slofgebruik zo af en toe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:58

MLoeser schreef:
Ninthe schreef:
Arabesk, ik vind je reactie erg kort door de bocht. Als we zo gaan beginnen is alles dierenmishandeling. Ik blijf erbij dat als je de slof netjes en goed gebruikt het geen kwaad kan, en het absoluut geen dierenmishandeling is. Maar goed, je zal me toch geen gelijk geven ben ik bang ;)

Sorry dat ik het zeg, maar de visies van Arabesk zijn wel vaker kort door de bocht en zeer star. Het stukje tekst dat ze quote is dan ook berust op het vele misbruik van de slof. Helaas is het misbruik van deze teugel tegenwoordig helaas de norm, of in iedergeval het beeld van de norm onder de meeste ruiters, en zeker de naturals. (ja ik doe ook aan PNH, bitloos, natuurlijkbekappen en natuurlijk paardenhouden, maar ben per defenitie geen natural omdat ik het een en ander weet van hulpteugels en bitten, tsja wat dat betreft zijn de meeste naturals nogal star.) Van de naturals is zowizo de insteek vaak zo dat alles wat zei niet (horen) te doen dierenmishandeling is en dat je niet goed bent voor je paard.

Klopt helemaal. :+

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 18:09

Hoe kun je hem het beste gebruiken? Zo:
nooit!

waarom niet?
Het is niet nodig als je je paard goed rijdt.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:01

Waratje schreef:
"In de hand van de meester is een slofteugel goed, maar de meester heeft hem niet nodig" (George Theordorescu)

Ik heb tot noch toe ook nog maar een keer een paard met slof gereden (15 minuutjes), maar soms is het net even dat steuntje in de rug, omdat je als ruiter op een paard dat van alles doet nu eenmaal niet altijd uberconsequent kan ingerijpen, en dat kan die slof dan even doen. Overigens was dat wel onder begeleiding van een goede instructrice, van het werk waarvoor ik me dus ook in zadels, bitten en hulpteugels ging verdiepen.

Mijn motto, kennis heb je nooit genoeg, en pas toe wat past bij jouw ideaal.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:02

Siria schreef:
nooit!

waarom niet?

Fijn weer zo'n kort door de bocht antwoord :+ al die fantastische argumenten, val bijna van mijn stoel :Y)

_Google_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:32

Citaat:
nooit!

waarom niet?

Reageer normaal als je het er niet mee eens bent, of reageer niet!!
Er zijn nu eenmaal verschillende meningen over de slof.. Maar zwijg liever dan zo'n commentaar daar heeft de ts niks aan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:35

MLoeser schreef:
Arabesk:

Als je een slof goed gebruikt, en je paard goed loopt werkt hij niet eens in.

dan heb je 'm ook niet nodig :7

daar waar de ruiterkunst ophoudt.... gaat de divoza gids open en wel de pagina's met hulpteugels

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:50

De slof wordt goed gebruikt als alles doorhangt als het paard goed loop zodra het paard ver van dat punt afgaat mag het pas in werking komen druk op het bit
Ik heb ook een pony af en toe met de slof gereden.
Nu ik hem niet meer rijd door omstandigheden wordt hij gebruikt voor de
kinderles Vastgebonden met stro touwtjes van bit tot zijkant van de singel
zodat hij wel in de "krul" moet lopen. Anders wordt hij te gevaarlijk zoals ze zeggen
Wat is dus dierenmishandeling?

MLoeser heeft helemaal gelijk en TS doet het niet verkeerd als ik het zo lees

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:58

Arabesk schreef:
MLoeser schreef:
Arabesk:

daar waar de ruiterkunst ophoudt.... gaat de divoza gids open en wel de pagina's met hulpteugels

ff helemal offtopic;
jij vind het gebruik vn hulpteugels dus niks?
mag ik vragen waarom; bij verkeerd gebrui, lijkt me duidelijk,
maar als men het goed gebruikt? als emn het goed gebruikt en hetaf en toe is,
zie ik er geen fout in ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:05

Celiien schreef:
ff helemal offtopic;

