gediplomeerde instructeur of een met veel ervaring

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mick75

Re: gediplomeerde instructeur of een met veel ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 20:27

Zolang ik meerdere ORUN-instructeurs ken die slechter rijden dan ik (en ik ben een echte hoogvlieger zeg, NOT!!!) zal dat papiertje me echt rotzorg zijn. En de vlieger dat die opleiding wat voorstelt neem ik al helemaal niet meer serieus. Oja, uitleggen kunnen een aantal die ik ken ook al niet.

Tegenwoordig ga ik dan ook eerst een aantal keer kijken bij een nieuwe instructeur. Kijken hoe die les geeft, waar die op let en wat die allemaal ziet en hoe die de dingen interpreteert. Heb er zo al heel wat versleten waarbij ik nooit een echte les gevolgd heb omdat ik ze niet geschikt vond.

Ben trouwens zelf ook een lastige om les aan te geven.

_Mevrouwtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 20:48

_Mel schreef:
Denk niet dat je echt moet kijken naar gediplomeerd of niet. Tuurlijk zegt het wel wat, maar je moet gewoon een instructrice/instructeur hebben die les geeft op een manier waar je wat van leert/waar je je fijn bij voelt. Of dat nou met of zonder papier is. ;)

Niet helemaal mee eens, je kan je wel op je gemak bij een instructeur/instructrice voelen en het idee hebben dat je wat leert. Maar als het niet de juiste instructies zijn.. schiet het volgens mij nog niet veel op!!

Maargoed ik vind het persoonlijk toch wel belangrijk dat ik les krijg van een instructice waarvan ik weet dat ze de nodige papieren in bezit heeft!!

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 22:53

Ik zeg dat je er fijn bij voelt en je wat van leert. Je neemt toch les om wat te leren. Anders heet het geen les.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:11

Ervaring zeker te weten,en het moet klikken en degene moet verstand hebben van een paard opleiden en niet alleen maar kunstjes leren..

CHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:17

Ik ga voor een instucteur die duidelijk les kan geven en kan overbrengen wat hij/zij bedoelt. Ervaring met lesgeven vind ik niet heel belangrijk, maar wel ervaring met paarden en rijden. Iedereen moet ergens beginnen toch?
En idd ik denk dat je niet zomaar een papiertje krijgt, maar dan nog moet het wel klikken met de lesgever.
Dus ook een beetje van allebei.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:00

iemand waar ik het goed mee kan vinden, die les geeft op een manier die mij aanstaat en die veel ervaring heeft.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:12

Ik heb zelf behoorlijk wat ervaring ook in lesgeven maar heb toch echt beloten dit niet te doen zonder papiertje, toen ik lesgaf was ik bezig met de ORUN. Want wat als er wat gebeurt doordat het inzicht van jou instucteur niet goed genoeg was dan hang je want je wist dat ze geen diploma had dus zeg dan maar hallo tegen de kosten die dan kunnen komen. Iemand met papieren is verzekerd voor dit soort dingen en de verzekering betaald dan dus ook gewoon. Ik doe het dus niet om mezelf in te dekken. Maar dan is het nog zo dat mijn instructeur ook ervaring moet hebben.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:19

Hier een instructeur, mag ik ook wat zeggen?

Inmiddels 30 jaar ervaring... en ik gaf ook al wat les. Vorig jaar toch maar eens ORUN gedaan. Geloof me, je leert echt geen lesgeven hoor. Het moet al echt een beetje in je zitten. Natuurlijk is de theoretische kennis getest en of je een les in kan delen. Ik heb er best veel geleerd, maar het inzicht in wat je moet doen om een ruiter en paard te verbeteren dat moet je echt al hebben!

Overigens vind ik wel dat je (na het behalen van het papiertje) eerder voor vol aangezien wordt. Ik word nu best vaak om raad gevraagd en dat vind ik wel heel leuk, hoewel ik dus niet het idee heb dat ik nu veel meer weet als voor de cursus..

Dus mijn conclusie is: zonder ervaring kan je het papiertje niet halen en daarom kies ik dus voor de ervaring.

unoxpup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:25

ik heb ondertussen ook al wat jaartjes lesgegeven maar ben daar mee gestopt ivm een andere baan. maar ik wil in de toekomst wel weer terug de paarden in en nu heb dus besloten dat ik de opleiding instucteur 2 ga doen en dit dan ook echt voor de verzekering en om voor vol aan gezien te worden.
en dat is voor mij eigenlijk de enige reden waarom ik het doe

magicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:26

Heeft Anky ooit een orun diploma gehaald?

juf_esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:29

Wat mij betreft: ervaring, maar vooral de klik.

Ik kan alleen lekker rijden als ik een klik met iemand heb. En bij mij staat het plezier dan voorop.

nataly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:33

Ik kies meer voor iemand die meer ervaring heeft. ;)

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:44

Ik geef zelf les aan mindervalide kinderen (kinderen met onderandere ADHD en authisme) en ik doe dit echt vannuit mijn hart. ik heb geen papiertje maar wel een instructrise die mij leert lesgeven. met de kinderen doe ik alles op gevoel en niks vanuit een hoek van de bak (zoals je bij de Orun leert).
ik heb verschillende keren gereden voor kandidaten van de Orun en het beviel me niks. alles uit het boekje! elke combinatie is anders en zul je ook vannuit een ander perspectief moeten bekijken! en dat leer je door ervaring, door veel verschillende combinaties les te geven.
Toch zal ik volgend jaar mijn Orun gaan proberen te halen, puur voor het papiertje want waar ben je tegenwoordig nog zonder diploma?
Nu maar hopen dat ik in de Orunstijl kan les geven, en vooral dat ik daarna weer mijn eigen gevoel kan volgen...

