Instappen: Hoe lang doe jij het?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

merel90

Re: Instappen: Hoe lang doe jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 20:09

Ik stap meestal 5 tot 10 minuten in, maar soms ook langer. Ik pas de tijd aan aan het weer, het type paard en de manier waarop het paard op die dag aanvoelt.

c_esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 21:40

5 tot 10 min..

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 21:41

Met mijn eigen paard 15 tot 20 minuten..
Met andere paarden (die losser zijn of makkelijker ontspannen) meestal een minuut of 15 Ja

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 23:30

5-10 min met lange teugel in stappen. daarna met lange teugel paar rondjes draven en dan weer een tijd stappen en wat oppakken. en dan pas weer gaan draven als hij in stap lekker los is en goed aanvoelt, dus dat verschilt nogal.

VEGASS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 20:11

Ongelofelijk, weet niemand nou dat je je paard heel houd door minimaal 10 minuten in te stappen?? In een paard zijn gewrichten zit de gewrichtssmeer "synovia". Synovia is de motorolie voor de gewrichten van het paard. Dat smeert dus de gewrichten die het paard gebruikt. Die zgn synovia wordt pas vloeibaar na 10 minuten beweging. Na 10 minuten stappen doet die synovia dus pas zijn werk. Korter instappen is dus eigenlijk de gewrichten van het paard slopen. Eigenlijk hetzelfde als met je auto met een koude motor vol gas wegscheuren. Dan is de olie ook nog niet warm, en smeert dat dus de motor nog niet.
Mensen wees een beetje zuinig op je paard en neem deze raad dus ter harte......minimaal 10 minuten instappen!!!!

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 00:51

Ik stap net zo lang in totdat ik merk dat hij los is, en dat is meestal zo'n 10/15 minuten. Verder loopt hij dag & nacht buiten, dus staat niet maar te staan op stal. Vooral nu in de winter stap ik los met fleecedeken (hij is geschoren) en zodra de deken af is, begin ik met draven.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 01:12

voordat ik ga rijden gooi ik hem 's winters ff los in de bak dat hij zich kan uitleven.
als ik ga rijden stap ik op iedere hand een stuk of 4 rondjes en dan ga ik aan lange teugel draven en galopperen als ik denk dat hij goed los s, dan ga ik de rest oppakken.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 01:16

5 tot 10 minute los stappen, daarna wat schakelen in de stap.
daarna nog redelijk los een drafje, en wat schakelen met de stap en draf.
veel voltes en hathouden van hand verandere etc.

en daarna ga ik haar wat meer oppakken. en gaan we meer doen.
en dan uitstappen tot ze op adem is daarna mag ze altijd nog even los om lekker te klooien met haar vriendinnetje en rollen Lachen .

en daarna naar stal met uitloop Lachen

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 01:21

Bij mij is het ook erg verschillend. Soms 5-10 minuten met lange teugel en dan kort ik de teugels op en gaan we draven en soms 5-10 minuten met lange teugels en dan nog een kwartier met korte teugels en stelling vragen en figuren rijden in stap.
Het ligt er maar net aan wat er voor die dag op het programma staat, stelling, conditie of een beetje ontspannen rijden en nergens zo veel aandacht aan besteden.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 01:25

Dit hangt helemaal af van de omstandigheden...
Komen ze van stal, van het land, wat hebben ze al gedaan die dag, en eerder in de week, wat voor weer is het, hoe voelt het paard aan, enz.

Mijn eigen pony is ontzettend snel afgeleid. Ik moet hem echt wakker maken en houden. Vanaf het moment dat ik erop ga zitten ga ik echt aan de slag. Uiteraard begin ik rustig; hoeft ie nog niet heel netjes te lopen en verwacht ik niet dat ie heel los is. Wel begin ik al meteen met wat grote cirkels rijden, wat 'middenstap' en weer wat terug, wat halthouden. Van hand veranderen, andere kant op dat ook, daarna wat overgangen halt-achterwaarts of stap-draf. En dan hoeft ie echt niet direct nageeflijk of ver achteruit te lopen; het gaat puur om een goede reactie. Daarna wat drafwerk. Daarna vind ik zijn houding ook belangrijker, en let ik sterker op stelling/buiging.

Mijn pony is nog niet héél lang onder het zadel en hij is sowieso snel afgeleid en ook wel speels, ondeugend.
Het liefste zou ik hem eerst een kwartier rondstappen, maar dat werkt dus niet bij hem...

