Kort uitstappen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 22:27

Noukie schreef:
Bonjoy schreef:
Bij de manege stappen we 10 tot 15 minuten uit na de les. Als er dan nog paarden zijn die hijgen, moeten die nog extra.

Zodra ik ga beginnen met mijn verzorgpaard te rijden besteed ik zéker tijd aan het uitstappen. Niet na 2 rondjes het paard op stal zetten.
Toen ik nog veel fitneste, deed ik ook altijd een uitgebreide 'cooling down', anders had ik de volgende dag vreselijk spierpijn.

Volgens mij is dat ook dé manier om t belang van in/uitstappen en goed loswerken etc in te zien: zelf gaan sporten. Dan weet je ineens hoe t voelt :+

ik denk ook dat het ligt aan de opbouw van je training;
Ik rijd aan het einde van de training van mijn paard niet de zware onderdelen. Meestal rijd ik hem dan wat lang en laag, net als wat ik bij het losrijden doe. Wat lange lijnen in een normale arbeidstempo. Ik ben van mening dat dit ook een manier is om spierpijn tegen te gaan. Vandaaruit rijd ik hem terug naar de stap en kan hij rustig met langteugeltje uitstappen..

Hester16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:01

Zoiezo is een goede afbouw na een (intensieve) training belangrijk. Maar dat ligt denk ik ook wel aan de conditie van het paard, het ene heeft wat meer tijd nodig dan het andere. Ikzelf stap ongeveer vijf minuten uit en let op de ademhaling.

Beau_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 16:08

Igg tot ze op adem is al is dat vaak nog een hele klus,
die van mij vind alles leuk behalve uitstappen (is soms nog het hardst werken voor mij 8-)
Ze vind dat na 2-3 rondjes het wel klaar is (loopt richting uitgang en gaat stil staan, zo van je kan eraf hoor :D
maar ze moet van mij dus igg tot ze op adem is, indien ze toch nog nat is doe ik er een zweetdeken op en loop nog even
over het erf voor een wandelingetje ofzo (dat vind ze nu wel weer leuk ;)

Vrouw2014

Re: Kort uitstappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 16:43

Ik stap uit tot dat ie op adem is en droog.
dus dat kan 10 min zijn maar ook 20.

Overdags doe ik vaak een rondje park bij ons achter de pension en dat is zo n 20 min in stap.

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:35

Meestal rond de 10 min, soms ook wel eens 5 minuten :o

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:37

Vroegah op de manege was het inderdaad 2 rondjes erop en nog 1 ernaast en dat was het dan.
Nu rijd ik in een bak met klok en ik dwing mezelf ertoe om 10 minuten los te stappen aan de lange teugel en 10 minuten uit te stappen . En 10 minuten kunnen lang zijn, als je haast hebt...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:42

Ik bouw het eerst af, eerts even lang en laag rijden, lekker ontspannen en daarna nog even stappen minimaal 5min. (eerder 10min)
Als ik echt weinig tijd heb omdat ik de andere nog moet rijden stappen ze zichzelf even uit los in de bak of in de molen ;)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:45

Ik moet 3km rijden naar de rijbak, plenty tijd om uit te stappen dus :+

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:54

Ik stap gemiddeld één kwartier lang, dan is hij te minste weer op adem en kan hij rustig
de trailer in ;)

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 15:55

10 tot 15 minuten bij normale dagelijkse training... bij zware training bijvoorbeeld tijdens de les soms wel half uur al 3 kwartier... (en dan is ie nog niet droog in de winter)

plientje91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 17:20

Minstens 10-15 min. Soms zelfs langer, als dat nodig is.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 17:22

Toen ik nog lesgaf op de manege liet ik de ruiters ook minimaal 10 minuten uitstappen.
Omdat je 10 minuten uitstappen met lange teugel niet kan maken, deed ik de laatste 20 minuten vaak stapoefeningen, wijken, keertwending om de achterhand etc.
Zodat de paarden toch tot rust kwamen, en de ruiters tevreden bleven.

Als ik zelf rijd stap ik lang los en nog langer uit.
Na het uitstappen stap ik zelfs altijd nog bijna 10 minuten aan de hand uit, met de singel een aantal gaatjes losser.
Rijd ik meerdere paarden, dan staan ze voor en na het rijden een half uur in de molen.
Stappen is zo belangrijk voor de training en de spieren.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 17:28

Beau_ schreef:
Igg tot ze op adem is al is dat vaak nog een hele klus,
die van mij vind alles leuk behalve uitstappen (is soms nog het hardst werken voor mij 8-)
Ze vind dat na 2-3 rondjes het wel klaar is (loopt richting uitgang en gaat stil staan, zo van je kan eraf hoor :D
maar ze moet van mij dus igg tot ze op adem is, indien ze toch nog nat is doe ik er een zweetdeken op en loop nog even
over het erf voor een wandelingetje ofzo (dat vind ze nu wel weer leuk ;)

