Wat als je paard een ander doel heeft dan jijzelf?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: Wat als je paard een ander doel heeft dan jijzelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 11:00

Sonja schreef:
Niet moeilijk. Een baasje erbij zoeken die er wél bij past (zeeeeer uitgebreid kennis laten maken en goed begeleiden), en dan afscheid nemen.
Zo heb ik het met mijn painthorse gedaan en hoewel ik het vreselijk vond om afscheid van 'm te nemen (buiten het rijden om was ik dol op en met 'm) heb ik er behalve op de dag van het afscheid natuurlijk Knipoog geen seconde spijt van gehad. Zijn nieuwe baasjes zijn dolgelukkig met 'm, en hij heeft het bij hen beter dan bij mij omdat 'ie nu wél volledig gewaardeerd wordt. En ik ben gelukkig want ik heb een andere pony mee kunnen kopen waar ik smoorverliefd op ben en waarmee ik ook zálig rijd. Allemaal blij dus.

Een paard is een te duur iets om te houden als je d'r geen plezier van hebt. En je doet 't dier er ook geen recht mee.
Het is grootheidswaanzin om te denken dat een ander niet net zo goed, dan niet beter, is voor je paard...

Maar dat het op 1 front niet helemaal klikt wil niet gelijk zeggen dat je er geen plezier van hebt en het dier er geen recht mee doet?

nadeche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 11:30

voordat ik een paard koop dan kijk ik al vanaf het begin hoe het paard is.
en probeer het ook uit.
zodra ik het niks vind,
niet nemen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 12:42

Zwerte schreef:
Maar dat het op 1 front niet helemaal klikt wil niet gelijk zeggen dat je er geen plezier van hebt en het dier er geen recht mee doet?

Wel als je een paard hebt om er op te rijden, en niet alleen om naar te kijken (hij was prachtig) en mee te tutten (hij was megalief).
Ik vind in de bak rijden en lekker frutten met oefeningen leuk. Hij vond er geen reet aan en deed het echt alleen uit pure bravigheid. Hij hield van buitenritten. Zo veel en zo lang mogelijk. Dan was 'ie helemaal in z'n element.

Dat moet je elkaar niet aandoen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 13:56

Sonja schreef:
Zwerte schreef:

Wel als je een paard hebt om er op te rijden, en niet alleen om naar te kijken (hij was prachtig) en mee te tutten (hij was megalief).
Ik vind in de bak rijden en lekker frutten met oefeningen leuk. Hij vond er geen reet aan en deed het echt alleen uit pure bravigheid. Hij hield van buitenritten. Zo veel en zo lang mogelijk. Dan was 'ie helemaal in z'n element.

Dat moet je elkaar niet aandoen.

nee dan heb je gelijk in zo'n geval.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 19:20

Ik heb een oude pony en een pony die ik al negen jaar heb, die voldoen allang niet meer aan mijn doelen maar die houd ik gewoon.
Toen ik opzoek ging naar een jong (talentvol) paard, ben ik heel wat paarden wezen kijken maar ik heb bewust gezocht naar een bepaald type paard. Natuurlijk weet je niet hoe een paard zich ontwikkeld maar bij de aankoop moet het zowieso aan een aantal dingen voldoen. Zo wilde ik iig een paard met veel looplust en drie bovengemiddelde gangen. Nu heb ik ook een paard gekocht die hieraan voldeed, en toen ik haar eenmaal had bleek het een ontzettend moeilijk en heet paard te zijn. Maar ze houd wel heel veel looplust en beweging en voor een goed sportpaard heb je dat nodig. Ik denk dat je dan gewoon een keuze moet maken. Dit is een type paard waar je niet een rondje mee door het bos kan hobbelen maar daar heb ik haar immers ook niet voor gekocht. Ze heeft veel talent en haar debiele gedrag zo nu en dan neem ik dan maar op de koop toe. Mocht ik met dit paard in de loop der tijd vastlopen, iets wat ik niet zo 123 zie gebeuren, zou ik een veulen uit haar fokken. Als ze echt vanaf het begin niet aan mijn doelen voldaan had had ik haar weer verkocht. Ik heb haar puur en alleen voor de sport en daar moet ze dan wel geschikt voor zijn. Heel hard maar dan gaan ze er bij mij gewoon weer uit. Maar deze merrie dus zeker niet, is ze veel te leuk voor. Bloos

