KNHS gaat bitloze dressuurwedstrijden uitschrijven.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dressuurwedstrijden bitloos/bit gemengd of apart?

Apart
137 (33%)
Gemengd
206 (50%)
Maakt me niet uit
63 (15%)

Totaal aantal stemmen: 406

Xivura

Re: KNHS gaat bitloze dressuurwedstrijden uitschrijven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:58

Dat lijkt mij wel erg leuk als dat er ook komt! Er zijn nu nog niet echt bitloze dressuur/spring wedstrijden geloof ik?

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 20:00

Ik vind het goed plan! Maar dan niet gescheiden, zoals hier al gezegd is blijf je dan bezig en als je goed bezig bent loopt het paard bitloos ook een goede proef.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 20:21

_O- als ze dat gaan doen, dan ga ik spontaan weer dressuurrijden :P :D (zal wel eenmalig zijn ;) )

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 23:33

Misschien is het een optie om op dezelfde wedstrijd te beginnen met bitloze en met-bit wedstrijden uit te schrijven. Evt. kleine rubrieken met dezelfde jury's. Pas dan kun je gaan middelen (wat betreft punten) en is er iets van een vergelijking te maken.

Ik ben zelf overigens niet van het bitloze, maar vind wel dat de mogelijkheid er moet komen voor mensen die wel bitloos wedstrijd willen rijden :j

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:35

Voor mij graag apart. Niet alleen voor de jury maar ook voor mezelf.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:39

ik vind eigenlijk gemengd omdat het toch om het totaal beeld gaat?
die vooroordelen zouden proff. jurys helemaal niet mogen hebben!!
ook niet of je een fries een kwpn of een fjord rijd. als de oefeningen goed door de bak worden gereden is het toch goed?
denk ik dan..
maar goed, toch wel weer leuk dat je straks wel KNHS bitloos kan starten. toch?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:39

gemengd. Een jury moet zo proffesioneel kunnen zijn om niet te beoordelen op wel of geen bit.
en de ruiter moet natuurlijk zijn paard net zo goed kunnen laten zien met of zonder bit... Ik ben wel benieuwd naar de uitslagen hoor, of je inderdaad zonder bit net zo hoog kunt scoren.

botjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:43

Ik vind het een beetje vreemde discussie, men mag al blij zijn dat er wedstrijden worden uitgeschreven voor bitloze combinaties. Het is een stap in de goede richting, en wie weet worden de wedstrijden op een gegeven moment wel gemengt, maar op dit moment mag men blij zijn dat er al iets veranderd. Het zal voor de jury ook wennen zijn.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:43

@ casperrr: Rij jij bitloos of met bit?
En waarom heb je het voor jezelf liever apart?

@ botjes, vind je dan niet dat dressuur dressuur is en ook zo beoordeeld moet worden, ongeacht de optoming?

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:47

En waaromzal het voor de jury ook wennen moeten zijn? In principe moet het er gewoon hetzelfde uitzien. Alleen het hoofdstel ziet er iets anders uit. Nou als het goed is zit de jury toch geen hele proef naar het hoofdstel te gapen?
Bij mijn bitloze hoofdstel zien mensen het vaak niet eens. Het valt niet op, want het hoofdstel ziet er gewoon uit als een normaal hoofdstel.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:49

Nibbit schreef:
@ casperrr: Rij jij bitloos of met bit?
En waarom heb je het voor jezelf liever apart?

Met bit, anders was ik ook nooit gestart. ;) Omdat ik een dressuurruiter ben met een misschien voor andere bokkers ietwat oude mening, dat houd in dat mijn ideaalplaatje in de dressuur met bit is. Aangezien ik dit plaatje graag zo wil houden mag het voor mij apart, en niet gemengd.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:57

maar ik snap het toch niet helemaal
want waarom mag dan wel de een met sporen, en de ander niet?
daar komen toch ook geen sprookjes uit van: jaa die won omdat die sporen draagt... of met of zonder zweep?
dus waarom dan wel moeilijk of met of zonder bit

De meeste zien het overigens vaak niet eens, tot ze dichtbijkomen. Ik vind eerder dat er een regel moet komen wat voor model je mee aankomt zetten. bedoel geen bosal ofzo. Maar wel een beetje een dressuurhoofdstel zonder bit.

Maar aan de andere kant benik het ook eens met: wees blij dat dit al mag. ALS het al mag? nog niet toch?

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:42

Allereerst is het natuurlijk geweldig dat er wat gedaan word met het feit dat mensen graag bitloos willen starten maar dat het niet mogelijk is.

Ik vind het wel een teleurstelling dat het gescheiden wordt. Ik heb wel de ambitie om tzt bitloos te gaan starten maar zou dan veel liever met de reguliere wedstrijden meedoen en met de bitruiters starten.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:52

FahyaFemke schreef:
daar komen toch ook geen sprookjes uit van: jaa die won omdat die sporen draagt... of met of zonder zweep?

