"Mijn paard kan niet met zweep gereden worden."

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

demiyolu

Re: "Mijn paard kan niet met zweep gereden worden."

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:14

Wij hebben er ook eentje die echt niet met zweep te rijden is. Het schijnt dat ze haar op een nogal aparte manier zadelmak gemaakt hebben en daardoor is ze enorm angstig. Ze was bijna 3 toen ze bij ons kwam en zijn toen rustigaan begonnen met longeren (met zweep), geen enkel probleem. Daarna is ze betuigd door een vakman, in het tuig is de zweep natuurlijk een zeer belangrijk hulpmiddel. In het begin toonde ze daarbij wel wat spanning maar uiteindelijk accepteerde ze dat ook prima.
Onder het zadel blijft het echt een probleem om met zweep te rijden. Buiten gebruiken we hem alleen als je echt ergens langs moet en het anders gevaarlijk wordt, dan pakken we hem even snel van elkaar over. Niet om te slaan, overigens. Ik ben het niet eens met degenen die zeggen dat elk paard met zweep gereden moet kunnen worden,
in dit geval krijg je er een paard van waar je niet blij van wordt, terwijl het nergens voor nodig is om haar over haar toeren te helpen. Zweepgebruik is dus per paard (en ruiter) verschillend.

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:17

Cassidy schreef:
En hoe pak je dat aan met een jong paard? Zie hier:

http://www.youtube.com/watch?v=XVVSvrc2 ... re=related

Mag ik eerlijk zijn? Als die kerel met cowboyhoed dat met mijn (jonge) pony zou doen, zou die hier niet meer welkom zijn.
Nee ik vind het geen paardvriendelijk en eerlijk filmpje, er zijn verschillende manieren om een dier aan iets zwiepens en bewegends te laten wennen, en dan zou ík deze manier nooit bij toepassen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:18

love_nadesh schreef:
Nou ga jij maar eens op mijn paard zitten met zweep ik denk dat je nog niet eens in zijn buurt komt Ach gut

Ik zou het niet in mijn hoofd halen om op jouw paard te gaan zitten zonder voorbereidend werk vanaf de grond om hem aan die zweep te laten wennen.
Ik krijg zomaar de indruk dat jullie niet weten wat desensibiliseren is, en hoe je dat aanpakt?

Danae

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:20

Ik heb niet eens een zweep...

Ik probeer problemen altijd zonder zweep op te lossen en tot op heden toe is dat altijd al gelukt..

Misschien toch een andere manier zoeken om je paard te laten "luisteren", er zijn zoveel manieren van rijden tegenwoordig, daar moet toch wel iets tussen zitten wat beter past bij het paard en de ruiter dan het rijden met een zweep?
Laatst bijgewerkt door Danae op 10-01-09 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:21

Je weet niet de achtergrond van elk paard, zo is heb ik mijn merrie pas gekregen met 6 jaar, een zweepje erbij houden is al genoeg om dr helemaal heet te maken, en dr aantikken ontploft ze, zo ook mijn pony, ik ken zijn hele verleden niet maar zijn reactie op een zweep vertelde mij in dat opzicht al genoeg.
Ik vind jou redenatie dan ook erg kort door de bocht

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:22

Lydia_ schreef:
Cassidy schreef:
En hoe pak je dat aan met een jong paard? Zie hier:

http://www.youtube.com/watch?v=XVVSvrc2 ... re=related

Mag ik eerlijk zijn? Als die kerel met cowboyhoed dat met mijn (jonge) pony zou doen, zou die hier niet meer welkom zijn.
Nee ik vind het geen paardvriendelijk en eerlijk filmpje, er zijn verschillende manieren om een dier aan iets zwiepens en bewegends te laten wennen, en dan zou ík deze manier nooit bij toepassen.

Die kerel met cowboyhoed is Clinton Anderson. Misschien moet je het filmpje in mijn onderschrift eens bekijken. En de manier van beleren is anders in de western dan in de dressuur of springsport. Kan je manier zijn, of niet. Ik heb paarden met zijn methode beleerd zien worden, en het resultaat mag er zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:24

Gracezellaa schreef:
Dit staat in jou 1 bericht:
Zijn jullie ook van die types die tijdens een buitenrit een kilometer omrijden omdat er ergens een brievenbus staat waar je paard niet langs wil?

Ik weet wat er staat, want ik heb het zelf geschreven. Maar waar in hemelsnaam lees jij dat mijn oplossing van dit probleem is dat ik het paard er met een zweep langs mep?

