moderne dressuur slecht voor het paard??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 22:58

sorry maar er is wel deegelijk een verschil
klassiek= zoals het oorspronkelijk bedoeld is
modern= zoals nu mooi gevonden wordt en dus afwijkt van klassiek

Verder is het niet enkel de rollkur, dit is ook maar 1 VAN DE

bv het overdadig strekken van de voorbenen in de uitgestrekte draf???

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:59

OH nee dank je...ik trek me terug.

Ik vind het niet duidelijk genoeg uitgelegd, toegelicht en heb geen zin om hele websites door te spitten.

Ik heb gekozen voor een andere manier dan http://www.bokt.nl om mijn tot nogtoe opgebouwde kennis en kunde onder de beste bedoelingen met anderen te delen...

Veel plezier en succes met de verdere discussies hier ;)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:00

Zammie schreef:
Nou Mystica, op het moment dat je je paard in de rollkur hebt lopen kun je niet eens meer voelen of je paard recht is. 50 kg in je handen... Nou, dan voel ik echt niet of er wat meer of minder druk op 1 van de beide kanten zit. Dat is dus al het eerste verschil. Bij de "klassieke" manier rijdt je met heel weinig druk in de mond/handen en kun je dus meteen voelen als een paard teveel op 1 kant vastzit of loszit.Daarbij kan een paard in rollkur niet meer zijn buikspieren aanspannen om zijn rugspieren te trainen en krijg je het verhaal van iemand hierboven over de fries die van nature al graag achter de loodlijn loopt en daarbij gaat ook de rug wegdrukken gepaard.

Ik heb het niet over het verschil tussen rollkur en klasieke dressuur, maar "moderne" en klassieke dressuur. Rollkur is NIET hetzelfde als moderne dressuur. Slechts een methode (en of dat goed of slecht is laat ik in het midden totdat ik wat meer info over alles heb)

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 23:00

imago01

met deze instelling (ik wil de nuttige informatie niet doorspitten) leren we nooit bij! ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:01

callunairis schreef:

Dan is er mijn inziens nog steeds geen verschil.

Zoek de definitie van dressuur op en je ziet dat jouw beschrijving daar niet bij hoort. En even tussen door klassiek zou dus niet mooi gevonden worden? Als dat de enige reden is dat het ijo afwijkt.. Sorry, maar snijdt geen hout. Je bent bevooroordeeld.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:02

callunairis schreef:

Verder is het niet enkel de rollkur, dit is ook maar 1 VAN DE

bv het overdadig strekken van de voorbenen in de uitgestrekte draf???

En ik zie dus zeer weinig verschil tussen die 2. ;) Of jij moet onder klassieke dressuur dressuur ala spaanse rijschool verstaan?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:03

@Mystica. Dat is een extreem, dat weet ik. Maar helaas zie je steeds meer dat een paard gedragen wordt door de ruiter en niet andersom en de rollkur is daar een extreem van. Vind dat zelf 1 van de grootste verschillen.

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 23:04

mystica
en lid nieuwsredactie
nog maals bekijk de website

http://www.sustainabledressage.com/index.php

en beste Lid nieuwsr:
de website snijdt HEEL veel hout.
Hoef je niet door te spitten, als je de plaatjes ziet wordt er al meer duidelijk

callunairis

Re: moderne dressuur slecht voor het paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 23:05

ok concreet:
verschil
rollkur=modern en niet klassiek

met de benen zwaaien is modern en niet klassiek

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:06

Ik wil je wel begrijpen Zammie, je zult mij ook niet horen zeggen dat het voorbeeld, dat jij als laatste aanhaalt, goed is, maar is dat moderne dressuur? Volgens mij niet :n

@ callunairis: Dus eigenlijk is je vraag wat wij van rollkur en benenzwaaien vinden? :+

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:08

:= Lijkt mij toch een kleine moeite om gewoon mijn naam te gebruiken. Ik noem jou toch ook niet die ene met ava... :?

