Paard met zweep op hoofd slaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mloes

Re: Paard met zweep op hoofd slaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:43

Je mag een paard best straffen als het terecht is, maar ik vind het niet kunnen om je paard met een zweep op zn hoofd te slaan. Volgens mij bereik je daar ook eerder het tegenovergestelde mee. Nogmaals, met een corrigerende tik heb ik absoluut geen moeite, mits het verdiend is.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:44

Ik ken iemand die ook zo,n paard had en was ook weggebracht voor heropvoeding en zo,maar het bleef.Tot dat de veearts kwam om te enten en die zei ga meteen een ander zadel halen.Het was gelijk over,zei sloeg ook nooit hoor.Maar ik vind het ook niet kunnen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:51

sommige paarden zijn echt klieren, die doen het erom. baasje bang? mooi, kan ik weer lekker op de wei. veel mensen denken dat paarden niet zo redeneren, nou... ze zitten er echt bij en als ik zeker weet dat het klieren is, kan ie een mep krijgen. liefst nog met het handvat ook, zodat hij de knop goed voelt tussen zijn oren.
zal nu wel half bokt over me heen krijgen, maar veiligheid voorop.

Joey_Diamond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:52

Mijn vorige paard steigerde ook wel eens, en dan niet een klein stukje maar echt recht overeind, en dan niet 1 keer nee gewoon net zovaak als zei er zin in had.
ze was ook echt niet vooruit te krijgen en dramde gewoon der eigen zin door.
Ze heeft toen ook wel een paar keer een klap tegen der hoofd gehad als ik er bij kon. maar niet met de zweep overigens. Maar gewoon voluit met de platte hand.
Misschien zielig maar idd je eigen veiligheid voorop, als ze maar een keertje omklappen lig je onder een knol van rond de 600 kilo.
Was gelukkig maar een fase want daarna heeft ze het nooit meer gedaan.

Ponybokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 19:05

Bojangles schreef:
Misschien moet ze zelf eens een flinke tik met de zweep op d'r hoofd krijgen..

Inderdaad!

ladyleonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 20:06

Ponybokjes schreef:
Bojangles schreef:
Misschien moet ze zelf eens een flinke tik met de zweep op d'r hoofd krijgen..

Inderdaad!

mee eens!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 22:28

benangelique schreef:
sommige paarden zijn echt klieren, die doen het erom. baasje bang? mooi, kan ik weer lekker op de wei. veel mensen denken dat paarden niet zo redeneren, nou... ze zitten er echt bij en als ik zeker weet dat het klieren is, kan ie een mep krijgen. liefst nog met het handvat ook, zodat hij de knop goed voelt tussen zijn oren.
zal nu wel half bokt over me heen krijgen, maar veiligheid voorop.

Mee eens.
Ik heb er eentje gereden ter correctie, baasje stapte af zodra het paard omhoog ging..... Nou, dat kende die! Eerst een huppeltje en ging je er dan niet af daarna, dan ging het *kaboem* kaarsrecht omhoog. En het was freaking steil omhoog, net op het randje van omklappen en liefst je nog klemzetten tegen de wand Nagelbijten / Gniffelen . Ik ben uiteindelijk in de steigerbeweging mee naar voren gegaan en in de beugels gaan staan, heb het paard met mijn hand een goede klets tegen zijn kaak verkocht en het was in een keer klaar met de ellende. Helaas alleen bij mij want het paard wist prima dat baasje peeën scheet en was daar dus nog even vervelend tegen. Uiteindelijk natuurlijk verkocht en ik weet zeker dat als de nieuwe eigenaar er assertief mee rijdt er verder geen centje pijn is.

Er zijn echt wel paarden die het doen vanwege een zadel, rugklachten, tandproblemen of ooit in het verleden eens om die reden begonnen zijn... maar helaas steigert het meerendeel van de paarden toch echt omdat de ruiter het ooit niet gelijk heeft opgelost.

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 22:31

JaMyGuCcI schreef:
het paard associeert de klap als het stoten van zijn hoofd maar als dit meerdere keren per het rijden gebeuird heeft het geen nut
ik heb weleens gehoord dat iemand een rauw ei op het hoofd van het paard heeft stuk geslagen hierdoor dacht ie dat ie zijn hoofd heeft gestoten en zich heeft verwond schijnt te helpen

Ik heb zelfs gehoord om met een fles water tussen zijn oren te slaan zodat het water erruit loopt, en het paard denkt dat hij zich gestoten heeft en er bloed over zijn hoofd loopt. Het moest wel geholpen hebben, maar nee dat is absoluut niet mijn manier.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 22:41

