Dressuur onder vuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Dressuur onder vuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 19:39

Lovely schreef:
Wow, een boek met de waarheid? Dat wel grote woorden voor iets waar de mensen die zich aangesproken moeten voelen toch niks van willen weten, die hebben hun eigen waarheid Lachen.

Maar goed, wat is dan concreet die zere plek waar deze dokterschrijver zijn vinger op legt?

Het valt me weer eens op, dat de mensen die het boek NIET hebben gelezen boe en bah roepen.

Echter de mensen die het boek wel hebben gelezen hebben een andere mening.

Het zou eens een keer een boktregel moeten worden dat je pas iets mag afzeiken als je je er ook werkelijk in verdiept hebt. Zij zijn groot en ik is klein!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 20:10

Arabesk, ik verdiep mij al jaren in paarden en alles er omheen. Maar DE waarheid heb ik nog nooit ontdekt. Er zijn natuurlijk wel altijd dingen die vaak hetzelfde kunnen en je hebt wat basisregels waar je je aan vast kunt houden, maar DE waarheid, nee, die is er niet. Daarover ben ik het dus oneens met TS, die beweerde dat dit boek DE waarheid bevat. Kritiek dus op de TS en niet op het boek, want over de inhoud weten we nog steeds niets Lachen.

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 20:12

Jammer, dat mensen meteen zo negatief zijn; het lijkt alsof ze in de verdediging gaan; is toch niet nodig?
Ik ga het zeker kopen en lezen, want het lijkt me heel interessant Pling .

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 20:16

Lovely schreef:
Arabesk, ik verdiep mij al jaren in paarden en alles er omheen. Maar DE waarheid heb ik nog nooit ontdekt. Er zijn natuurlijk wel altijd dingen die vaak hetzelfde kunnen en je hebt wat basisregels waar je je aan vast kunt houden, maar DE waarheid, nee, die is er niet. Daarover ben ik het dus oneens met TS, die beweerde dat dit boek DE waarheid bevat. Kritiek dus op de TS en niet op het boek, want over de inhoud weten we nog steeds niets Lachen.

Dat ben ik met je eens. Mijn mening over dressuur strekt nog wat verder dan die van Heuschmann, desalniettemin is zijn boek interessant. Ook omdat er veel anatomie in staat Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 20:31

Ik denk niet dat degenen die niet meteen staan te juichen per definitie negatief zijn, maar eerder sceptisch omdat er iemand bejubeld wordt zonder dat er iemand op inhoud van het boek in leek te willen gaan.
Misschien zijn dat dus JUIST wel degenen die eerst eens verder kijken en hun eigen hersens ook gebruiken voor ze haleluja roepen voor iemand die blijkbaar "DE" waarheid predikt Knipoog

Ik kijk met belangstelling naar je verslag uit hoor Arabesk

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 20:57

tja het is lastig samen te vatten, zonder de uitgebreide anatomische verhandeling is het verhaal niet uit te leggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 21:02

Dan vraag ik me af wat er aan te discussiëren is...

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 21:09

maar gaat het dan vooral over rollkur en dergelijke,of ook hoe je dan wel je paard correct traint? want het is imo nog dressuur aan de kaak te stellen (kan desalniettemin heel interessant zijn en anatomie vind ik altijd boeiend) maar ik ben vooral geinteresseerd wat de auteur dan wel als 'goed' ziet. Misschien kan iemand die het boek gelezen heeft daar verdere uitleg over geven?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 21:20

nee rollkür is maar een klein stukje, ongeveer twee of drie bladzijdes

wat hij als goed ziet is inderdaad steinbrecht en aanverwanten. Opmerkelijk genoeg noemt hij ook ergens dat paarden die met losse teugel gereden worden geen van de waslijst gezondheidsproblemen kennen die hij opnoemt. Jammer genoeg besteedt hij daar maar een bladzijde aan.

Mijn conclusie na het lezen van het boek was: áls je dressuur wilt rijden op een gezonde manier, doe dat dan volgens de echte klassieke manier (en niet allerlei neppo's die hun methode als klassiek verkopen). Echter als je niet rijdt met constante druk op de teugels en je het paard met het hoofd lang en laag laat lopen vervallen alle problemen ook.

