Wat liever? Oren naar voren of op de ruiter gericht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

trustHim

Re: Wat liever? Oren naar voren of op de ruiter gericht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 22:15

die van mij checkt ook of ik er nog ben, soms zzelfs door even schuin om te kijken

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 22:21

Mocht de baas er trouwens onverhoopt naast liggen dan staat mn paard ook direct stil *LOL*

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 22:35

met een verbaasd gezicht wat je in vredesnaam op de grond doet Clown

tenzij ze me afstraft voor iets (heel soms zijn we het niet eens Clown ) dan kijkt ze meer van, zo je verdiende loon

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 23:02

trustHim schreef:
die van mij checkt ook of ik er nog ben, soms zzelfs door even schuin om te kijken

Dat doet de oudste ook nog wel, als ik geen teken van leven geef als ze haar oor naar achteren doet...

Een bijrijdhaf had de gewoonte zelf te beslissen wat ik wel of niet kon. Was ik eigenwijs (ik moest en zou draven zonder zadel, Wieb vond dat ik dat niet kon) en viel ik (wat wil je als zo'n mafketel rare rondjes begint te dribbelen) dan zuchtte hij eens en keek me dan aan, alsof ie wilde zeggen 'Don't make me say I told you so!' (alpenquarter, spreken engels Knipoog )
Wieb had overigens ook altijd standaard één oortje naar achter onder het zadel (de andere had ie nodig om mooie Arabische dames te spotten, de charmeur Haha! ), tenzij hij een gekke bui had en moest crossen, dan gingen ze strak gespitst naar voren.
Ook aan de longeerlijn, één oor naar meissie, de andere heen en weer. Had hij ze strak erop dan kon je er donder op zeggen dat er een boksessie aan zat te komen...

Mandyy94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 00:03

Op de ruiter gerichtnatuurlijk.Ik ben van mening dat het paard meer op je let als hij zijn oren naar jou toe gedraaid heeft.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 09:27

Ik zie het liefst flapperende oortjes van ontspanning bij de mijne.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 09:31

een paard heeft erg goede oren, dus als ze naar voren gericht zijn, kan hij ons nog goed in de gate houden. het beste is oortjes naar voren, dan heeft hij er plezier in, en je zit al op zijn rug, dus de minste beweging voelt hij al, dus oren naar achteren is nieteens nodig. normaal gesproken hoort een paard zijn oren naar voren te hebben, en af en toe een beetje ermee te draaien.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:28

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 11:19

love_shyboy schreef:
een paard heeft erg goede oren, dus als ze naar voren gericht zijn, kan hij ons nog goed in de gate houden. het beste is oortjes naar voren, dan heeft hij er plezier in, en je zit al op zijn rug, dus de minste beweging voelt hij al, dus oren naar achteren is nieteens nodig. normaal gesproken hoort een paard zijn oren naar voren te hebben, en af en toe een beetje ermee te draaien.

En hoe vertel je een paard dat dit niet automatisch zo doet dat het zo hoort? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 11:26

Orenspel is een persoonlijk iets van het paard. Mijn oudste merrie heeft de oortjes bij concentratie naar achteren, op mij gericht. Dat is iets heel anders dan plat in de nek, dat doet ze als er een ander paard in de buurt komt. Als ze de oortjes strak naar voren heeft dan kan ik beter in stormstand gaan zitten Haha!

Mijn jongste merrie doet wat Sas beschrijft: ik noem dat altijd liefkozend 'ezelen'. Dan gaan de oortjes opzij en ze flapperen een beetje mee. Dan is ze echt helemaal verdiept in d'r werkje.

Als Leonardo met z'n oortjes naar voren gepriemd loopt dan gaat 'ie lopen 'schrikken' en gewoon spelen. Die moet echt het oor op de ruiter gericht hebben, anders 'heb' je 'm niet.

DivaMiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 16:33

Als mijn verzorgpony goed haar best doet hangen haar oortjes altijd opzij. ZO schattig staat dat! Clown

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:47

Mijn paard is enorm kijkerig en hij heeft zijn oren dus vaak strak naar voren. Ziet er leuk uit, maar fijn is anders hoor Clown Geef mij maar een geconcentreerd paard met z'n oren wat opzij.

Wel grappig met springen gaan zijn oren opzij vanaf het moment dat hij in de lucht zit. Dus zodra ik aangallopeer en richting hindernis vallen ze er bijna vanaf, maar op foto's boven de sprong zijn ze altijd opzij. Moet hij denk ik nadenken hoe hoog hij zijn benen moet optillen Clown

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 17:15

Ik rij de mijne nog niet... maar met longeren heeft hij bijna altijd zijn binnenste oor naar mij gericht en de buitenste draait een beetje van voor naar achter net waar hij iets hoort..