En dat is dus het grote probleem, er zijn niet veel mensen die hulpteugels goed gebruiken. Over het algemeen worden hulpteugels gebruikt om eigen falen te proberen te compenseren, zonder voldoende kennis van wat de hulpteugel precies doet bij het paard. Maar ja, dit probleem zie je feitelijk ook al heel veel bij de gewone teugels, dus ja, wat kun je verwachten? ;(

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:13

Waratje schreef:
Celiien schreef:
ff helemal offtopic;

En dat is dus het grote probleem, er zijn niet veel mensen die hulpteugels goed gebruiken. Over het algemeen worden hulpteugels gebruikt om eigen falen te proberen te compenseren, zonder voldoende kennis van wat de hulpteugel precies doet bij het paard. Maar ja, dit probleem zie je feitelijk ook al heel veel bij de gewone teugels, dus ja, wat kun je verwachten? ;(

dus, daarom moeten we iedereen maar over een kam scheren, en botweg zeggen dat het niet gebruikt mag worden, omdat andere mensen hem ook niet goed gebruiken?
Ik bedoel, ik rij ook met hulpteugel(lees; thiedeman), maar dat komt doordat yank gewoon heel jong, ongecontroleerd is, en als hij z'n hoofd omhoog gooit pakt tie z'n bit vast, en gaat tie hard rennen. met de thiedeman, overigens loste gaatje, wordt hij gecontroleerder en pakt tie z'n bit niet vast of gaat tie niet rennen.
Tegenwoordig gooi ikdanwel de thiedeman erhelemaal af, en hij doet het al veel beter; gecontroleerder etc.

Dus; zijnhulpteugels altijd slecht? nee. als ze niet goed gebruikt worden welja, maar datis weer een heel andere kant.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:22

De hulpteugels zelf zijn inderdaad niet slecht. Het gebruik (helaas vaak misbruik) dat ervan gemaakt wordt kan het wel zijn en is het ook vaak.
En dan zijn er ook verschillen tussen de hulpteugels, een slofteugel is een erg heftige, een gewone martingaal is een vrij milde en de thiedemann zit daar tussenin, afhankelijk van de afstelling. Maar hoe je het ook wendt of keert, als je een hulpteugel nodig hebt, moet je je afvragen of je zelf wel voldoende kennis en kunde in huis hebt om met dat paard te rijden.....

MaaikeMo

Re: slofgebruik zo af en toe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 00:16

Nou, mijn mening is geen slof :)
Ik rij nooit met slof, en misschien de enige rede zou zijn als ie zijn kop de lucht in gooit, dat je hem op die lengte hebt, dat hij wel omhoog kan met zijn hoofd, maar zich er daarboven niet kan vast gaan zetten.. dat je hem net iets voor kan zijn zegmaar..

Wil je toch met slof rijden, is enige tip die ik kan geven niet te strak, dus niet dat hij alleen maar in een krulletje kan lopen.
Wil je graag meer tips geven, maar aangezien ik er zelf nooit mee rij, en daarom er ook geen ervaring mee heb, zou ik t wat vreemd vinden om dan even wijs te gaan doen.

maar hoe bedoel je met hem er net meer doorheen te krijgen? zoals ik boven zeg, dat hij zich wat vastzet en strak houd? of dat je hem ronder of lager wil?

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 09:37

Toch weer een grappige discussie want ik hoor overal dat ruiters hulpteugels misbruiken en dat ze eerst maar eens goed moeten leren rijden.

Nu scheelt het dat we allemaal Anky's zijn en evenveel gevoel in de vingers hebben :n en al onze paarden zijn ook supermakkelijk te rijden of worden dat wel met een goede instructie :n

Ook al weer een dikke NEE... We zijn niet allemaal Anky's en hebben niet allemaal hele fijne en werkwillige dieren die zo even worden omgetoverd tot 'fijn te rijden' Is het niet heel logisch om gewoon AF en TOE een hulpje er bij te pakken, zodat het voor beiden, paard en ruiter, prettiger rijden wordt?

Het is wel noodzakelijk dat de betreffende ruiter heel goed weet wat de inwerking precies is en welk 'leed' het evt. kán veroorzaken. Dit houdt ons alert bij het gebruik van hulpteugels.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 10:17

malloesje schreef:
Toch weer een grappige discussie want ik hoor overal dat ruiters hulpteugels misbruiken en dat ze eerst maar eens goed moeten leren rijden.