In het boek staan soortgelijke plaatjes en vergelijkingen als op de twee foto's over dressuur in mijn profiel

AfbeeldingAfbeelding

Ik heb het boek van Heuschmann ook gebruikt om delen van mijn artikel over dressuur te onderbouwen. Geen sport is zo ver van de oorsprong en bedoeling afgedwaald als dressuur, het is een puinhoop op dit moment. Om te beginnen zijn er weinig instructeurs die je zullen vertellen dat je ook rechts op kunt stijgen en dat dat zelfs beter is om dat ook af en toe te doen. Nee we blijven massaal LINKS opstijgen, omdat dat 'zo hoort'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:53

Maar Arabesk, waar is de suggestie van rechts opstijgen dan een argument voor? Dus: wat brengt het je als je het doet??
Als je het bijvoorbeeld hebt over je paard correct over de rug rijden, dan is het argument dat dat gezonder is voor je paard omdat hij je op deze manier beter kan dragen. Maar bij rechts opstijgen zie ik dat argument dan weer niet zo duidelijk. Kortom: kom alsjeblieft niet met dooddoeners, dat maakt de discussie niet interessanter en al helemaal niet leuker.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:56

Misschien omdat je dan beiden kanten evenredig belast? Als je altijd maar links opstapt heb je een eenzijdige piekbelasting. Maar dit is volgens mij te ondervangen door met een simpel Ikea krukje op te stappen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:56

het altijd links opstijgen in maneges, op rijscholen etc is net zo'n domme traditie als veel andere dingen in de dressuur. Elke instructeur vertelt je op een zeker moment dat het hoofd naar benden moet, maar bijna niemand kan meer uitleggen waaróm of ze komen met de holle frase 'dan draagt de rug beter'.

Heuschmann legt uit waaróm, en hóe (en hoe niet)

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:58

Arabesk: misschien kan jij een uitleg geven van waarom en waarom niet links/recht op en afstappen volgens Heuschman?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:06

Ik leid links en rechts (ik loop wel altijd schuin voor dan, leiderspositie Knipoog ) en ik stijg ook gewoon aan beide kanten op, ook regelmatig via een hek of opstapje. Ik vind die 'linkerkant regeltjes' ook enorme bullshit. Het is zo achterhaald allemaal en het is gewoon niet goed voor je paard (en jezelf, want wie is er nou aan beide zijden zo lenig dat hij rechts charmant kan opstijgen? Haha! )

Ik zie het zo; mijn paard recht, ik dus ook recht. Al ben ik daar nog hard op aan het oefenen. Clown
En ik moet altijd lachen om bepaalde mensen die je echt aankijken van 'waarom ga je er rechts op?' *LOL*

Verder lijkt genoemd boek me wel interessant. Denk dat ik het zeker eens ga lezen..... En dan zie ik wel wat ik er van vind. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:09

Ow oke, je moet dus ook af en toe rechts opstappen omdat het dom is om alleen maar links op te stappen? Zijn er verder nog goede redenen voor te bedenken, ik ben nieuwsgierig?

Uhm, ik vind het argument dat de rug beter draagt als je een paard over de schouder nageeflijk rijdt, niet echt kwalificeren als onzin of holle frase. Maar goed, ik heb ook maar weinig instructeurs gehad die echt alleen maar met dooddoeners gooiden, eentje maar als ik me goed herinner.

