problemen met op- en afstijgen 3,5 jarige

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: problemen met op- en afstijgen 3,5 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:01

Sorrie, ik loop al heel lang mee, en ik heb geleerd om ontzettend creatief te zijn......... maar dit had nooit in mij opgekomen........

en eerlijk gezegd vind ik het geen manier! ZEKER niet als dit standaard is.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:05

Zou mijn keuze ook niet zijn. Behalve onveilig voor jezelf overigens ook niet best voor de halswervels. Je lokt het hangen uit vind ik, op die manier.

Dan maar liever een hulpje op de grond erbij, oogklepje etc.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:07

Ibalia schreef:
lastig probleem..
Wij hebben op dit moment ook een 3.5 jarige waarmee het opstappen door 1 x een foutje, nu helemaal een probleem is.
De eigenaar ging op het paard zitten en het paard rende daarop zo door degene heen die hem vast hield. Singel niet goed vast en de hele boel hing er naast.

Nu rijdt mijn vriendin hem door omdat de eigenaar met vakantie is. Ze stapt met een krukje op (beHoud van de paardenrug Knipoog ) maar het paard vind het nog steeds lastig. Dus paps houdt hem vast (niet te strak)en laat los als mijn vriendin het zegt. En het wordt nu gelukkig steeds beter. EN aan het eind van de training nog even het op- en afstappen herhalen, even hangen en wiebelen zodat hij leerst dat dit niet eng is.

Ze deed laatst haar trui uit en hing deze op de bakrand. Heeeel erg eng.. aan het eind van de training had het paard de trui over het hoofd hangen en liep gewoon door de bak heen met de trui over zijn hoofd.. Haha!

en zo hoort het!!!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:08

Mijn jonge paard vond op en afstijgen ook heel eng om een aantal dingen: hij had moeite met zijn balans als er met een zwaai een been over hem heen geslagen werd (hij vond dit in ieder geval eng). Hij was erg gevoelig voor een voet of beugel die links in zijn buik prikte bij het opstappen zelf. Sommige paarden vinden het ook eng als je in het zadel "ploft".
Verder was het gewoon een heet, gevoelig en energiek paard. De enige oplossing was om het op en afstijgen weer te oefenen (zonder zadel in zijn stal deden wij dat), tot hij het niet eng meer vond en juist een beetje saai. Gevoelige en hete paarden kunnen om dit soort dingen heel nerveus worden.
Zo ben ik dus inderdaad ook een keer opgestapt en aan de andere kant er binnen paar gallop/boksprongen weer afgegaan (afgelazerd). De enige manier om hier overheen te komen is toch herhaling tot ze het niet eng meer maar gewoon gaan vinden. Ik stapte altijd met krukje op zodat je niet aan het zadel hoeft te hangen! Dat hangen heeft weer invloed op de balans, vinden paarden ook vaak eng. Ik kreeg vanaf krukje zelfs nog knietje (maar mijn paard is ook erg groot!) om er rustig op te komen.

Toen het met de mijne slecht ging ging ik regelmatig op een krukje staan tijdens het poetsen en dan over hem heen buigen of hangen om hem daar weer aan te laten wennen. En ook aantal keer op en afstappen in zijn stal terwijl hij bijv wat lekkers krijgt. Zonder zadel vond de mijne het minder eng raar genoeg, dan gleed je er zo op. Terwijl iemand hem vast houdt of terwijl hij vaststaat. Een paard in zijn eigen box voelt zich namelijk veilig(er) en daardoor kun je daar meer doen dan buiten. Dit is overigens iets wat mijn instructeur bij zijn eigen paarden ook doet en hij heeft zeer veel paarden gefokt en aangereden. Hij stapt altijd voor het eerst in stal op. Dat lijkt eng, maar in de praktijk zijn ze daar veel makker omdat ze a) weinig ruimte hebben en b) zich veilig voelen. Dus in zijn eigen box heb ik de mijne gedurende ongeveer een maand weer over zijn vrees heen geholpen nadat ik er dus tijdens slecht weer afgevallen was net als TS. Ook (jawel) op het krukje staan en springen zodat ze gewend zijn aan beweging naast hun.

Als je paard wegrent, zorg dan dat je altijd met 3 mensen opstapt. Een houdt het paard vast (staat ervoor), een helpt jou opstappen (evt knietje/voetje) en natuurlijk jij (de ruiter zelf). Let goed op waarop je paard het meest lijkt te reageren. De mijne vond een schopje met mijn linkervoet in zijn buik heel naar, dat had ik dus niet door maar dat gebeurde dan per ongeluk als ik afzette om mijn been er overheen te zwaaien. Door alles rustig maar wel doortastend te doen, werd het uiteindelijk beter.

