Nagevelijkheid; oorzaak of gevolg?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 18:40

Robijntjah schreef:
Dat ligt er dus maar net aan hoe je denkt!

Ik ben van mening dat ieder paard door goed recht te richten en vanuit achteren naar voren te rijden zonder (!) spelen nagevelijk te rijden is!

JA, ieder jong paard wel.. Een paard dat het aan heeft "geleerd" door middel van hand bewegingen, denk ik dat het erg moeilijk word.. Nog ooit op deze manier nageeflijk te krijgen, hier zal meer druk van de hand bij moeten komen...

Het verschil in contact/druk is denk ik moeilijk aan te geven in woorden. Als voorbeeld: Ik kan misschien iets contact noemen wat een ander al gauw druk noemt.. (of andersom natuurlijk;))
Qua beeld en wat je voelt; denk ik dat hier ook veel verschil in zit.

Zo lees je bijvoorbeeld vaak bij HAW dat de ruiter aangeeft minimale druk of alleen licht contact te hebben, terwijl er reactie komen van niet zo in de mond hangen/trekken....

Ik denk dat dit niet een standaard is. Dit is contact, dit is druk.. Dit is (in zekere zin) een mening en daarom moeilijk te bapelen...

SuperRupsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 13:09

Ik denk dat nageeflijkheid in principe gevolg is van het van achteren naar voren rijden: door de achterhand aan het werk te zetten moet het paard als het ware zijn rug strekken, waardoor zijn hals ook uitgenodigd wordt om naar beneden te gaan, dus na te geven.

Echter: ik denk wel degelijk dat je als ruiter je paard kunt uitnodigen tot zakken, zonder dat dat gelijk in de krul trekken is. Daarmee help je hem dus met het strekken van z'n rug, en met het meenemen van de achterhand.

Ik vond dit een interessant stuk klik, evenals andere artikelen op die site.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 20:07

Nagevelijkheid hoor een gevolg te zijn van correct rijden.

Maar ik ken in mijn omgeving niemand maar dan ook echt niemand die maanden lang met licht contact wacht totdat het paard uit zichzelf naar beneden zakt.

Ik heb mijn paard de 1e 5 jaar ook teveel op de hand gereden, ondanks ik echt heel weinig in mijn handen had. Nu rijd ik hem veel meer van achter naar voren, maar heb ik ook meer in mijn handen, puur omdat hij nu de aanleuning opzoekt. Maar er zijn nog steeds moment dat ik hem aan de voorkant even wat vraag. Dus ik doe het ook niet helemaal correct.

Aan de andere kant train ik mijn andere paard via AR en daar worden ze aan de kaptoom ook specifiek naar beneden gevraagd of naar binnen. Dat is heel kort richting aangeven en weer loslaten.

KiWiKo

Re: Nagevelijkheid; oorzaak of gevolg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 20:13

nagevelijkheid is een gevolg van correct rijden.............. en een knappe knul die mij kan overtuigen van iets anders :D :D

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 20:21

Ik deel dezelfde mening als jullie allemaal.
Ik leef nog steeds in mijn "wauw" gedeelte. Gisteren echt een top les gehad, en een toppaard.
IK ben van instructrice veranderd, en geheel terug naar de basis. Ik was eerst heel erg cynisch.
Maar wat een verandering, echt fantastisch! Wat een verschil.

Ik ben nu bezig met het volledig rechtrichten van mijn paard. Handen stil en hem zelf mijn hand opzoeken, en hem van achteren naar voren te rijden.
Progressief rijden. Maar ook hem volledig op eigen voeten laten lopen en in balans.
En zo kan ik nu zelf bepalen waar ik zijn schouder wil hebben. Ik had namelijk veel moeite met rechtergalop, omdat binnen achterbeen (zeg ik 't nu goed?) er niet onder kon treden.
Ook wijken en andere oefeningen, gaan niet geforceerd, maar met iets wat druk van beenhulp, gaat ie alle kanten op wat ik wil.
Deze oefeningen zorgen echt voor een fantastisch resultaat! Een aanleuning geweldig! Prachtig ruggebruik, heel ruim en geen getrek, gezaag en gedoe.
Normaal contact met mond is gewoon voldoende. En dan pas voel je wat ECHT de bedoeling is.. Wat ECHT rijden is!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 20:28

Klopt Dagmar! :D

ik heb een tijd gehad dat ik alleen maar paarden zadelmak maakte en zeg L klaar maakte...... dan wen je wat jezelf aan.

