zijn ding toch?
De ruiter gaat verder heel zacht en vriendelijk met het paard om,wat wil je nog meer?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:24

samwise schreef:
Citaat:
Trouwens TS, waarom was je er al niet zo'n fan van?

Omdat het imo het verkeerde voorbeeld geeft over het trainen van een paard. Ik zie dat zo vaak, trouwens ook bij dressuur, dat links/rechts gefriemel tot ze achter de hand kruipen en alle balans op de voorhand duikt. Onder het mom van nageven en ontspaning!

Weinigen streven een constante verbinding na met impuls van achteren naar de hand toe, zodat het paard de achterhand onder de massa kan brengen en dan vanzelf nagefelijkheid en ontspanning krijgen.

Nogmaals het gaat me niet alleen om het western rijden op zich maar de methodes die naar buiten gebracht worden als goed voor het paard.

Dan had je misschien je beginpost wat anders moeten formuleren.
Bijvoorbeeld: Is het naar beneden werken van westernpaarden (zoals bijvoorbeeld in dit filmpje gedaan wordt) niet erg nadelig voor de verzameling?

Dan had je denk ik een serieuzere discussie gekregen dan nu.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:41

voor de verzameling zal het minder nadelig zijn als voor ruime gangen behouden..

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:47

samwise schreef:
Citaat:
Trouwens TS, waarom was je er al niet zo'n fan van?

Omdat het imo het verkeerde voorbeeld geeft over het trainen van een paard. Ik zie dat zo vaak, trouwens ook bij dressuur, dat links/rechts gefriemel tot ze achter de hand kruipen en alle balans op de voorhand duikt. Onder het mom van nageven en ontspaning!

Weinigen streven een constante verbinding na met impuls van achteren naar de hand toe, zodat het paard de achterhand onder de massa kan brengen en dan vanzelf nagefelijkheid en ontspanning krijgen.

Nogmaals het gaat me niet alleen om het western rijden op zich maar de methodes die naar buiten gebracht worden als goed voor het paard.

Ik zie niets anders meer dan links/rechts gezaag (ja ik noem het gewoon gezaag). In de basissport als ook op topniveau, bij paardenscholen en ook bij de ORUNcursussen. Het is geen kunst meer, maar gewoon gezaag van links naar rechts. Ik ga altijd voor een wat lossere teugel, een passieve hand en vooral rijden vanuit je zit. Het paard moet op zijn eigen benen lopen en jij als ruiter moet ervoor zorgen dat het paard niet uit balans raakt zodat die fatsoenlijk kan verzamelen. Een paard kan niet correct verzamelen als je hem uit balans brengt, vandaar dat een ruiter die scheef zit ook geen Z-proef zou kunnen afleggen. Helaas zie je ze steeds vaker, scheve Z ruiters met een in de krul getrokken onverzameld paard die nog beloond worden ook.

Dus nee het is niet alleen het western, maar helaas ook de dressuurwereld die er niets meer van bakt.

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:49

Dit is misschien western, maar niet zoals het hoort!!!

Dit is niet de manier om een paard in het western het hoofd naar beneden te vragen en relaxen!!!

Helaas is het wel een veel geziene methode. Mocht je dit dus tegenkomen dan weet je wat voor vlees je in de kuip hebt. ;)

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:51

Gaan we nu het hele westerngebeuren baseren op 1 filmpje wat toevallig ergens op internet staat?
Net zoals wanneer we als we over dressuur praten het meteen op Anky schuiven?
Zoals al eerder gezegd, iedereen in zijn waarde laten en iedereen zijn rijstijl in waarde laten. Overal zitten rotte appels tussen. De topictitel in combinatie met het filmpje lijkt me een beetje een ongelukkige keuze.

samwise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 20:58

Ok, misschien was het verstandiger geweest om de topictitel en het filmpje anders te gebruiken, maar het feit blijft dat dit wel in beginsel de methode is die ik veel zie bij mensen die western proberen te rijden.
Ik kom regelmatig langs een "westernmanege" waar lessen worden gegeven in de buitenbak waar de honden geen brood van lusten. Daar proberen ze hetzelfde te doen wat vervolgens niet lukt en dan maar keihard doorproberen.