Een paard is en blijft een vluchtdier, als er iets op zijn hals "hangt" denkt hij dat het een roofdier is en wil weg..

In die tijd wandelde ik ook ernaast met het zadel op en liet de beugelriemen los bungelen, ging ook af en toe wat op leunen met mijn hand op één van de beugels zodat hij ook druk en gewicht via het zadel kende zonder in paniek te raken. De mijne was super iebelig en uiteindelijk kwam het helemaal goed, dus geef de hoop niet op!
Nog wat ideeën: alleen rijden als je je zelf rustig voelt en min of meer zeker van je zaak. Altijd met cap, altijd met bodyprotector. Zorg voor een goede bokriem: Ik heb een bokriempje dat eigenlijk het nekstuk van een martingaal is, dat is verlengd en daar kan ik me altijd aan vasthouden samen met de teugels. De rest van de martingaal heb ik er afgeknipt dus de teugels zitten er niet door. Heel veel succes en sterkte.
Laatst bijgewerkt door fargo op 03-12-08 17:24, in het totaal 2 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:20

Daantjuh88 schreef:
Ik weet niet of je hier iets aan hebt. Mijn vorige paard ging er ook direct na het opstappen als een gek vandoor.. na 1 rondje kreeg je hem wel weer terug, maar fijn opstappen was anders! Ik longeerde hem dus altijd eerst een tijdje, vooral toen die net zadelmak was en knoopte hem met halster onder het hoofdstal vast aan zijn eigen stal. Wel een touw met zo veiligheidshaak, zodat als je echt in problemen kwam hem snel los kon trekken. Daarna ging ik op en afstappen, vastgeknoopt aan de stal. 1e keer vond ik het zelf ontzettend eng, aangezien hij lekker ging hangen. Hij stond toen nog op de africhtingsstal, ik werkte daar en ging dan de stallen afmesten en om het half uur liep ik naar hem toe en weer op en afstappen. 4 dagen, toen kon ik los in de bak opstappen zonder dat hij er vandoor ging.

suc6 ermee

Griezel, dat zou ik niet snel doen... Zeker niet als je een paard hebt wat al niet stil wil staan, dan lok je dat hangen gewoon uit en ik kan me zo 10 scenario's voorstellen waarbij het niet goed afloopt.
Wel zadel ik soms op stal op als ik een paard heb wat bv niet stil wil staan maar daarbij houd ik wel de deur los en zet het paard ook niet vast. Als ze gek doen verhuis ik meteen naar de bak, is echt in uitzonderlijke gevallen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:37

Ik had precies hetzelfde probleem als TS.

Ook geen verklaarbare reden, paard mankeerde niets, zadel mankeerde niets en lag goed.
Echt alles geprobeerd! hangen, oog dicht houden enz.
De mijne ging zelfs 3 m steil overeind zo'n schrik had hij.
Nadat de professionele zadelmakmaker zijn arm gebroken had met opstappen,
heb ik besloten hem weg te brengen naar een van de beste zadelmakmakers/africhters/corrigeerders van NL.
Kost financieel heel wat, maar het resultaat is er zeker!!!!

Geen dag spijt van gehad, hij heeft er 8 weken gestaan en toen ik kon alleen op-en afstappen.
Wel in het begin met de kop in de hoek/ langs de kant, springbalk erachter en opzij.
Nu alleen in de hoek of langs de kant, ik moet het nu nog dagelijks oefenen.
Ik heb hem nu 3 weken thuis en hij doet het super, helemaal alleen dus niemand hoeft hem vast te houden!

Fried van Stiphout leert ze het ook met vaststaan aan de (zadelmakmaak)paal en/of een pop erop.
Dus is vastzetten (op juiste wijze) altijd zo slecht? (zie onderstaande foto).

Afbeelding

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:40

ik vind dat inderdaad heel slecht.......... ik wil er niet eens over nadenken wat er verkeerd kan gaan.............

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:42

Wat zie jij op die foto? Ik zie enkel een merrie met veulen.

Vaststaan op zich is geen probleem natuurlijk maar als je verwacht dat het paard gek doet vraag je om problemen. Daarnaast lijkt mij in een hoek zetten ook niet ideaal, als het paard flipt kan hij maar 2 kanten op; achterover of over de bakrand

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:42

oef die nekwervels bij die paal, pfff zie het zo gebeuren.
Moet er niet aan denken...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:45

KiWiKo schreef:
ik vind dat inderdaad heel slecht.......... ik wil er niet eens over nadenken wat er verkeerd kan gaan.............

