Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Zammie schreef:Nou Mystica, op het moment dat je je paard in de rollkur hebt lopen kun je niet eens meer voelen of je paard recht is. 50 kg in je handen... Nou, dan voel ik echt niet of er wat meer of minder druk op 1 van de beide kanten zit. Dat is dus al het eerste verschil. Bij de "klassieke" manier rijdt je met heel weinig druk in de mond/handen en kun je dus meteen voelen als een paard teveel op 1 kant vastzit of loszit.Daarbij kan een paard in rollkur niet meer zijn buikspieren aanspannen om zijn rugspieren te trainen en krijg je het verhaal van iemand hierboven over de fries die van nature al graag achter de loodlijn loopt en daarbij gaat ook de rug wegdrukken gepaard.
callunairis schreef:sorry maar er is wel deegelijk een verschil
klassiek= zoals het oorspronkelijk bedoeld is
modern= zoals nu mooi gevonden wordt en dus afwijkt van klassiek
callunairis schreef:sorry maar er is wel deegelijk een verschil
klassiek= zoals het oorspronkelijk bedoeld is
modern= zoals nu mooi gevonden wordt en dus afwijkt van klassiek
Verder is het niet enkel de rollkur, dit is ook maar 1 VAN DE
bv het overdadig strekken van de voorbenen in de uitgestrekte draf???
Of jij moet onder klassieke dressuur dressuur ala spaanse rijschool verstaan?
Lijkt mij toch een kleine moeite om gewoon mijn naam te gebruiken. Ik noem jou toch ook niet die ene met ava... 

Zoals ik zeg, bij grote wedstrijden zoals OS zie ik vrij weinig verschil met "vroeger". Maar ik weet wel dat ik vroeger anders heb leren rijden dan wat nu op manege's gedaan wordt. Dus er zal zeker wel een modern en klassiek dressuur zijn, maar dat is niet de rollkur

Ik denk er nog over na om op je link te klikken, want ik vermoed dat dat ook over de rolkur gaat, en daar ben ik absoluut niet in geinteresseerd.
) callunairis schreef:oh sorry, ik zie je naam nu pas Sammie, eerlijk waar ik zag dat niet