Hoe dan ook ik vindt het een verkeerd voorbeeld van een instructievideo om mensen voor te doen hoe je moet rijden

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:13

samwise schreef:
Ok, misschien was het verstandiger geweest om de topictitel en het filmpje anders te gebruiken, maar het feit blijft dat dit wel in beginsel de methode is die ik veel zie bij mensen die western proberen te rijden.
Ik kom regelmatig langs een "westernmanege" waar lessen worden gegeven in de buitenbak waar de honden geen brood van lusten. Daar proberen ze hetzelfde te doen wat vervolgens niet lukt en dan maar keihard doorproberen.

Hoe dan ook ik vindt het een verkeerd voorbeeld van een instructievideo om mensen voor te doen hoe je moet rijden

Daar zijn in de 'Engelse' manier van rijden ook meeeer dan genoeg voorbeelden van te vinden (of welke tak van paardensport dan ook). Dat wil niet zeggen dat ALLE westernruiters zo rijden. Alle mensen die ik ken die western rijden doen dit niet op die harde manier, maar juiste op een hele subtiele manier. En dat is voor mij de essentie van het western rijden en ben ik er als een blok voor gevallen. _/-\o_ Maar goed, ik besef ook wel dat het op andere manieren wordt gedaan waar jij, terecht, niet zo gecharmeerd van bent. Wel jammer dat je net die verkeerde voorbeelden hebt gezien....

samwise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 21:35

Citaat:
Wel jammer dat je net die verkeerde voorbeelden hebt gezien....

Tuurlijk snap ik dat er een hoop ruiters tussen zitten die meer vernielen dan goed doen, dat geldt voor elke tak van sport. maar in die takken van sport is dat niet het doel.

Ik zie dat het doel in western juist wel is, een zo lang en laag mogelijke hoofdhalshouding te krijgen waardoor er geen sprake is van horizontaal evenwicht laat staan gedragenheid.

Ik vind het hartstikke knap wat sommige doen met zo goed als onzichtbare hulpen maar ik denk dat de manier van trainen niet bijdraagt aan het sterker en gezonder maken van een paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:40

Samwise: Volgens mij heb jij nooit echt naar western gekeken? Of net naar de verkeerde ruiters, dat kan ook.

Ik ben per training (afhankelijk van niveau vh paard) ongeveer een 20 min al bezig met het rechtrichten van het paard.
En je vraagt een verzameld paard wat aan een losse teugel loopt. Echter vergeten sommigen dat eerste maar je hoort eerst je paard verzameld te hebben en dan pas ga je op 1 hand en op een losse teugel.

Als ik mijn paard niet zou verzamelen dan zou ik nergens komen op show. Je word op de shows er erg voor afgestraft als je paard uit elkaar loopt.

Een paard wat niet verzameld is zal nooit netjes over balken kunnen lopen (voor de trail) galopswissels om de paar passen, nette circkels rijden, geen sliding stops etc.

Wat links hoe het imo wel hoort (ipv dat filmpje wat jij post, wat imo geneens heel erg fout is)
http://www.youtube.com/watch?v=VGMI8GYA-5c
http://www.youtube.com/watch?v=zdFaW0jfYF4
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-09 21:47, in het totaal 3 keer bewerkt

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:43

Ik vind dit ook geen fantastisch filmpje. Tuurlijk gaat dit paard naar beneden als er gebumpt wordt, er hangt een shank in. Dat werkt veel scherper in dan bv een trens. Ik vind dit meer gezaag.
Kijk, een shank werkt scherper in dan een trens, dus met een trens ga je mss wat harder moeten zogenaamd bumpen om hetzelfde resultaat te krijgen?? En noemen we dat dan niet zagen?