Ik rij een paard bij en zij begon pas geleden ook met steigeren..eerst denk je nog er is een reden voor (paard staat teveel op stal etc.) maar het ging van kwaad tot erger zelfs als ik terug was op het erf en ik wou afstappen kwam ze me recht omhoog of als ik net zat (en met de oren naar voren hoor!!) ik ben 1x goed boos geworden, ze heeft een tik tussen dr oren gehad (ja met de zweep) en het was afgelopen! steigeren is het gemeenste dat een paard kan doen in mijn ogen..en helemaal als ze echt link omhoog gaan (zonder directe aanleiding) ze doet het nu niet meer dus het was absoluut niks lichamelijks!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 22:41

Niet alles is medisch. Een paard kan ook steigeren uit pure dominantie of ongeduld. En ja, dan kunnen ze een flinke pets tussen de oren krijgen. Ik zal het nog sterker vertellen, ik geef ze dan zelfs een pets met het handvat van de zweep. Als mijn paard in de lucht hangt heb ik namelijk geen tijd om mijn zweep om te draaien. Zielig? Mwah, nee, mijn paard mag best klieren of ongeduldig zijn, maar dan wel met alle 4 de benen aan de grond. Sommige paarden zijn nou eenmaal zo, niet overal hoeft een reden voor te zijn.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 22:49

Het is inderdaad weinig effectief om een paard in geval van steigeren met een zweep op het hoofd te slaan. Ik raad een hamer aan, doen ze het gegarandeerd nooit weer.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 22:51

Weinig effectief? Ik heb er anders genoeg onder mijn kont gehad die het na een fikse knal (of twee, voor de hard lerende) echt niet meer flikte om overeind te komen.

Djaleesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 10:48

Noek__ schreef:
Ik vind dit ook helemaal geen goed idee!
erg voor dat paard!
Maar ik heb me ook ooit eens laten vertellen, dat als een paard stijgerd je het gevoel moet geven dat het onaangenaam is, of dat hij ergens tegenaanstoot. Mij zeiden ze dan een ei te gebruiken ( gelukkig was het niet voor de paarden waar ik mee rijdt). En dat ei kapot te slaan op het hoofd als het paard stijgerd. Ook dat vind ik niet zo n goed idee, hoewel het wel degelijk effect heeft. Toch maar een smerig boeltje op het hoofd van je paard! en ik denk ook niet dat je altijd eieren op zak hebt als je gaat rijden.

Andere manieren bedenken dus als dat.

x

Dat is inderdaad een oplossing. Maar een paard hoef het niet uit een rede te doen, Een paard kan het ook uit gemenigheid doen en een paard kan dominant zijn soms is voorwaarts rijden bij sommige niet de oplossing. Ik vind ook dat wil je zo`n ei over hem heen gooien moet het paard wel extreem steigeren uit gemenigheid. Niet bij een paard die het eens in de 7 maanden doet als het ware. En je moet het ook kunnen, ik zou zoiets namelijk niet aandurven.

wynasenti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 13:41

Djaleesa schreef:
Noek__ schreef:
Ik vind dit ook helemaal geen goed idee!
erg voor dat paard!
Maar ik heb me ook ooit eens laten vertellen, dat als een paard stijgerd je het gevoel moet geven dat het onaangenaam is, of dat hij ergens tegenaanstoot. Mij zeiden ze dan een ei te gebruiken ( gelukkig was het niet voor de paarden waar ik mee rijdt). En dat ei kapot te slaan op het hoofd als het paard stijgerd. Ook dat vind ik niet zo n goed idee, hoewel het wel degelijk effect heeft. Toch maar een smerig boeltje op het hoofd van je paard! en ik denk ook niet dat je altijd eieren op zak hebt als je gaat rijden.

Andere manieren bedenken dus als dat.

x

Dat is inderdaad een oplossing. Maar een paard hoef het niet uit een rede te doen, Een paard kan het ook uit gemenigheid doen en een paard kan dominant zijn soms is voorwaarts rijden bij sommige niet de oplossing. Ik vind ook dat wil je zo`n ei over hem heen gooien moet het paard wel extreem steigeren uit gemenigheid. Niet bij een paard die het eens in de 7 maanden doet als het ware. En je moet het ook kunnen, ik zou zoiets namelijk niet aandurven.

