Niet lichtrijden op een boomloos zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wel of niet lichtrijden met een boomloos zadel?

Wel, omdat...
15 (38%)
Niet, omdat...
16 (41%)
Soms, omdat..
8 (20%)

Totaal aantal stemmen: 39

Sodeletuut

Re: Niet lichtrijden op een boomloos zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 21:11

Haha tja, dan ga je waarschijnlijk dood van de spierpijn
de dag (week) erna. Als het je al lukt Huilen van het lachen

Maar is lichtrijden zoveel makkelijker dan doorzitten dan?
Volgens mij is doorzitten juist lekker relaxt (Als je het kan dan Clown )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:15

Ik doe nooit aan lichtrijden op mn barefoot, heb namelijk een gangenpaard Haha!

Maar even zonder gein. Een goed ruiter hoort vanuit de enkels, knieën en heupen licht te rijden. Je ziet teveel mensen echt opstaan uit het zadel. Maar eigenlijk hoor je je door het paard omhoog te laten wippen en door middel van je gewrichten zachtjes terug te komen in het zadel.

Met of zonder boom moet je als ruiter de afweging maken waar je paard het meest mee is geholpen. Een bonkende ruiter die wanhopig probeert te blijven zitten of dan toch maar lichtrijden?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:15

In een rustige draf ja.. Maar probeer maar eens een paar uur achter elkaar door te zitten in een snelle draf met wat knieactie Knipoog

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:16

iedereen zegt altijd dat je lichtrijdt om je paard te verlichten, maar dat is dus fout arabesk?
Ik vond het sowieso al onlogisch, gezien je gewicht toch hetzelfde blijft en er alleen maar veel meer beweegt/klappert bovenop de rug van het paard..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:23

Jaimyliefje schreef:
iedereen zegt altijd dat je lichtrijdt om je paard te verlichten, maar dat is dus fout arabesk?
Ik vond het sowieso al onlogisch, gezien je gewicht toch hetzelfde blijft en er alleen maar veel meer beweegt/klappert bovenop de rug van het paard..

Het lichrijden is er onder andere voor om het binnen achterbeen te ontlichten en dus de ruimte te geven onder te treden. Daarom moeten we ook altijd lichtrijden op het buiten voorbeen. Op dat moment komt het binnen achterbeen van de grond, door dan omhoog te gaan ontlast je de rug en geef je het achterbeen de mogelijkheid onder de massa te treden.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 21:26

En daarom moet je in de hogere klassen van de dressuur doorzitten
Juliette? Omdat de paarden dan zelf goed moeten kunnen ondertreden?

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:10

Dat heb ik ook altijd geleerd Juliëtte, maar breng je je paard niet een beetje uit balans ook dan, met lichtrijden?
Nouja, ik denk dat afwisseling gewoon goed is. Ik ben geen veearts dus ik weet het ook niet precies..

Heb je toevallig ergens een linkje naar de onderzoeksresultaten (over dat lichtrijden) sodeletuut?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 07:21

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 07:44

Die bedoelde ik niet, maar dat is ook een goede.

Ik kan hem helaas niet meer vinden Jaimy..
Tis al best een tijdje geleden dat dat onderzoek op bokt stond..

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 10:07

Citaat:
Llichtrijden moet je in principe zonder beugels kunnen, als je echt alleen omhoog kan komen door in je beugels te gaan staan doe je toch iets verkeerd.

Het moet inderdaad geen "sta-zit, sta-zit" worden zoals het vaak (aan)geleerd wordt. Als je dat doet komt het volledige gewicht van de ruiter op beide beugels. Je verdeelt het lichaamsgewicht door niet met je volle gewicht in de beugels te gaan staan en dit ook via de bovenbenen (dijbenen) te ondersteunen.
Daar hoef je nauwelijks iets voor te doen.
Citaat:
als je dat gaat doen klem je met je knieen en krijg je een klapperend onderbeen.

Dat klemmen moet je juist niet doen.
Een klapperend onderbeen is niet goed.