Ik vind westernrijden heel mooi om te zien, dressuur ook? Ben fan van alles wat met paarden is als het maar paardvriendelijk gebeurt. En dit paard blijft er rustig bij maar doe dit bij de mijne en je vliegt er af.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:45

Ik vind dit wel mee vallen.. spijt me zeer.. maar als ik zie hoe er gezaagd wordt op wedstrijden en in trainingen..
Ik vind dit paard er ook zeer relaxed uit zien ook!

Oh ik praat niks goed.. maar toch, als ik het vergelijk met hier boven.. :9

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:47

[/quote]Tuurlijk snap ik dat er een hoop ruiters tussen zitten die meer vernielen dan goed doen, dat geldt voor elke tak van sport. maar in die takken van sport is dat niet het doel.
Ik zie dat het doel in western juist wel is, een zo lang en laag mogelijke hoofdhalshouding te krijgen waardoor er geen sprake is van horizontaal evenwicht laat staan gedragenheid.
Ik vind het hartstikke knap wat sommige doen met zo goed als onzichtbare hulpen maar ik denk dat de manier van trainen niet bijdraagt aan het sterker en gezonder maken van een paard[/quote]

Dat is echt niet het doel inderdaad. Tenminste niet zoals ik het heb geleerd en nog leer. Het doel is in eerste instantie dat het paard zichzelf leert te dragen en dat gaat toch echt vanuit de achterhand. Verder, wat je zelf al noemt, is het doel je paard te laten bewegen op (bijna) onzichtbare hulpen. Is toch prachtig!!!

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:48

samwise schreef:
Citaat:
Wel jammer dat je net die verkeerde voorbeelden hebt gezien....

Tuurlijk snap ik dat er een hoop ruiters tussen zitten die meer vernielen dan goed doen, dat geldt voor elke tak van sport. maar in die takken van sport is dat niet het doel.

Ik vind het hartstikke knap wat sommige doen met zo goed als onzichtbare hulpen maar ik denk dat de manier van trainen niet bijdraagt aan het sterker en gezonder maken van een paard

Waarop baseer je dit? Bij western werk je ook toe naar verzameling en gedragenheid, als je het goed doet teminste. Daarbij zijn echte westernpaarden heel anders gebouwd dan dressuurpaarden, daar moet je ook mee rekening houden.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:52

Maar goed dat al die western paarden die zo slecht gereden en getraind worden door iedereen, wel luisteren naar de cowboy zouden ze dit niet doen komen ze misschien wel op de hoorns van de koe terecht. Sorry ik vindt dit echt nergens overgaan, ik zeg niet dat ik veel van western weet, maar ik weet wel dat die beesten een gezondere leefstijl en huisvesting als dressuurpaarden hebben, maar dat is natuurlijk weer een andere discussie. Maar waar t jou dus omgaat is dat dit de verkeerde manier is om dit als een instructievideo te gebruiken? Of bedoel je nou iets anders. Ik vindt het anders een hele duidelijke instrunctiefilm er wordt duidelijk verteld dat ze het overdreven doet. Als wij een jong dressurpaard rijden geven we toch ook overdreven richting aan door de teugel incl. hand zover naar binnen te houden. Is dit dan ook een foute instructie doet iedereen dit dan verkeerd??

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:05

http://www.youtube.com/watch?v=3hQjS35G ... re=related
kijk bv eens naar dit filmpje. ik zie dus echt geen "constand gefriemmel aan de teugels". ook niet in de filmpjes van nielsd.
(niet dat ik iets tegen springen en dressuur heb en tuurlijk zijn er met western ook mensen die het niet goed doen maar ik snap het nu van dit topic niet echt)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:08

Bergje schreef:
Gaan we nu het hele westerngebeuren baseren op 1 filmpje wat toevallig ergens op internet staat?
Net zoals wanneer we als we over dressuur praten het meteen op Anky schuiven?
Zoals al eerder gezegd, iedereen in zijn waarde laten en iedereen zijn rijstijl in waarde laten. Overal zitten rotte appels tussen. De topictitel in combinatie met het filmpje lijkt me een beetje een ongelukkige keuze.

