Rijd ik hem nu teveel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CouCou

Re: Rijd ik hem nu teveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:16

Biebabeloeba schreef:
Hiervan word ik dus gewoon altijd zooooooo chagrijnig e......
Persoon vraagt iets, bokt antwoordt niet zoals ze/hij wil, dus ineens heel veel excuses zoeken zodat je toch lekker gewoon voort kan doen...waarom vraag je dan iets??

Tja dat viel mij ook al op.
Excuses blijven zoeken om toch op deze manier door te gaan....
Dan gewoon doen en geen topic openen.

Helaas, worden steeds meer jonge paarden naar zijn grootje gereden, omdat mensen te ongeduldig zijn om rustig aan te doen
en rustig op te bouwen, dus veel paarden zijn met 8 a 10 jaar stuk.
Daar word ik triest van... Verdrietig

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 19:45

eowyn04 schreef:
Biebabeloeba schreef:
Hiervan word ik dus gewoon altijd zooooooo chagrijnig e......
Persoon vraagt iets, bokt antwoordt niet zoals ze/hij wil, dus ineens heel veel excuses zoeken zodat je toch lekker gewoon voort kan doen...waarom vraag je dan iets??

Helaas, worden steeds meer jonge paarden naar zijn grootje gereden, omdat mensen te ongeduldig zijn om rustig aan te doen

Als ik Ergens chagerijnig om zou moeten worden is het dit wel weer!
Ik ben in discussie met een paar bokkers over hoe vaak rijden van mn hafje goed is.
Ik twijfelde er over, En aangezien ik het beste voor mijn hafje wil vraag ik het aan misschien wel ervarende bokkers. Waarom Naar zn grootje gereden? dit kun jij niet beoordelen zolang jij niet weet hoe ik mijn pony rijd! Ik rijd hem 20 min. á een half uur per dag, rijd hem iedere dag, dat is het enige wat jij weet! Bokkers hebben mij geantwoord zoals Hun dat willen, ben ik tevreden mee! Alleen sommige bokkers vragen wat en daar antwoord ik op. En wat een paar Nu gaan beoordelen Over Ongedult & Het stuk rijden, terwijl mensen Niet weten hoeveel plezier wij samen erin hebben! Ik vind het gewoon een belediging wat hierboven staat ten opzichte tegenover mij ! Kom dan eens op bezoek bekijk hoe ik mijn pony rijd en behandel! Beklaag me dan maar! Andwoord dan lekker niet als je er niet tegen kunt!
Ik bouw alles rustig stapje voor stapje op, En hoe sommige mensen zich nu gaan gedragen, Nou daar pas ik voor!

Bedankt voor al jullie reactie's!

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 19:52

superlise schreef:
sabina1998 schreef:
ja! dit is echt te veel! 3x is zat! dan longeer je nog een keer doe je wat anders leuk losgooien, vrijspringen wat je wil! dat is voor de pony ook echt veeel leuker!

Mag ik vragen waarom jij het te veel vind voor háár pony? Misschien wil ze wel gewoon trainen, en heeft die pony nog steeds hardstikke veel plezier in het rijden. En waarom zou vrijspringen voor de pony leuker zijn dan onder het zadel, of waarom zou longeren beter/leuker zijn dan dressuuren?

Bedankt voor de tips, maar idd waarom teveel? Ik weet niet sabina 1998 of je geschiedenis van de haf kent? Hele dag door sjouwen Knipoog, natuurlijk heeft dit weinig met tegenwoordig te maken, de hafjes worden steeds verwender, maar mijn pony houd van lekker rijden! En aangezien hij nog veel te leren heeft zorgt dit gelijk voor meer afwisseling! Maar zat gewoon te twijfelen of het niet wat veel is, ik denk dat ik wel 1 dagje rust ga geven! En voor de rest zie ik het wel! Maar bedankt voor de tips! Echt! Heb er heel wat aan!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:53

hafs zijn werkpaarden dat is waar............ echter ben ik vanmening dat je te veel doet met het dier

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 19:55

KiWiKo schreef:
hafs zijn werkpaarden dat is waar............ echter ben ik vanmening dat je te veel doet met het dier

Ok, vind jij dat hij 1 dag rust zowizo wel moet hebben?
Bedankt!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 19:59

absoluut............. hij moet ergens een keer dingen kunnen verwerken op zijn eigen manier Knipoog

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 20:00

Het is nu voor de eerste keer dat ik lees dat je je paardje een dagje rust geeft.
Er zijn hier mensen die zeggen dat ze alle dagen teveel vinden, maar jij geeft op hun niet echt veel sjoege.
Dan geef je een reactie dat je 's morgens en 's avonds bezig bent met je paardje. En dat vind je vader ook....

