als ze uit zijn gebokt kan je gewoon aan de lijn longeren! Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
als ze uit zijn gebokt kan je gewoon aan de lijn longeren! 
LiSSy schreef:ik doe het ook wel eens als ik verwacht dat ze uit hun dak gaan. dan kunnen ze beter los zijn dan dat ik er achteraan sleep of het touw moet loslaten. dat vind ik nog veel gevaarlijker.
bromfiets schreef:Bij ons gaan ze ook los in de bak nadat ze op stal een aantal keer een zadel op hebben gehad
Daar hebben we tot nu toe veel betere ervaringen mee dan aan de longe, heb al genoeg geskied
criollolover schreef:LiSSy schreef:ik doe het ook wel eens als ik verwacht dat ze uit hun dak gaan. dan kunnen ze beter los zijn dan dat ik er achteraan sleep of het touw moet loslaten. dat vind ik nog veel gevaarlijker.
kijk dit is nu ook mijn idee erover. ben heel blij met zoveel reacties, nou ik ben overtuigd hoor, mijn paardje gaat los in de bak met zadel op! nu moet ik nog op zoek naar een oud zadel, gooi mijn passier er maar niet op voor de 1ste x...... bedankt iedereen voor jullie leuke reacties, meer reacties altijd welkom hoor!!
zolang je er niet op gaat zitten is de pasvorm/heelheid van het zadel niet echt een probleem
criollolover schreef:kijk dit is nu ook mijn idee erover. ben heel blij met zoveel reacties, nou ik ben overtuigd hoor, mijn paardje gaat los in de bak met zadel op! nu moet ik nog op zoek naar een oud zadel, gooi mijn passier er maar niet op voor de 1ste x...... bedankt iedereen voor jullie leuke reacties, meer reacties altijd welkom hoor!!
Uppojono schreef:Wij deden ze eigenlijk ook altijd de eerste keer los met zadel in de bak. Maar afgelopen jaar ging dat voor het eerst mis, in 9 jaar tijd, dus ben nog aan het twijfelen hoe we het nu volgend jaar gaan doen. Paardje dat we afgelopen jaar zadelmak gingen maken, flipte hem zo, dat ze steeds over de bakrand wilde klimmen. Echt levensgevaarlijk gezien en daarnaast boxen staan en het gangpad 1,5m breed is. Uiteindelijk is het goed gegaan, maar was echt gevaarlijk. Daarna aan de longe gedaan en toen ging alles goed, gelukkig..
er is er geen een waterdicht
als dat wel zo zou zijn dan is het hele paardrijden gesneden koek
Zammie schreef:Ik doe nadat ze al een paar keer gelongeerd te zijn altijd eerst een longeersingel erop. Gewoon los laten en laten lopen. Uitstappen aan de longeerlijn en de volgende keer meteen buiten in de bak de singel er weer op en op een bepaald moment komt er bij mij ook een wat ouder zadel op en doe ik de paarden los in de bak. Jut ze lekker op en heb nog nooit meegemaakt dat er een ongeluk mee gebeurde. Ik zie juist de longeerlijn dan als belemmering, aangezien ze dan niet verder kunnen als de lijn lang is en dan juist kans hebt op onverwacht getrek/gehang. Ook hier weer: als het paard weer rustig is lekker uitstappen aan de longeerlijn en de volgende keer het zadel er meteen weer op. Ik vind ook dat je dit werk alleen kunt doen in een goede bak/bodem en een goede omheining!
Hoofdstel doe ik wel om, maar geen teugels, de beugels maak ik vast aan het zadel en na een paar keer gaan deze los.

muispluis schreef:hier filmpjes
1e keer met zadel: ma filmt ze is nogal zenuwachtig, maar dat is ze altijd
http://www.youtube.com/watch?v=w6Z5aj4INEQ
2e keer met zadel:
http://www.youtube.com/watch?v=qrcu8ixShFw
criollolover schreef:ik kom wel eens foto's tegen op bokt van paarden los in de bak met zadel en hoofdstel om. dan vraag ik mij altijd af oei is dat niet link? nou heb ik een 2 en een half jarige, ben al begonnen met longeren,( nog niet aan het hoofdstel) met longeersingel en dekje, en dat pakt ze goed op. maar heel vaak laat ik haar eerst ff los rondlopen en dan longeren. aan de longe is ze toch altijd wat 'fel' in het begin. maar verder is ze heel braaf. nou wil ik eigenlijk wel een x het zadel op doen, en dan kom ik foto's tegen dus van paarden los in de bak met zadel en hoofdstel. nou ben ik heel benieuwd naar ervaringen van mensen die dat ook hebben gedaan, dus bokkers brand maar los, de voordelen en nadelen van 1ste x zadel op en dan los ik de bak. ik vraag me wel af is dat eigenlijk wel normaal.....
Summertjee schreef:wij laten ze ook los in de bak met een oud zadeltje... als ze echt aan de kletter gaan kun je ze aan de longeerlijn toch niet houden en wordt het alleen maar gevaarlijker.. ook doen we ze dan gewoon met een halstertje omals ze uit zijn gebokt kan je gewoon aan de lijn longeren!
Ik longeer zelf nooit als ik geen cirkel heb.
.
. Dit waren dan al paardjes die zogezegd dodelijk braaf waren (maar daar schort heeeeel veel aan en menig paard doet niet onder van niet-zadelmak
). Dus om even te testen of het ding wel echt zadelmak is gooiden we ze altijd even los voordat wij ons nek braken
. Nog nooit problemen gehad! criollolover schreef:LiSSy schreef:ik doe het ook wel eens als ik verwacht dat ze uit hun dak gaan. dan kunnen ze beter los zijn dan dat ik er achteraan sleep of het touw moet loslaten. dat vind ik nog veel gevaarlijker.
kijk dit is nu ook mijn idee erover. ben heel blij met zoveel reacties, nou ik ben overtuigd hoor, mijn paardje gaat los in de bak met zadel op! nu moet ik nog op zoek naar een oud zadel, gooi mijn passier er maar niet op voor de 1ste x...... bedankt iedereen voor jullie leuke reacties, meer reacties altijd welkom hoor!!
Ik wil em alleen graag naderhand weer terug. Wie weet wat er nog komt aan in te rijden paard, en daarbij heb ik altijd gezegt dat dat zadel of in stukjes gesneden in de container zou komen of het hier bleef liggen
Das geen die ooit nog verkocht word.
krijg je als je overstapt op westernzadels, je vergeet wat er verder nog in de zadelkamer ligt
Die boom is nog heel, maar tis zon goedkoop dingetje. Die mag wel verkocht voor een prikkie. Bij interesse moet je me maar PB-en.
Ook wat al geschreven is dat het paard aan de longe kan inhouden omdat het zich belemmerd voelt. Nee dan heb ik liever dat ze los gaan. Alles wat de er daar uitspringen doen ze onder het zadel niet meer. Beugels en teugels eraf en gaan met die banaan