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:24

Cassidy:

Wikipedia --> is het ongevoelig maken voor bepaalde stoffen.

Nou als jij mijn pony desensibiliseert op die manier dat die kerel met cowboy hoed doet, kom jij het erf hier niet meer op.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:25

Cassidy schreef:
love_nadesh schreef:
Nou ga jij maar eens op mijn paard zitten met zweep ik denk dat je nog niet eens in zijn buurt komt Ach gut

Ik zou het niet in mijn hoofd halen om op jouw paard te gaan zitten zonder voorbereidend werk vanaf de grond om hem aan die zweep te laten wennen.
Ik krijg zomaar de indruk dat jullie niet weten wat desensibiliseren is, en hoe je dat aanpakt?

maar denk je nou echt dat als je aan de hand alles met die zweep kunt doen dat je er ook gewoon op kunt gaan zitten met een zweep? dat zijn bij angstige paarden echt 2 totaal verschillende dingen. ik longeer ook wel met zweep en dan doet ze echt niet zo debiel.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 21:25

Nogmaals, het gaat niet om "mijn" paard. Gewoon om een algemene observatie.

En ik vind niet dat het niet kennen van de achtergrond van een paard betekent dat je dit paard niks nieuws meer kunt leren. Slecht gedrag (of angstig, wat je wil) is toch af te leren (met héél veel tijd en inzet!)? Anders zou een paard wat ooit iets verkeerds heeft geleerd, meteen afgeschreven zijn..

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:26

Met genoeg geduld en vertrouwen kan het je misschien wel lukken om een zweep in de buurt te laten komen, maar een corrigerende tik met rijden kan nog altijd heel verkeerd uitpakken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:27

sjaantje schreef:
Wat hebben we trouwens aan zo'n filmpje? Dat is met paarden die er niet bang voor zijn, lijkt me een heel ander verhaal. Respect verkrijgen is iets heel anders dan een paard duidelijk maken dat het niet angstig hoeft te zijn.

Je merrie is stronteigenwijs zeg je. Kun jij het verschil zien tussen gespeelde angst (omdat het in het verleden het gewenste resultaat heeft opgeleverd, want jij legt de zweep weg of probeert hem nieteens te pakken) en echte paniek?
En zelfs echte paniek kun je oplossen door desensibiliseren.

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:28

Cassidy schreef:
Die kerel met cowboyhoed is Clinton Anderson. Misschien moet je het filmpje in mijn onderschrift eens bekijken. En de manier van beleren is anders in de western dan in de dressuur of springsport. Kan je manier zijn, of niet. Ik heb paarden met zijn methode beleerd zien worden, en het resultaat mag er zijn.

Al zou hij nog zo'n grote naam hebben, mensen bekijk ik op hun manier van doen en laten en het is zeker niet mijn ding. Ik weet zeker dat er ook genoeg andere manieren zijn om een paard te beleren/te laten wennen aan bewegende dingen. Heb ik ook op de manier waar ik het wel fijn vind genoeg paarden zo zien worden beleerd en het resultaat mag er ook zeker zijn Knipoog

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:28

Ik ben daar ook meteen mee begonnen toen ik Zafira leerde kennen. Gewoon zweep bij me hebben, beetje mee door de lucht zwiepen, mee 'aaien', keertje door een struik heen slaan voor het lawaai. Ik vind een zweep een handig middel om dingen duidelijk(er) te maken, helmaal bij jonge paarden (en dan heb ik het dus niet over slaan bij ongehoorzaamheid) maar een tikje op de bil of achter de kuit om de beenhulp duidelijk te maken, tikje tegen de schouder bij het extreem naar binnen vallen in een wending. Een duidelijke ondersteuning van je kuit dus. Als het niet nodig is: fantastisch. Maar als het wél nodig is en het paard gaat uit z'n panty als die alleen maar een zweepje ziet. Tja. Knap lastig.
Ik vind wel dat ieder paard in principe tegen de aanwezigheid van een zweep zou moeten kunnen. Dus zowieso aanleren als ze jong zijn (uitzonderingen mbt mishandeling daargelaten). Zafira's veulen heb ik inmiddels ook helemaal onder handen gehad met de zweep, die kijkt nergens meer van op, lekker zo'n rustig paardje. Maar goed, zo kijk ik er dus tegenaan.