Wat is er slecht aan, als het resultaat er is? (hij zet ze trouwens hoog vast, zodat er niets kan beschadigen Knipoog)

Deze man heeft duizenden paarden zadelmak gemaakt en hij heeft nog alles klaargekregen.
Hij heeft in de paardenwereld een hele goede naam (hij krijgt echt alles klaar! ook de lastigste paarden)
Als ze het in Ermelo met hengsten niet meer weten dan bellen ze hem.

Ik kan nu igg veilig en alleen opstappen en fijn rondrijden, wat voorheen niet het geval was!

Hier een filmpje van het zadelmakmaken aan de paal.

opstappen en draven
http://www.vidster.nl/watch/0e813d90800 ... ven-171008
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 03-12-08 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

clara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:48

Kan het niet zo zijn dat op het moment dat je vanaf de zijkant aan het zadel gaat hangen ( wat eigenlijk altijd een moment gebeurt bij op en afstappen) dat hij dan pijn aan zijn rug heeft?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:02

Iorrr schreef:
Als ik jou was zou ik heel relaxt opnieuw beginnen... Dus eerst hangen, gaat dit goed, zonder angst dan voorzichtig op zijn zij kloppen, terwijl je hangt. Op de plek waar je been komt kloppen en verder naar achter. Dan weer eraf. Dit een paar keer herhale en dan in de beugel gaan staan er er over heen hangen... daarna gaan staan in de beugel en heel voorzichtig been erover en gaan zitten. Ik heb ook een paar gehad, die heel angstig was met op en af stijgen en zij heeft het zo afgeleerd. Eventueel als je stal hooggenoeg is kun je dit gewoon in de stal doen.

Hier ben ik het wel mee eens, maar ik mis nog enig voorbereidend werk..
Ga tijdens het poesten eerst eens naast em springen, steeds hoger.. tot hij er niet meer van blikt of bloost.. als je dat voor elkaar hebt, zet je em naast een opstapje en daar ga je op staan, en raak je em overal aan.. als dat weer goed gaat, kan je vanaf dat opstapje wat over zijn rug gaan hangen..
En als dat ook goed gaat kan je langzaam verder gaan met hangen en opstappen.. Haha!

Tijdens al deze voorbereidingen is aanraking heel belangrijk.. dat geeft rust, vertrouwen en zo kan je em ook belonen..
Overigens staat het paard altijd los! Jij hebt het halstertouw in je hand.... en paardje moet leren braaf blijven staan..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:06

listiglistje schreef:
KiWiKo schreef:

Wat is er slecht aan, als het resultaat er is? (hij zet ze trouwens hoog vast, zodat er niets kan beschadigen Knipoog)

Deze man heeft duizenden paarden zadelmak gemaakt en hij heeft nog alles klaargekregen.
Hij heeft in de paardenwereld een hele goede naam (hij krijgt echt alles klaar! ook de lastigste paarden)

Ik kan nu igg veilig en alleen opstappen en fijn rondrijden, wat voorheen niet het geval was!

opstappen en draven

en er is dus een reden waarom ik deze man niet ken......... want de meeste van mijn collega's ken ik wel........

IK vind het geen manier......... misschien is het de manier die in het onderste segment werkt, maar de paarden waar ik mee werkte moesten allemaal de sport in........... en hadden een toekomstplaatje......... en dat toekomstplaatje raakt aardig uit balans zo!!!

sorrie, ik kan hier helemaal niks mee

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:08

KiWiKo schreef:
NAAAAAAA Haha! dat zou ik dus nooit nooit doen............ LEVENSgevaarlijk.........

daar ben ik het voorledig mee eens !! na mij mening als je paard wegloopt dan geeft hij iets aan !
dat hij er nog niet aan toe is of dat het rustiger moet langzamer tempo !
mijn weidegenootje heeft een 3,5 jarige en tot nu toe 1x opgezeten zonder zadel enige wat hij deed was 2 stappen zetten om zijn balans te vinden en hij ging lekker stilstaan en gras eten.. nu kan ze erop hangen zonder dat hij wegloopt hij kijkt alleen om..
ze gaat hem nu pas verder inrijden als hij 4,5 bijna 5 is !

Kippesoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:13

.

Op welk punt raakt je paard in paniek?