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 08:55

VEGASS schreef:
Ongelofelijk, weet niemand nou dat je je paard heel houd door minimaal 10 minuten in te stappen?? In een paard zijn gewrichten zit de gewrichtssmeer "synovia". Synovia is de motorolie voor de gewrichten van het paard. Dat smeert dus de gewrichten die het paard gebruikt. Die zgn synovia wordt pas vloeibaar na 10 minuten beweging. Na 10 minuten stappen doet die synovia dus pas zijn werk. Korter instappen is dus eigenlijk de gewrichten van het paard slopen. Eigenlijk hetzelfde als met je auto met een koude motor vol gas wegscheuren. Dan is de olie ook nog niet warm, en smeert dat dus de motor nog niet.
Mensen wees een beetje zuinig op je paard en neem deze raad dus ter harte......minimaal 10 minuten instappen!!!!

Ik heb nooit een paard met een koude motor, de mijne heeft al een paar uurtjes in de bak rondgehuppeld voordat we beginnen met rijden. En vooralsnog stap ik zowat een kwartier in en zijn we zeker een halfuur bezig met ontspannen rijden en warm rijden.

Yvonn85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 10:11

Ongeveer 10 minuten.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:16

als ik rij besteed ik wel veel aandacht aan instappen.
ik moet eerst al min of 7 naar de bak stappen met een vlotte stap ga ik daar heen.
dan in de bak laat ik hem eerst min of 5 vlot doorstappen en pak hem daarna er bij en stap nog een min of 10 met hem. ik merk als ik lang stap dat hij ontspannender is en zijn achterhand er sneller beter bij komt.
aan de longeerlijn doe ik het minder omdat hij al na de bak moet stappen en hij geeft in de bak heel snel aan dat hij wil draven

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:20

5 tot 10 minuten. De pony die ik rij is dan wel 17, maar absoluut niet stijf oid. En daarnaast staat ze de hele dag buiten(enkel 's nachts binnen) en dan staat ze ook niet stil. En dan begin ik daarna gewoon rustig met draven, overgangen, figuren enz. om der soepel te krijgen en aan het been.

_Lieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:26

Ik stap zowieso 10 minuten in, rij veel voltes en pas als ik voel dat hij los is ga ik draven en verder los rijden, figuren etc. Hoe snel hij los is verschilt wel, de ene keer duurt het veel langer dan de andere keer..

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 13:28

5 min stappen aan de lange teugel, dan links en rechtsom losdraven aan lange teugel hooguit paar minuutjes, dan weer stappen en loswerken (soms 10 min, soms een half uur)

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 16:27

Bij mij legt het eraan hoe het paard aan toe is Lachen

ElineTje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 17:24

Ik stap meestal, zo'n 10 minuten in, soms word het wel eens een kwartiertje Knipoog

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 17:26

de mijne is geschoren dus ik draaf al snel aan even de spieren opwarmen en dat de deken eraf
sinds ik de orun crsus doe betrap ik mij erzelf op dat ik eerder draaf dan vroeger

love_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 17:29

min 10 minuten met deken soms ook langer en sommige dagen stap ik alleen maar. omdat mijn paard wat ouder is en lasy heeft van stalbenen.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 17:32

minimaal 10 minuten op het paardje dat ik van familie rij. Kan me op de manege vaak verbazen over mensen die hun paard 23/24 op stal hebben staan en dan zonder eerst fatsoenlijk in te stappen al snel hard aan het werk gaan. Kan toch nooit goed zijn.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 21:38

ongeveer 10 minuten, soms wat langer soms wat korter..
Ligt ook aan de bui van de pony, is ie nogal druk, dan stap ik langer tot ie wat rustiger is.
Is de pony niet zo actief, dan ga ik wat sneller beginnen met reactie krijgen door met lange teugel overgangen te maken.
En natuurlijk moet je ook rekening houden met de hoeveelheid werk in de voorgaande dagen en het weer.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:08

Mijn paard komt altijd uit de wei. We doen wat grondwerk voor het poetsen en zadelen (stap en draf, onbelast), daarna stappen we naar de bak of het bos (5-10 minuten) aan de lange teugel. Afhankelijk van hoe hij aanvoelt en wat ik wil gaan doen die dag, stap ik nog even wat oefeningen met contact, of draaf en/of galopeer ik een stukje aan de lange teugel. Voordat we echt aan het werk gaan zijn we sowiesow al 20 minuten bezig.

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:09

Nooit bijgehouden, maar denk zon 10 minuten ofzo.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:09

5 tot 10 minuutjes, maar dan wel met figuren en halt-stap overgangen, zodat mevrouw niet in slaap valt