van welke leeftijd sporen aandoen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Schemerdier

Re: van welke leeftijd sporen aandoen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 13:51

beantsje schreef:
Hier wordt gesteld dat sporen zijn om de hulpen te verfijnen.
Dat kan natuurlijk maar sporen kunnen (op een lager niveau) ook gebruikt worden als corrigerende hulp. Ik denk zelfs dat dat meestal het geval is; weinig mensen rijden zo subtiel en op zulk hoog niveau dat ze ze puur gebruiken als verfijning.
Helaas worden ze ook als 'standaard' aandrijfhulp gebruikt. Kijk maar eens naar een gemiddelde Z-dressuurwedstrijd waar vele ruiters bij elke paardenpas drijven en de sporen tegen de flank tikken....geen wonder dat sommige paarden gewoon kale of zelfs witte plekken hebben op de plek van de spoor. Hoezo verfijning? Het is juist afstomping. Deze paarden gaan nooit meer voorwaarts op een subtiele kuithulp...

Een ruiter van lager niveau kan heel goed met spoortjes rijden als correctiemiddel. Simpel gezegd; in plaats van een zweep. Dus altijd drijven met de kuit, alleen als je te weinig reactie krijgt, de hulp herhalen met spoor. (waar je anders dus een tik met de zweep zou geven). Als je dat consequent doet en begint met alleen de kuithulp stompt het paard niet af.

Als je dit begrijpt, consequent daarin kan zijn én een rustige beenligging hebt met je teen voldoende naar binnen (zodat je nooit per ongeluk prikt) dan kan je volgens mij met spoortje rijden. En ja, er zijn kinderen van 10 die dat kunnen.

Klein extra opmerking: je moet jezelf dusdanig onder controle hebben dat je nooit maar dan ook nooit zo kwaad wordt dat je gaat schoppen met een spoor!

da's goed gezegd Bloos

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 14:05

beantsje schreef:
Helaas worden ze ook als 'standaard' aandrijfhulp gebruikt. Kijk maar eens naar een gemiddelde Z-dressuurwedstrijd waar vele ruiters bij elke paardenpas drijven en de sporen tegen de flank tikken....geen wonder dat sommige paarden gewoon kale of zelfs witte plekken hebben op de plek van de spoor. Hoezo verfijning? Het is juist afstomping. Deze paarden gaan nooit meer voorwaarts op een subtiele kuithulp...

Ik wil hier wel even op in gaan.
Mijn paard waar ik nu M2 mee rij, die kan ik thuis zonder spoor rijden.
Op de wedstrijden rij ik met wielen en moet die regelmatig ook goed gebruiken. Door de spanning reageerd ze gewoon niet zoals thuis. Ik vind het zelf vreseljk, maar zie geen andere oplossing. Gelukkig krijg ik geen commentaar op m'n protocollen, dus misschien valt het mee. Toch wil ik hiermee aangeven dat wat je ziet, niet áltijd 'klopt'.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 15:53

Wie de schoen past...
Maar ik had het over vele ruiters, niet alle ruiters. Maar als de helft al zo zou rijden, is dat in mijn ogen veel en zeker ook té veel. Want een paard dat zo gereden moet worden, is eenvoudigweg niet aan de hulpen. En dan maakt het niet uit of hij dat thuis wel is, het gaat om dat moment.

Ik weet natuurlijk niet hoe jij rijdt en hoe jouw paard is, daar zal ik niets van zeggen. Zo te horen is het spoorgebruik bij jou geen automatisme en juist het automatisme vind ik het ergste.

denicola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 16:03

Mijn dochter van 8 wou ook heel graag sporen en reed altijd met zweep. Knipoog

Maar je sporen moet je eerst verdienen vind ik Bloos , dus je benen netjes stil houden.
Sinds ze dat keurig doet, rijdt zij ook met spoortje en blijft de zweep in de zadelkamer.
Niet dat ze een spoor nodig heeft, om voorwaarts te drijven, maar om haar beter aan het been te laten zijn voor oefeningen.

Voordeel : na de benen blijven nu ook de handen keurig stil omdat ze de zweep niet meer in handen heeft. Party!!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 17:01

beantsje schreef:
Wie de schoen past...
Maar ik had het over vele ruiters, niet alle ruiters. Maar als de helft al zo zou rijden, is dat in mijn ogen veel en zeker ook té veel. Want een paard dat zo gereden moet worden, is eenvoudigweg niet aan de hulpen. En dan maakt het niet uit of hij dat thuis wel is, het gaat om dat moment.

Ik weet natuurlijk niet hoe jij rijdt en hoe jouw paard is, daar zal ik niets van zeggen. Zo te horen is het spoorgebruik bij jou geen automatisme en juist het automatisme vind ik het ergste.