Als je er naast staat, als je probeert je voet in de beugel te doen of misschien pas als je al 'in de lucht staat'? Probeer eerst goed duidelijk te hebben waar het precies fout gaat, dan kun je het probleem ook beter aanpakken.

Ik ben er nogal voor om alles rustig aan, stapje voor stapje te doen. Maar soms is het mooi geweest met de stapjes en kan het helpen om even door te bijten, dus desensibel te maken.

De tip van fargo vind ik persoonlijk wel goed, met drie personen opstappen. Dan heeft het paad in ieder geval minder last van jou gewicht aan één kant.

Wij deden het meestal zo:
Persoon 1 staat links naast het hoofd van het paard en houdt het paard vast, met het hoofd ietsje naar zich toe gedraaid. Wanneer het paard gaat lopen of rennen zal de kont in ieder geval altijd wegdraaien (met rechte of afgedraaide hals kan het paard zich sterk maken en makkelijker wegvluchten)

Persoon 2 (de ruiter) staat links naast het paard. Hij gaat eerst gewoon naast het paard staan en wat op en neer springen totdat het paard daar niet meer angstig op reageert. Dit kan natuurlijk ook geoefend worden tijdens het poetsen, dat is misschien meer ontspannen.

De volgende stap is wat aan het zadel friemelen, wiebelen en daarna erop klappen met de hand en met de arm over de rug aan de andere kant wat klapperen, en met de arm zwaaien. Wij deden dit meestal links en rechts (dan moet persoon 1 wel ook wisselen van kant).
Als het paard hierop niet meer angstig reageert pakt de ruiter het zadel vast en springt wat op en neer, hierdoor beweegt het zadel een beetje en zal er wat druk op de singel komen.

Pas als dit allemaal goed en rustig gaat kan persoon 3 helpen. (bij eenkennige paarden stond persoon 3 er bij ons vanaf het begin bij, zodat het paard ook met hem bekend is)
De ruiter pakt het zadel vast springt wat op en neer en persoon 3 geeft hem een knietje/voetje. De ruiter gaat nog niet zitten maar het paard kan zo wennen aan een ruiter die 'hoog springt'.

De volgende stap is met de buik op het zadel liggen. Als het paardn zou willen vluchten laat persoon 1 hem draaien *door de gebogen hals en de ruiter probeert zo ontpannen mogelijk te blijven hangen met hulp van persoon 3 die de ruiter ondersteunt.
Soms lukt het de ruiter niet om te blijven hangen, dan moet er vaak weer een stapje terug gedaan worden voor je weer een voetje kunt geven.

Volgende stap is erop zitten, als het hangen en boven het paard uitsteken goed gaat, kan de ruiter een been over de rug doen. De ruiter blijft even rustig zitten en komt daarna met rustige bewegingen weer van het paard af, ondersteunt door peroon 3.

Pas als dit goed gaat helpt persoon 3 de ruiter met de voeten in de beugels te doen.
De volgende stap is lopen met de ruiter erop. Persoon 1 houdt de hals iets gebogen en stapt een kleine cirkel. Het paard laten halthouden en de ruiter weer helpen afstappen. Zo steeds verder uitbouwen. Vooral zelf proberen ontspannen en rustig te zijn, geldt ook voor de helpers.
En vooral.... eindeloos herhalen! Elke keer weer beginnen met wat op en neer springen enz. dit is herkenbaar voor het paard.

In een enkel geval heeft het bij ons wel eens zeker een dikke maand geduurd voor het opstijgen goed ging, nog nooit is het niet gelukt.

Paard vastbinden en erop gaan zitten zou ik NOOIT doen, nog niet bij de makste sul die ik ken. Stel hij gaat hangen, touw breekt en slaat achterover?

Succes ermee Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:19

Ik heb geen stappen, ik pas het aan per paard g

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:29

Ik zou als ik jou was heeleemaal overnieuw beginnen..
Ik loop nu sinds september bij Kim (Nimber@bokt) op stal en er staat ook een klant die zijn paard zadelmak wil hebben.
Dat zou een zogenaamd probleempaard zijn, maar als ik zie hoe dit paard zadelmak wordt gemaakt.. echt super.
Er wordt eerst op gehangen, overal op het lichaam van het paard geklopt, geaaid, het zadel werd heen en weer geduwd en gedaan, aan de beugels gehangen, gewoon hangen, op en af stappen en vooral met HEEL veel geduld!!!
Ik zou als ik jou was dus helemaal opnieuw beginnen, en alles in het begin gewoon extra doen..veel aan het zadel zitten en ook overal aan het lichaam zitten terwijl je hangt.
Klinkt heel erg overdreven maar als ik nu zie wat voor paard daar aan over blijft, zo mak als ik weet niet wat, en staat super stil met op en afstappen. En dit zie je eigelijk in alle paarden terug die bij haar op stal zadelmak zijn gemaakt en ingereden.