Goed lichtrijden lijkt een beetje op boven de pot hangen, je wil niet steeds op de bril zitten, wel er vlak en recht boven.... Cool

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 10:57

Goofy44 schreef:
Citaat:
als je dat gaat doen klem je met je knieen en krijg je een klapperend onderbeen.

Dat klemmen moet je juist niet doen.
Een klapperend onderbeen is niet goed.

dat weet ik en vandaar dus ook mijn opmerking, wat wel duidelijk was uit het commentaar daarna Knipoog

Citaat:
Goed lichtrijden lijkt een beetje op boven de pot hangen, je wil niet steeds op de bril zitten, wel er vlak en recht boven.... Cool

dat vind ik plastisch en helder omschreven Haha! Lichtrijden komt vanuit een scharnierende heup en knie, waarbij het hele been dat tegen het zadel ligt voor de stabiliteit zorgt. In verlichte zit (two point seat) zie je dat nog mooier terug, maar dan heb je dus wel heel duidelijk gewicht in je beugels.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 16:10

Als je licht rijden doet alsof je geen onderbenen hebt, dus rijdt alsof je slechts twee stompjes hebt (dus alleen dijbenen), dan hoef je niet te kniijpen met de dijbenen en knieën. Het gewicht van de ruiter is dan verdeeld over de dijbenen. De onderbenen zijn niet gespannen en klapperen niet tegen het paardenlijf.

Dit kan een paard en een ruiter (als je dat kan) heel lang volhouden. Ook wordt de beweging van het paard niet belemmerd en blijft de draf zuiver. Bij de "sta-zit" methode in de beugels is de draf van de meeste paarden onzuiver. Dat komt door de bewegingen van de ruiter die inwerken op het paard.

Een paard houdt het in een buitenrit - bijvoorbeeld op het strand - veel langer vol als er wordt licht gereden. Dat geldt ook voor de ruiter, die knapt doorzittend veel eerder af. Licht rijden heeft een bedoeling voor zowel paard als ruiter.

Als je lichtrijden volledig in de beugels doet, dan zit je op je kont of je staat in de beugels. Als je kijkt hoe de beugelriemen vastzitten aan sommige zadels, dan is duidelijk dat staan in de beugels bij sommige zadels voor een paard een ramp is. Een paard is dan happy als je zit, zelfs als je slecht kan zitten.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 16:20

Goofy44 schreef:
Dit kan een paard en een ruiter (als je dat kan) heel lang volhouden. Ook wordt de beweging van het paard niet belemmerd en blijft de draf zuiver. Bij de "sta-zit" methode in de beugels is de draf van de meeste paarden onzuiver. Dat komt door de bewegingen van de ruiter die inwerken op het paard.

Een paard houdt het in een buitenrit - bijvoorbeeld op het strand - veel langer vol als er wordt licht gereden. Dat geldt ook voor de ruiter, die knapt doorzittend veel eerder af. Licht rijden heeft een bedoeling voor zowel paard als ruiter.
.

Ben ik niet met je eens.

Of je nou wel of geen gebruik maakt van de beugels, onderstaande blijft gelden:

Hoe langer jij in de lucht zweeft, hoe meer jij zult wegen tijdens het opveren en neerkomen. Gemiddeld blijf jij even veel wegen, maar de ene pas hoeft het paard jou niet te dragen, maar de andere pas... jouw dubbele gewicht!

Wat dit betekent voor de praktijk:

Met lichtrijden maak je jezelf niet lichter. De ene pas weeg je weinig, de andere pas bijna het dubbele. Het hoeft niet verkeerd te zijn, als je maar beseft wat je aan het doen bent.

Lichtrijden is asymmetrisch. Het ene achterbeen wordt nauwelijks belast, het andere achterbeen moet jouw dubbele gewicht dragen. Wil je voorkomen dat de bespiering van je paard scheef wordt dan zul je het lichtrijden evenredig moeten verdelen: één minuut op het ene been, één minuut op het andere been.

Lichtrijden is een scheve belasting en daarom eigenlijk niet zo goed voor jonge paarden. In plaats van steeds één been met het dubbele gewicht te belasten kun je beter alle benen evenredig belasten. Een goede rijtechniek blijft hoe dan ook onontbeerlijk.