Nu scheelt het dat we allemaal Anky's zijn en evenveel gevoel in de vingers hebben :n en al onze paarden zijn ook supermakkelijk te rijden of worden dat wel met een goede instructie :n

Ook al weer een dikke NEE... We zijn niet allemaal Anky's en hebben niet allemaal hele fijne en werkwillige dieren die zo even worden omgetoverd tot 'fijn te rijden' Is het niet heel logisch om gewoon AF en TOE een hulpje er bij te pakken, zodat het voor beiden, paard en ruiter, prettiger rijden wordt?

Het is wel noodzakelijk dat de betreffende ruiter heel goed weet wat de inwerking precies is en welk 'leed' het evt. kán veroorzaken. Dit houdt ons alert bij het gebruik van hulpteugels.

Helemaal mee eens :j

Sandy1103

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:43

Zoals de meeste voor me al gezegd hebben is het gebruik van de slof op zich niet slecht maar zolang die niet te strak erbij wordt gepakt.
Ik gebruik zelf ook af en toe de slof. Zeker als ik naar buiten gaat, meneer wil zich nog wel eens sterk maken en dan heb ik niets meer te vertellen. Voor mijn eigen veiligheid hangt de slof er omheen omdat ik mijn eigen veiligheid toch wat belangrijker vind. Overigens pak ik de slof er alleen even goed bij als die echt sterk/vervelend wordt en anders hangt die gewoon los.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 17:12

Ik zou de slof ook tussen de benen vast maken, heb altijd het idee dat je dan sneller de ontspanning in de slof kan laten dan wanneer hij aan de zijkant zit...

ik gebruik hem zelf niet, maar zou niet weten waarom de slof bij goedgebruik slecht zou zijn :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 17:30

__PSM__ schreef:
Ik zou de slof ook tussen de benen vast maken, heb altijd het idee dat je dan sneller de ontspanning in de slof kan laten dan wanneer hij aan de zijkant zit...

Dat haalt je de koekoek, je dwingt het paard veel meer naar beneden, dus heb je eerder "resultaat".

Voor degenen die wel eens een slof gebruiken, heb je wel eens berekend wat voor krachten je op je paard loslaat? En maak je wel eens video-opnamen als je met slof werkt?

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:15

Nou op Arabesk reageer ik al lang niet meer.

Rij zelden tot nooit met slof. Überhaupt nooit met mn eigen beesten, want die staan er gewoon fijn aan. Ter correctie van een ander paard misschien een enkele keer, maar ik vind het gewoon niet fijn rijden, dan heb ik hem toch altijd te los.
Dat wil niet zeggen dat je er niks aan kunt hebben. Zoals al eerder gezegd kun je hem prima tussen de voorbenen doen, zo lang hij maar niet constant te strak zit (en dat zie ik helaas maar al te vaak!!!), want veel mensen vergeten dan te blijven rijden en te blijven aanvullen met been.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:28

MLoeser schreef:
Sorry dat ik het zeg, maar de visies van Arabesk zijn wel vaker kort door de bocht en zeer star. Het stukje tekst dat ze quote is dan ook berust op het vele misbruik van de slof.

Het stukje tekst dat Arabesk quote is afkomstig van H. Geyer - Veterinary-Anatomical Institute, University of Zurich, Switzerland en is vanuit een anatomisch standpunt bekeken en beschreven, op basis van onderzoeken en metingen.

Nog maar keer een quote van http://www.bitloospaardrijden.info/teugeldruk.htm :

De teugel is bevestigd aan de singel en loopt door de bitringen naar de ruiterhanden. Dit zorgt voor een katrolwerking, waardoor de krachten in de mond van het paard worden verdubbeld. Deze sterke krachten kunnen veel te sterk zijn voor het paard, vooral ook wanneer met ruwe handen en minder ruitergevoel wordt gereden.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 22:42

ik ga hem ook gebruiken, puur bij het losrijden en misschien nog niet eens 10 minuten, maar met het losrijden wil ze nog weleens teveel ontsnappen naar boven, ik heb begeleiding en het is puur voor het lang laag losrijden dat ze meer lang laag blijft en niet steeds er onderuit kan (en werk alleen in indien nodig! ik heb de slof in het verleden verkeerd gebruikt ben me hier heel bewust van, wil dit niet nog eens doen, maar ik weet dat je hem wel zeker goed kan gebruiken) en hij alleen inwerkt indien ze te hoog komt zeg maar, zou er nooit echt mee rijden zeg maar, en idd tussen de voorbenen door.