Denk dat als je er in 1 x weer op stapt en dat telkens opnieuw, dat je nooit op een pony als deze fatsoenlijk op kan stappen!!!

Kippesoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:31

Tuurlijk is het de bedoeling om het per paard aan te passen, maar ik zou geen andere manier weten om het zonder 'stappen' duidelijk te maken aan de TS.
De 'stappen' zijn meer een logisch vervolg op elkaar dan 'blokjes' die je één voor één uit gaat voeren. Bij het ene paar ben je weken bezig met ernaast op en neer springen terwijl het andere beest daar totaal niet angstig op reageert.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:33

duidelijk!! Haha! Haha! Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:35

YentlKG schreef:
Ik loop nu sinds september bij Kim (Nimber@bokt) op stal en er staat ook een klant die zijn paard zadelmak wil hebben.
Dat zou een zogenaamd probleempaard zijn, maar als ik zie hoe dit paard zadelmak wordt gemaakt.. echt super.
Er wordt eerst op gehangen, overal op het lichaam van het paard geklopt, geaaid, het zadel werd heen en weer geduwd en gedaan, aan de beugels gehangen, gewoon hangen, op en af stappen en vooral met HEEL veel geduld!!!
Ik zou als ik jou was dus helemaal opnieuw beginnen, en alles in het begin gewoon extra doen..veel aan het zadel zitten en ook overal aan het lichaam zitten terwijl je hangt.
Klinkt heel erg overdreven maar als ik nu zie wat voor paard daar aan over blijft, zo mak als ik weet niet wat, en staat super stil met op en afstappen. En dit zie je eigelijk in alle paarden terug die bij haar op stal zadelmak zijn gemaakt en ingereden.

Denk dat als je er in 1 x weer op stapt en dat telkens opnieuw, dat je nooit op een pony als deze fatsoenlijk op kan stappen!!!

er zit geen Cntr Alt Delete knop op een paard............

zoals Nimber het doet is het goed........... absoluut.............. maar soms moet je corrigeren wat een ander verkloot heeft

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 21:06

KiWiKo schreef:
listiglistje schreef:

opstappen en draven

en er is dus een reden waarom ik deze man niet ken......... want de meeste van mijn collega's ken ik wel........

IK vind het geen manier......... misschien is het de manier die in het onderste segment werkt, maar de paarden waar ik mee werkte moesten allemaal de sport in........... en hadden een toekomstplaatje......... en dat toekomstplaatje raakt aardig uit balans zo!!!

sorrie, ik kan hier helemaal niks mee

Helemaal mee eens maar als ik dit zo zie krijg ik eigelijk voor ogen wat er op korte termijn allemaal mis kan gaan dan de lange termijn. Overigens geloof ik niet dat het paard op het filmpje voor het eerst een ruiter op zich heeft.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 21:12

Ts, je hebt je paard bij mensen in training gezet die een probleem als deze/of een paard als deze nog nooit hebben mee gemaakt. Voor mij zou dat reden zijn iemand anders te zoeken. Niet omdat ze niet goed hun werk doen maar om een situatie te voorkomen waarin mensen ook niet goed weten hoe op je paard te moeten reageren omdat ze het simpel weg nooit bij handen hebben gehad.
Klinkt misschien wat resoluut maar zo zou ik het doen.

Aan een paal je paard vast binden, vind ik levensgevaarlijk. Iederen kan zich er wel bij voorstellen wat er allemaal kan gebeuren. Ik zou dus mijn paard weg brengen-of hulp aan huis vragen, als ik er zelf niet uit kwam naar mensen waarvan ik weet dat ze de ervaring en het vertouwen in het paard hebben om mij en mijn paard te helpen.

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 21:19

KiWiKo schreef:
YentlKG schreef:

er zit geen Cntr Alt Delete knop op een paard............

zoals Nimber het doet is het goed........... absoluut.............. maar soms moet je corrigeren wat een ander verkloot heeft

Ze moet gewoon helemaal opnieuw beginnen, en zien hoe het paard het op pakt.. zit idd geen Cntr Alt Delete op, en zo bedoel ik mijn tekst ook niet, laat alleen een voorbeeld zien hoe het wel kan en dat je niet zomaar kan opstappen en wegrijden, daar is wel wat geduld en vertrouwen voor nodig, en nu idd al helemaal............
SUCCES

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 21:37

Kun je niet eens een filmpje plaatsen van het opstijgen?