Ik wou er alleen maar mee aangeven dat men niet iedereen over 1 kam moet scheren wat zo vaak gebeurd in de ruitersport.
Iedereen weet het altijd zo goed, maar eigenlijk soms juist helemaal niet. wijzen is zo makkelijk.
Die van mij is echt geen uitzondering, want heb het vaker gehoord en gezien.
Automatisme van het aansporen = gewoon verkeerd rijden, zelfs zonder spoor zullen die zo rijden... heeft imo niks met spoorgebruik te maken. Dat ze sporen om hebben is vaak om hun gebrek te comperseren, net als andere hulpmiddelen die niet correct worden gebruikt.

annelindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:21

Pikeur schreef:
Wanneer de situatie en het niveau er naar is?
Ik zie niet wat de leeftijd er mee te maken heeft..

Idd Vork .

superwoman schreef:
Ik wou er alleen maar mee aangeven dat men niet iedereen over 1 kam moet scheren wat zo vaak gebeurd in de ruitersport.
Iedereen weet het altijd zo goed, maar eigenlijk soms juist helemaal niet. wijzen is zo makkelijk.
Die van mij is echt geen uitzondering, want heb het vaker gehoord en gezien.
Automatisme van het aansporen = gewoon verkeerd rijden, zelfs zonder spoor zullen die zo rijden... heeft imo niks met spoorgebruik te maken. Dat ze sporen om hebben is vaak om hun gebrek te comperseren, net als andere hulpmiddelen die niet correct worden gebruikt.

mee eeens.

_Bellami_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:46

Ik snap deze vraag eigenlijk niet! Ik bedoel als je de vraag stelt hoe oud je mag zijn om met sporen te rijden dan snap je niet helemaal wat met sporen rijden inhoud denk ik... waar gaat het je om??
Vind je misschien dat het er leuk uitziet ofzo??!!?? Cowboy film gezien misschien ??

Ik ben helemaal niet voor het rijden met sporen.. als iemand echt kan bewijzen ze NODIG te hebben kan ik me misschien voorstellen als laatste redmiddel bij een paard dat absoluut geen respect heeft voor het been en een olifantenhuid ofzo.. Of die enkeling die het op hoog niveau als verfijning kan gebruiken.. en dat zijn er volgens mij niet zo veel als die je ziet rijden met sporen!

Probeer eerst eens te kijken naar de oorzaak van het slecht voor het been zijn van het paard waar je op rijd.. voor je vraagt hoe oud je moet zijn om sporen te gebruiken.....

Of heb ik alles en iedereen hier verkeerd begrepen en bedoel je hoe oud een paard moet zijn voor je er met sporen op mag? Net zo'n rare vraag eigenlijk... hahaha

Als het niet echt nodig is.. doe het gewoon NIET

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:55

ik rijd ook met spoortjes en ik ben 12, ik gebruik ze als vervangen voor de zweep, ik drijf met mijn kuit, reageert ie niet, dan prik ik een keertje. Vind ik fijner, want dan kan ik ook netter met mijn handen rijden ;)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:57

_Bellami_ schreef:
Ik snap deze vraag eigenlijk niet! Ik bedoel als je de vraag stelt hoe oud je mag zijn om met sporen te rijden dan snap je niet helemaal wat met sporen rijden inhoud denk ik... waar gaat het je om??

ER zitten wel wat beperkingen aan en sommige zijn idd leeftijdsgebonden:
je moet oud genoeg zijn om te weten waarmee je bezig bent
je moet groot genoeg zijn om daadwerkelijk beenhulpen te kunnen geven (dus niet volledige kuit op het zweetblad)
je moet genoeg begrip hebben om te weten wanneer je moet corrigeren en dat snel genoeg kunnen doen
je moet genoeg lichaamsbeheersing hebben om je sporen alleen bewust te gebruiken, en niet per ongeluk
je moet genoeg zelfbeheersing hebben om niet boos te worden en dat af te reageren op je paard

sommige ruiters zijn nooit oud genoeg...

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:02

_Bellami_ schreef:
sommige ruiters zijn nooit oud genoeg...

Goed gezegd, is wel zo! ;)

_Bellami_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 09:58

@Beantsje

Ik denk dat wat jij stelt waar is qua inhoud maar NIET leeftijdsgebonden bahalve dat je benen lang genoeg moeten zijn.. maar dan nog... de ene 11 jarige is veel langer dan de andere.. dus ik vind de vraag nogsteeds een vage vraag.. Hoe oud je moet zijn om met sporen te rijden is een vreemde vraag of je nou voor of tegen sporen in het algemeen bent...

Ik kan me voorstellen dat je een probleem hebt met een paard dat niet voor het been is.. dat je dan gaat zoeken naar een oplossing en dan misschien als je een aantal dingen hebt uitgesloten op spoortjes uit komt. Dan bedenk je of de ruiter dat aan zou kunnen.. maar.. als de ruiter dat niet aankan.. dan is dat misschien wel gelijk het probleem.. dan rijdt ze niet goed genoeg.. nou ja.. anyway
Wat ik probeer te zeggen is dat niets van dit alles met leeftijd te maken heeft.. behalve als je het over kleine kindere hebt.. die zijn sowieso ongeschikt om met sporen te rijden...

Ik ben het helemaal met je eens dat er mensen zijn die het nooit zullen kunnen hoe oud ze ook zijn..

