Springen met een 4-jarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yinka

Re: Springen met een 4-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:56

ponydreamer schreef:
Ik vind dat er ook niet super veel wordt gesprongen ofzo..
Meestal is het eerst een kwartier inrijden. Dan 2 keer een sprongetje van de ene kant dan 2 keer van de andere kant. Dan 2 keer bijvoorbeeld 2 of 3 sprongen achter elkaar van het parcourtje en ook weer 2 keer op de andere kant. En dan meestal 1 of 2 keer het parcourtje van ong. 8 hindernissen. Ligt er ook aan hoeveel mensen er mee rijden, hoevaak we dan kunnen springen. De instructeur legt ook veel uit dus we gaan allemaal niet echt heel snel achter elkaar. De lessen zijn denk ik vooral gericht op de controle, je houding en het wenden enzo..

En toch is dat best pittig voor een jong paard....

xXlouiseXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:57

hij moet nog verder groeien..
ik zou nog ff wachten of gwoon 1x per maand ofzo...
en dan gewoon in de beginners les..

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:59

ponydreamer schreef:
Meestal is het eerst een kwartier inrijden. Dan 2 keer een sprongetje van de ene kant dan 2 keer van de andere kant. Dan 2 keer bijvoorbeeld 2 of 3 sprongen achter elkaar van het parcourtje en ook weer 2 keer op de andere kant. En dan meestal 1 of 2 keer het parcourtje van ong. 8 hindernissen. Ligt er ook aan hoeveel mensen er mee rijden, hoevaak we dan kunnen springen. De instructeur legt ook veel uit dus we gaan allemaal niet echt heel snel achter elkaar. De lessen zijn denk ik vooral gericht op de controle, je houding en het wenden enzo..

Controle, wendingen en je houding kan je ook trainen met galopperen/draven over balken.

xLisaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 21:00

Yinka schreef:

En er wordt ook tussendoor veel gestapt..

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 21:01

Ik ga mee in de mening van Yinka. De meeste paarden worden pas ingereden als ze 4 zijn, laat staan dat je dan al met ze gaat springen, maar dat is mijn mening. Mischien is af en toe een sprongetje niet zo erg maar om elke week te springen? Ik zou het niet doen.

Maar nogmaals dit is mijn mening!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 21:02

ponydreamer schreef:
Meestal is het eerst een kwartier inrijden. Dan 2 keer een sprongetje van de ene kant *2* dan 2 keer van de andere kant *2* . Dan 2 keer bijvoorbeeld 2 of 3 sprongen achter elkaar van het parcourtje *6* en ook weer 2 keer op de andere kant *6*. En dan meestal 1 of 2 keer het parcourtje van ong. 8 hindernissen *16* . Ligt er ook aan hoeveel mensen er mee rijden, hoevaak we dan kunnen springen. De instructeur legt ook veel uit dus we gaan allemaal niet echt heel snel achter elkaar. De lessen zijn denk ik vooral gericht op de controle, je houding en het wenden enzo..

Dat is met een beetje pech dus 32 sprongen per les.
Dat vind ik véél te veel.

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 21:05

ponydreamer schreef:
Yinka schreef:

En er wordt ook tussendoor veel gestapt..

Kan best zo zijn, maar er wordt veel gesprongen en voor zo'n jong paard blijft het pittig.

Mijn 3,5 jarige is al na 30 minuutjes rijden incl longeren het zat. Terwijl ik alleen wat stap, draaf en rechte lijnen rij.
Ik denk dat je gewoon heel erg onderschat wat voor impact het heeft op een jong paard. Zowel fysiek als mentaal.

Maar het is jouw keuze en ik krijg het gevoel dat je je keuze al gemaakt hebt.