Het is wel belangrijk om te weten waarom je pony zo bang is.

sommige paarden vinden het moment dat er iemand in de stijgbeugel hangt doodeng omdat ze denken dan om te vallen.
Dan is opstijgen vanaf een hooibaal of krukje een heel goed idee.

Sommige paarden vinden de bewegingen op hun rug eng, je doet ineens heel veel.
Dat is goed te trainen, ook vanaf een hooibaal of hek, zodat je al hoog zit.

Als ik inrijd, ga ik voor ik echt ga zitten, al een tijdje met mijn been over de rug van het paard, expres ook echt op de kont. Ik beweeg het zadel redelijk wild heen en weer, ik klapper met de stijgbeugels ( beugels hangen ook naar beneden met longeren, zo went dat ook weer Clown ).
Ik ga vanaf de hooibaal al eens een paar keer in de beugel staan en 'trap' er eens stevig in, gooi mijn bovenlichaam over het paard heen.
En niet tuttig, allemaal vanuit het idee dat het maar heel gewoon is.

Als ik dan in het zadel zit (mijn vriend is mijn 'paal' Clown die geeft al veel vertrouwen vanaf de grond) laat ik zon beest staan, lok het hoofd met mijn hand opzij zodat het paard heel goed ziet dat ik daar ben. Ik beweeg expres behoorlijk met mijn armen zodat dat niet als een 'verrassing' komt.
Vaak geef ik dan een brokje, als een paard kauwt ontspant hij zich.

Toch is het bij de merrie die ik nu heb een paar weken na het inrijden ineens heel spannend geweest met opstijgen. Eerst liet ik haar dan achteruit lopen tot ze stil ging staan en ik erop kon, maar op een gegeven moment begon ze opzij te springen en werd ik het zat.

Toen ben ik gewoon hup op haar rug gesprongen. Ze kreeg eventjes een heel bolle rug, maar heeft het nooit meer gedaan. Clown

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:04

Less schreef:
Ts, je hebt je paard bij mensen in training gezet die een probleem als deze/of een paard als deze nog nooit hebben mee gemaakt. Voor mij zou dat reden zijn iemand anders te zoeken. Niet omdat ze niet goed hun werk doen maar om een situatie te voorkomen waarin mensen ook niet goed weten hoe op je paard te moeten reageren omdat ze het simpel weg nooit bij handen hebben gehad.
Klinkt misschien wat resoluut maar zo zou ik het doen.

Aan een paal je paard vast binden, vind ik levensgevaarlijk. Iederen kan zich er wel bij voorstellen wat er allemaal kan gebeuren. Ik zou dus mijn paard weg brengen-of hulp aan huis vragen, als ik er zelf niet uit kwam naar mensen waarvan ik weet dat ze de ervaring en het vertouwen in het paard hebben om mij en mijn paard te helpen.

Over het algemeen is het zo dat een paard dat niet weg kan omdat hij a) vast staat of b) in een box staat of c) in de hoek van de bak staat opgesteld zich overgeeft en rustiger wordt omdat hij min of meer beseft dat er geen ontkomen aan is.
Bij alle herstel en correctie die bij een angstig paard nodig is, is het natuurlijk ook heel belangrijk om zelf rustig, zelfverzekerd en doortastend op te treden. Door een paard dat weg zou willen in de hoek van de bak op te stellen en dan kordaat en rustig op te stappen of door een paard goed vast te houden of in een box vast te zetten kun je dit oefenen zodat het paard leert dat het helemaal uiteindelijk NIET eng en niet gevaarlijk is voor hem dat er iemand op hem gaat zitten. Zeker als hij daarna beloond wordt en/of iets lekkers krijgt (daar worden paarden vaak ook rustiger van).
Het vastzetten in een box kan je natuurlijk heel lang oefenen zonder dat je er op gaat zitten tijdens het eten bijvoorbeeld of tijdens het poetsen zodat een paard allang niet meer gaat hangen als je uiteindelijk er ooit een keer op gaat zitten of hangen of leunen. Een paard voelt zich veilig in zijn box en je wilt dat hij zich safe voelt en het opstijgen niet meer als bedreigend of gevaarlijk gaat ervaren.