Stress

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sierlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 08:06

de rustheid zelf blijven.
en niet voor het paard gaan denken want jij angstig ,gooi je het over op je paard.
ik laat haar gewoon staan en laat maar kijken.
wil ze er niet langs ,stap ik af en aan de hand erlangs .
soms ook naar het object toe als haar angst heel groot is.
en dan uitbundig belonen als het goed gaat.

Celeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 22:48

YankeeBoy schreef:
als hij echt schrikt praat ik tegen hem en laat hem even kijken, dan briest ie wat en is het wel weer goed.
Als hij ergens niet langs durft ga ik zelf voor, dang aat hij vanzelf mee!

Helemaal mee eens. En als ze dan toch door loopt enzo, beloon ik haar.

mick75

Re: Stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 00:17

Angstreacties? Negeren, doen alsof er niets aan de hand is of heel hard gaan lachen als het om kleine dingen gaat (kliko's die verplaatst worden, wandelwagentjes met zo'n kap erover, paraplu's, wapperende zeiltjes en bedenk het maar wat ze allemaal eng kunnen vinden), als ze probeert ervandoor te gaan straf ik dat af (het ervandoor schieten) door even een brul te geven en meteen weer op de rem te zetten.

Bij echt enge dingen waarvan ik weet dat ze oprecht doodsbenouwd is zoals trekkers en vrachtwagens vind ze het fijn als ik even afstap en tussen haar en het enge object in ga staan. Dan verzet ze geen voet, als ik er dan op blijf zitten geven we een heuse balletshow weg waarbij haar achterhand zo kan uitzwenken dat het te gevaarlijk wordt plus dat ze dan zo bang is dat ze niet meer op hulpen reageert. Ze is ook altijd opgevoed en getraind door mensen die afstapten bij trekkers, vrachtwagens en dat soort dingen en dan wil ze je gewoon graag goed zien, en dat je haar beschermt.

Claire_xLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:03

zevenmoor schreef:
Hoe gaan jullie om met schrikreacties van jullie paarden
Veel ruiters worden boos en slaan een paard erlangs
Denken jullie dat dit werkt
zo ja waarom
Zo nee hoe lossen jullie dit op

Nee werkt niet zo help je je paard inderdaad alleen maar over de stress.
laat hem eens rustig kijken en praat tegen hem geef hem ff een aai van het is goed en probeer het nog een keer.
Zet hem stelling naar binnen leid hem af zo dat hij niet op dat enge hoekje gefoccust raakt en als is hij der langs belonen.
Of rij er steeds een stukje dichter naar toe en goed ze gedachte ergens anders op houden.

Slaan lost niks op ten eerste heb je een gestrest paard die je pijn doet voor iets waar hij bang voor is enigste wat je hier mee bereikt is dat hij nog banger word en helemaal niet meer wil en over de rooir raakt en er uit eindelijk helemaal niet meer langs wil.

Pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:51

ik probeer vooral niet te straffen, je paard denkt dat hij zijn&jouw leven heeft gered van dat verschrikkelijke monster in de bosjes }:0 ! Dus zelf rustig blijven en laten merken dat het reuze meevalt, desnoods stap ik af. en natuurlijk lekker belonen als het goed gaat.

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 16:32

Straffen werkt echt totaal averechts, je zorgt alleen maar voor meer opwinding... En met een beetje pech associeert je paard die bremkabouter ook nog met heel veel pijn op z'n billen, waardoor hij volgende keer nog erger schrikt.

(Doet me een beetje denken aan mensen die heel hard gaan schreeuwen als hun hond blaft. Bij een enkele hond werkt het, bij een groot deel heeft de hond hooguit de indruk dat jij je ook erg opwindt over wat hij ziet.)

Look_at_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 16:05

Ik ga nooit slaan enzovoorts als mn paard iets heel eng vindt.
Gewoon zelf rustig blijven en veel er langs rijden, en laten weten dat het helemaal niet eng is.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:29

zevenmoor schreef:
zo ja waarom

Bij mijn paard werkt het goed om het gewoon te negeren.
Soms is het goed om even gerust te stellen, en soms om gewoon een verhaaltje te vertellen.
Ik trek me er dus niet teveel van aan. :)
Boos worden werkt niet, soms kan (rustig!) laten kijken wel helpen. Heel even stilstaan om te kijken, en dan rustig erlangs rijden.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:26

Ligt eraan wat voor soort schrikken. Is het aanstellerij door het intensiefe rijden heen en gaat hij voor niks lopen stiegeren krijgt hij van mij een klap op zijn kop, maar als er echt iets engs is negeer ik het gewoon, stelling ervanaf en druk hem erlang en dan gewoon rustig blijven

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:27

Claire_xLY schreef:
zevenmoor schreef:
zo ja waarom

Nee werkt niet zo help je je paard inderdaad alleen maar over de stress.
laat hem eens rustig kijken en praat tegen hem geef hem ff een aai van het is goed en probeer het nog een keer.
Zet hem stelling naar binnen leid hem af zo dat hij niet op dat enge hoekje gefoccust raakt en als is hij der langs belonen.
Of rij er steeds een stukje dichter naar toe en goed ze gedachte ergens anders op houden.

Slaan lost niks op ten eerste heb je een gestrest paard die je pijn doet voor iets waar hij bang voor is enigste wat je hier mee bereikt is dat hij nog banger word en helemaal niet meer wil en over de rooir raakt en er uit eindelijk helemaal niet meer langs wil.

Ik denk dat als je hem laat kijken dat je toegeeft dat het eng is. Dat je gaat praten dan denkt ie van: Ow, nou het is dus toch eng! Je moet het dus niet doen, egwoon niet laten merken dat het eng is. Dit is hoe ik erover denk dan

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:41

Grappig, ik heb vandaag nog op een paard gereden die overal spoken ziet. Met hem is te lang aangemodderd, de ruiter is te lief geweest. Hij probeert nu constant een loopje te nemen met de ruiter. Dit paard is dus sinds 1 maand in training gezet op een dressuurstal.

TS schrijft `Veel ruiters worden boos en slaan een paard erlangs`, in het geval van dit paard moet hij inderdaad flink aangepakt worden. Maar boos worden vind ik geen strak plan, consequent en doordacht klinkt beter. Daarbij kan best een flinke tik uitgedeeld worden, als het gaat om een paard als deze.

Na 1 maand training werpt het zijn vruchten af, het paard laat zich beter rijden en heeft (meer) respect voor de ruiter.

Het ligt mijns inziens echt aan het karakter van het paard (sensibel of niet) maar ook aan het feit waardoor de schrikreactie opgeroepen wordt (echt enge dingen of spoken).
Bovendien ben ik van mening dat de ruiter het paard ten alle tijde goed moet lijden (en niet zomaar moet overgeven aan de ´wens´ van het paard)

lisaagirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 11:35

als me paard schikt aan de hand of onder het rijden.
doe ik niks gewoon rustig doorlopen of doorrijden. :D

sjar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 11:44

Zelf rustig blijven. Haar laten ruiken aan dat gene wat eng is en er rustig voorbij stappen en dat een paar keer herhalen totdat ze het niet meer eng vind.

Keeeell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 12:22

Als die ergens van schrikt, en hij wilt er niet langs word ik niet boos ofzo..
Gewoon rustig blijven en m eerst goed laten kijken.
Meerstal lukt dat wel.
Maar als die je echt gwn in de zijk neemt.
Thja dan word ik wel boos, maar ik sla nooit.
Gwn een beetje je stem verheffen, en harder schoppen/drukken xD