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 17:34

Ach, ik wil niet een welles-nietes discussie aangaan hoor, maar ik denk dat het hebben van enige zelfreflectie en zelfbeheersing pas te verwachten is vanaf een bepaalde leeftijd. Tot een jaar of 11 verwacht ik dat eigenlijk nog helemaal niet, al verschilt dat per kind.

_Bellami_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 19:29

ja dat is precies wat ik ook zeg :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:05

winia4ever schreef:
Alleen als je heel erg hoog rijd, en de oefeningen allemaal dicht bij ekaar komen mag je best met een spoortje de juiste oefeningen AANWIJZEN!...dus niet aansporen... :o

Mijn mening he.. :D

En de mijne;)
Misschien een petitie beginnen om de naam te veranderen in wijzers? Is het voor sommigen misschien duidelijker^^

Jewell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:39

Zolang je je benen netjes stil kunt houden en niet elke pas prikt denk ik
niet dat er een probleem is. Maar daarbij moet je ze ook juist gebruiken
en wel in je achterhoofd houden dat je je paard wel eens pijn zou kunnen
doen als je de sporen verkeerd gebruikt. Zo ken ik iemand die met zweep
én sporen rijd en ze nog gebruikt om te straffen ook. Als je zo begint
zou ik dergelijke hulpmiddelen heeeeeeel erg afraden ;)

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:51

Ik ben het eigenlijk met beantsje eens.

Daar vind ik dat superwoman ook een punt heeft.
En daar sta ik ook zeker achter. Mogelijk dat je paard toch wat meer spanning heeft met een wedstrijd en of dat nu bij het
paard of bij de ruiter vandaan komt is altijd de vraag. Als je dan net even wat beter de hulpen kan geven door af en toe je spoortje te gebruiken dan is dat geen probleem.

Ikzelf reed mijn oudere merrie ook met spoor. Maar probeerde deze zeker ook zo min mogelijk te gebruiken. Alleen als ze een keer niet
luisteren of ze liep door me been of what ever, dan prikte ik mn spoor erin.

Nu op haar dochter eowyn.
Rij altijd zonder spoor. Ze is super gevoelig op het been. Luisterd ze niet, dan krijgt ze een scherpere beenhulp en dan nog geen reactie tik met de zweep.
Als ik een spoor om doe, dan denk ik dat ik in de hoogste boom beland naast de bak.
En het vliegen gaat altijd goed, maar die landing..... :7

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 12:53

:P

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 13:00

Mijn moeder zij vroeger altijd: sporen moet je verdienen! Dus als je je been niet stil kunt houden of kapstokjes hebt dan lijken sporen mij niet zo verstandig.
Ik rij zelf liever met sporen dan met een zweep, (dan zal ik ze volgens sommigen wel niet geheel correct gebruiken aangezien ik niet in de M of Z rij) en ik vind het gewoon een stuk fijner om met mijn been te corrigeren dan met een tik op de kont.

Katarine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:57

Daar staat geen leeftijd op. ik rij al met spoortjes sinds ik 9 ben en ik kon er toen al goed mee rijden, ik zie nu mensen van 15 jaar die sporen aandoen omdat iedereen ze aan heeft en er niet mee kunnen rijden. ik heb al mensen gezien die hun benen niet konden stilleggen tijdens de gelop. uiteindelijk waren er uit de pony ettelijke haren verloren.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 17:08

Ik vind niet dat dat met leeftijd te maken heeft.
Sowieso zou ik een beginner niet snel sporen geven, dus het heeft wel iets te maken met 'ervaring'.
Ik vind dat je sporen alleen moet gebruiken wanneer het echt nodig is..

Flambeau_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 17:41

Er staat geen leeftijd op het rijden met spoortjes. Sporen heb je alleen nodig wanneer het echt nodig is en wanneer je je been stil kunt houden.

Ira1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 22:18

Als je sporen wilt dragen heeft dat niks met leeftijd temaken :)
Je gebruikt sporen als je paard/pony niet goed reageerd op je beenhulp (slecht aan het been)

Ook moet je sporen gebruiken als je weet hoe je ze moet gebruiken, dus niet teveel prikken :)

Als je op manege pony`s rijd zou ik zowie zo geen sporen omdoen ten zij de instructie/instructeur dat aan geeft.
Op je eigen/verzorg pony moet je het zelf weten vind ik.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 18:36

Ik denk dat dat niets met leeftijd te maken heeft, de ruiter moet zijn benen goed stil kunnen houden. De ruiter moet weten hoe de sporen werken en gebruikt moeten worden.

soentjie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:13

Zelf vind ik dat je zo lang mogelijk zonder spoortjes moet rijden :o en als je ze niet nodig hebt dan zou ik het vooral ook niet gebruiken.
Als je wel met spoortjes rijd moet je gewoon een stil been hebben dat heeft verder niks te maken met leeftijd ;)

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:15

Heeft niks met leeftijd te maken.
Als je 30 bent kun je je paard ook verneuken met sporen.
Ligt er aan of je er goed mee om kunt gaan.