kazary schreef:Natuurlijk kun je een ouder paard ook kapot rijden. En wie doen dat? Juist ja de mensen die denken geen les nodig te hebben en het zelf wel allemaal beter weten.
Ja bij elk paard heb je les nodig. Het paard blijft een dier met zijn eigen dingen, een mens blijft een mens met zijn tekort komingen. De hoeveelheid les kun je plaatsen op ervaring en hoe fanatiek je rijdt, maar zonder les kan niemand. Helemaal niemand.Iemand die denkt van zich zelf het allemaal wel op te kunnen lossen zonder hulp die komt zich zelf nog wel eens tegen. Nadeel is meestal wel dat het paard de dupe is. Die is kapot aan de voorbenen, rug of dingen als onhandelbaar.
Maar wat versta jij nou precies onder les? Iemand die je van de grond af op je fouten wijst?
Weetje wat ik denk dat iedereen écht zou moeten doen. Lessen bij véél verschillende instructeurs. Dán leer je wat. 1 op 1 blijft het moeilijk, want misschien hebben beiden het wel fout. Ik hoor zovaak mensen zeggen dat ze weer een andere instructeur hebben omdat de vorige niks was, of zelfs compleet de fout in zijn gegaan door die instructeur. Dat vind ik 'eng' om het zo maar even te noemen.
(Ga nu naar huis, misschien zo weer online..)