Onrustige benen : beugels aan singel vast maken, of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Onrustige benen : beugels aan singel vast maken, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:45

Grappig die foto, is al een oudje uit 2007 Haha!
Goed duidelijk gemaakt wat je bedoelt en het klopt inderdaad. Je kan ook zien dat ik een beetje een stoelzit had. Had ik ook al voor de touwtjes en is dus niet daardoor ontstaan voor de duidelijkheid.

De touwtjes waren er alleen om bewust te worden van het bewegen van mijn been. Ik dacht namelijk een heel stil been te hebben. Nou dat heb ik geweten Haha!

Heb er nu al tijden niet meer mee gereden overigens.

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:05

Ik vind het eigenlijk nogal gevaarlijk klinken om je beugels vast te maken, ik weet niet zo goed waarom maar mijn gevoel zegt, absoluut niet doen. :n

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:15

Ik knoop regelmatig mijn beugels vast aan mijn singel om mezelf te controleren. En zo rijd ik meestal meerdere paarden na elkaar. Het helpt echt goed, ook als je later weer zonder touwtjes verder rijd.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:58

Amina22 schreef:
zonder zadel rijden help!
en je voeten aan je singel vaastmaken zou ik echt niet doen ;)

met symetrieen kan dat die zijn veilig heb ik ook en je hebt nog bewegings ruimte en als je eraf valt dan blijf je niet hangen. dat scheeld heel veel

Doreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 00:10

Mijn benen wilden ook nog al eens erg wiebelen. Ik heb ook veel moeite gedaan om mn benen stil te krijgen. Het is allemaal een stuk verbeterd sinds ik een ander zadel kreeg. Nadat ik een goed zadel had, goed op het paard passend en met het dieptepunt goed middenin, werd het opeens een stuk eenvoudiger om mijn benen op de juiste plek en stil te houden. Misschien heb je er iets aan.Succes.

Reanlm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:26

Vind het niet lekker rijden maar het helpt wel. Heb het zelf ook ;)

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:32

Ik heb zelf een beugelriem van beugel naar beugel gehad onder de buik door. Dit ivm een enkelblessure en om ervoor te zorgen dat ik toch kon rijden. Hierdoor lag mijn been wat stabieler, en in combinatie met een voorwaarts paard heeft het goed geholpen. Gevaarlijk vond ik het niet aangezien je gewoon je beugel uit kan doen, je maakt niet je been vast maar je beugel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:35

Als je je beugels vastmaakt aan de singel, hoe geef je dan bijvoorbeeld een galophulp? Je kan niet je buitenbeen naar achteren leggen. Dat wil je normaalgesproken met rijden wel kunnen doen.
Ik zou dus aanraden om zitles te nemen of je instructie te vragen er extra op te letten.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:40

Een meisje die op een van onze paarden rijdt heeft ook een beenprobleem. Sinds ze nieuwe leren rijlaarzen heeft 8-)
Haar benen bewegen naar voren bij elke pas die het paard maakt. Heel apart en ik weet eigenlijk niet zo goed wat we er meer moeten doen..
Tips??
Zonder beugels rijden lijkt me trouwens al een goede optie..

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:04

brigitta1987 schreef:
Als je je beugels vastmaakt aan de singel, hoe geef je dan bijvoorbeeld een galophulp? Je kan niet je buitenbeen naar achteren leggen. Dat wil je normaalgesproken met rijden wel kunnen doen.
Ik zou dus aanraden om zitles te nemen of je instructie te vragen er extra op te letten.

Ik gaf een galophulp met mijn stem.. maar als je gewoon zitproblemen hebt kan je beter op les.

SRuiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:58

Het lijkt me niet echt veilig, dus ik zou het niet doen. Beugels onder het zweetblad helpt bij mij ook niet. Ik probeer veel in de spiegel te kijken en me zelf te controleren. Volgens mij is dat de beste manier om het af te leren :P. Sinds ik met rijlaarzen rij (i.p.v. schoenen zonder chaps) heb ik mijn benen ook stiller. :)

K1MmEl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:02

levensgevaarlijk ook.. als je eraf valt kun je dat niet omdat je vast blijft zitten met je sporen aan de singel!!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:42

Altijd doen. Een paar dagen afzien en zeker resultaat. Misschien na een tijdje nog herhalen, maar het heeft mijn enorm geholpen. Resultaat is heel snel zichtbaar als je maar een beetje kunt afzien. Beugels gewoon zo vastmaken dat de beugel recht naar beneden hangt, anders zit hij te strak en je moet je je benen krommen terwijl dit anatomisch niet kan, dus dat is niet slim. Stijgbeugelriempjes op het laatste gaatje zijn meestal precies lang genoeg. Bovendien, gewoon proberen. Je hebt toch niets te verliezen. Ik ken meer toppers die het hebben gedaan, dus je staat zeker niet alleen. ;)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:43

K1MmEl schreef:
levensgevaarlijk ook.. als je eraf valt kun je dat niet omdat je vast blijft zitten met je sporen aan de singel!!