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:50

@Xpinoxx: Je kan natuurlijk na je diploma op je eigen manier lesgeven. Ik wil ook graag ORUN opleiding gaan doen en dan wel op de manier van klasieke dressuur lesgeven. Maar doordat je je diploma hebt ben je zelf gewoon verzekerd en kun je even goed op je eigen manier lesgeven.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 08:41

@daffie1986: ja dat is ook absoluut waar, ik heb er alleen wel een beetje moeite mee dat je niet leert vanuit gevoel te werken maar vannuit een boekje. je werkt toch met levende wezens! maar goed ik ben benieuwd als ik ermee ga beginnen! ik zie het allemaal wel :)

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 08:49

Iemand die een diploma heeft gehaald toont in ieder geval verantwoordelijkheidsgevoel (waarmee ik niet wil zeggen dat iemand zonder diploma dat niet heeft). Daarnaast moet hij of zij natuurlijk gewoon goed les geven en dat is vaker het geval bij iemand met veel ervaring. Voor mij dus ook allebei graag. :D

Overigens bedoel ik met ervaring wel ervaring in het les geven en niet in het rijden. Er zijn geweldige ruiters die niet les kunnen geven en andersom.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 10:05

Karolien_ schreef:
Overigens bedoel ik met ervaring wel ervaring in het les geven en niet in het rijden. Er zijn geweldige ruiters die niet les kunnen geven en andersom.

helemaal mee eens! je moet hetgeen wat je kan zien wel onder woorden kunnen brengen.

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 10:53

Verder vind ik ook dat een goede instructeur niet alleen ziet wat er fout gaat, wat je moet doen om het te verbeteren en dat ook kan overbrengen op een zodanige manier dat je het zonder instructeur ook kunt, maar een goede instructeur ziet ook in welke fase van de "opleiding" de ruiter is.

Bijvoorbeeld: het heeft geen zin om een nageeflijk paard te verwachten als de ruiter zelf nog niet genoeg balans heeft om dat te ondersteunen of een ruiter te leren door te zitten op een paard dat niet goed over de rug loopt. Natuurlijk zijn dat wel doelen, maar timing is ook belangrijk. De lat te hoog leggen is niet leuk (frustrerend voor de ruiter), maar als je hem te laag legt dan leer je niet meer.

CharlieTP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:52

Ervaring en manier van lesgeven is voor mij al wat telt!
Ik ken erg veel mensen met lesgeversdiploma's die naar mijn mening écht niet weten wat paardrijden is!
Verder vind ik het ook niet altijd belangrijk hoe de persoon zelf gereden heeft, maar hoeveel hij/zij ziet en hoe hij dit oplost. Toen ik net in de L dressuur reed kreeg ik les van iemand die zelf niet echt hoog reed, maar die mij echt ongelooflijk goed geholpen heeft! Later bleek deze persoon net iets te weinig te weten om mij nog verder te helpen en ben ik overgeschakeld op amazone die zelf st george reed.
Dus het hangt ook af van je eigen niveau denk ik.

Connie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:07

ik heb liever iemand met veel ervaring.
ik ben van mening dat je van veel ervaring meer kennis hebt dan alles wat er op een papiertje staat..

annelieke7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:05

ervaring dat hij/zij weet hoe het voelt en wat je kan verbeteren

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:58

Wij hebben ons paard uitgeleend aan iemand die de ORUN doet en kunnen dus om de week meekijken wat ze leren en hoe ze les leren geven. Het gaat daarbij volgens mij vooral om de durf datgene wat je ziet dat verbeterd kan worden ook te benoemen, en de combinatie verder op weg te helpen. Omdat veel cursisten vrij jong zijn, is die durf er nog niet altijd. Ze zien wel wat er gebeurt maar durven niet altijd in te grijpen. Ik ga daarom zelf liever voor iemand met meer ervaring in lesgeven, die wel alles wat hij/zij ziet durft te benoemen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:05

Ik kijk niet naar een papiertje, ik weet niet eens of mijn instructrice er een heeft.
Zo heb ik les gehad van verschillende mensen die de Orun gedaan hadden en zij gaven veelal hetzelfde les. Er werd niet gekeken naar de combinatie en het algehele plaatje, paard en ruiter.
Ik wil hiermee trouwens niet zeggen dat dat bij alle Orun instructrices is hoor, dit is mijn ervaring.
Ook heb ik les gehad van mensen zonder papier, die mij erg goed op weg konden helpen.
Op het moment heb ik les die let op alles, zij heef zelf veel ervaring met het ras waar ik op rijd. Ze begeleid me super tot in de puntjes waarom ik iets moet doen en hoe.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 17:06

Marchador schreef:
Ik kijk niet naar een papiertje, ik weet niet eens of mijn instructrice er een heeft.
Zo heb ik les gehad van verschillende mensen die de Orun gedaan hadden en zij gaven veelal hetzelfde les. Er werd niet gekeken naar de combinatie en het algehele plaatje, paard en ruiter.
Ik wil hiermee trouwens niet zeggen dat dat bij alle Orun instructrices is hoor, dit is mijn ervaring.
Ook heb ik les gehad van mensen zonder papier, die mij erg goed op weg konden helpen.
Op het moment heb ik les die let op alles, zij heef zelf veel ervaring met het ras waar ik op rijd. Ze begeleid me super tot in de puntjes waarom ik iets moet doen en hoe.

Ze heeft ze alle drie van de Orun :P
Klopt Liesbeth kijkt echt naar alles ze is echt super met les geven!

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 20:00

Veel ervaring.
Ik vind de Orun echt prut.