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:29

En als je net als die man je paard aan dat krantding hebt laten wennen, dan kun je als nog niet met zweep rijden, want daar reageerd ie dan ook niet meer op, dus wat heb je dan bereikt?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:29

sjaantje schreef:
maar denk je nou echt dat als je aan de hand alles met die zweep kunt doen dat je er ook gewoon op kunt gaan zitten met een zweep? dat zijn bij angstige paarden echt 2 totaal verschillende dingen. ik longeer ook wel met zweep en dan doet ze echt niet zo debiel.

En wat betekend dat? Het flippen voor de zweep in het zadel is aangeleerd. Aan de longe doet ze niet zo maf. En waarom niet?
Als je het grondwerk goed hebt gedaan, kun je het paard ook vanuit het zadel met de leadrope en stick en string overal aanraken. En uiteindelijk ook met zweep rijden.

Danae

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:30

Als er eenmaal een "trauma" is geboren voor de zweep, is het erg moeilijk en moet je echt wel weten waar je mee bezig bent, wil je het paard in kwestie hier overheen helpen..

Ik ben geen voorstander van het rijden met zweep, omdat de meeste zwepen toch wel gebruikt worden om mee te slaan en kom het ook vaak in de praktijk tegen helaas.

Zonder zweep met een andere manier van rijden/ benaderen kan ook..

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:31

Laat ik nu precies zo'n paardje rijden die doodsbenauwd was voor zwepen. Beesje was er zo bang van dat zelfs een lange dressuurzweep waar niet mee geslagen maar alleen mee aangewezen werd (en dat maar één keer, daarna gelijk weggedaan - slaan is bij haar overigens absoluut niet nodig) genoeg was om haar de rest van de dag zenuwachtig te houden. 't Arme ding. Voor de longeerzweep was ze net zo bang...
Tja, en dan word het voor mij een uitdaging om haar daar vanaf te helpen. Net zoals met elk ander soort angst, dus niet persee omdat ik met zwepen moet werken. Tegenwoordig doet een zweep haar niets meer, zelfs niet als ik daarmee haar koppie aanraak! (zo trots op mijn meissie Haha! )
Desensibilisatie, in mijn geval met clickertraining en dus het verbinden van zwepen met iets leuks, heeft haar eraf geholpen. Het kan dus wel, zelfs met oudere paarden (paard in kwestie was 15), het vergt alleen heel veel rust, geduld en de juiste methode kiezen voor het individuele paard. We werken nu met paraplu's, nog zo'n ding waar ze de zenuwen van kreeg, en ook dat pakt ze erg goed op! (nog trotser op m'n meissie Haha! )
Wat dat betreft ben ik het wel met TS en Cassidy eens, dat je een 'ikkannietegenzwepen'paard iig in de meeste gevallen best van z'n angsten af kan helpen. Alleen al omdat het stiekum hartstikke leuk is om een paard van angsten af te helpen, het de band met je dier vergroot (als je het goed doet) en het dier op die manier je meer en meer leert te vertrouwen. En daar heb je zeker buiten alleen maar voordeel bij.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:34

Gracezellaa schreef:
En als je net als die man je paard aan dat krantding hebt laten wennen, dan kun je als nog niet met zweep rijden, want daar reageerd ie dan ook niet meer op, dus wat heb je dan bereikt?

Desensibiliseren en sensibiliseren zijn dingen die hand in hand gaan, en het moet beide goed gedoseerd worden. Jij wilt dat je paard op druk van je been op zijn buikt opzij gaat of sneller gaat lopen. Dat heeft je paard moeten leren, wijken voor druk, omdat hij in de natuur tegen de druk ingaat. Hij leert dat druk op die plek betekend: opzij of vooruit. Op die plek sensibiliseer je hem. Als je tijdens het rijden teveel en te vaak een aanwijzing op die plek geeft zonder dat hij daarop hoeft te reageren, desensibiliseer je hem, en dat is wat je niet wilt.
Maar als jij vanuit het zadel je hand op zijn achterhand legt, heb je liever niet dat hij gaat bokken of harder gaat lopen. De achterhand desensibiliseer je, zonder dat er sensibilisatie bij komt kijken.

Het sacking out met de feed bag is stap 1. Later gebruik je de stick en de string. Eerst desensibiliseren, en aansluitend sensibiliseren, omdat je hem met de stick ook weg gaat duwen (wijken voor druk).