Wat je doet moet je helemaal zelf weten.
Het maakt mij niet uit. Maar over het algemeen genomen worden veel jonge paarden kapot gereden.
of jouw paardje daar onder valt, mag je zelf beslissen.
Ik zeg er wel bij, dat het niet uit maakt of je het hier over een haffie heb of over een anders soort als kwpn-er.

Maar en nu bedoel ik dus even niet jouw, maar bij jonge paarden competities. 3-4 jarige die M oefeningen kunnen en soms zelfs wel Z.
Dan vraag ik me echt af of mensen wel helemaal goed bij hun hoofd zijn.
Die paarden zijn kapot als ze 8 a 10 jaar oud zijn. Ze zijn nu nog in de groei.

Maar als jij er een goed gevoel bij heb dan moet je dat zeker doen.
Ik vind het alleen zonde, dat wanneer het teveel is, je later problemen krijgt met de gezondheid van je paardje.

Maar in ieder geval veel plezier met je besie. Knipoog

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 20:02

G_Forever schreef:
eowyn04 schreef:

Als ik Ergens chagerijnig om zou moeten worden is het dit wel weer!
Ik ben in discussie met een paar bokkers over hoe vaak rijden van mn hafje goed is.
Ik twijfelde er over, En aangezien ik het beste voor mijn hafje wil vraag ik het aan misschien wel ervarende bokkers. Waarom Naar zn grootje gereden? dit kun jij niet beoordelen zolang jij niet weet hoe ik mijn pony rijd! Ik rijd hem 20 min. á een half uur per dag, rijd hem iedere dag, dat is het enige wat jij weet! Bokkers hebben mij geantwoord zoals Hun dat willen, ben ik tevreden mee! Alleen sommige bokkers vragen wat en daar antwoord ik op. En wat een paar Nu gaan beoordelen Over Ongedult & Het stuk rijden, terwijl mensen Niet weten hoeveel plezier wij samen erin hebben! Ik vind het gewoon een belediging wat hierboven staat ten opzichte tegenover mij ! Kom dan eens op bezoek bekijk hoe ik mijn pony rijd en behandel! Beklaag me dan maar! Andwoord dan lekker niet als je er niet tegen kunt!
Ik bouw alles rustig stapje voor stapje op, En hoe sommige mensen zich nu gaan gedragen, Nou daar pas ik voor!

Bedankt voor al jullie reactie's!

Sorry hoor maar als je 2 keer in de week springt dan heb je niet het beste voor lijkt me. Ik mag toch hopelijk aannemen dat als je een jong paard hebt je wel weet wat je wel en niet kan doen?

Nog even mijn eigen mening, ik vind het ook teveel! Niet vanwege de leeftijd, ook voor een 10 jarige vind ik het teveel. Ik vind 4 keer per week rijden en 2 keer longeren voldoende. 1 dag lekker vrij.

Maar je mag niet losspringen maar wel onder het zadel?

Ik denk dat je je schemat'je toch aan moet gaan passen, wil hij het over een paar jaar ook nog leuk vinden..

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 20:04

Misschien is het voor een 4,5 jarige wat te veel, maar mijn (nouja onze, ze is van het hele gezin, mijn moeder rijdt ook op haar en mn zus ook) haflinger loopt ook veel hoor. Maar met mijn moeder vaak buitenritjes en met mij 1x of soms 2x springen (niet heel lang) en in het weekend lekker naar het bos. Mijn zus gaat ook veel naar buiten.
Ze loopt dus wel elke dag, soms maar een halfuurtje soms anderhalf. Ik vind niet dat Mette (de pony) teveel moet doen hoor. Ze heeft er altijd nog hardstikke veel zin in, is energiek en als ze een dag rust heeft gehad loopt ze helemaal te springen om weer te rijden. Dus ik heb niet echt het idee dat ze teveel bereden wordt.
Vinden jullie dat ook? Ze is trouwens 6 (bijna 7). Staat elke dag (als het weer dat toelaat) buiten van 8 tot 5. Zomers tot 7 uur en als het weer goed genoeg is blijft ze gewoon de nacht ook buiten.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 20:07