Pak eens een weegschaal, ga er op staan en maak de beweging die je maakt met lichtrijden en je zult zien dat de weegschaal uitschiet naar het dubbele van je gewicht!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 16:27

Arabesk schreef:
Pak eens een weegschaal, ga er op staan en maak de beweging die je maakt met lichtrijden en je zult zien dat de weegschaal uitschiet naar het dubbele van je gewicht!

Volgens mij zijn de krachten op een paard wel anders dan gewoon op de grond..
Op een paard wordt je omhoog gestuiterd om het maar even overdreven te zeggen, en op dat punt moet je jezelf dan verder omhoog drukken. Dan komt er dus nooit zo veel kracht vrij als wanneer je jezelf vanuit stilstand op een weegschaal omhoog drukt..

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 16:38

Ik rij ook boomloos en mijn ponie geeft het zelf aan. We rijden alleen maar af en toe buiten, omdat ze jong is.
Maar als ik doorzit, is er niets aan de hand. Als ik ga lichtrijden, is ze druk met haar hoofd en protesteert gewoon.
Dus ik zit door.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 16:44

Ik rij nu een aantal maanden (vanaf de zomer vakantie) boomloos.. En ik doe wel lichtrijden, mijn pony 1,30 heeft zulke snelle passen niet eens zozeer kort maar echt snel dat doorzitten vrijwel niet mogelijk is dan moet ik haar helemaal inhouden.. en dat is ook niet lekker als een pony niet eens een normaal tempo kan lopen maar telkens word ingehouden..

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:54

Arabesk schreef:
Of je nou wel of geen gebruik maakt van de beugels, onderstaande blijft gelden:

Hoe langer jij in de lucht zweeft, hoe meer jij zult wegen tijdens het opveren en neerkomen. Gemiddeld blijf jij even veel wegen, maar de ene pas hoeft het paard jou niet te dragen, maar de andere pas... jouw dubbele gewicht!

Dit is een misvatting. Als je goed licht rijdt, dan zweef je niet lang in de lucht ver boven de rug van het paard. Je kont heeft bijna steeds net geen contact met de rug van het paard en gaat mee in de beweging. Omdat je zo dicht bij de rug van het paard met je kont blijft is bij het op de goede manier gaan zitten nauwelijks sprake van enige gewichtsvermeerdering. Dus als je 60 kg weegt, dan ga je juist op de manier die ik aangeef met max. 60 kg op de rug van het paard zitten.

Als je goed kan licht rijden, dan zit je niet eens met je volle gewicht op slechts de rug, maar met je gewicht meer verdeeld over een groter oppervlak van de paardenrug, dank zij de draag werking van je dijbenen.

Als je de harmonische veerbeweging dan nog maakt vanuit de knie en je gaat licht zitten, dan is het gewicht minder dan het lichaamsgewicht van de ruiter.

Wat je stelt is alleen waar voor beginnelingen die net leren rijden en ook bij ruiters die het niet verder brengen, ook niet na jaren paardrijden.

Wat je concludeert, kan alleen maar op verkeerd licht rijden gebaseerd zijn. Dat is wat de meeste ruiters verkeerd leren op de meeste maneges. Het is de gemakkelijkste manier om te leren, reden waarom het geleerd wordt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 20:54

ik ben vandaag nog eens gaan letten op het lichtrijden, het 'stompjes' verhaal herken ik zeker als ik gewoon aan het rijden, maar zodra ik dat bewust wil toepassen ga ik klemmen met mijn knie en zwabbert dus mijn onderbeen. Maar het is vooral scharnieren in de heupen, met een stil bovenbeen dat voor je balans zorgt.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:26

Als je op een weegschaal gaat staan en je maakt de "sta-zit, sta-zit" beweging dan zie je dat het gewicht dat de weegschaal aangeeft, steeds verandert, als je knieën ook bewegen, bij deze beweging.
Als je omlaag komt, geeft de weegschaal minder aan, ga je omhoog dan geeft de weegschaal meer aan.