Vind dit wel fijn want hij is constand allert op mij.. wanneer hij zich gaat vervelen (het te eentonig wordt) gaat hij zijn binnenste oor naar voren draaien en is niet meer op mij gericht..

Verder de flapper oortjes ken ik inderdaad ook! Paarden die ik gereden heb/rij hebben dat inderdaad als ze geconcentreerd, maar zeker ook ontspannen!!!, aan het werk zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:18

Bij ons was er een Jury die zei "als de oren naar achter gericht staan, denkt het paard niet voorwaarts."
Dus ik hield dat in mijn hoofd. Vroeg de volgende jury wat hij dacht van het orenspel. Hij zei "het naar achter richten van de oren is volle concentratie op de ruiter en de hulpen die hij of zij geeft. Oren naar voren gespitst is meestal een paard dat kijkerig is of snel afgeleid is."

Tja... Ik heb liefst dat een paard de een beetje naar achteren gedraait heeft maar wel ontspannen opzij hangend zeg maar. Lachen Als de paarden die ik tot nog toe gereden heb helemaal geconcentreerd waren, liepen ze zo. Mijn merrie die graag jollig doet en alles ziet wat rondom haar gebeurt, heeft geregeld die oortjes naar voren. Tot ik haar helemaal voor me gewonnen heb (dan loopt ze ook zalig) dan heeft ze haar oren naar mij gericht.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:21

Volledig afhankelijk van het paard.
Ik heb bij de pony die ik toen reed het liefst dat ze naar de zijkant stonden, dan was ie bij mij. Met die van mij als ze naar achter staan luistertie naar mij, en naar voren dan issie vaak lekker te rijden, idd lekker voorwaarts.

De pony had ik ze liever niet vooruit, dan ging ie namelijk stieren Clown

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:21

Mik_ schreef:
Volledig afhankelijk van het paard.
Ik heb bij de pony die ik toen reed het liefst dat ze naar de zijkant stonden, dan was ie bij mij. Met die van mij als ze naar achter staan luistertie naar mij, en naar voren dan issie vaak lekker te rijden, idd lekker voorwaarts.

De pony had ik ze liever niet vooruit, dan ging ie namelijk stieren Clown

"baasje ik heb lol, maar jij dalijk nie meer Cool " *LOL*

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:52

Ik heb liefst één naar voren en één schuin naar mij, zo loopt mijn pony ook meestal. Met losrijden voor springen oid heb ik liever gewoon 2 oortjes naar voren.

Michh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:54

Die van mijn pony staan eigelijk zelden naar voren met rijden.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:56

Juist Clown

Dan kon ik aan z'n oren zien dat er iets ging gebeuren Huilen van het lachen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 22:22

Ik heb overigens een rotbok van een pony gereden. Dat ding had steevast die oortjes zo strak naar voren dat de twee puntjes elkaar haast raakte (serieus! Ik mocht niet op zijn oren letten want dan lag ik dubbel, het was zo een apart zicht) en daar was niets mee aan te vangen *LOL* lui, niet attent en alles gezien gehoord en gevoeld behalve mijn hulpen *LOL*

als Pret op wedstrijd is gaan haat oren op ritme van de passen, 1 pas naar mij, 1 pas naar voren, en dan liefst nog afwisselend het linker en het rechter oor *LOL* zo grappig om te zien *LOL* Thuis hangen ze ontspannen naar op zij.

Een andere pony deed dat heel erg, die zijn oren hingen zo losjes op zij dat ze mee flapte met zijn passen *LOL*

maatlaje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:02

Het verschilt inderdaad per paard, maar over het algemeen waneer een paard zijn oren schuin naar achteren heeft en daarbij ook nog beweegt dan is hij geconcentreerd bezig!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 15:28

De mijne heeft ze alle twee naar mij toe staan. Mijn juf zei: Hij moet 1 oor naar voren, want hij moet wel voorwaarts blijven denken. Erg tegenstrijdig, gezien het feit dat mijn paard op dat moment toch echt voorwaarts was. Ik snapte wel wat ze bedoelde, het staat natuurlijk wel leuker dan allebei naar achteren.

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 15:35

love_shyboy schreef:

Ook als een paard zijn oren naar achteren heeft (niet plat in de nek dan iig) kan hij/zij er ook plezier in hebben. Onder het rijden de oortjes naar de ruiter toe, is het paard geconcentreerd en vraagt om de hulpen die jij geeft. Onder het rijden naar voren zijn ze meestal bezig met iets anders dan de ruiter... Misschien ziet hij wel iets engs, dan heeft het paard er dus géén lol in, maar wel de oortjes naar voren...

probo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:53

die van mij heeft vaak zijn oren naar voren , ook omdat hij erg nieuwsgierig is

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 12:56

Muisbal schreef:
Op en neer flappende oortjes Lachen

Dat heb ik ook het liefst, lekker ontspannen en los Ja

Maar toch toont het in de proef ook wel mooi met de oortjes naar voren