Ik vind het veel voor een 4 jarige.. 2x per week springen, en lessen.
Mijn haf is ook 4,5, rij hem ongeveer 3 keer per week in de bak, 1 keer in het bos, 1 keer grondwerk, en 2 dagen vrij, springen gebeurt 1keer in de 3 maanden ofzo. en zo komt het ook wel eens voor dat hij een hele week geen zadel ziet, zoals nu met de bak die bevroren is Knipoog

Persoonlijk vind ik dat je heel wat van zijn gestel vraagt Knipoog

Ik zou het wat rustiger aanpakken, en vooral ook voor afwisseling zorgen.
Laatst bijgewerkt door Wesseltje op 28-12-08 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 20:08

Pony is nu 4,5 jaar oud, maar je rijdt hem al een poos... dus ook al zo intensief toen hij nog jonger was.
Ik vind het teveel....
Een haf is een werkpaard.... ja, als trekpaard, niet als rijpaard.
De tussenwervelschijven zijn pas over een half jaar tot een jaar echt gesloten, als je nu teveel rijdt gaat dat zeker van zijn houdbaarheidsdatum af.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 20:11

Suus (effe afkorten), 6 bijna 7 is weer een paar jaar ouder en kan je zeker wat meer doen. En zeker in de vorm van buiten rijden.
Hier gaat het meer om in de bak rijden.

Maar over het algemeen genomen vind ik idd dat je jezelf tegen gaat praten.
Springen 2 keer in de week....dat is nou niet zo best voor groeiende beestjes.
Tuurlijk kan je springen, maar 2 keer in de week....Ik vind dat way to much!

Als je graag wilt rijden, idd ga lekker buitenritten maken. Dat is lekker voor het koppie. Lekker ontspannend voor
het besie. Wissel het dan op die manier af.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 20:15

eowyn04 schreef:
Het is nu voor de eerste keer dat ik lees dat je je paardje een dagje rust geeft.
Er zijn hier mensen die zeggen dat ze alle dagen teveel vinden, maar jij geeft op hun niet echt veel sjoege.
Dan geef je een reactie dat je 's morgens en 's avonds bezig bent met je paardje. En dat vind je vader ook....

Wat je doet moet je helemaal zelf weten.
Het maakt mij niet uit. Maar over het algemeen genomen worden veel jonge paarden kapot gereden.
of jouw paardje daar onder valt, mag je zelf beslissen.
Ik zeg er wel bij, dat het niet uit maakt of je het hier over een haffie heb of over een anders soort als kwpn-er.

Maar en nu bedoel ik dus even niet jouw, maar bij jonge paarden competities. 3-4 jarige die M oefeningen kunnen en soms zelfs wel Z.
Dan vraag ik me echt af of mensen wel helemaal goed bij hun hoofd zijn.
Die paarden zijn kapot als ze 8 a 10 jaar oud zijn. Ze zijn nu nog in de groei.

Maar als jij er een goed gevoel bij heb dan moet je dat zeker doen.
Ik vind het alleen zonde, dat wanneer het teveel is, je later problemen krijgt met de gezondheid van je paardje.

Maar in ieder geval veel plezier met je besie. Knipoog

Ik zei ik rijd mijn paardje vrijwel iedere dag,
zo afentoe en dan bij name in de zomer word dit 2 x alleen dan een werkje van niks voor hem.
En eens in de zoveel weken kan het me zo uitkomen dat ik niet kan -> Dus mijn paardje staat een dagje op rust.
Omdat jij het hier neer zette klonk het vrijwel alsof je het over mijn paardje had.
Neem aan dat je dat ook wel snappen zou, anders plaats je dat hier niet zomaar.
Ik rijd helemaal niet intensief, en veel andere dingen kan ik niet doen met hem..
we hebben van onze manege een huurbak, waar we alleen in mogen rijden ( dressuur, springen, dressuur wedstrijden) Longeren, vrijheidsdressuur, grondwerkjes & vrijspringen is daardoor niet mogelijk. Aangezien er ook nog vaak andere mensen bij rijden. In de zomer zou ik wel kunnen longeren omdat de paddock dan beschikbaar is.. In het bos is het een ongelovelijke doerak, dus wil ik hem eerst een beetje in de bak onder de knie hebben. Vandaar dat er jammer genoeg niet meer keuze is voor hem dan stil staan of rijden, snap je? Het is daardoor voor mij ook logischer dat ik zeg ik ga rijden, meer keuze heb ik namelijk niet echt. Vandaar uit kwam de vraag.. Doe ik dit nu te veel!? Omdat de ene zegt 7 x kan makkelijk, de ander zegt 3 x is zat. 1 ding; Haflingers zijn koudbloedjes, & Kwpn-ers warmbloeden. Er is dus wel een verschil Knipoog