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 19:38

Tja, ik denk wel dat iedereen een ander 'zicht' heeft op deze probleemstelling...
Als je écht in de hogere dresuur- of springsport wilt kunnen meedraaien en je paard blijkt dit niet aan te kunnen, dan begrijp ik wel dat je hem verkoopt.
Ik heb zulke ambities niet, dus dat maakt het al heel wat eenvoudiger. Ik heb mijn paard als 1,5-jarige gekocht. Hij heeft een erg interessante pedigree, kan lekker lopen en ik had zijn moeder vroeger gereden. Ik hoopte ook stiekem dat mijn paard iets (om niet te zeggen alles Clown ) van zijn moeder haar karakter had geerfd. Zoiets weet je echter niet op voorhand; die gok moet je wagen.
In het begin was ik wel wat onzeker, had ik wel de juiste keuze gemaakt? Had ik mss toch niet beter voor een ouder paard gekozen?
Maar achteraf bekeken, waren die twijfels onterecht! Lachen Hij blijkt erg aanhankelijk (soms naar het eenkennige toe) te zijn. Hij rekent altijd op mij om hem 'te redden' van enge dingen. Ja, hij vertrouwt me wel en dat maakt onze band heel speciaal.
Wat het rijden betreft... Erg 'ver' zijn we nog niet gekomen. Ik rijd louter recreatief, voornamelijk dressuur en buitenrijden. Naar het schijnt zou er heel wat meer uit te halen zijn qua dressuur maar het plezier blijft voor ons voorop staan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 19:41

als het paard geen plezier heeft in mijn doelen, en ik geen plezier heb in het paard zijn doelen.......... dan gaan we uit elkaar

net zoals ik van een vriendje scheid als deze niet dezelfde doelen nastreeft als ik Lachen

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 19:42

Ligt eraan. Als pony / ruiter er echt geen plezier meer in hebben door verschillende ambities weet ik zeker dat verkopen het beste is.

Ik heb zelf ook ooit op zo'n punt gestaan. Haflo is ooit gekocht om beetje buiten te rijden, af en toe te springen. Toen ik op een stal kwam met bak wilde ik ook heel graag een leuk rondje in de bak kunnen rijden. Haf heeft daar echt een hekel aan, al komt dat grotendeels doordat hij het moeilijk vindt. Dit is een paar keer echt heel erg geweest waardoor ik ook op het punt heb gestaan om hem te verkopen.

Ik heb hem gehouden en doe nu beetje van alles, beetje buitenrijden, beetje springen en crossen en ik probeer om hem ook plezier te geven met het bak werk.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 19:47

Ik heb mijn paarden niet nodig om mijn ambities te verwezenlijken.

Knipoog

en ik ook zou ook nooit een paard kopen om eigen ambities te verwezenlijken Nors opkijken

Ik presteer liever zelf iets, dan dat ik een dier dat voor me laat doen.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 30-12-08 19:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 19:49

Zo'n keuze moet ik op het moment maken.
Mijn vzpaard is gebouwd en gefokt op springen. Springen en buitenritjes, niets doet hij liever. Terwijl ik een dressuurfreak ben. Ik heb het nu een poosje geprobeerd met dressuur, maar ik merk gewoon dat hij er één geen hol aan vind, en twee dat zijn bouw hem gewoon in de weg zit. Hij staat bij iemand die ook regelmatig paarden voor de handel heeft, maar daar wil ik me ook niet helemaal op instellen. Het zijn vaak goede paarden, maar ze kunnen in 3 dagen weg zijn, dus daar heb je niks aan.

Daarom heb ik besloten dat ik het springen eens een kans wil geven. Vind zelf dat ik dit ook gewoon moet kunnen. Op de manege sprongen we bijna nooit, dus daar heb ik het nooit echt geleerd. Terwijl het wel gewoon een deel van de sport. Heb nu de kans om het te leren, dus heb besloten om dat gewoon met hem te gaan doen. Dresuur kan altijd nog wel!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 19:55

Ik zou verkopen. Absoluut mijn enige passie in de paardensport is dressuur. Dan moet ik een paard wat graag een sprongetje maakt of naar buiten gaat niet gaan zitten vervelen met zijgangen, en omgekeerd vrees ik dat als ik zou moeten buitenrijden oid ik binnen de korste keren niet meer met plezier naar stal ga, en ik ben ervan overtuigd dat een paard prima aanvoelt dat je hem niet (meer) zo leuk vindt.