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:36

Cassidy schreef:
sjaantje schreef:

En wat betekend dat? Het flippen voor de zweep in het zadel is aangeleerd. Aan de longe doet ze niet zo maf. En waarom niet?
Als je het grondwerk goed hebt gedaan, kun je het paard ook vanuit het zadel met de leadrope en stick en string overal aanraken. En uiteindelijk ook met zweep rijden.

Euh, omdat ze doodsbang is voor die zweep boven haar misschien? Het is een koppige merrie, dus niet eentje met geweldig veel vertrouwen in de mens, waarmee ik wil zeggen dat je iets niet 123 afleert.
Verder is ze niet kwaad ofzo, dus zal nooit bokken of op de achterbenen gaan, maar op het moment dat je een stokje pakt (of touw of zweep of alles wat daarop lijkt), flipt ze compleet en loopt ze net zo lang door tot ze dood neervalt. Daarbij wil ze ook niet dat je aan dr oren komt, dus ik weet wel waar die klappen vroeger terecht zijn gekomen.
Maar nogmaals, ze staat in Twente dus als je echt zeker van je zaak bent kom je het haar afleren. Ik heb er een hard hoofd in.
Overigens interesseert het me niet dat ze het niet wil, want ik kan met been en spoor alles bereiken wat ik wil.
Laatst bijgewerkt door Hoipiepeloii op 10-01-09 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:37

Pluizebolpum schreef:
En daar heb je zeker buiten alleen maar voordeel bij.

En dan lees ik toch vaak hier het woord buiten, wat is buiten nou zo anders als binnen? De band tussen jou en je paard zijn toch hetzelfde? Verder heeft een paard natuurlijk wel kwestie van wennen nodig, maar waarneer jij de leider kant aanneemt, en je een goede band hebt met je paard is die volgzaam. Waarom is een brievenbus zo anders als een stapel dekens in de hoek van je bak? Als je paard een keer niet langs die stapel dekens wil sla je hem er toch ook niet langs? Laat je hem toch rustig wennen? Zelfde toch met een brievenbus? Heb je toch geen zweep voor nodig? Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:42

Buiten kan in zoverre anders zijn dat hij alle kanten uit kan als hij echt aan de kletter gaat, en de volgende sloot, weg, spoorweg is niet ver.
In de binnenbak kan hij in principe geen kant op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:44

Bij deze Cassidy:
Als ik met mijn paard buitenrijd en ik kom een plek tegen waar iets is wat ze eng vind. Of het nou een brievenbus is, of een wapperend lint oid. Ik laat haar er gewoon aan wennen. Daar heb ik echt geen zweep voor nodig. Rustig afstappen erlangs gaan, en later erop zoals jij zelf al zegt.

Daarom snap ik niet, waarom jij de link legt tussen zonder zweep rijden en een brievenbus?
Als je niet met zweep kan rijden kom je niet langs een brievenbus? zo leg jij het uit. Sla jij je paard dan langs een brievenbus? Nee zeg je, hoe kom je dan bij het verhaal van de brievenbus? Dat staat geheel los van met of zonder zweep rijden.

Verder dat filmpje van jou, dat vind ik persoonlijk ook best een goede manier, om een paard ergens minder bang van te maken.
Maar stel je nou eens voor:
Je hebt een paard waar je de achtergrond niet van kent. Die helemaal in paniek (Dus niet gespeelde angst) raakt, als jij met een zweep aan komt zetten. Jij doet verder niks met het paard als buitenrijden, en de basisdingen van de dressuur, en af en toe een sprongetje. Je paard en jij kunnen het prima met elkaar vinden, en die zweep heb je niet nodig.

Waarom in hemelsnaam, zou ik dan zwaar de moeite gaan doen om een zweep te kunnen gaan gebruiken die ik neit eens nodig heb, en haar daardoor onnnodig allemaal "enge" dingen laten ervaren?

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:44

Mijn paard kan prima tegen een zweep, maar ik rij er nooit mee, omdat ik mijn paard voor het been wil hebben en niet voor de zweep. Knipoog

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:45

Maar daar kan die ook nog wel aan de kletter gaan Lachen Kan je er ook nog lelijk vanaf vallen, kan je paard zich ook nog lelijk verwonden. Wat dacht je van de spiegels? Paard dat een beetje gek in de kop is zou zijn benen er zo tegen aan kunnen leggen.. Verder is die band nog steeds het zelfde, en als je het binnen kan oplossen zonder zweep, waarom buiten dan niet?