Ook hier zitten regels aanvast. Tot en met L2 mág je met sporen en/of zweep rijden, vanaf de M1 ben je verplicht om met sporen te rijden en mag je géén zweep meer. (al zou van mij dat verplichten met sporen wel weggelaten mogen worden, met de zweep ben ik het eens, maar vind wel dat je de keuze zou moeten hebben. Zou persoonlijk dan eerder voor de Z1/Z2 ofzo kiezen om het te verplichten.)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:53

FahyaFemke schreef:

lees dan voor de gein eens de vragen aan juryleden hier op bokt, of de wedstrijdverslagen. De meest krankzinnige redenen komen langs waarom iemand te weinig punten zou hebben gekregen.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:54

Casper het is de bedoeling dat de verplichting om met sporen te rijden vanaf de M ook komt te vervallen.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:55

Lielle schreef:
FahyaFemke schreef:

lees dan voor de gein eens de vragen aan juryleden hier op bokt, of de wedstrijdverslagen. De meest krankzinnige redenen komen langs waarom iemand te weinig punten zou hebben gekregen.

Dat zal altijd blijven; mensen die met een minder gangbaar ras dressuurrijden, of boomloos of voor een bepaalde verening, etc, er zijn altijd excuses aan te dragen waarom je lager gejureerd zou zijn. Ik vind het geen reden om bit en bitloos gescheiden te laten starten.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:01

het zal mij eerlijk gezegd een zorg zijn, maar het ontneemt de bitloze starters iig één smoes als de punten toch tegenvallen in de ring. Want dat voorzie ik wel gaan gebeuren. "ja, ik heb maar 165 punten en dat is discriminatie want ik rijd bitloos op een Fjielinker en de jury weet er helemaal niets van en ... " Het calimero effect zeg maar ;)

Maar goed, we zullen het zien.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:03

Of andersom ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:09

klagen dat ze te veel punten hebben? Dat kom ik niet zo vaak tegen ;)

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:15

het zal mij een zorg zijn ;)
maar ik vraag me wel af en dat is geen veroordeling
hoe het er uit ziet in het Z mijn plaatje in het Z en hoger is namelijk met stang en trens en iemand die bitloos rijd heeft dat dus niet eigenlijk zou ik dat erg zonde vinden omdat het er voor het plaatje zo mooi uit ziet.
en ik me gewoon niet kan voorstellen dat iemand die bitloos rijd de zelfde oprichting krijgt.

let wel ik heb nog nooit iemand bitloos zien rijden dus heb er de ballen verstand niet van vandaar denk ik ook dat ik me er geen voorstelling van kan geven.

verder vind ik niet dat je er op afgerekend mag worden omdat je bitloos rijd ieder zijn ding

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:25

Randy is is wel mogelijk om bitloos dezelfde oprichting te krijgen :) Jij vind S&T misschien mooi, ik krijg er de kriebels van!

Lielle ik bedoelde eigelijk dat de bitruiters misschien wel gaan klagen als een bitloze combi hogere punten krijgt, maar dat bergeep je denk wel ;)

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:28

Daan_Ordeal schreef:
Randy is is wel mogelijk om bitloos dezelfde oprichting te krijgen :) Jij vind S&T misschien mooi, ik krijg er de kriebels van!

Lielle ik bedoelde eigelijk dat de bitruiters misschien wel gaan klagen als een bitloze combi hogere punten krijgt, maar dat bergeep je denk wel ;)

mag ik vragen waarom jij er de kriebels van krijgt? daar heb je een reden voor neem ik aan.
zit trouwens net in je profiel te kijken naar je wedstrijd bitloos en ik zie er inderdaad geen verschil aan met of zonder bit.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:39

Ik moet eerlijk bekennen dat ik gewoon liever zie dat een paard bitloos gereden wordt omdat ik er van overtuigd ben dat het prettiger is voor het paard. Ik heb het eea aan artikelen gelezen over de inwerking van het bit in de paardenmond en ben bezig met het boek Metaal in de mond. S&T neemt erg veel ruimte in beslag en werkt natuurlijk nog veel scherper in dan bijvoorbeeld een dubbelgroken trensje. Ik ben niet zo goed in dingen uitleggen, maar voor interessante artikelen verwijs ik je graag naar de site in mijn onderschrift :)

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:45

Daan_Ordeal schreef:
Ik moet eerlijk bekennen dat ik gewoon liever zie dat een paard bitloos gereden wordt omdat ik er van overtuigd ben dat het prettiger is voor het paard. Ik heb het eea aan artikelen gelezen over de inwerking van het bit in de paardenmond en ben bezig met het boek Metaal in de mond. S&T neemt erg veel ruimte in beslag en werkt natuurlijk nog veel scherper in dan bijvoorbeeld een dubbelgroken trensje. Ik ben niet zo goed in dingen uitleggen, maar voor interessante artikelen verwijs ik je graag naar de site in mijn onderschrift :)

ja daar heb ik al gekeken
zou je me eventueel via pb even kort kunnen uitleggen hoe het werkt
want word er bij een bitloos hoofdstel druk op de neus uit geoefend?
net als bij een hackemor?