Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Cassidy schreef:En hoe pak je dat aan met een jong paard? Zie hier:
http://www.youtube.com/watch?v=XVVSvrc2 ... re=related
love_nadesh schreef:Nou ga jij maar eens op mijn paard zitten met zweep ik denk dat je nog niet eens in zijn buurt komt
Lydia_ schreef:Cassidy schreef:En hoe pak je dat aan met een jong paard? Zie hier:
http://www.youtube.com/watch?v=XVVSvrc2 ... re=related
Mag ik eerlijk zijn? Als die kerel met cowboyhoed dat met mijn (jonge) pony zou doen, zou die hier niet meer welkom zijn.
Nee ik vind het geen paardvriendelijk en eerlijk filmpje, er zijn verschillende manieren om een dier aan iets zwiepens en bewegends te laten wennen, en dan zou ík deze manier nooit bij toepassen.
Gracezellaa schreef:Dit staat in jou 1 bericht:
Zijn jullie ook van die types die tijdens een buitenrit een kilometer omrijden omdat er ergens een brievenbus staat waar je paard niet langs wil?
Cassidy schreef:love_nadesh schreef:Nou ga jij maar eens op mijn paard zitten met zweep ik denk dat je nog niet eens in zijn buurt komt
Ik zou het niet in mijn hoofd halen om op jouw paard te gaan zitten zonder voorbereidend werk vanaf de grond om hem aan die zweep te laten wennen.
Ik krijg zomaar de indruk dat jullie niet weten wat desensibiliseren is, en hoe je dat aanpakt?
sjaantje schreef:Wat hebben we trouwens aan zo'n filmpje? Dat is met paarden die er niet bang voor zijn, lijkt me een heel ander verhaal. Respect verkrijgen is iets heel anders dan een paard duidelijk maken dat het niet angstig hoeft te zijn.
Cassidy schreef:Die kerel met cowboyhoed is Clinton Anderson. Misschien moet je het filmpje in mijn onderschrift eens bekijken. En de manier van beleren is anders in de western dan in de dressuur of springsport. Kan je manier zijn, of niet. Ik heb paarden met zijn methode beleerd zien worden, en het resultaat mag er zijn.
sjaantje schreef:maar denk je nou echt dat als je aan de hand alles met die zweep kunt doen dat je er ook gewoon op kunt gaan zitten met een zweep? dat zijn bij angstige paarden echt 2 totaal verschillende dingen. ik longeer ook wel met zweep en dan doet ze echt niet zo debiel.
Gracezellaa schreef:En als je net als die man je paard aan dat krantding hebt laten wennen, dan kun je als nog niet met zweep rijden, want daar reageerd ie dan ook niet meer op, dus wat heb je dan bereikt?
Cassidy schreef:sjaantje schreef:maar denk je nou echt dat als je aan de hand alles met die zweep kunt doen dat je er ook gewoon op kunt gaan zitten met een zweep? dat zijn bij angstige paarden echt 2 totaal verschillende dingen. ik longeer ook wel met zweep en dan doet ze echt niet zo debiel.
En wat betekend dat? Het flippen voor de zweep in het zadel is aangeleerd. Aan de longe doet ze niet zo maf. En waarom niet?
Als je het grondwerk goed hebt gedaan, kun je het paard ook vanuit het zadel met de leadrope en stick en string overal aanraken. En uiteindelijk ook met zweep rijden.
Pluizebolpum schreef:En daar heb je zeker buiten alleen maar voordeel bij.