Voor rijtechnische problemen ga ik overigens niet aan de kant. Ik ben nog opgevoed met het idee 'dan moet je maar leren rijden' en niet 'dan koop je toch gewoon een nieuwe'.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 19:56

Ja en wat doe je als je er een zelf hebt gefokt. Ik heb uit mijn oude merrie en mooie dochter gefokt. Helaas niet voor buitenritten geschikt als ik op haar kruip hebben we oorlog (het klikt niet tussen ons met rijden) op stal zijn we de beste maatjes. Mijn oude merrie leeft niet meer dus doe ik haar zeker niet weg. Maar een paard zomaar laten lopen??? Dus heb ik mijn zus eens lief aan gekeken en die is er na 7 jaar weide gang weer op gegaan en met haar klikt het super. Knipoog Ik heb toen een ander paard gekocht.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 20:06

Urielle schreef:
Ik zou verkopen. Absoluut mijn enige passie in de paardensport is dressuur. Dan moet ik een paard wat graag een sprongetje maakt of naar buiten gaat niet gaan zitten vervelen met zijgangen, en omgekeerd vrees ik dat als ik zou moeten buitenrijden oid ik binnen de korste keren niet meer met plezier naar stal ga, en ik ben ervan overtuigd dat een paard prima aanvoelt dat je hem niet (meer) zo leuk vindt.

Voor rijtechnische problemen ga ik overigens niet aan de kant. Ik ben nog opgevoed met het idee 'dan moet je maar leren rijden' en niet 'dan koop je toch gewoon een nieuwe'.

Als ik een eigen paard zou hebben geld dit ook voor mij. Rijtechnische problemen zijn idd gewoon geen reden om een paard weg te doen.
Overigens zou het liefst een jong paard kopen, met talent voor dressuur, en waarmee ik ook een klik heb. Ik zou 'm dan zelf willen inrijden, onder begeleiding. Waarom? Omdat je dan echt iets van jezelf hebt, je kunt 'm precies rijden zoals jij 'm hebben wilt. Lachen

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 10:59

Altijd grappig, als mensen elkaar niet liggen, worden het ook geen vrienden. Waarom zou het bij paarden zoveel anders zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 11:04

Rake opmerking WinBinChes.

Ik heb een paard gekocht waarvan ik wist dat ze niet aan mijn doelen / wensen voor het rijden past. Voor geen meter zelfs. Inmiddels, na bijna 4 jaar is ze behoorlijk bijgeschoold en omgedraaid. Mijn doelen / eisen zijn wat lager gekomen en gewoon bijgesteld. Ik ben nu ook al tevreden als ik voor 75 % van de buitenrit controle heb. Een paar doelen heb ik weggeknikkerd (aangespannen bijvoorbeeld, dat zou een zelfmoordactie wezen om daar mee door te gaan). Ik heb het geprobeerd, erachter gekomen dat het echt niet gaat. Dus gekeken naar andere opties.

Met geduld, tijd en rustig doordoen kun je uiteindelijk veel bereiken en wellicht zelfs in de buurt van je doel komen.

Anders wordt het als je gewoon, na lange tijd echt geen klik blijkt te hebben. En dan hoeft het niet eens een súperklik te zijn. Want wat ik met mijn ene paard heb, dat ga ik nooit bereiken met mijn andere. Hoeft ook niet. Hetgeen wat er is, da's voldoende. Ik denk ook niet dat je met elk paard de ultieme klik kan krijgen. Dat is maar voor een paar combinaties / paarden weggelegd in je leven :)

Mindfields

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 12:28

Maya schreef:
Rake opmerking WinBinChes.

Ik denk ook niet dat je met elk paard de ultieme klik kan krijgen. Dat is maar voor een paar combinaties / paarden weggelegd in je leven Lachen

Precies. En dat heb ik juist heel erg met Nicky. Ik kom net de stal inlopen, en hij hinnikt keihard. Loop ik weg, hinnikt ie weer keihard. Nou dan maar geen ZZ-licht hoor! (hij springt overigens wel hele gave wissels en pirouettes, maarja hij heeft HET gewoon niet wat ze graag willen zien)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 12:50

nadeche schreef:
voordat ik een paard koop dan kijk ik al vanaf het begin hoe het paard is.
en probeer het ook uit.
zodra ik het niks vind,
niet nemen!