Zoeen heb ik er dus ook.
Sharonne gaat het liefst direct vanuit de galop naar stal.
Helaas moet ze eerst uitdraven en uitstappen van de baas :+
Dat lengte van eht uitstappen ligt er een beetje aan.
Hoe koud het is, hoe we gereden hebben, enz.
Ik probeer minimaal 5 minuten uit te stappen.
Alleen word mijn rondje steeds kleiner en het tempo steeds langzamer. Als het goed weer is stap ik ook wel eens op de weg uit. Dat vind ze leuker en dan loopt ze ook iets beter door.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 15:10

Wij moeten zoiezo 15 minuten langs de weg om op stal te komen :+ Dus meestal draven we rustig uit, 2 rondjes stappen en dan stappend naar huis. Als we thuis zijn is ze bijna altijd helemaal droog en op adem :) ideaal :)

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:02

ik stap tot ie op adem is en redelijk droog is, maar iig tot ie op adem is. een paardje kan je niet gelijk terug op stal zetten vind ik. net als losrijden, vind het wel zo eerlijk tegen over je paardje...

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:05

ik stap zo rond de 10 minuten a 15 minuten uit, dan is die meestal weer op adem.
daarna zet ik hem meestal nog ff in de paddock zodat die zelf nog ff rustig kan lopen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:40

Na een fikse rit door het bos (mennen) stap ik meestal een minuut of 5 uit. Ze zijn dan op adem zonder dat ze flink afkoelen. De laatste kilometers rij ook ook al rustiger en ontspannen om ze naar het cooling down toe te werken

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:16

Hoi er is een richtlijn bedacht voor uitstappen. Je paard is uitgestapt als het zweet opgedroogd is(ook onder je zadel) en op adem is. Je kan dus zeggen dat een goed uitgestapt paard droog op stal gaat. Je kan wel zeggen 10 minuten maar een jong paard dat net ingereden is heeft veel langer nodig om op adem te komen.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:18

ik kijk altijd of me pony op adem is en of ie zweet of niet,
als ie zweet kijken naar hoeveel en dan stappen tot het opgedroogd is
het ligt natuurlijk ook aan de conditie van je paard.

[edit]mijn pony heeft geen dikke vacht
Laatst bijgewerkt door Drunksheep op 23-02-09 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:23

daffie1986 schreef:
Hoi er is een richtlijn bedacht voor uitstappen. Je paard is uitgestapt als het zweet opgedroogd is(ook onder je zadel) en op adem is. Je kan dus zeggen dat een goed uitgestapt paard droog op stal gaat. Je kan wel zeggen 10 minuten maar een jong paard dat net ingereden is heeft veel langer nodig om op adem te komen.

In dat geval kan ik nog wel een anderhalf uur stappen na het rijden. Mijn shetten in hun wintervacht krijg je nu eenmaal niet drooggestapt, die zijn doorweekt na het rijden. In iedergeval, de bovenvacht. De huid is wel droog bij terugkomst op stal.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:58

ja daar gaat het om dat de huid droog is sorry. En door de condietie van jou shetten zijn ze na 5 minuten goed, dus bij jou zou 10 minuten overdreven zijn.

mar_leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 15:06

Bij ons is het altijd ong. 5 a 10 min uitstappen (tot ze op adem zijn)
Zelf loop ik vaak 2 a 3 rondjes onder de man en dan gooi ik het zadel er af zodat ie lkkr kan opdrogen...
Vooral als het koud is stap ik vaak nog wat langer uit... Want ik wil dat ie zkr goed droog op stal komt te staan!!!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 15:09

Tot ie op adem is ...
soms is dat al na 2 rondjes... dusja...
dan zweetdek op en op stal :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 20:20

Ik stap uit tot mijn paard op adem is en op temperatuur is. Zeker in de winter vind ik dat laatste ook belangrijk met haar wintervachtje. Ik stap haar altijd op adem (onder het zadel) en daarna zadel eraf en aan de hand nog even 10 a 15 minuutjes buiten wandelen tot ze helemaal op temperatuur is en wat droger is. Dan gaat ze op stal (geen zweetdek). In de zomer is het op adem stappen en laten rollen om wat op te drogen :)

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 20:23

Uitstappen doe ik nooit in de bak altijd een rondje om en dat is minimaal 20 minuten, kleinere rondjes zijn er hier eigenlijk niet.
Uitstappen is zó belangrijk! voor de pezen maar ook om verzuring van de spieren tegen te gaan.
5 minuten uitstappen vind ik echt te weinig als je 'echt' gereden hebt
Als ze na het rijden in de wei gaan is 5 minuten misschien genoeg...
10 minuten minimaal vind ik acceptabel :)