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:00

Persoonlijk ben ik ook geen grote fan van de slof, gebruik hem zelden of nooit, ben er geen grote voorstander van, vooral omdat hij zoveel misbruikt wordt.
De mensen die hem misbruiken, weten het vaak ook niet, gebruik hem de eerste keren dus nooit zonder je instructeur die je de werking ervan kan uitleggen.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:32

Ik begrijp het hele verhaal niet. Als je paard iets langer nodig heeft bij het losrijden om zich te geven dan jij dat nodig acht, dan heeft hij dat nodig. Dat wordt niet opgelost door de slof. Overigens is het ook een contra-dictie in terminus (tegenstrijdigheid), dat jij voorwaarts-neerwaarts wilt rijden met een slof. Voorwaarts-neerwaarts is met de neus vooruit, waarbij hij zich kan strekken en de rugspieren zich gaan ontspannen.

Maar goed, als jij denkt dat het beter is, in ieder geval tussen de voorbenen, ik zou ook maar aan een zijde een "toverteugel" nemen, en pak hem tussen duim-en-wijsvinger, merk je ook het verschil, maw hoeveel kracht je tot je beschikking hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:44

Gebruik van een slof heeft gewoon geen enkel nut.
Je wilt dat je paard ontspant. Ontspanning kun je niet afdwingen.
Het gaat er niet om dat het paard "met z'n hoofd naar beneden moet". Dan gaat het je namelijk om het plaatje (in de krul) en ook niet meer dan dat.

Wanneer je paard met het hoofd de lucht in gaat en z'n spieren aanspant, is/gaat er dus iets niet goed. En daar dien je als ruiter naar te luisteren en de oorzaak op te sporen (bijv. iets zit niet goed in het lichaam (spieren, wervels), fout zadel (past niet, ligt niet goed), geen fijne ruiterhandjes, bit past niet c.q. doet pijn, gebits-/mondproblemen etc etc).

Bij slofgebruik verdoezel je een probleem wat je met slofgebruik alleen maar groter maakt.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:52

henkb schreef:
Ik begrijp het hele verhaal niet. Als je paard iets langer nodig heeft bij het losrijden om zich te geven dan jij dat nodig acht, dan heeft hij dat nodig. Dat wordt niet opgelost door de slof. Overigens is het ook een contra-dictie in terminus (tegenstrijdigheid), dat jij voorwaarts-neerwaarts wilt rijden met een slof. Voorwaarts-neerwaarts is met de neus vooruit, waarbij hij zich kan strekken en de rugspieren zich gaan ontspannen.

Maar goed, als jij denkt dat het beter is, in ieder geval tussen de voorbenen, ik zou ook maar aan een zijde een "toverteugel" nemen, en pak hem tussen duim-en-wijsvinger, merk je ook het verschil, maw hoeveel kracht je tot je beschikking hebt.

Wijze woorden!
Geef je paard gewoon de tijd om vwnw te lopen. Waarom moet dat gelijk in de eerste 10 minuten?

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:47

Arabesk schreef:
MLoeser schreef:
Arabesk:

mee eens!!

Ookal zegt arabesk wel dingen soms beetje kort door de bocht, toch kan ik niet zeggen dat ik het er niet mee eens ben.

Na mijn idee heb je een slof echt niet nodig als je zelf netjes rijdt. Als je een slof nodig heb om je paard naar beneden te rijden, schort er ergens anders in het hele rijden iets.
Meestal wordt er een slof aan gehangen omdat het niet snel genoeg gaat. Als je er dan een slof aan hangt zal het paard idd naar beneden gaan met zijn hoofd, maar is dit iets oplossen? Kijk eerst naar je eigen manier van rijden, zoek het probleem en probeer dit dan op te lossen. Er wordt naar mijn idee ook snel gekeken naar hulpteugels en dat vind ik jammer....