Makkelijker gezegt dan gedaan.

Mijn eigen verhaal:
Ik zocht een fjordenmerrie, jong, groot, leuk kunnen lopen, maar wel vooral om lekker mee buiten te rijden. Veel paarden gezien en gereden, veel paarden afgewezen. Uiteindelijk uitgekomen bij een merrie die me erg aansprak. 5 jaar, bijna 6. Geweldige draf, al 2 veulens gekregen die alle 2 goed gezond waren, altijd langs een drukke weg gestaan en dus gewent aan alle verkeer wat je je in kon denken, dressuur matig door gereden, maar kon ook een leuk sprongetje maken en als klap op de vuurpijl was ze nog ontzettend mooi ook, altijd eerste premies op de keuring. Proefgereden, en ook dat ging goed. Daar en op dat moment besloten om haar te kopen. Zo gezegt zo gedaan.

We zijn nu 2,5 jaar verder. In die 2,5 jaar heb ik gevloekt, geschreeuwt, gehuild, met m'n handen in het haar gezeten, op de bodem van de bak gezeten. Ik ben langs de weg gevlogen in volle gallop. Vjesta is niet geschikt om alleen buiten te rijden, zo is veel te druk en te sensibel. Nu, na 2,5 jaar kunnen we langzaamaan normaal rijden in de bak. Daarvoor was het altijd wat, alles was eng en dan vloog ze alle kanten op, of bleef juist stokstijf staan. Ik heb hele periodes gehad dat ik alleen maar kon longeren, ik heb meerdere cursussen met haar gedaan.

Dit paard voldoet TOTAAL niet aan het beeld wat ik had van het hebben van een eigen paard. Toch heb ik haar gehouden.

justmenatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 12:57

Hoe goed de bloedlijnen ook zijn je hebt dan niet de garantie dat als je een paard van z'n 2 jaar koopt je ook echt een superpaard zal hebben... Ergens in de lijnen kan toch een eigenschap zitten die jij niet leuk vind en dan precies bij jouw paardje tevoorschijn komt.
Ik zou als je een paard wilt komen met echte doelen in je gedachten voor een paardje kiezen dat al even onder het zadel is en al wat karakter heeft en deze zeker even op proef nemen. Voldoet ie niet aan je eisen heel jammer maar dan zal ik toch verder kijken.
Ikzelf vind het wel weer leuk om te zien wat er voor paardje tevoorschijn kan komen en kijk het rustig aan, maar ben dan ook een ruiter die niet echt een streven heeft in de wedstrijdsport...

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 13:04

Mindfields schreef:
Ik heb me aangepast. Ik heb nu sinds anderhalf jaar een 20-jarige hengst die ik puur rij om hem fit en blij te houden. Hij kent alle Z oefeningen maar ik doe het hem niet aan om concourspaard te worden.

Dan heb ik Nicky, die ik gekregen heb nadat ik hem bijna twee jaar voor zijn eigenaresse getraind heb en tot en met de Z2 uitgebracht heb. In de Z2 liepen we echter tegen zijn grenzen(bouw en bewegingen) aan. Daarna bood de eigenaresse hem mij aan als kado en ook al zou ik liever een fantastische bewegingsgeweldenaar hebben met veel front waarmee ik eindelijk eens verder kan dan Z2, toch is Nicky mijn grote vriend en ben ik zo blij met hem. We hebben zoveel lol en zijn zulke vrienden dat ik er ook van geniet om hem lekker thuis te rijden en lol te hebben.

Foto's van beiden in mijn profiel.

Je krijgt er zoveel voor terug als je je aanpast aan je paard, al zijn je ambities eigenlijk anders. Tenminste, zo voel ik het.

Dat is wel zo, maar wat als je nu niet de financiële middelen hebt voor een paard "erbij" en je toch echt iets anders wil?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 13:31

Eyck schreef:
Mindfields schreef:
Ik heb me aangepast. Ik heb nu sinds anderhalf jaar een 20-jarige hengst die ik puur rij om hem fit en blij te houden. Hij kent alle Z oefeningen maar ik doe het hem niet aan om concourspaard te worden.