Nee ik basseer het hele westerngebeuren op wat ik in zo'n pakweg 3 jaar tijd in de praktijk heb gezien.
En vind het jammer dat ik destijds niet een uurtje of 6 aan films heb gemaakt waarop te zien is dat ruiters letterlijk en figuurlijk hun paard aan het flossen zijn en proberen met een paar hele hardhandige handen een twisted wire bitje door de kaken van hun 3 jarige te trekken.
Dit betreft o.a een zeer bekend trainer in nederland en een andere bekende en de leerlingen daarvan.
Er is al vaker gesproken over de manier van bit gebruik bij het western op het forum dus nieuw is het niet. het is wel dat deze manier op veelvuldige wijze gebruikt wordt en niet zo zacht ook. En dat terwijl we weten dat paarden heel gevoelig zijn in de mond.
En ik vind het jammer want ben zelf gek op western en weet uit ervaring dat het heel en heel erg moeilijk is een trainer te vinden die dit dus niet hanteert maar werkt van uit rechtgerichtheid . Dan komt dat hoofd vanzelf en kun je het in alle standen instellen voor je wedstrijd.

En ik vind ook de reden als een tang op een varken slaan "een paard vlucht minder snel met zijn hoofd laag bij de grond"

Over dressuur ga ik het hier niet hebben omdat het hier puur over western rijden gaat en ik niet houd van "ja maar in de dressuuur dit en bij springen dat" Dit soort praktijken zijn gewoon niet goed te praten, in geen enkele dicipline.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:22

Ja zoals iemand ooit al eens tegen mij gezegd heeft:"Je moet wel hardhandig zijn om aan de top te komen anders leert een paard het nooit". Nou sorry maar als dat zo is hang ik mn zadel en cap in de boom en stop ik ermee. Maar dit filmpje valt reuze mee, t wordt duidelijk verteld dat je het niet zo moet doen omdat ze het overdrijft zodat iedereen het duidelijk kan zien.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:44

ik vind het er gewoon vriendelijk uitzien, heb geen verstand van westernrijden. Maar de manier waarop het verteld word is duidelijk en er word aangegeven dat het niet lijkt op zagen en dat het paard uiteindelijk moet gaan reageren op enkel het bumpen van de benen. ik vind dit 100 malen vriendelijker als hoe sommige mensen in de dressuursport hun paaden aan de teugel rijden. Met allerlei hulpmiddelen zelfs als het niet lukt. Dit paard word netjes gevraagd om naar benden te gaan en doet dit keurig. De ruiter heeft de teugels op een los contact, de impact is dus ook vele malen minder als wanneer de teugels strak worden gehouden!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:47

Ik snap het punt van de TS wel dat er in de western soms meer nadruk lijkt te liggen op het naar beneden werken van het hoofd dan op het correct gebruiken van het lichaam. Dat gebeurt zeker op lager niveau veel.

Het probleem ligt denk ik bij de wedstrijden op lager niveau. Een paard wat met zijn hoofd hoog loopt heeft daar geen schijn van kans, en een paard dat laag loopt wel. Op hoger niveau is de verzameling belangrijker en daarbij lopen alle paarden uiteraard met een 'leveled top line' (als het goed is).
Maar om als ruiter snel succes te hebben, zorg je dus in eerste instantie dat het paard zijn hoofd laag draagt. Als je dan doorgroeit, kom je erachter dat het niet zo handig was, want om echt spierkracht voor verzameling op te bouwen, is het juist weer nodig om het paard op te richten. Uiteindelijk zal hij dan vanzelf weer zakken als hij echt verzameld en in balans loopt.

In de loopbaan van een ruiter is het dus: hoofd laag-hoofd hoog-hoofd laag. Niet echt handig. Hoofd hoog-hoofd hoog-hoofd laag zou handiger zijn. Het zou wel een goed idee zijn om daar in de jurering van wedstrijden op laag niveau meer rekening mee te houden.