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 21:07

Tja weer een topic waar vele meningsverschillen over zijn. Mijn 3 jarige heeft dit jaar zelfs al 2 dressuur wedstrijdjes mee gelopen.
nee daar wordt ie niet slechter van, ze leert er ontzettend veel van, ze is 100% bomproof en is al op vele vreemde terreinen geweest, en volgend jaar als ze 4 is idd springen. Maar het is maar net hoe hoog je de lat legt denk ik dan.. niet te hoog het eerste jaar nee...

xLisaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 21:11

Yinka schreef:
Kan best zo zijn, maar er wordt veel gesprongen en voor zo'n jong paard blijft het pittig.

Mijn 3,5 jarige is al na 30 minuutjes rijden incl longeren het zat. Terwijl ik alleen wat stap, draaf en rechte lijnen rij.
Ik denk dat je gewoon heel erg onderschat wat voor impact het heeft op een jong paard. Zowel fysiek als mentaal.

Maar het is jouw keuze en ik krijg het gevoel dat je je keuze al gemaakt hebt.

Nee, dat is zeker niet zo anders had ik niet zo'n topic geopend maar ik wil gewoon dat jullie goed weten wat we in een les allemaal doen.
Mijn paard is pas na 3 kwartier lekker ontspannen en ik draaf ook best veel maar die eerste 3 kwartier moet hij echt eerst zijn energie kwijt. Ik rij trouwens niet iedere dag hoor! Hiermee wil ik weer trouwens niet zeggen dat ik mijn keuze maak hoor! Knipoog
Laatst bijgewerkt door xLisaa op 30-11-08 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

xLisaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 21:13

cile205 schreef:
Tja weer een topic waar vele meningsverschillen over zijn. Mijn 3 jarige heeft dit jaar zelfs al 2 dressuur wedstrijdjes mee gelopen.
nee daar wordt ie niet slechter van, ze leert er ontzettend veel van, ze is 100% bomproof en is al op vele vreemde terreinen geweest, en volgend jaar als ze 4 is idd springen. Maar het is maar net hoe hoog je de lat legt denk ik dan.. niet te hoog het eerste jaar nee...

Ik ben gister met mijn paard voor het eerst in de les op de manege wezen rijden keek er van op hij braaf hij was met zoveel paarden in de bak! Haha!

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 21:27

het is allemaal een btje verschillend per paard. je moet gewoon even aankijken en voelen wat je paard aankan. natuurlijk moet hij het ook leuk blijven vinden dus er sowieso geen druk opzetten. ik ben 2 maand geleden met een 4.5 jarige begonnen. ook met springen. hiervoor had ze al een paar sprongen gemaakt maar niet helemaal zoals het moest geloof k. maar k zit sowieso in de jonge paardenles, ondanks dat er ook wel oudere beesten in zitten. maar als het teveel wordt voor mijn gevoel stop ik gewoon eerder met de les. dit doe ik 1 keer per week. met een van mn eigen paarden spring ik ng helemaal niet, omdat k denk dat hij het ng niet goed aankan. deze is ook een jaar jonger en heeft veel meer moeite met zn lichaam. hij vindt balken wel geweldig dus dat doen we wel af en toe.

xLisaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 21:34

Noon schreef:
het is allemaal een btje verschillend per paard. je moet gewoon even aankijken en voelen wat je paard aankan. natuurlijk moet hij het ook leuk blijven vinden dus er sowieso geen druk opzetten. ik ben 2 maand geleden met een 4.5 jarige begonnen. ook met springen. hiervoor had ze al een paar sprongen gemaakt maar niet helemaal zoals het moest geloof k. maar k zit sowieso in de jonge paardenles, ondanks dat er ook wel oudere beesten in zitten. maar als het teveel wordt voor mijn gevoel stop ik gewoon eerder met de les. dit doe ik 1 keer per week. met een van mn eigen paarden spring ik ng helemaal niet, omdat k denk dat hij het ng niet goed aankan. deze is ook een jaar jonger en heeft veel meer moeite met zn lichaam. hij vindt balken wel geweldig dus dat doen we wel af en toe.

