Ik heb geen les nodig, ik kan al goed genoeg rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 10:59

kazary schreef:
Dan ben je naar mijn idee te laat. Dat het zover komt moet je willen voorkomen. Voor de gezondheid van je paard.

Nope IMO niet. Als je eenmaal goed weet hoe het hoort merk je ook wel snel genoeg als het minder gaat. En ook instructeurs zijn nooit uitgeleerd hè, dat ook nog eens. ;) En een goede instructeur vinden is gigantisch moeilijk... Want ook niet elke instructeur heeft elk paard onder z'n kont gehad, die weten ook niet alles.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 10:59

Ik hoor ook van die stellingen: bij die lesgever leer ik niets, terwijl bij mijn andere (privé)lesgever ik alles leer.

Vind ik ook onzin! Je kan uit elke les iets opsteken, als je weet wat voor jou en je paard belangrijk is...

Ach, iedereen en alles is volgens mij ten alle tijde voor verbetering vatbaar. Je moet er alleen voor openstaan.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:00

ik denk dat een ruiter niet zonder les kan, je zal altijd nieuwe dingen leren, omdat het rijden waarschijnlijk nooit perfect zal zijn. en als het altijd beter kan, kan je ook veeel meer leren :)
en idd, op een manege waar je op veel verschillende paarden rijd, leer je een hoop. :Y)

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:01

inderdaad er voor open staan is erg belangrijk,, en vooral je fouten toe kunnen geven.
vindt het vreselijk naif als je zecht niets meer te kunnen leren :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:03

Eelmo schreef:
ik denk dat een ruiter niet zonder les kan, je zal altijd nieuwe dingen leren, omdat het rijden waarschijnlijk nooit perfect zal zijn. en als het altijd beter kan, kan je ook veeel meer leren :)
en idd, op een manege waar je op veel verschillende paarden rijd, leer je een hoop. :Y)

Is ook maar betrekkelijk. :D Ik heb járen op een manege gereden (met een hoop draakjes ook nog eens, leuke leerpony's), maar toch heb ik daar maar een heel klein deel geleerd van wat ik nu weet/ kan. En de rest heb ik mezelf geleerd door afkijken, gevoel en lezen. Ik werd daar namelijk amper op fouten gewezen, dat moest ik zelf doen. :D

Klopt Tatjana, uitgeleerd ben je sowieso nooit, met niks. Maar het is maar net hoe ver je wil komen.

happy2014

Re: Ik heb geen les nodig, ik kan al goed genoeg rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:05

je leert altijd! maar ik les ook soms periodes niet hoor, heb afgelopen jaar, ruim een half jaar geen les gehad, had er even geen zin in en ging liever door het bos crossen. Nu maar weer begonnen met lessen omdat ik toch wel weer iemand nodig heb die lekker tegen me aan tettert waar ik op moet lettten..

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:05

Juul schreef:
kazary schreef:
Dan ben je naar mijn idee te laat. Dat het zover komt moet je willen voorkomen. Voor de gezondheid van je paard.

Nope IMO niet. Als je eenmaal goed weet hoe het hoort merk je ook wel snel genoeg als het minder gaat. En ook instructeurs zijn nooit uitgeleerd hè, dat ook nog eens. ;) En een goede instructeur vinden is gigantisch moeilijk... Want ook niet elke instructeur heeft elk paard onder z'n kont gehad, die weten ook niet alles.

Maar jij weet wel alles, want je hebt geen les meer nodig want je weet hoe het moet? Ik bedoel die niet zo bot als het lijkt in tekst, maar zo komt het me wel een beetje over.
Met recht richten ben je nooit uitgeleerd. Zelfs niet in de Z of hoger. dat blijft elke keer als je opstapt een aandachtspunt. Maar dan zeg jij nu dat als je het eens gevoeld hebt het wel goed is. Een paard is geen robot, hij loopt niet elke dag hetzelfde. De ene dag doe je toch wat anders voor rechtrichten als de maand erop.
Mag ik zo vrij zijn om te zeggen dat ik de begin post mooi op jou aan vind sluiten? :) (en dat bedoel ik niet rot of gemeen)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:11

Het gaat er om waarom je rijd,ik rij voor mijn plezier en rij echt niet goed.Heb in het verleden les gehad maar zie de zin er niet van in om weer les te nemen.Mijn houding is goed ik weet waar de rem zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:14

kazary schreef:
[naam] schreef:

Maar jij weet wel alles, want je hebt geen les meer nodig want je weet hoe het moet? Ik bedoel die niet zo bot als het lijkt in tekst, maar zo komt het me wel een beetje over.
Met recht richten ben je nooit uitgeleerd. Zelfs niet in de Z of hoger. dat blijft elke keer als je opstapt een aandachtspunt. Maar dan zeg jij nu dat als je het eens gevoeld hebt het wel goed is. Een paard is geen robot, hij loopt niet elke dag hetzelfde. De ene dag doe je toch wat anders voor rechtrichten als de maand erop.
Mag ik zo vrij zijn om te zeggen dat ik de begin post mooi op jou aan vind sluiten? :) (en dat bedoel ik niet rot of gemeen)

Oh joh ik ben nog lang niet uitgeleerd. :) Misschien dat mijn post anders deed overkomen, dat kan. Maar ik heb het gewoon niet zo op les door de lessen die ik in m'n leven heb gehad. Dat was gewoon alles zelf uitzoeken, nouja dat heb ik dan ook maar gedaan. En als ik dan wél een keer goed les krijg, merk ik toch wel dat ik van het zelf uitzoeken wat op heb gestoken. Nooit uitgeleerd bedoel ik niet alleen met les krijgen, maar ook ervaring opdoen en jezelf dingen leren. Dat hangt niet alleen af van iemand die op de grond staat mee te koekeloeren en dingen roept.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-02-09 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:15

Juul schreef:
Dan zijn onze meningen daarover gewoon anders. :)

Zonder correctie ga je als ruiter 'gemakkelijk' rijden.
Dat wil zeggen dat je geleidelijk aan schever gaat zitten naar je voorkeurskant, het paard niet meer precies aan je hulpen hebt staan, zitfouten gaat creëren (scheef zitten, beweeglijk zitten, naar beneden kijken, bewegende of juist vastgezette handen, opgetrokken hakken, stoelzit, incorrecte beenpositie, noem maar op....). Zelf voel je dat niet omdat het zo geleidelijk gaat, maar om er weer vanaf te komen is verrekt lastig.
Daarom vind ik het ook voor de echte bosruiters belangrijk dat ze bijv. eens in de maand iemand mee laten kijken om scherp te blijven. Die urenlange bosritten moeten tenslotte plezier voor twee zijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:17

Urielle schreef:
[naam] schreef:
Dan zijn onze meningen daarover gewoon anders. :)

Zonder correctie ga je als ruiter 'gemakkelijk' rijden.
Dat wil zeggen dat je geleidelijk aan schever gaat zitten naar je voorkeurskant, het paard niet meer precies aan je hulpen hebt staan, zitfouten gaat creëren (scheef zitten, beweeglijk zitten, naar beneden kijken, bewegende of juist vastgezette handen, opgetrokken hakken, stoelzit, incorrecte beenpositie, noem maar op....). Zelf voel je dat niet omdat het zo geleidelijk gaat, maar om er weer vanaf te komen is verrekt lastig.
Daarom vind ik het ook voor de echte bosruiters belangrijk dat ze bijv. eens in de maand iemand mee laten kijken om scherp te blijven. Die urenlange bosritten moeten tenslotte plezier voor twee zijn :)

Dat klopt helemaal. Maar dat kan ook zonder echt te gaan lessen bij een bevoegd instructeur. Als iemand je daar van tijd tot tijd op wijst. Dat valt voor mij toch meer onder 'checken' zegmaar, en bijhouden. Onder les versta ik ook meer nieuwe dingen leren, misschien ligt het daaraan.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:19

Ik rij al een aantal jaren (jaar of 10)
en ik rij gewoon recreatief.. en momentele rij ik paarden in onder begeleiding.
Verder heb ik geen les idd, omdat ik niet meer doe dat ontspannen rondrijden en het paard laten lopen op eigen benen, en laten wennen.