Als je op een paard zit, gebeurt er heel iets anders (als het goed is Pling ). Je staat niet aktief op, op de manier met de weegschaal, zoals hierboven. Het paard neemt je in de beweging mee omhoog (via je kont, dus niet je benen) en op dat moment ga je in de beweging volledig mee en breng je vanaf je knie je kont een heel klein stukje los van de rug (zadel) van het paard. De kracht die hiervoor nodig is, is nu heel anders, dan in het weegschaal voorbeeld hiervoor.

Als je nu deze oefening met de weegschaal doet, dan zie je ondanks het feit dat je nu niet in de beweging door het paard mee omhoog en mee naar voren wordt genomen, dat de krachten die op de weegschaal inwerken, heel anders zijn. Je moet scharnieren vanuit de knieën met het tempo zoals je dat ongeveer op een paard zou doen. De weegschaal geeft nu heel iets anders aan...... Haha! Dit zijn niet de waarden die je krijgt - in de beugels - bij een paard in beweging. Je kan op die manier - op de grond - controleren of je de beweging voor lichtrijden goed uitvoert.

Dit is wat je bij het lichtrijden "het kleven aan het zadel" is.

Ik zou zelf nooit een boomloos zadel overwegen bij een paard dat gezond is en geen problemen heeft in de bouw en bewegingen.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 15:26

Een boomloos zadel heeft idd geen druk verdeling, dus als je op je beugels lichtrijdt is het af te raden.
Daarentegen; als je niet zo thuis ben in het doorzitten, wordt dat ook al spoedig een ongemakkelijk gestuiter.

Ik denk dat het dus ook heel erg licht aan hoe je zelf lichtrijdt en doorzit.

Zelf heb ik jaren zonder zadel gereden; mijn doorzitten is stukken beter dan lichtrijden (daarbij heb ik een enkelblessure opgelopen die het mij niet meer echt toestaat met mijn enkelgewricht scharnier te werken wat lichtrijden wat pijnlijker maakt)

Zelf vind ik ook dat meetelt dat je met je zit zoveel meer signalen door kunt geven en dat je met lichtrijden telkens je heupen losbrengt van je paard, en dus dat signaal niet door kan geven.

Ik ben dus een groots voorstander van doorzitten, lichtrijden is echter beter als je het op de juiste manier kan en je doorzitten niet zo denderend is.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 17:22

Een beginnend ruiter begint met lichtrijden of wat daarvoor doorgaat. Doorzitten beheerst de beginnende ruiter niet.

Bij dressuur proefjes voor beginners worden met licht rijden gedaan, omdat het doorzitten nog niet beheerst wordt.

Vanaf een bepaald niveau van rijden wordt doorzitten gevraagd of wordt alles in doorzitten gedaan. De invloed en de inwerking op het paard is dan effectiever en subtieler. Dat is alleen te doen in een bak.

Bij een lange buitenritten is het stappen en draven en soms een galop er tussen door. Voor langere afstanden houdt een paard het draven vrij lang vol. Een ruiter in draf houdt het doorzittend in draf in dat geval niet vol. Daarom ga je lichtrijden en afwisselen van het been waarop je lichtrijdt.

Gaat het om harddraven, dan zal je geen ruiter op de rug van het paard zien zitten. De invloed van de bewegingen van de ruiter is dan zo sterk dat de gang en snelheid van het paard nadeling beinvloed wordt. Daarvoor heb je de verlichte zit, de balans van de ruiter boven het paard is dan optimaal voor wat betreft de evenwichtsverstoring op het paard. De inwerking van de ruiter op het paard is echter minimaal.

Je ervaring bepaalt of je kan lichtrijden en doorzitten.
De omstandigheden bepalen waarvoor je kiest.
In draf doorzitten houden de meeste ruiters tussen Noordwijk en Katwijk op het strand aan een stuk door niet vol. Een paard houd die afstand in draf, bij redelijke conditie vol. Een gezonde ruiter meestal niet.

In latere dressuur proefjes moet je alleen maar doorzitten. De bak een paar keer door is meestal geen probleem. Als je dat zonder zweten lang kan uitzitten, dan doe je het goed. Als je zweet als een rund, dan gebruik je je paard als trim-toestel voor fitness en cardio training....