Twiggy, waar je loopt tov je paard bepaalt helemaal niet of je leider bent of niet, dat kun je aan elk willekeurig setje moeder-veulen wel zien. Schuinvoor is dus niet unbedingt de best plek om je paard de baas te kunnen Lachen. Als we het dan toch over achterhaalde onzin hebben, dan is dat er dus ook eentje Knipoog.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:15

Maar dat is weer een andere discussie (voor dat deze ook weer verzand in een welles nietus spelletje)

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:17

[b]
Lovely schreef:
Ow oke, je moet dus ook af en toe rechts opstappen omdat het dom is om alleen maar links op te stappen? Zijn er verder nog goede redenen voor te bedenken, ik ben nieuwsgierig?[/b]
Uhm, ik vind het argument dat de rug beter draagt als je een paard over de schouder nageeflijk rijdt, niet echt kwalificeren als onzin of holle frase. Maar goed, ik heb ook maar weinig instructeurs gehad die echt alleen maar met dooddoeners gooiden, eentje maar als ik me goed herinner.

Twiggy, waar je loopt tov je paard bepaalt helemaal niet of je leider bent of niet, dat kun je aan elk willekeurig setje moeder-veulen wel zien. Schuinvoor is dus niet unbedingt de best plek om je paard de baas te kunnen Lachen. Als we het dan toch over achterhaalde onzin hebben, dan is dat er dus ook eentje Knipoog.

Dat bedoel ik dus ook...graag een onderbouwing volgens Heuschmann ipv te roepen dat het dom is(ik neem aan dat dat zo niet in het boek staat Clown )

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:27

Lovely, heb jij enig idee hoe zwaar je een paard belast bij het opstijgen via de stijgbeugel? Is het dan, als je het al per se zo blijft doen, niet handig om deze belasting op z'n minst te verdelen aan beide kanten? Ik prefereer een opstapje, maar zeg eerlijk dat ik natuurlijk ook wel eens via een stijgbeugel opstijg. Ik ontkom er niet aan soms. Ik doe dat dus bewust aan beide kanten van mijn paard. Is ook beter voor mijn zadel (ik kan mijn fenders namelijk niet omwisselen Clown ), maar dat is voor mij niet eens de belangrijkste reden. Knipoog
Verder vind ik dat IK ook lenig moet zijn aan beide kanten. Lijkt me ook beter voor mijn rijkunsten namelijk (waar ik toch mijn eigen bespiering ook voor gebruik). Ik wil mijn paard recht gericht, maar dat wil ik bij mezelf ook, zeg maar..... Knipoog

Als je traditioneel naast je paard loopt, loop je zeer zeker niet in leiderspositie. Knipoog
Leider zijn wordt natuurlijk bepaald door veel meer factoren dan de positie, maar de leidende merrie in de kudde zegt jou dus niets. Tja...... Clown
En 'de baas kunnen', weet je, zo benader ik mijn eigen paard al helemaal niet. Die loopt heel braaf mee, wat wel eens anders geweest is, vroegah. Dus zo fout doe ik het blijkbaar niet. Heel veel paarden kunnen niet eens zo geleid worden, want dan lopen ze over je heen bijvoorbeeld. Hoezo ben ik geen leider als ik dat wel kan met mijn paard?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 00:26

Dvd net gekeken, die is voor de luie lezer wel een stuk simpeler en sneller te begrijpen. Alles word je voorgekauwd Clown

Hij stelt dat het schadelijk is voor het paard om hem te rijden met veel druk op de teugels om het paard in de krul te krijgen, al dan niet voorzien van hulpteugels.

Hij verwijt juryleden dat ze teveel beoordelen op showgehalte en te weinig kritisch zijn naar zichtbare gevolgen van verkeerde training zoals: (een greep uit zijn waslijst)

- Grand Prix paarden die amper normaal kunnen stappen, als gevolg van training in verkeerde houding. Mensen zeggen 'tja GP paarden hebben nou eenmaal moeite met stap' terwijl dat heel heel heel ernstig is dat ze dat niet meer kunnen.
- paarden die in viertakt draven en in viertakt galopperen
- paarden die heel ver uitzwaaien met de voorbenen, maar de achterbenen komen amper mee
- paarden die niet zuiver piafferen

overigens schrok ik van de beelden van david de whispelaere, hoewel hij als goed en als 'kenner' opgevoerd wordt in de dvd, vind ik zijn rijstijl erg tegenvallen

Wel leer je heel duidelijk het verschil zien tussen een klassiek opgeleid paard en een modern snel naar de punten toe geschopt paard.