Nee hoor, je sporen aan je singel vast, ik zou niet weten hoe. ;)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:44

brigitta1987 schreef:

zo vast maken dat je ruimte hebt om iets je been te verleggen en met je zit in galop aanspringen. ;)

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:49

Mocht je je benen wél vast willen binden, gebruik dan elastiek. Als het mis gaat, knapt dat iig en gebeurt er je weinig.

Verder zou ik gewoon héél veel zonder beugels rijden. Ook lichtrijden zonder beugels.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:51

vur schreef:
K1MmEl schreef:

Ik denk dat K1MmEI hier denkt dat je je laarzen met het riempje van je sporen vastgespt. Lijkt me lastig op- en afstappen. :+
Het ging niet om je voet, maar om je beugel vast te maken aan de singel. En dat kan eventueel met een los spoorriempje ;)

Arabia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:11

Ik vind het persoonlijk heel gevaarlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 19:05

vur schreef:
brigitta1987 schreef:

zo vast maken dat je ruimte hebt om iets je been te verleggen en met je zit in galop aanspringen. ;)

Ja, maar als je zoveel ruimte hebt dat je dat kan, dan kan je ook wiebelen ;) Dan heeft het nog geen zin om ze vast te maken. (tenzij je anders echt je benen in de liezen van je paard legt, maar dat lijkt me stug..)

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 19:15

Zoals velen zeggen, zonder zadel'beugels rijden!
Zeker niks vast zetten. Het belemmerd je beweging. En alles wat je beweging belemmerd kan niet mee gaan met het paard. En dat is het belangrijkste met trijden. Door zonder zadel of zonder beugels te rijden leer je mee gaan met de bewegingen.
Het wiebelen van de benen zit hem niet zozeer in je benen als wel uit je heupen en je onderbuik.

Een topruiter zet zijn benen ook niet vast want dan kan het paard niet meer kunnen lopen en zeker geen moeilijke oefeningen doen.

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 10:43

not done,
veel te gevaarlijk.
Ik heb er zo al een paar een pijnlijke val weten maken.

K1MmEl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 16:15

CaPrIoLe`79 schreef:
vur schreef:

Ik denk dat K1MmEI hier denkt dat je je laarzen met het riempje van je sporen vastgespt. Lijkt me lastig op- en afstappen. :+
Het ging niet om je voet, maar om je beugel vast te maken aan de singel. En dat kan eventueel met een los spoorriempje ;)

heb het inderdaad verkeerd begrepen.. nog vind ik het niet praktisch.. als je er af valt kun je zo nog eerder in beugel blijven hangen, omdat beugel niet mee gaat naar kant dat jij op wilt, dus raakt voet moeilijker los.. nog steeds gevaarlijk vind ik!! waarom rare dingen gaan doen als het anders op gelost kan worden?!?
kunt beter beugels weg doen of zadel weg doen.. zitles nemen.. paard goed aan het been zetten, dan hoef je al minder met je benen te bewegen..

lauraenabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:56

Vaak heeft het gewoon met je zit te maken. ik zou eerst met een ervaren iemand naar je zin gaan kijken dus voordat je zoiets doet als de beugels vast te maken (dat vind ik zelf namelijk nogal gevaarlijk) daar zou ik eerst nog even mee wachten
Ook kan het komen door dat je pony mischien 'rond' gebouwd is is dat je zelf korte / dikkere benen hebt (in dat geval zou je mischien nog wel je beugels vast maken)

Ps. ik had vroeger ook zwabberbeentjes (ronde pony EN dikke beentjes) veel op mijn zit gewerkt en nu heb ik nergens last van en nooit mijn beugels vast gemaakt

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 09:48

Zonder beugels rijden, of als het mogelijk is zonder zadel.
Geen rare fratsen gaan verzinnen zoals de beugels aan de singel vast maken, levensgevaarlijk.

enree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 11:04

hee nienkekarla,
je zit best wel mooi op die foto, niks stoelzit aan zou ik zeggen maar niemand heeft het over wat wellicht de OORZAAK is van je wat onrustige benen daar hoor ik niemand over. ik denk dat je niet genoeg doorveert door je enkels want daar is de eerste schokbreker. ik deed het eerst ook erg veel maar na een lesje bij mijn nieuwe trainster irene mellema viel het kwartje direct..!! ga maar eens proberen want vastzetten van je benen lost de oorzaak niet op alleen het gevolg...! ben beniewd hoe het ging.