Het ging mij niet om de website, het ging mij om jouw uitleg.. ;)

Zoals ik al zei. Als je de rollkur wilt bespreken, zeg dat dan en kom dan niet met onduidelijke en verwarrende termen als moderne dressuur. Als je benen zwaaierij wil bespreken, zeg dat dat.
Dressuur is dressuur.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:12

Tja, ik heb en poos bij iemand gewerkt die op die manier rijdt en kan je wel zeggen dat het heel ver staat van hoe ik het eerder heb geleerd. Heb dan ook de mazzel gehad om les te mogen krijgen van iemand die op de "klassieke" manier les gaf en ben daar zelf gewoon in verder gegaan. Nou, de dame waar ik heb gewertk is meerdere malen NK dressuur geworden en wordt nu ook vaak in 1 adem met de moderne manier (en dus toch weer het op de hand rijden en niet op eigen benen laten lopen) van rijden genoemd. Zelfs wordt er bij clinics/shows enz. gezegd dat de ontspanning erg ver te zoeken is bij deze dame. En laat zij nu dus inderdaad bij de moderne garde horen...

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 23:12

Afbeelding

klassiek
Afbeelding

NOGMAALS er zijn ook moderne dressuur ruiters die meer volgens het klassieke model rijden!!
Deze foto is nieuw
Afbeelding

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:14

Ik ben niet voor rollkur en die toestanden, en vind ook dat de dressuur van vandaag iets meer terug naar de dressuur van "vroeger" zou mogen terug gaan. Maar ik vind de anatomische plaatjes op de vorige pagina wel compleet irelevant omdat het hoofd van het paard helemaal niet zo gedragen wordt bij de rollkur. (die plaatjes komen meer overeen met een paard met een dikke onderhals die in elkaar, omhoog getrokken wordt)

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 23:15

oh sorry, ik zie je naam nu pas Sammie, eerlijk waar ik zag dat niet Y;(

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:17

ook ik rijd volgens de klassieke dressuur, maar imo moet iedereen zelf weten op welke manier hij/zij naar de top rijd.
nee, ik ben geen fan van de moderne dressuur, maar ik doe het op mijn manier en ja imo is dat de beste manier.
je moet doen wat je denkt dat het beste is. ik ga hier geen 'gewaagde' uitspraken over doen want dat boktrel-gedoe heb ik geen zin meer in.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:19

Ik vind die eerste foto absoluut geen representatief voorbeeld van "moderne dressuur" :n Zoals ik zeg, bij grote wedstrijden zoals OS zie ik vrij weinig verschil met "vroeger". Maar ik weet wel dat ik vroeger anders heb leren rijden dan wat nu op manege's gedaan wordt. Dus er zal zeker wel een modern en klassiek dressuur zijn, maar dat is niet de rollkur :n

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 23:19

nu ja, als 'modern' onduidelijk, sorry daarvoor.
En nogmaals, het gaat niet enkel om de rollkur, dit is 1 van de dingen die modern zijn en niet klassiek.
En met klassiek bedoel ik dus, zoals de dressuur opgezet is door de mensen uit de klassieke periode..
haha, nog vager.

Klassieke dressuur komt natuurlijk van de periode dat paarden nog in het leger gebruikt werden.
Een flink aantal technieken van tegenwoordig (wat ik dus noem 'moderne dressuur) komen daar helemaal niet vandaan maar zijn in de dressuur van deze dagen (moderne dressuur) geslopen omdat het meer show en spectakel geeft.

callunairis

Re: moderne dressuur slecht voor het paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 23:20

nogmaals beste mystica, dit is 1 van de fotos die bij een grote wedstrijd genomen is

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:23

om het even te verduidelijken,

klassieke dressuur houd in dat je oefeningen doet om je paard te gymnastiseren.
bij moderne dressuur is het vaak zo dat je oefeningen doet omdat het 'moet'.