Bij een paard dat eens in de 7 maanden 'steigert' heb je meestal geen ei op zak hoor Knipoog

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 13:57

ik denk dat je er bij sommige paarden geen reden achter kunt vinden en als je alle mogelijke problemen heb gezien en geprobeert te achterhalen maar er echter geen problemen zijn moet je slimmer worden als je paard en je paard voor zijn.
waar ik dus mee zit is dat je het paard slaat op zijn hoofd,
mijn tinker steigerd ook wel eens eerst deed die het omdat ik hem voor tegenhield en achter bij reed omdat hij niet luisterde nou die reden gevonden en ik weet dat ik fout was
toen ben ik naar mijn eigenstal verhuist die mijn moeder had gekocht
en van daar kon ik naar de hengstehouderij rijden (heele goede kennissen van vrienden van mij waar ik ook met hun paarden werk etc,)op ong 20 minutjes rijden
maar daar liepen we tegen een klein probleem aan een brug in het bos daar steigerde die naar en dan blijf ik zitten teugels ''meegeven'' en naar voren drijven naar een paar keer steigeren ben ik afgestapt en ben ernaast gaan lopen en het bleek dat hij gewoon echt bang was daarnaar liep hij er zonder problemen over en vind het er niets meer aan.

en in het bos als ik met 2 naar buiten ga en ik blijf stil staan om wat voor reden dan ook en mijn vriendin rijd door gaat mij paard ook steigeren en gek doen maar daar weten we de reden van.

maar op het hoofdslaan nouja sorry maar volgens mij is zei niet wijs ik tik meestal met mijn hand of zweep op de hals

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 20:37

Een paard heeft recht en behoefte aan respect....met een zweep slaan tegen het hoofd vind ik verre van dat. Een paard zal altijd een reden hebben aan het gedrag wat hij laat zien......dit zul je moeten onderzoeken en oplossen. Meppen is zo controleverlies........

Djaleesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 21:17

@wynasenti , staat ook als het ware. Clown

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 22:00

Ik hoor van veel bokkers dat het niet de goede manier is, maar van andere krijgt de mevrouw gelijk.. Ik weet nog steeds niet wat ik ervan moet vinden, als ik de mevrouw weer zie dan vraag ik wel of het stijgeren al is gestopt. Maarja, ik blijf het raar vinden.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 22:02

Paard wordt er ook erg angstig door denk ik, hij wordt sowieso bang voor de zweep, maar ik denk ook bang voor de ruiter. Het zal de band tussen ruiter en paard iig niet versterken!

Vind het een slechte manier om dit probleem op te lossen. Arm dier.

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 22:09

.
Laatst bijgewerkt door 000 op 25-03-22 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 11:22

een flinke tik op zijn kont was effectiever, dan gaat hij voorwaarts en kan hij niet stijgeren!

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 11:28

Nee dat kan niet, Maar ik heb wel eens ergens gelezen dat als ie gaat stijgeren hand er boven houden.. dat ze dat aanraken.. dan denken ze dat er een 'dak' boven hun is, dus als ze stijgeren hun hoofd stoten,

weet niet zeker of dat waar is mg.

Not done iig! word het alleen maar erger van

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 13:07

Moet jij eens opletten hoe goed voorwaarts gaande paarden kunnen steigeren. Het worden dan enkel sprongen.

Itsme, ik heb anders een prima band met Utixo hoor, en die heeft toch echt weel een keer een fiks handvat tussen zijn oren gehad. Meneer kon niet wachten tot het stoplicht groen werd, en besloot maar kaarsrecht de lucht in te gaan. Naar voren is dan geen oplossing, daar was de weg. Ik stuur hem ook niet terug, ik wil gewoon dat hij wcaht. Beetje dansen op de plek mag best, maar er word met 4 voeten op de grond gebleven.

TS, ik ken het paard in questie niet, maar zielig? Nee. Zolang die mevrouw maar wete dat het ge etter is, en geen pijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 19:51

beantsje schreef:
een flinke tik op zijn kont was effectiever, dan gaat hij voorwaarts en kan hij niet stijgeren!

Een paard wat hoog steigert NOOIT op de kont slaan Beantsje, die trekken namelijk in een reflex de kont eronder en dan ga je met zijn tweeen om. Nog afgezien ervan dat je er met moeite bijkomt en je zwaartepunt dus naar achter moet brengen wat ook de kans op omslaan vergroot.

Overigens kunnen OOK voorwaarts lopende paarden steigeren, ofwel krijg je een klauwende steigersprong, ofwel katapulteren ze zich achterover. En dat laatste is erg eng en erg gevaarlijk als ruiter.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 19:55

tsja...een zweep is bedoeld als hulpmiddel voor het rijden toch?

slaan is onmacht.
in wat voor vorm,situatie of wat dan ook.
slaan is gewoon not -done

ik heb het vroeger toen ik 14 was ook gedaan, paard steigerde ook, dus iemand zei dat ik em op zijn hoofd moest slaan.
alleen is dat verhaaltje anders afgelopen met mij een paar dagen op de intensive care en maanden plat op bed.

beter uitzoeken waarom het paard steigert, en middels grondwerk en goed samenwerken de verhoudingen weer recht zetten.