Op een dag ging ik op visite bij Runningkawa en heb ik op Kawa een stukkie gestuurd........ Ineens wist ik weer waar ik heen moest met die jonkies .... Ineens wist ik weer wat ook al weer belangrijk was in die basis en ook vooral WAAROM het zo belangrijk is in die basis. Niet dat het mijn rijden beinvloed heeft, maar wel dat ik toch wat strenger werd op aan het been zijn. wat strenger op aan de hulpen staan in het algemeen........

ik zal nooit dat moment vergeten dat ineens het kwartje viel in het hoe en vooral waarom.....

Als je alleen maar jong spul rijd, dan vergeet je wel eens waarom die goede basis zo belangrijk is....... want je rijd met dat jonge spul geen wissels (jaaa spelenderwijs, maar geen echte :D ) appuyementen, of uitgestrekte draf.......... maar daar legde ik wel de basis voor.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 04:51

Dagmar_k schreef:
Ik deel dezelfde mening als jullie allemaal.
Ik leef nog steeds in mijn "wauw" gedeelte. Gisteren echt een top les gehad, en een toppaard.
IK ben van instructrice veranderd, en geheel terug naar de basis. Ik was eerst heel erg cynisch.
Maar wat een verandering, echt fantastisch! Wat een verschil.

Ik ben nu bezig met het volledig rechtrichten van mijn paard. Handen stil en hem zelf mijn hand opzoeken, en hem van achteren naar voren te rijden.
Progressief rijden. Maar ook hem volledig op eigen voeten laten lopen en in balans.
En zo kan ik nu zelf bepalen waar ik zijn schouder wil hebben. Ik had namelijk veel moeite met rechtergalop, omdat binnen achterbeen (zeg ik 't nu goed?) er niet onder kon treden.
Ook wijken en andere oefeningen, gaan niet geforceerd, maar met iets wat druk van beenhulp, gaat ie alle kanten op wat ik wil.
Deze oefeningen zorgen echt voor een fantastisch resultaat! Een aanleuning geweldig! Prachtig ruggebruik, heel ruim en geen getrek, gezaag en gedoe.
Normaal contact met mond is gewoon voldoende. En dan pas voel je wat ECHT de bedoeling is.. Wat ECHT rijden is!!

Heeel herkenbaar dit!

Een paar jaar geleden ook een overstap van instructeur gemaakt en echt waar, de 1e les kwam ik jankend van mijn paardje af! Het heeft ff geduurd voor ik het doorhad, maar het gaat nu wel zo ontzettend makkelijk en fijn!

Nancy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 13:43

Het is een gevolg.
Een paard zal nageeflijk gaan lopen als hij/zij correct gereden word.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 13:47

Ik vind het zeker een gevolg. Op het begin kun je je paard wel oppakken, maar dan vind ík het niet echt nageeflijk. Als je je paard gewoon goed voorwaarts rijdt, (schijn)overgangen etc. dan gaat je paard/pony vanzelf nageeflijk lopen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 13:50

Allebei.
Door correct van achter naar voren te rijden wordt een paard nageeflijk, vervolgens kun je de nageeflijkheid gebruiken in je vervolg training om zwaardere oefeningen te kunnen rijden.
Eerst nageven zonder aan de hulp te zijn bestaat in mijn ogen niet, dan heb je een valse knik.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 14:20

ja, dat wou ik dus net zeggen. :D
nageeflijkheid is een gevolg van je basistrainig, maar je hebt het nodig voor je verdere trainig.