Ik zie...zweepslach of sporenprikkers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ik zie...zweepslach of sporenprikkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 15:54

arnjojo schreef:
Ik gebruik helemaal niks! Haha! ben er erg trots op. Ik doe alles op mijn zit en eventueel met been/teugel hulp. Ik rij overrigens dressuur/ recreatief

Ik vind het ook helemaal niet nodig allemaal... Het wordt door vele mensen verkeerd gebruikt! Dan liever niet op de markt dan mensen die het verkeerd gebruiken en hierdoor de paarden verpesten..

beetje kort door de bocht om dat te zeggen als je zelf een paard hebt dat perfect aan de hulpen staat etc.

Voor mij hebben een zweep en sporen een verschillende werken... Sporen om iets duidelijker in m'n beenhulpen over te komen... En Yv even te attendereren dat ze moet reageren Clown . En m'n zweep gebruikte ik eigenlijk wel als strafmiddel.. Want ze had altijd wel haar kuren als we net begonnen te rijden..

Maarja, als ik een week met zweep had gereden kon ik daarna zonder rijden. M'n sporen had ik altijd om in principe.. Maargoed, ik kan dus niet zeggen wat beter is... Voor mij is de werking gewoon anders Lachen

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:02

Ik rijd western en ik rijd met sporen, je kent ze wel die grote westernsporen, deze kunnen op veel verschillende manieren misbruikt worden en het is dan ook niet voor niks dat ze op wedstrijden geregeld controleren of je geen gat in de paard "gerold" hebt. met western rijd namelijk 90% met sporen, rolsporen met een wieltje en ze zijn er is 1000 soorten.
Net zoals dressuursporen kun je hele scherpe hebben, maar ook wat bottere sporen.
Ik rijd met een bot wieltje om het zomaar te zeggen, en ik heb geleerd hoe ik ermee moet rijden voordat ik eraan begon.

Ik vind dat het zo zou moeten zijn dat je eerst kuitdruk geeft, volgt er geen reactie, dan volgt er een duidelijke maar korte snelle spoorhulp, komt daar geen reactie op dan houd ik mijn spoor tegen mijn paard totdat ik reactie krijg en dan laat ik ook direct los.
Omdat bij ons de teugels altijd los hangen kan je paard ook naar voren zonder tegen je bit te lopen.
Dat is ook meteen wat me tegen kan staan bij dressuur, het been geven en tegenhouden tegelijkertijd.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:06

Ik rij met zweepje om af en toe even bij te tikken, te attenderen.

Ik rij op het moment bewust niet met sporen om een aantal redenen, ik heb het nog niet nodig om hulpen te verkleinen, het gaat prima nog zonder sporen en ik rij nogal eens met mijn tenen naar buiten, met name in galop wanneer ze zich nog wel eens wat wil aanspannen. Ik wil haar niet gaan zitten prikken, hier zijn sporen niet voor bedoeld.

edit, ik rij met name dressuurmatig

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:12

op mijn sporen zit elekticiteit, want anders reageert mijn paard niet goed. Zielig??

Zonder gekheid, maar ik ben het eens met de eerste reactie op dit topic.. Mits het goed wordt gebruikt is het geen probleem. Vind het minder erg om één keer bij te tikken dan honderd keer te moeten gaan douwen (aandrijven)!

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:16

Ik rijd zonder extra hulpmiddelen, en als het even kan ook zonder zadel en hoofdstel. Ik rijd recreatief.

Tarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:20

Ik gebruik niks, alleen als ik mijn merrie echt niet meer vooruit krijg dan even zweepje erbij, dan hoef ik er niet eens mee te slaan of iets, als ze doorheeft dat ik de zweep vastheb loopt ze al beter door.

Ik rij overigens dressuur.
Laatst bijgewerkt door Tarn op 15-12-08 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:20

ik rijd met een martingaal en een zweep, zweep heb ik eigenlijk nooit nodig, maar soms net wat activeren.
martingaal is hij altijd mee gereden, als ik hem er af haal (heb ik 1x gedaan) gaat hij met z'n hoofd bij ongeveer mijn neus lopen, pakt het bit vast en zjoef. waneer ik de martingaal erom hang doet hij niks, probeerd hij ook niks etc.
ik ben wel aan het oefenen dat hij ook zonder die martingaal kan, lange stand zetten, soms de teugel ''eruit halen'', en heel af en toe bij het uitstappen/draven er ook al af Lachen

Trammelanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:25

Mijn discipline is het springen. In het parcours vaak een zweepje, vooral in onbekend terrein. De dressuur altijd zonder. Wanneer ik een zweep heb (muv in parcours) en ik gebruik m, blijf ik m gebruiken. En dat is onnodig.

Sporen heb ik altijd om. Behalve bij het zadelmakmaken en bij paarden waar het niet bij nodig is. Drijven doe je met je kuit en door je kruis aan te spannen, een spoor is zoals het heet, een hulpje.

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:30

Bij mij ligt het eraan, ik rij recreatief dressuur en springen.
Meestal rij ik wel met zweep, dit om hem bij te drijven en hem te straffen bij rodeo (dit is eigenlijk niet meer nodig want doet hij alleen nog maar als ik zonder zweep rij Hamer ).
Sporen gebruik ik niet omdat ik het bij hem niet nodig vind. Ik heb vroeger wel met stompe sporen gereden op andere paarden.
Martingaal gooi ik er soms om als ik met hem naar buiten ga (bos strand) en hij wel heel fris is. Zo kan ik hem net wat makkelijker bij me houden (lees zonder spierpijn na een 3 uur durende rit Nagelbijten / Gniffelen )
Verder rij ik met boomzadel, zonder zadel, boomloos zadel, met hoofdstel, met halster of met niets..

picobello2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:30

dressuur,
en ik gebruik helemaal nix.

Ik vind een zweep en sporen maar onhandig.
Vind persoonlijk dat dit aangeeft dat je pony niet luisterd
en niet voorwaarts is.
Wanneer ik een zweep en sporen wel juist vind als
je op een wat hoger niveau rijdt en net dat tikkeltje extra been
mist.
Puur om het dan mooier af te ronden.
Weet niet of jullie me snappen, maar ben eigelijk tegen sporen en zwepen.
Maar als je je pony/paard op hoger niveau rijdt en dat extratje moet hebben
om hem net zo mooi te laten lopen ben ik er voor.

Maar je ziet genoeg mensen rijden met zweep en sporen,
en maar aanduwen en maar bij tikken.(slaan)
Waarom ??

Als die pony niet loopt zoek je dan een pony wat wel voorwaarts is.
Een pony gaat het echt niet beter snappen als hij steeds word aangetikt,
op een gegeven moment gaat die dat niet meer voelen.
En als je dan net op dat moment na voren moest lopen reageert hij niet.
Logisch toch???

En aan het voorwaartse van je pony kun je wat aan doen,
meer recreatie rijden,
meer conditietraining in het bos en longeren helpt ok nog wel eens.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:34

Ik rij western en afhankelijk van wat ik die dag ga doen met of zonder (kinder)sporen. Voor bepaalde oefeningen is met spoor simpelweg wat nauwkeuriger dan alleen been. Voor de snelheid heb ik het niet nodig: mocht ze echt een keer niet vooruit willen heb ik hele lange teugels die precies tot haar bips komen Haha!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 17:49

Er zijn al heel veel topics geweest over hulpmiddelen. Bij deze een slotje.