maar bedankt voor je reactie, ik denk dat we er nu wel zo'n beetje uit zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 20:16

een internationaal springpaard springt niet eens twee keer per week Haha!:D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 20:17

trainen zorgt voor kleine beschadigingen in de spieren, die spieren moeten rusten. Dán kunnen ze groeien...
Geef je te weinig rust, kunnen de spieren niet herstellen en niet groeien, dan rij je je paardje naar z'n grootje.
Tevens is hij nog niet uitgegroeid, waardoor hij ook extra energie nodig heeft en dus rust.
persoonlijk vind ik 4x rijden (max 45 min) of longeren per week al meer dan zat. Springen zou ik slechts 2 x per maand (op z'n meest) doen.
Hoe leuk je pony het ook vind en doet, van binnen kan het er anders uit zien.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 20:20

Ik zou hem 1 keer per week een dagje rust gunnen of gewoon lekker wandelen. verder denk ik dat je vooral moet kijken naar je eigen paard of hij het nog leuk vindt, enthousiast is en vooral zorgen voor afwisseling. Volgens mij zorg je daar al voor. misschien ook eens buitenritje maken? ik zou mij geen zorgen maken, want zo te lezen ben je dol op je pony en breekt het even zijn dag om iets leuks met hem te doen. volgens mij helemaal geen probleem, hou wel rekening met zijn leeftijd. Hij is natuurlijk nog erg jong. Vooral met springen rustig aan doen Knipoog. Beweging is gezond, veel paarden krijgen juist te weinig beweging/aandacht. aangezien jouw pony al lekker buiten mag zijn, krijgt hij wel genoeg beweging zodat eens een rustdagje geen kwaad kan.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 20:21

Ladygiroc: 2x in de week springen? Vind ik niet teveel, onder het zadel doen we al weinig intensiefs, met springen die 2x kan die lekker zijn energie kwijt, aangezien die al in een niet zo grote paddock staat en hij daar niet zijn energie in kwijt kan.. als ik spring spring ik meestal gewoon een stuk of 7 keer over een cavaletti ( 40 cm tot 60 bij ons ).

Idd het is een hele strenge bak, ivm met een hele dure bodem mogen er alleen activiteiten op het paard worden uitgevoerd. Zodra wij beiden meer ervaring hebben kan ik zeggen; Goh vandaag ga ik met hem het bos in, vandaag rijd ik naar een andere bak toe bij ons wat verder weg, zodat ik daar misschien wel andere activiteiten kan uitvoeren. Maar bedankt voor je reactie! Knipoog

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 20:24

Ik begrijp nu dat het paard OF gereden wordt, OF op stal staat?
Zulke pony's hebben de ruimte nodig..... ieder paard, maar dergelijke pony's i.h. bijzonder... tis een jong ding.
Wanneer jij een plek versiert waar ie lekker naar buiten kan hoef je hem niet iedere dag te rijden.
Blijft ie tussen zijn oren ook stukken gezonder!

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 20:26

G, ik kort graag af Haha!
Ik heb ook een koud-bloedje hoor. Knipoog Alleen groninger type.

Maar doe ajb voorzichtig. Ook voor in de toekomst. Je wilt toch graag langer genieten van je paardje?

