Op jonge leeftijd al springen.. is dat goed?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

robyn1985

Re: Op jonge leeftijd al springen.. is dat goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 13:11

idd niet te vaak springen en ook niet al te hoog, maar juist lekker beginnen als je paard het leuk vindt!

pip85

Re: Op jonge leeftijd al springen.. is dat goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 13:20

ik ben het met Robyn1985 eens. je moet het doen omdat jij en je paard het leuk vinden. als je het maar rustig opbouwt.

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 16:11

previr schreef:
schade doen?
godsamme, zullen dan maar weinig paarden in de sport overblijven.
1x per maand max 60 cm.. waar haal je die theorie vandaan.

je kunt best met een 4 jarige springen, met beleid natuurlijk, opbouwen en daarbij hoord ook t beleren, consequent zijn. niet mogen stoppen en niet erlangs, gelijk aanpakken en dat is t meeste lijd geleden, hoe makkelijk t allemaal gaat hoe minder gek je hoeft te doen en hoe simpel je 1x in de week of 2x een paar sprongetjes kunt maken.
mijn 4 jarige lopen gewoon in de sport mee en dat is niet 1x per maand 60cm, maar parcours van 1m.

Kijk aub niet naar de sport is mijn mening! Een paard moet presteren, hoe meer tijd er wordt genomen voor het paard om zich te ontwikkelen (uitgroeien) hoe meer geld het paard kost.
Veel paarden in de sport worden dan ook kapot gereden.

Een 4 jarig paard kun je niet met een 18 jarig vergelijken, een 4 jarig paard is op gebied van ontwikkeling jonger. Bij mensen mag je voor je 18e ook geen zware sport doen (want we hebben het hier wel over een voor het paard fysiek belastende sport)

Daarnaast verschilt het ene paard idd van het andere maar ik vind dat 4 jaar wel de absoluut JONGSTE leeftijd is dat je eens heel langsaamaan met spring OEFENINGEN mag beginnen. Hierbij bedoel ik eerst lekker balken en heel af en toe een laag sprongetje. Vrij springen kan iets hoger.

LET WEL hoewel paarden heel goed kunnen springen, het is er niet echt voor gebouwd (zoals een hert). Dat wil niet zeggen dat je het niet moet doen (er op zitten was volgens mij ook niet echt het design dat natuur in het hoofd had) maar laat het paard wel zo veel mogelijk uitgroeien en ontwikkelen door training (eerst dressuur etc)

Naar mijn mening is het zelfs crimineel een paard op 3 jaar al in de dressuur sport mee te laten lopen (ik heb het niet over hier en daar een B proefjes) laat staan op 4 jaar al wedstrijd springen (maar dat was de oorspronkelijke vraag niet, wedstrijden)
En sorry, als er geld mee gemoeid is, of hun bestaansrecht, zal de KNHS daar eerder naar kijken dan naar het feit of iets wel goed is voor het paard of niet. Dus ja, ik geloof dat ook als het slecht is voor het paard dat de KNHS zich daar minder van zou aantrekken!

Rensport bv, daar worden paarden zelfs op 2 jaar ingereden, die paarden worden daar vaak niet oud, kan het iemand iets schelen?? Nee

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 23:50

er zijn zoveel voorbeelden van paarden die nu oud zijn en al heel jong in de sport liepen,hier op bokt zit een meisje die heeft een 20 jarig paard waar ze zelf B mee springt,dit paard heeft al een hele internationale carriere achter de rug,en is zo gezond als een vis,bonfire loopt ook nog gezond rond!er zijn ook vele draver en renpaarden,die een hele carriere achter de rug hebben,en nu oud en gezond zijn,ik vind jou bericht(hier boven) een beetje zwart wit!er zijn namenlijk ook zat paarden die nooit in de sport lopen,en een blesure oplopen!ook paarden die pas op hun 10 de jaar ingereden worden,kunnen een blesure krijgen!zelfs lekker los op de wei breken paarden benen en lopen ze blesure's op!
volgens mij heeft dat weinig te maken of je ze nou als 4 jarige een sprongetje laat maken,of je begint als ie 8 is!

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 05:22

knoopje,

nee, natuurlijk zijn er overal risico's dat ontken ik niet, en ook zijn er uitzonderingen, je kunt wat ik hierboven noem zwart-wit LEZEN, zo bedoel ik het niet Dat er uitzonderingen zijn, dat neemt niet weg dat een paard gewoon nog niet volgroeid is op die leeftijd! Dat er paarden zijn die echt geluk hebben en er niet veel aan over houden, dat wil toch niet zeggen dat het goed is?

In amerika worden er al vele vele vragen gesteld bij de rensport en het feit dat er met paarden om wordt gegaan alsof het maar 'dingen' zijn, helaas staat Nederland blijkbaar nog niet zo ver en mag iedereen gewoon rustig doorgaan.