Met de jongste wil ik straks wel naar les, want die willen we de sport in.
maar de paarden die niet de sport in gaan doe ik zonder les. Uiteraard krijg ik wel eens hier en daar wat tips van iemand :) maar red me er prima mee..
het zijn gewoon de standaart dingen :)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:19

Lessen waar je zelf alles moet uit zoeken zijn geen lessen. Daar zou ik dan ook geen euro aan uit geven. Maar ik denk als jij tot heden zo les hebt gehad dat je echt niet kan weten hoe een goed gereden paard onder je hoort te voelen. Daar kun jij dan niets aan doen, maar op een manege lopen die niet en met zelf daarna gaan oefenen leer je dat ook niet. Niemand leert dat zo.

Inderdaad Urielle, dat is precies wat ik bedoel.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:20

des te langer je rijd , des te meer je leert

des te meer je beseft dat je niet kan rijden

je raakt nooit uitgeleerd ..

ik rij nu 34 jaar .. en nog steeds regelmatig een lesje :D
al was het maar ivm de ingeslopen fouten

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:21

hahaha idd ! ik doe ook nooit alles goed hoor!
iedereen maakt foutjes..

maar ik vind dat eht met jonge paarden wel belangrijk is om les te nemen :) wat vinden jullie daarvan? om de discussie even ook een andere wending te geven :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:22

kazary schreef:
Lessen waar je zelf alles moet uit zoeken zijn geen lessen. Daar zou ik dan ook geen euro aan uit geven. Maar ik denk als jij tot heden zo les hebt gehad dat je echt niet kan weten hoe een goed gereden paard onder je hoort te voelen. Daar kun jij dan niets aan doen, maar op een manege lopen die niet en met zelf daarna gaan oefenen leer je dat ook niet. Niemand leert dat zo.

Inderdaad Urielle, dat is precies wat ik bedoel.

Niet tot op heden altijd hoor, ik heb een aantal keer een tijd les gehad van anderen die wel wisten hoe ze les moeten geven. Dat was ook wat ik zei in m'n vorige post: 'Als ik les heb van goede instructeurs merk ik dat ik toch wel wat op heb gestoken van het zelf maar uitzoeken.' ;)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:23

Jonge paarden altijd met begeleiding. Het is jammer als het daar al fout gaat. Bij een ouder paard kun je nog ergens op terug vallen, bij een jong diertje is dat er nog niet. Dat stukje waar je later op terug kunt vallen ben je dan nog aan het leren. Jammer als dat fout gaat. Kost bergen tijd om het weer goed te krijgen daarna. Als dat al gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:25

kazary schreef:
Jonge paarden altijd met begeleiding. Het is jammer als het daar al fout gaat. Bij een ouder paard kun je nog ergens op terug vallen, bij een jong diertje is dat er nog niet. Dat stukje waar je later op terug kunt vallen ben je dan nog aan het leren. Jammer als dat fout gaat. Kost bergen tijd om het weer goed te krijgen daarna. Als dat al gaat.

Niet helemaal mee eens. Een ouder paard kan net zo goed van onder tot boven verpest worden door iemand met 0,0 verstand van paardrijden, en dat kost ook wel ff tijd om die opnieuw alles goed te leren. Als ik jou redenering volg zou je idd bij elk paard altijd les moeten volgen.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:29

Natuurlijk kun je een ouder paard ook kapot rijden. En wie doen dat? Juist ja de mensen die denken geen les nodig te hebben en het zelf wel allemaal beter weten.
Ja bij elk paard heb je les nodig. Het paard blijft een dier met zijn eigen dingen, een mens blijft een mens met zijn tekort komingen. De hoeveelheid les kun je plaatsen op ervaring en hoe fanatiek je rijdt, maar zonder les kan niemand. Helemaal niemand.Iemand die denkt van zich zelf het allemaal wel op te kunnen lossen zonder hulp die komt zich zelf nog wel eens tegen. Nadeel is meestal wel dat het paard de dupe is. Die is kapot aan de voorbenen, rug of dingen als onhandelbaar.

Maartje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:32

Vind het lessen met een jong paard ook erg belangrijk. Vooral omdat het wel fijn is dat alles meteen goed wordt aangeleerd. Zo heeft iedereen wel een hand waar je zelf sterker bent (zo doe ik zelf meer met links dan met rechts tijdens het rijden) en zo krijg je dus ook snel een scheef paard of een paard wat vast gaat zitten. En als je dat er dan weer uit moet krijgen....