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 20:27

Ninx schreef:
Zulke pony's hebben de ruimte nodig..... ieder paard, maar dergelijke pony's i.h. bijzonder... tis een jong ding.
Wanneer jij een plek versiert waar ie lekker naar buiten kan hoef je hem niet iedere dag te rijden.

ahum Clown
eerder in topic stond al dat de pony in een paddock staat 23,5 uur per dag maar dat het niet een hele grote paddock is.
volgens mij heeft TS dat goed voor elkaar.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 20:28

Ninx schreef:
Pony is nu 4,5 jaar oud, maar je rijdt hem al een poos... dus ook al zo intensief toen hij nog jonger was.
Ik vind het teveel....
Een haf is een werkpaard.... ja, als trekpaard, niet als rijpaard.
De tussenwervelschijven zijn pas over een half jaar tot een jaar echt gesloten, als je nu teveel rijdt gaat dat zeker van zijn houdbaarheidsdatum af.

Nee? zolang heb ik hem nog niet, hij is toen hij 3 was en een paar maandjes dacht ik ingereden. Wat ik wel schandalig vond van de vorige rijdster dat hij bij de vereniging na een half jaar onder het zadel al de L in mocht. Dat is zo'n beetje het enige wat ik weet van zijn oude huisje. Bij mij zijn het meer de standaard dingen met dressuur, stapje, drafje, nog een stapje, ho, drafje, doorzitten galopje, gebroken lijntje enzovoort. Dus zo intensief is het nogmaals niet. Knipoog

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 20:29

G_Forever schreef:
Ladygiroc: 2x in de week springen? Vind ik niet teveel, onder het zadel doen we al weinig intensiefs, met springen die 2x kan die lekker zijn energie kwijt, aangezien die al in een niet zo grote paddock staat en hij daar niet zijn energie in kwijt kan.. als ik spring spring ik meestal gewoon een stuk of 7 keer over een cavaletti ( 40 cm tot 60 bij ons ).

Idd het is een hele strenge bak, ivm met een hele dure bodem mogen er alleen activiteiten op het paard worden uitgevoerd. Zodra wij beiden meer ervaring hebben kan ik zeggen; Goh vandaag ga ik met hem het bos in, vandaag rijd ik naar een andere bak toe bij ons wat verder weg, zodat ik daar misschien wel andere activiteiten kan uitvoeren. Maar bedankt voor je reactie! Knipoog

2 keer in de week springen vind je niet teveel?? Sigaar

Ik weet niet hoelang je wil genieten van je haffie? Maar als je op deze manier doorgaat zal die ht niet al te lang uit houden. Je overvraagd je paardje. 2 x springen 2 x les, vergeet niet dat een les altijd intensiever is dan 'gewoon rijden'.
Maar doe vooral wat je niet laten kan..

Biebabeloeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 20:29

Een haf is sowieso al later uitgegroeid of volwassen als een ander paard, waarom denk je dat ze ijslanders en andalusiers meestal pas vanaf hun 5-6jaar beginnen te beleren? Het paard moet eerst helemaal uitgegroeid zijn en de tijd hebben gehad om lekker paard te kunnen zijn.
Op 4,5 met een haf al 2x per week springen is gewoon teveel......daarbij dan nog eens 2x lessen EN de andere dagen ook rijden....niet echt leuk denk ik hoor, je moet hem sowieso min. 1 dagje vrij geven enja...liefst meer buitenwandelen enzo dan altijd in de bak te rijden. En in de zomer dan nog 2x gaan rijden, is gewoon helemaal te zot..mss vind je hafje het nu nog wel leuk, maar dat zal al snel veranderen vrees ik hoor. Beeld je het zelf maar eens in, zou jet het leuk vinden om ELKE dag een uur naar school te gaan?

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 20:30

Ninx schreef:

Nee, of gereden of buiten in de paddock met een vriendje. ( die niet zo ruim is vind ik zelf )
zomers staat ie wel op het land. En savonds gaat ie zn stalletje in.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 20:32

Ladygiroc schreef:
G_Forever schreef:

2 keer in de week springen vind je niet teveel?? Sigaar

Ik weet niet hoelang je wil genieten van je haffie? Maar als je op deze manier doorgaat zal die ht niet al te lang uit houden. Je overvraagd je paardje. 2 x springen 2 x les, vergeet niet dat een les altijd intensiever is dan 'gewoon rijden'.
Maar doe vooral wat je niet laten kan..

2x springen, niet te intensief idd. 1x word er in de les wat intensiever gereden, in de andere is privé les, en is het gelijk een stuk minder intensief omdat de instructeur mij wil helpen met hoe ik dagelijk rijd Knipoog