@ links en rechts opstijgen, daar wordt niks over gezegd, ik geef alleen aan dat ik dat één van de idiote tradities in de dressuur vind, stammend uit de tijd van militaire toepassing van het paard en er zijn nog wel meer van die idiote tradities, maar dat is weer een andere discussie

Verder vind ik het SCHANDALIG dat hij slechts in de aftiteling helemaal op het eind in een klein zinnetje zegt 'en oja paarden horen ook niet 23/7 op stal te staan'. Persoonlijk vind ik dat daar een veel groter probleem ligt. En als je dan ook nog eens een filmpje ziet over 'zo moet het niet' van een paard dat inderdaad totaal verkeerd gereden wordt, maar dat ook nog eens op drama hoeven staat met de verfoeide eggbar ijzers onder alle vier de voeten, verbaasd het mij dan weer niet dat het paard als een kameel loopt.

Maar goed, verder over het algemeen hebben ze gelijk dat de huidige dressuursport gericht is op show en geld ten koste van het paard. (Dát ben ik wel met ze eens.) Het oorspronkelijke doel van dressuur: het zo goed mogelijk opleiden van een paard is verloren gegaan en leidt tot veel gezondheidsklachten waar klinieken dagelijks mee gevuld worden.

Dat geldt voor elke sport:

"hoe meer geld er in omgaat, des te minder aandacht is er voor het welzijn van het paard"

en ik denk dat daartussen zelfs een recht evenredig, lineair verband is. Ook springsport kent uitwassen als eh dingesen met bierdopjes (kan de naam ervan zo slecht onthouden), tuigsport (paarden een week in het donker houden, dan lopen ze mooier opgefokt), draf- en rensport etc etc

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 09:43

Laat hij ook duidelijke de gevolgen zien van dat verkeerd rijden (dus wat er in/met het lichaam gebeurt en welke klachten/blessures er hierdoor ontstaan?). En wat dan wel de correcte manier is, waarbij je ook kan zien wat er in/met het lichaam gebeurt?
Ik wil graag weten of hij het ook echt kan onderbouwen door middel van voorbeelden. Want alleen roepen dat iets slecht is en vervolgens niets kan onderbouwen lijkt me zo handig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 09:46

Arabesk, dit is allemaal oud nieuws hoor. Tot de eggbars aan toe, want een paard dat dat onder vier voeten nodig heeft, kan zonder die ijzers helemaal niet meer lopen, zelfs niet als kameel. Over David ben ik ook niet verbaasd, die zie ik regelmatig bij ons op stal in actie.

Maar laten we vooral niet de professionele sport als boosdoener aanwijzen, laten we ook eens in ons eigen straatje kijken wat we zelf allemaal fout doen. Want net als DE waarheid, moet DE perfecte paardenhouder ook nog geboren worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 10:30

Vooralsnog moet ik me bij Lov aansluiten. Niets nieuws onder de zon. Eigenlijk had ik vooral gehoopt (en gezien het Hallelujakarakter van sommige eerdere posts ook verwacht) op een stevige medische/wetenschappelijke onderbouwing WAAROM dingen verkeerd zijn, wat voor effect het medisch gezien op het paardenlijf heeft etc etc.
Dan zou zo'n DVD ook mooi educatief in te zetten zijn, en daar was ik eigenlijk een klein beetje naar op zoek. Zo kun je op een mooie rustige manier mensen bewust gaan maken. Je organiseert een "hinnikavond", zet een grote pot koffie en bakt/koopt een schaal koekjes, DVD'tje aan, kijken, discussie, en die als leidraad gebruiken voor bv wat gezamenlijke trainingen.

Maar als ik de samenvatting zo lees, zie ik niets nieuws Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 10:40

Mijn conclusie tot nu toe: slecht paardrijden is niet goed .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 10:54

Wil je dan mijn goeroe zijn? Ik ben het helemaal met je eens...
Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 11:27

Sonja, ja goed, dan zit ik de hinnikavonden wel voor, ik ben dol op koekjes *LOL*.