Ik had vorige week tijdens het longeren hem wat balkjes laten lopen dit deed hij prima. Daarna had ik een klein sprongetje van 20 cm gemaakt, uit de draf dacht ik misschien maakt hij er wel een beetje een sprongetje overheen maar hij draafde er gewoon overheen en zelfs in de galop galopeerden hij er gewoon overheen hij maakte niet echt een sprong of zo alleen bij de hindernis maakte hij een wat grotere galopsprong. Dus hij leek het zelfs wel een beetje makkelijk te vinden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 21:36

Is ook prima hoor voor een jong paard, wat licht balk- en springwerk af en toe. Goed voor het evenwicht en in de bewustwording van de eigen achterbenen.
Maar ik vind je beschrijving van jullie springlessen voor een vierjarige echt aan de zware kant, zéker als het wekelijks ritueel zou zijn.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 21:37

springen?

Erop rijden lijkt me al geen goed idee. Geen enkel paard is volwassen voor z'n 7e. Op z'n vroegst beginnen met >5 jaar.

xLisaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 21:39

Sonja schreef:
ponydreamer schreef:
Meestal is het eerst een kwartier inrijden. Dan 2 keer een sprongetje van de ene kant *2* dan 2 keer van de andere kant *2* . Dan 2 keer bijvoorbeeld 2 of 3 sprongen achter elkaar van het parcourtje *6* en ook weer 2 keer op de andere kant *6*. En dan meestal 1 of 2 keer het parcourtje van ong. 8 hindernissen *16* . Ligt er ook aan hoeveel mensen er mee rijden, hoevaak we dan kunnen springen. De instructeur legt ook veel uit dus we gaan allemaal niet echt heel snel achter elkaar. De lessen zijn denk ik vooral gericht op de controle, je houding en het wenden enzo..

Dat is met een beetje pech dus 32 sprongen per les.
Dat vind ik véél te veel.

De laatste springles had ik ong. 22 sprongen gemaakt Knipoog.

AnoukB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 21:39

Als je je paard er goed op voorbereid, en alles gewoon rustig op bouwt dan zou ik niet begrijpen waarom je niet gewoon 1x per week kunt mee springen in je springles.
Overvraag je paard niet, bereid hem goed voor dan kan dat echt geen kwaad!

AnoukB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 21:41

Arabesk schreef:
springen?

Erop rijden lijkt me al geen goed idee. Geen enkel paard is volwassen voor z'n 7e. Op z'n vroegst beginnen met >5 jaar.

Mja hoor! Verward

xLisaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 21:45

AnoukB schreef:
Arabesk schreef:
springen?

Mja hoor! Verward

Tja, daar let ik maar niet op..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 21:49

ponydreamer schreef:

Vind ik met een ervaren en afgehard paard eigenlijk al wel de max* voor een springlesje.
Een vierjarige zou bij mij tussen de 6 en 10 sprongetjes mogen maken buiten het balkjeswerk om en dan is het afgelopen.

*En eerlijk gezegd vraag ik me af hoe je instructeur 'm dat lapt... Die begeleidt dus in 1 lesuur tijd zo'n 20 minuten dressuurmatig losrijden/balken draven en galopperen, (bij zeg 6 combinaties in de les) zo'n 120 sprongen, én nog het netjes afwerken van de paarden?
Zeg dat hij/zij zo'n 30 a 35 minuten echt aan het springen is, dan laat hij/zij zo'n 3 a 4 sprongen PER MINUUT uitvoeren in die springles, en dan zeg je dat hij/zij er nog veel bij uitlegd ook *slik*
Ik ben blij dat ik daar geen les hoef te geven, dat trek ik niet... Dan heb je 6 paar ogen nodig waarvan minimaal 2 paar in je achterhoofd Haha!
Die instructeur is gesloopt na een avondje lesgeven denk ik...

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 21:53

AnoukB schreef:
Arabesk schreef:
springen?

