Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Eelmo schreef:hoor dit idd ook van mijn instructrice. eerst lichtrijden en dan doorzitten...
maare, misschien een domme vraag, maar als je nou zonder zadel gaat hea? dan zit je toch ook gewoon vanaf het begin al door..? je kan dan niet eerst een tijdje lichtrijden. maakt dat zonder zadel rijden dan gelijk slecht voor je paard en voor zijn rug?
eenitraM schreef:glenda schreef:het is beter voor de rug van je paard,als je eerst een tijdje gaat lichtrijden tijdens het losrijden.zn rug krijgt toch wat meer "klappen"te verduren tijdens het doorzitten,dus als je paard lekker ontspannen en warme spieren heeft is dit prettiger.
Dat lijkt me stug. Doorzitten betekend meeliften op de rug vna het paard. Je moet zitten en niet hobbelen, dus over het algemeen als je een vaste zit hebt kun je eigenlijk meteen beginnen met doorzitten. Maar omdat een gemiddeld paard eerst losgewerkt moet worden gaat men lichtrijden.
Ten eerste zou ik dit doen om je paard lekker los te laten worden zonder gelijk onder druk gezet te worden of gebonk op de koude spieren. En ten tweede niet ieder paard ontspant zich gelijk en laat zich niet lekker los. Als je op zo'n paard gaat doorzitten dan wordt het allemaal alleen maar erger...
) Als je staat terwijl je paard zijn binnenachterbeen naar voren brengt is dit makkelijker voor m en dus handig voor tijdens het losrijden, actief maken, rechtrichten en alle dingen die je doet voordat je je proef in gaat. J_C_N schreef:Volgens mij is bijna iedereen het er hier wel over eens dat het beter is om met los rijden licht te rijden. Ik vraag me af of de echte hele hoge dressuurruiters dit ook doen!

10/15 min dan pas doorzitten.