[edit]ik zal even een stukje zoeken voor de bokkers ;)
Laatst bijgewerkt door Drunksheep op 06-02-09 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 23:25

ok, geen rollkur maar

Afbeelding

ok en een ander voorbeeld van moderne dressuur waar GEEN rollkur gebruikt wordt maar het paard wel op de voorhand is, tijdens een zogenoemde 'verzameling'

Op een grote wedstrijd!

Afbeelding

Dit is een bekende ruiter..

en nogmaals, dit is enkel maar 1 voorbeeld en wil dus niet zeggen dat het maar 1 keer gebeurd is...
ik kan jullie best bombarderen met nog meer fotos :P

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:26

@ callunairis: Tijdens het losrijden ja, niet tijdens de proef. Wat er tijdens het losrijden gebeurd is niet hoe het er uit moet zien. En dat is dus geen maatstaaf. Je verhaal wordt inderdaad steeds vager en het verschil kun je me ook niet uitleggen. Daardoor weet ik niet waarover je nu eigenlijk wilt discussieren. Is dat over de rollkur, dan kap ik ook met deze discussie, want die is al zo vaak uitgekauwd dat het gewoon tijdsverspilling is om dat nog een keer gaat doen, maar wil je discussieren over échte klassieke en moderne dressuur, dan blijf ik nog even hangen :Y) Ik denk er nog over na om op je link te klikken, want ik vermoed dat dat ook over de rolkur gaat, en daar ben ik absoluut niet in geinteresseerd.

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 23:28

het verschil met mijn laatste voorbeeld van 'moderne' dressuur is dat de voorbenen erg ONDER het paard geplaatst zijn, omdat het paard op de voorhand is. Dit is NIET de bedoeling van klassieke dressuur, maar wordt blijkbaar wel gewaardeerd bij de moderne dressuur aangezien de persoon meerdere wedstrijden heeft gewonnen (en NEE dit is niet haar enige voorbeeld (herhalingherhaling :) )

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:28

@ mystica; dus als het tijdens het losrijden gebeurt is het niet erg? _O-

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 23:29

callunairis schreef:
oh sorry, ik zie je naam nu pas Sammie, eerlijk waar ik zag dat niet Y;(

:') _O-

Van het voorbeenzwaaien ben ik absoluut niet van. De achterhand komt niet mee, paard wordt in twee stukken gereden. Maar dat valt imo ook niet onder dressuur zoals het bedoeld is.

Paarden die in de hand worden gereden, op de voorhand lopen, voorbeenzwaaien, in twee stukken lopen missen een behoorlijk stuk in hun dressuuropleiding. Misschien door de ruiter, misschien door de instructeur, misschien doordat het paard lastig te rijden is.
Van dat soort 'spectakel' ben ik niet weg van. Dat heeft niks met 'dressuur' te maken.

Een paard correct van achter naar voren rijden, met de focus op ontwikkeling van de achterhand, het dragen, de impuls, het licht worden in de hand, met de juiste stelling, het doen van wat de ruiter vraagt op het moment dat het gevraagd wordt, zonder dat daarbij inspanning toont bij de ruiter en/of het paard. Dát is uiteindelijk het doel, maar op papier klinkt toch altijd zo makkelijk. In de praktijk heb je te maken met paarden die graag in de hand hangen, een zwakkere achterhand hebben. Enz. enz. Die paarden moet je extra stimuleren/tijd in steken.
Tja en dan kom je bij de rollkur.. Tot nu toe hebben de 'wetenschappers' niet echt met onomstotelijk bewijs gezwaaid dat het écht slecht is. Zelfs die website is gebaseerd op een mengelmoesje van theorie,praktijk, eigen mening en vooral de meest slechtste foto's uitkiezen die er bestaan.
Ik kan ook wel een paar foto's optrommelen waarbij een paard met z'n mond open loopt, op één been loopt, in de hand hangt. En dat doet zo'n website teniet. Wil je echt een statement maken, kom met eerlijke foto's.