Mja hoor! Verward

hahahahahahaaaa idd Vork

maar wat goed dat ie in de bak braaf was!!:)

xLisaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 21:54

Sonja schreef:
ponydreamer schreef:

Vind ik met een ervaren en afgehard paard eigenlijk al wel de max* voor een springlesje.
Een vierjarige zou bij mij tussen de 6 en 10 sprongetjes mogen maken buiten het balkjeswerk om en dan is het afgelopen.

*En eerlijk gezegd vraag ik me af hoe je instructeur 'm dat lapt... Die begeleidt dus in 1 lesuur tijd zo'n 20 minuten dressuurmatig losrijden/balken draven en galopperen, (bij zeg 6 combinaties in de les) zo'n 120 sprongen, én nog het netjes afwerken van de paarden?
Zeg dat hij/zij zo'n 30 a 35 minuten echt aan het springen is, dan laat hij/zij zo'n 3 a 4 sprongen PER MINUUT uitvoeren in die springles, en dan zeg je dat hij/zij er nog veel bij uitlegd ook *slik*
Ik ben blij dat ik daar geen les hoef te geven, dat trek ik niet... Dan heb je 6 paar ogen nodig waarvan minimaal 2 paar in je achterhoofd Haha!
Die instructeur is gesloopt na een avondje lesgeven denk ik...

Tijden het inrijden geeft hij wat tips maar voorderest is hij bezig met op goedzetten van de hindernissen. Dan zegt hij kom maar en dan mag je een sprongetje doen daarna geeft hij wat uitleg wat je beter kon doen of zegt het als het goed was en dan mag de volgende Knipoog.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 21:55

Gewooon lekker rijden, lekker springen, zolang je maar geen 1.60 gaat springen Knipoog en niet elke dag

xLisaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 21:59

Ik denk dat jullie misschien een beetje een verkeerd beeld hebben van de les, maar ik kan het moeilijk uitleggen en jullie hebben de les natuurlijk nooit gezien. Het is niet zo dat iedereen snel en veel achter elkaar springt, iedereen springt apart en krijgt dat wat tips/uitleg. Ik vind het ZELF niet super intensief maar dat is natuurlijk mijn mening. Hiermee wil ik ook niet zeggen dat ik mijn keuze al gemaakt heb!
Laatst bijgewerkt door xLisaa op 30-11-08 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

AnoukB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 22:00

Citaat:

Hihi Clown

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 22:00

ponydreamer schreef:

Nee stel je voor dat je eens wat bijleert Koe en tot de ontdekking kom dat wat je tot nu toe deed eigenlijk niet zo gezond was voor je paard

wanneer is een paard oud genoeg om op te rijden?

Citaat:
Meer nog: hoe groter je paard is, en hoe langer z'n nek, des te langer duurt het voor de groeiplaten sluiten. Voor een hengst tel je er nóg eens zes maanden bij, en dat brengt ons op een schokkend rekensommetje: een warmbloed ruin van 1.75 schofthoogte is pas volgroeid op z'n 8 jaar. Nog even stilstaan bij die ruggengraat...

Dat die wervelkolom zo laat sluit, is relevant voor ons trainingsschema omwille van drie redenen:

1. Geen enkel ander gewricht heeft 32 groeiplaten.

2. De groeiplaten in alle andere gewrichten liggen min of meer dwars op de richting van het te dragen gewricht - en kunnen dus beter tegen de last van dat gewicht; de groeiplaten van de ruggengraat liggen parallel, mee in de richting van het gewicht. Het is dus niet moeilijk om een paardenrug te verrekken (die groeiplaten te verplaatsen) - veel makkelijker dan de beengewrichten bijvoorbeeld.

3. De allerlaatste groeiplaat is die aan de basis van de hals - vandaar dat je in geen geval de nek van een jong paard mag omtrekken, of er veel teveel spanning opzetten (zoals veel te vroeg in een opgerichte houding rijden of 'm aanbinden zonder hem te leren wat hij moet doen als hij de neiging krijgt om te gaan tegentrekken).

je veroorzaakt structurele schade aan de rug die niet meer te herstellen is