Dan heb ik Nicky, die ik gekregen heb nadat ik hem bijna twee jaar voor zijn eigenaresse getraind heb en tot en met de Z2 uitgebracht heb. In de Z2 liepen we echter tegen zijn grenzen(bouw en bewegingen) aan. Daarna bood de eigenaresse hem mij aan als kado en ook al zou ik liever een fantastische bewegingsgeweldenaar hebben met veel front waarmee ik eindelijk eens verder kan dan Z2, toch is Nicky mijn grote vriend en ben ik zo blij met hem. We hebben zoveel lol en zijn zulke vrienden dat ik er ook van geniet om hem lekker thuis te rijden en lol te hebben.

Foto's van beiden in mijn profiel.

Je krijgt er zoveel voor terug als je je aanpast aan je paard, al zijn je ambities eigenlijk anders. Tenminste, zo voel ik het.

Dat is wel zo, maar wat als je nu niet de financiële middelen hebt voor een paard "erbij" en je toch echt iets anders wil?

Natuurlijk ligt het dan anders, kijk ik zeg niet dat het zo MOET he. Ik zeg alleen dat IK het zo doe. Als mijn financiele situatie drastisch verandert zal ik misschien ook keuzes moeten maken waar ik absoluut niet blij van zou worden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 13:33

Ik weet niet of dit een doel ansich is Lachen Lachen

als jij wil dressuren en je paard wil alleen maar buitenrijden, dan mis je elkaars raakvlakken Lachen

Maar als je met het dier tot het Z2 komt, dan komen de raakvlakken wel overeen als jullie daar beiden plezier in hebben Lachen

Alleen komt er altijd een moment waar er bij een van de twee het plafond bereikt is

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 14:36

KiWiKo schreef:
Ik weet niet of dit een doel ansich is Lachen Lachen

als jij wil dressuren en je paard wil alleen maar buitenrijden, dan mis je elkaars raakvlakken Lachen

Maar als je met het dier tot het Z2 komt, dan komen de raakvlakken wel overeen als jullie daar beiden plezier in hebben Lachen

Alleen komt er altijd een moment waar er bij een van de twee het plafond bereikt is

Klopt, ik bedoelde ook meer dat ik ook had kunnen zeggen: Ik wil hem niet want ik wil een paard waar ik verder mee kan dan het Z2 en op het moment dat ze hem mij aanbood wist ik dat dat met Nicky niet gaat lukken. Lachen

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 01:44

Ik heb vorig jaar mijn haf verkocht omdat mijn doelen waren veranderd. Het allerbelangrijkste is om niet alleen te denken aan jezelf maar bovenal wat het eerlijkst is voor je paard/pony. Soms is houden van toch echt loslaten...

Even een quote van mezelf, even wat leesvoer Haha! . Want het was geen makkelijke beslissing en soms als ik dan weer foto's kijk dan mis ik hem toch. Maar ik weet dat wat ik heb gedaan de juiste beslissing was.

Freggel schreef:
Ik zal proberen om zo kort mogelijk uit te leggen waarom. Want uiteraard heb ik dit niet zomaar besloten.

Na Laag-Soeren heb ik besloten om Siem niet meer uit te brengen in de endurance. Hij vind lange afstanden enorm leuk, maar het tempo kost hem veel moeite en hij heeft mij duidelijk aangegeven dit liever op een rustiger tempo te doen. Dit heeft hij al vaker aangegeven ik heb dat ook wel gemerkt maar eigenlijk niet willen merken. Ik had gehoopt dat hij naarmate de training vorderde het tempo hem ook makkelijker af zou gaan. Dat klopte ook wel, maar het bleef toch voor hem hard werken. Nu heeft hij altijd met plezier voor me gewerkt en als ik het zou vragen van hem zou hij het ook blijven proberen. Maar hij heeft nu eenmaal nog meer plezier als het allemaal een tandje rustiger gaat. Vandaar dat ik na LS besloten heb om dat te respecteren en te stoppen met endurance met Simon.

Toen ik Siem kocht had ik helemaal geen wedstrijdaspiraties, maar na kennismaking met de endurance is dat veranderd. Niet dat ik voor de top wil gaan. Maar wedstrijden rijden is weer leuk. Endurance en misschien zelfs ook nog wel Trec. Maar dat hangt allemaal af van hoe Loekie zich gaat ontwikkelen.