En waarom? Waarom niet gewoon een jaartje extra wachten? Wat is daar nu erg aan, als je daar het risico mee verkleint? Misschien kun jij dat dan toelichten? Gezien jij er geen probleem mee ziet een risico te nemen... ik ben wel benieuwd naar wat nu die 'haast' is die sommigen hebben...

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 11:52

ik ben geen voorstander van 2 jarige koersen,ik ben zelf geboren en getogen in de dravers,en bij ons kwam een 2 jarige niet in de baan,en bij ons gingen er paarden weg die al 10 jaar in training stonden,maar ook paarden die niet goed genoeg waren,maar een 2 jarige liep al wel voor de kar(2 maanden en dan weer de wei op)gemiddelt hadden wij 40 paarden staan,
een 2 jarig paard loopt geen 4 koersen in de maand,die worden alleen ingezet voor het grote geld,anders kun je net zo goed wachten tot het paard wat volwassener is!en dat gebeurt ook,de 2 jarige die koersen zijn de betere paarden,en zijn ze niet zo goed,dan zie je ze ook niet weer in een 2 jarige koers,het draaid om geld ja,maar de paarden die als 2 jarige lopen,krijgen echt wel een pauze tussen door,de meeste lopen een aantal koersen en gaan dan gewoon weer een paar maand de wei op,om lekker te groeien,ook zijn volbloeden en dravers veel sneller volwassen als een rijpaard,als je een 2 jarig rijpaard en een 2 jarige draver naast elkaar zet,is de draver al een echt paardje terwijl het rijpaard nog echt zo een baby is,dravers en volbloeden zijn anders gebouwd en vaak niet zo groot,daar praat ik het niet mee goed,maar er zitten wel 2 kanten aan,het is niet zo, dat een 2 jarige draver vanaf dat moment iedere week moet lopen en presteren,ook de afstanden van de koers zijn op hun leeftijd aangepast,en paarden die het niet aankunnen presteren ook niet en gaan weer lekker de wei op,en met de rijpaarden is dat net zo,een 4 jarige neem je niet elke week mee op concours je,springt met een 4 jarige voor zijn hele ontwikkeling,voor de ervaring,ze worden er soepel en handig van,ze worden sterker,en het is voor de afwisseling helemaal super,en ze zien al wat van de wereld,ze zijn jong en ze nemen juist in die leeftijd de meeste indrukken op,je doet alles speelenderwijs en met veel afwisseling,een lekkere buitenrit hoort daar ook bij,en af en toen een sprongetje.het is niet allemaal zo zwart als de meesten denken,en ja in engeland en america gaan ze een stapje verder,daar is het prijzengeld ook een stuk hoger als hier!dus de verleiding is voor een eigenaar erg groot,en dan gaat het wel eens iets te gek ja!tegenwoordig moeten de paarden wel telkens harder lopen als vroeger,de km tijden zijn veel sneller geworden,en daar zijn sommige paarden wel de dupe van,dat ben ik met je eens!maar het verschil tussen een rijpaard en een renpaard is wel erg groot.
een renpaard trainen ze alleen conditie mee(de kracht krijgen ze dan vanzelf),daar zit geen kerel of vrouw op van 100 kilo in een zware bak.
mijn verhaal is een beetje lang geworden...

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:06

knoopje,

bedankt voor je uitleg, het is goed te horen dat het ook anders gaat, helaas zoals je noemde, het is dus niet zwart wit. Ik heb op een draverstal gewerkt, ik heb gezien hoe het kan gaan. Daarnaast heb ik een oudere draver, hij was op zijn 16 jaar al onbruikbaar voor wat dan ook, en hij heeft enkel van zijn 2 jaar tot zijn 3e jaar op de baan gelopen! Wel degelijk meerdere koersen dus. Ok, dit is 1 paard, maar zo ken ik meer verhalen, en elk paard is toch wel 1 te veel.
Verder heb ik nu een 2 jarig engels volbloed, en ondanks dat die misschien er al ouder uit ziet dan een rijpaard, het is duidelijk nog geen volgroeid paard! Dat is ook het gevaar, hoe volwasserner een paard er uit ziet op jongere leeftijd hoe eerder men geneigd is om vroeg te beginnen, maar onder de huid is een paard dan nog niet klaar. Kijk maar naar (mensen)kinderen die groot zijn voor hun leeftijd, die hebben vaak problemen omdat men ze ouder schat en dus meer verwacht...

Maar ik ben wel iets geruster door jou verhaal, hoop dat er meer draf en ren trainers er zo over denken (vast wel) nu de rest nog.
En ja, ik geloof ook wel dat amerika erger is, maar dat is ook de reden dat andere instanties aan de bel trekken. Maar je zegt zelf dat het in Nederland nu ook de km's sneller worden? En zolang er ook in NL geld mee gemoeid is...

Trouwens, dat deel over afwisseling ben ik ABSOLUUT met je eens, maar dat zeg ik ook, af en toe een sprongetje, lekker veel buitenrijden etc, heel goed! Toch wederom, ik ken veel voorbeelden die al vroeg te ver gaan...helaas