En lessen is zowiezo nooit verkeerd, wat voor een paard je ook hebt en wat voor een ruiter je zelf ook bent. Zoals meer al hebben gezegd, foutjes sluipen er langzaam in en je komt er heel moeilijk weer vanaf!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:32

Zeg niet niemand ;)
De recreatieve ruiter kan IMO best zonder les..
rondje stap rondje draf, rondje galop.. klaar..maar of het slim is is een 2e
maar ik vind eigenlijk dat dat niet moet kunnen... eens in de zoveel tijd zal je toch weer even bijgespijkerd moeten worden.

ik heb met mn jonge dier, nu zelfs hulp bij het longeren! is toch niet zo gek?

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:33

Anoniem schreef:
kazary schreef:

Niet helemaal mee eens. Een ouder paard kan net zo goed van onder tot boven verpest worden door iemand met 0,0 verstand van paardrijden, en dat kost ook wel ff tijd om die opnieuw alles goed te leren. Als ik jou redenering volg zou je idd bij elk paard altijd les moeten volgen.

Heb eventjes jou berichten gevolgd (@juul) en ik ben het wel met je eens!
Ik zelf vindt dat ik les nodig heb! maar wanneer ik in het bos zou rond hobbelen hoef ik echt niet te weten hoe ik mijn paard moet laten wijken oid. waar is dat dan voor nodig?
Ik denk wanneer je de basis kent, je al flink op weg bent, wat geven die paarden er nou om dat ze in de krul lopen? vooral wanneer ze het bos ingaan.
Er is ook nog een verschil tussen nooit les te hebben gehad en niet weten hoe je met je paard moet omgaan of wel les hebben gehad, maar nou lekker recreatief bezig zijn.

Province

Juul schreef:
Province schreef:
Een goede ruiter is nooit uitgeleerd.

Dan vraag ik me meteen af wat jou definitie van een goede ruiter is..?

Goh, ik dacht dat dat zinnetje eigenlijk boekdelen sprak.

Een goede ruiter is een ruiter, die nooit vanzichzelf denkt uitgeleerd te zijn. Een goede ruiter is dus iemand die nooit uitgeleerd is, omdat er zoveel meer te leren is. Zelf een bosruiter, moet les hebben.

Ik beleer jonge paarden, ik weet dondersgoed hoe het moet, en tóch les ik 1 keer in de week. Bovendien is niet elk paard hetzelfde, en zul je bij elk paard een andere probleem zien/voelen.

De meest gemaakte fout is juist die ene ruiter die maar 1 paard heeft, en die zich aan elkaars problemen aanpassen. Zet ze op een ander paard, en ze kunnen ineens niks meer.

Giolli
Zeg maar Ber!

Paardrijden is een sport waar je altijd iets bijleerd.
Het is nooit goed genoeg, en het beste kan nog beter.
Het is makkelijk om te zeggen Ik weet genoeg, ik heb geen les nodig.
Maar paardrijden kun je altijd verder uitbreiden, en is nooit makkelijk.
Niet in het begin, en niet in het eind.

En inderdaad. zelfs Ankie heeft nog les hoor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 11:34

kazary schreef:
Natuurlijk kun je een ouder paard ook kapot rijden. En wie doen dat? Juist ja de mensen die denken geen les nodig te hebben en het zelf wel allemaal beter weten.
Ja bij elk paard heb je les nodig. Het paard blijft een dier met zijn eigen dingen, een mens blijft een mens met zijn tekort komingen. De hoeveelheid les kun je plaatsen op ervaring en hoe fanatiek je rijdt, maar zonder les kan niemand. Helemaal niemand.Iemand die denkt van zich zelf het allemaal wel op te kunnen lossen zonder hulp die komt zich zelf nog wel eens tegen. Nadeel is meestal wel dat het paard de dupe is. Die is kapot aan de voorbenen, rug of dingen als onhandelbaar.

Maar wat versta jij nou precies onder les? Iemand die je van de grond af op je fouten wijst?

Weetje wat ik denk dat iedereen écht zou moeten doen. Lessen bij véél verschillende instructeurs. Dán leer je wat. 1 op 1 blijft het moeilijk, want misschien hebben beiden het wel fout. Ik hoor zovaak mensen zeggen dat ze weer een andere instructeur hebben omdat de vorige niks was, of zelfs compleet de fout in zijn gegaan door die instructeur. Dat vind ik 'eng' om het zo maar even te noemen.

(Ga nu naar huis, misschien zo weer online..)