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 21:25

De oorsprong van het lichtrijden heeft niet als doel het ontlasten van de rug. De bedoeling was om langere afstanden in draf vol te kunnen houden. (buitenritten).

Hoe iemand lichtrijdt bepaalt in hoge mate of het paard in balans kan blijven, de zuiverheid van de gangen, de belasting van het paard in beweging e.d.

Omdat lichtrijden het voor een beginner gemakkelijker is om licht te leren rijden dan doorzitten op een paard, zie je bij de eerste oefeningen en proefjes lichtrijden in draf. Een beginner of iemand die slecht lichtrijdt kan het paard verkeerd belasten. Als je die vorm van lichtrijden analyseert, dan zal blijken dat bij de gemeten belastingen in draf, het paard geblesseerd kan raken en anders gaat bewegen.

Als je iemand die goed kan lichtrijden op een paard rijdt, is de impact op het paard met lichtrijden totaal anders. De conclusies die je uit metingen en waarnemen kan trekken, zijn anders dan in het eerdere voorbeeld hierboven.

Wat je bij vrij veel wetenschappelijke onderzoeken ziet, is dat de kennis en ervaring van de onderzoeker vaak beperkt blijft tot het onderzoeksgebied, niet het rijden en de techniek van het rijden op zich. Je meet dan zeer veel zaken, die op zich juist zijn, echter de uitgangsvoorwaarden die gelden, worden vaak bij dit soort onderzoeken niet aangegeven. De uitkomsten van dit soort onderzoeken kan dan ook totaal verschillend zijn. Dit komt door de verkeerde randvoorwaarden en aannames die gemaakt worden, of door het niet definieren impliciet gedaan worden, zonder hierbij stil te staan.

Op de foto bij het verslag over een onderzoek (zie boven: link) zie je een ruiter die slecht rijdt en een paard dat verkeerd en slecht beweegt. Op zich is dit rijtechnisch een verkeerd voorbeeld. Wil je juist dit voorbeeld aangrijpen omdat het in de praktijk vaak zo voorkomt, dan toon je aan dat lichtrijden slecht kan zijn. Echter er is dan rijtechnisch of wat niveau betreft nog meer niet in orde. Dat is duidelijk op de foto te zien en dat moet je dus meenemen, voordat je conclusies trekt.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 00:20

zehebben vroeger juist de boom bedacht in het zadel om de druk te verdelen, waarom gaan mensen dan boomloos rijden?
het lijkt mij slecht omdat de druk dan juist niet meer verdeeld wordt, maar iedereen moet doen wat hem het beste lijkt he;)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 00:49

suikermeisje schreef:
zehebben vroeger juist de boom bedacht in het zadel om de druk te verdelen, waarom gaan mensen dan boomloos rijden?
het lijkt mij slecht omdat de druk dan juist niet meer verdeeld wordt, maar iedereen moet doen wat hem het beste lijkt he;)

heb je je goed over boomloze zadels ingelezen? misschien eens doen voordat je er iets over zegt namelijk Lachen ik zou zeggen kijk eens op www.boomloosrijden.nl Lachen

lichtrijden over 't algemeen is niet goed, maar als je het doet nog liever op een boomlooszadel dan een boomzadel Lachen

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:29

Maartje1990 schreef:
suikermeisje schreef:

[qoute]lichtrijden over 't algemeen is niet goed, maar als je het doet nog liever op een boomlooszadel dan een boomzadel Lachen

Het is slecht als je teveel in de beugels staat, maar je hoort niet in je beugels licht te rijden...
ik heb voor me pony's altijd al wintec zadels gehad, zodat als hij breder wordt de boom ook breder kan.

Maar iedereen moet toch doen wat hij denkt wat goed is. Ik vind die boomloze dingen maar niets. En idd als ik vind dat zoiets is, vind ik oiets oo gewoon zo, en ik verander dan niet snel van mening, wat ik een feit vind, iedereen is een bijzonder mens, en een ander mens, wat voor dier trouwens ook geldt Haha!