Mijn trainer helpt mij nu bij het meer oprichten van mijn paard om hem te trainen voor meer verzameling. En het is toch echt een westerntrainer :D. Ik vind het daarom jammer dat alle western wordt afgeschreven terwijl wij hier juist zo hard aan werken, en ongetwijfeld velen met ons.

samwise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 23:53

beestenfreak schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=3hQjS35G ... re=related
kijk bv eens naar dit filmpje. ik zie dus echt geen "constand gefriemmel aan de teugels". ook niet in de filmpjes van nielsd.
(niet dat ik iets tegen springen en dressuur heb en tuurlijk zijn er met western ook mensen die het niet goed doen maar ik snap het nu van dit topic niet echt)

Heb het filmpje gezien, echt geweldig dit. Heb geen idee hoe ze dit de paarden leren. Lijkt me geweldig om een keer te doen.
Het paard is zo verzameld van achter dat hij één voorbeen gewoon in de lucht kan houden om zo snel mogelijk weer te reageren.
Weet iemand hoe ze dit leren of hebben de paarden hier aanleg voor?

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 00:09

Citaat:
en ik niet houd van "ja maar in de dressuuur dit en bij springen dat" Dit soort praktijken zijn gewoon niet goed te praten, in geen enkele dicipline.

Daar heb je gelijk in, maar dan gaat het toch niet meer om de discipline waarin iemand rijdt, maar gewoon om de manier waarop hij/zij rijdt of het rijden aangeleerd krijgt? Dan is het toch een gebrek aan goede instructie (of opvolging van instructie)? En dat komt helaas overal voor.

Ik vind het overigens wel verkeerd om zo'n filmpje als instructie te gebruiken. Instructie krijg je niet van een filmpje, maar van iemand van vlees en bloed die met je meekijkt.

samwise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 00:14

nielsd schreef:
Als ik mijn paard niet zou verzamelen dan zou ik nergens komen op show. Je word op de shows er erg voor afgestraft als je paard uit elkaar loopt.

Een paard wat niet verzameld is zal nooit netjes over balken kunnen lopen (voor de trail) galopswissels om de paar passen, nette circkels rijden, geen sliding stops etc.

Wat links hoe het imo wel hoort (ipv dat filmpje wat jij post, wat imo geneens heel erg fout is)
http://www.youtube.com/watch?v=VGMI8GYA-5c
http://www.youtube.com/watch?v=zdFaW0jfYF4

Heb de fimpjes gezien, vindt het wel knap wat ze doen maar ik vindt dat je niet kan zeggen dat er sprake is van verzameling, de voorbenen sloffen over de grond. imo hebben ze de paarden geleerd héél langzaam te gaan.

Misschien één uit de oude doos:

Afbeelding

Dus de lijn tussen achtervoet, heup en neus is bepalend voor de mate van verzameling.
Bij de westernpaarden zie ik een lijn vergelijkbaar met de bovenste afbeelding of misschien wel nog lager, hoe kan er dan toch sprake zijn van verzameling zoals beweerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 00:19

Een paard zal nooit zo kunnen lopen als ie uit balans is en zichzelf niet draagt. Verzameling, het is wat je wil zien en hoe ver je gaat.
Bij het western wil je geen plaatjes als de laatsten die jij post maar je wil wel dat het gewicht van het paard over achterhand en voorhand wordt verdeelt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 01:10

De TS heeft haar mening al klaar over de westernsport, het gaat dus heel moeilijk worden om haar ueberhaupt zover te krijgen dat ze blanco staat tegenover de westernsport.

Ik kan het filmpje hier zien, maar het geluid doet het niet op mijn PC, kan de uitleg dus niet horen. Baseer mijn mening dus puur op het plaatje, en vind dit er niet verkeerd uitzien.

Als de TS al per definitie anti-western is (en met haar nog meer in dit topic), vraag ik me af waarom ik de moeite nog moet doen om haar van het tegendeel te overtuigen?

Rest mij een ding te zeggen:

A mind is like a parachute, it only works when it is open.