Daarbij komt dat ik zelf minder lol heb in het rijden met Siem. En dat ligt niet aan Siem maar aan mij. Door oa mijn bijrijdpaard op mijn vorige stal ben ik er achter gekomen dat mijn voorkeur toch uitgaat naar een “gewone” rijpoownie. En ik schrok er zelf best wel van toen ik dat zelf besefte. Dit is ook niet iets wat pas in mijn hoofd zit maar sluimert er al wat langer. Maar soms kun je jezelf best goed voor de gek houden. Ik ben nog steeds gek op mijn binkie, maar besef ook wel dat hij met 13 jaar te jong om stil te zetten en af en toe te gebruiken. Daarbij heeft hij zelf ook veel lol in het rijden, zeker de buitenritten.

Aanhouden voor Bindi is ook geen optie, want ondanks dat hij op zich lief, braaf en mak is. Blijft hij een sterke haf, met af en toe een beste kop erop. Bovendien is Bindi niet erg groot en Siem wel (en breed natuurlijk).

En soms is houden van dan ook loslaten, ik heb Siem niet te koop gezet. Maar zelf advertenties oa op bokt in de gaten gehouden of er iemand was die een “Simon” zocht. Vond ik iemand prima, zoniet dan blijft hij gewoon. Hij moet niet weg. En zoals zovaak als iets absoluut geen haast heeft loop je er gelijk tegenaan, idd op bokt. Zij is inmiddels 3 keer geweest en vind hem al helemaal geweldig en wat nog belangrijker is Siem vind haar ook helemaal prima. Ze heeft 2 keer op hem buitengereden en 1 keer in de bak. En vooral in de bak kan ik goed aan Siem zien wat hij van zijn ruiter denkt, en die indruk was gewoon hartstikke goed. Zij zoekt gewoon een lekkere, koele, relaxte boshobbelpoownie.

Daarnaast hebben we ook lekker gepraat en het gevoel is prima. Als alles met de keuring goed gaat komt hij in Hoogeveen te staan met 2 merries. En ook lekker veel buiten. En kan en mag ik zovaak langskomen als ik wil.

Sorry kort houden is helaas niet gelukt, en nog heb ik het niet allemaal op kunnen schrijven en voor mijn gevoel niet juist onder woorden weten te brengen. Deze beslissing ben ik al maanden mee bezig. En vooral de laatste tijd heeft dat veel van mijn energie gekost. Wat wil ik, en wat wil ik niet. En bovenal wat is het eerlijkste naar Simon toe. En ondanks dat ik voor mezelf weet dat de beslissing die ik heb genomen de juiste is vind ik het toch verdomde moeilijk. Maar het lucht enorm op het even kwijt te zijn.

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 19:29

Ik respecteer gewoon een pony zoals die is, als hij een ander karakter heeft dan wat ik gepland had, oké, dan proberen we het gewoon eerst. en als het écht écht niet wil, tja, dan moet je hem toch verkopen ..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 19:41

Allereerst heb ik een jong paardje gekocht destijds, 2 jaar was hij, en ben ik iemand die een paard vooral heeft ter ontspanning en recreatie (ik doe fanatiek aan NH, dat wel, ben ik bloedserieus mee bezig Lachen ). Daarbij vind ik het een eerste vereiste dat mijn paard ook plezier in zijn leven bij mij heeft. Ik had zelf heel graag endurance willen doen. Helaas blijkt mijn paard een lichamelijke afwijking te hebben, waardoor echt hard trainen niet meer bij de opties hoort. Dit weet ik sinds kort, hij is inmiddels bijna 5 jaar. Ik heb mijn 'eisen' gewoon aangepast. Dan maar geen endurance (ik wilde beginnen rond zijn 8ste levensjaar). Ritten door de natuur kunnen we gelukkig wel samen maken, maar niet met langdurige snelheden...... Jammer dan.

Ik zou mijn paard echt nooit willen verkopen, daarvoor is hij mij veel te dierbaar, voel ik onze onderlinge, hechte band te sterk aan. Hij is al van hot naar her gegaan in zijn eerste twee levensjaren. No way, dat ik hem dat nog een keer aandoe, zeker niet, nu hij zijn rust juist gevonden heeft bij mij op een vast plekje. Wij horen gewoon bij elkaar.... Lovers

Dus dat ik hem hou, heeft in ons geval niets te maken met aan mezelf denken. Ik pas me aan, aan mijn paard en merk dat ik er zoveel meer plezier en liefde van hem voor terug krijg. Ik lig er in elk geval geen nacht wakker van, wat ik wel zou doen, als ik hem zou verkopen......