Is spelen met teugels goed of fout?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

angelax

Re: Is spelen met teugels goed of fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:59

ik vind het niet goed.
je hand moet de hele tijd stil zijn , en dan komt vanzelf de ontspanning en hoofdje naar beneden.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 13:00

ander vraagje wat hiermee te maken heeft, mag je met je teugels spelen omdat je paard bv zijn hoofd kantelt en je hem zo wilt vertellen dat je dat niet wilt? (ik rijd western geen dressuur, svp hier rekening mee te houden)

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 13:02

angelax schreef:
ik vind het niet goed.
je hand moet de hele tijd stil zijn , en dan komt vanzelf de ontspanning en hoofdje naar beneden.

Toch heb ik altijd geleerd dat je wel kneepjes mag geven Knipoog
en een stille hand kan ook juist stug zijn, daar moet je dus ook voor uitkijken

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 13:03

mystery1980 schreef:
ander vraagje wat hiermee te maken heeft, mag je met je teugels spelen omdat je paard bv zijn hoofd kantelt en je hem zo wilt vertellen dat je dat niet wilt? (ik rijd western geen dressuur, svp hier rekening mee te houden)

Bij western heb je zo wie zo weinig tot geen druk op de teugels, hoe wil je dan "spelen" ?

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 13:03

ja met de beweging meegaan maar verder niet.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 13:05

bij de training moet je bij western soms wel met een iets kortere teugel rijden, ik speel dan van geen druk tot minimale druk en weer terug

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 13:26

mystery1980 schreef:

Ik had ook last van een kantelend paard (haha, voor degene die visueel ingesteld zijn, alleen zijn hoofd/hals), en ik heb sinds kort een nieuwe instructrice. Wat een ervaring, ik leer nu pas, na al die jaren, echt de basis!!
Ik weet niet hoe het zit in de western, bij mij lag het kantelen in de dressuur er echt aan dat ik de druk niet over beide teugels verdeelde, en hem niet op 2 teugels reed.
Ligt daar dan ook de mogelijkheid bij jou????
Even wat afbuigen op de vraag v. Ts...

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 13:30

Spelen is geen probleem, maar ik vind dat je dat pas mag gaan doen als je hem goed voor het been hebt, en stelling hebt, en als hij dan naar beneden komt je handen stil houden.
Als hij weer omhoog komt eerst weer kijken of hij voorwaarts loopt, en met stelling, en dan pas weer gaan spelen Lachen stelling natuurlijk alleen maar in de bochten..

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 13:59

Zo is het mij eigenlijk ook altijd aangeleerd en heb ik ook altijd gedaan, tot een paar weken geleden toen ik een proefles had van m'n nieuwe instructrice. Van haar moest ik mijn handen opstellen en hem aan de teugel rijden, en mijn handen stil houden tov de paardenmond.

Wat ik het grootste verschil vind tussen de twee manieren is dat ik mijn handen heel anders draag en een heel andere (prettiger) verbinding heb met de mond. Eerst drukte ik mijn handen (onbewust) naar beneden, had ik de ruggen van m'n handen boven en zaten ze vaak op de schoft te hangen. Nu heb ik ze rechtop, voor mijn gevoel moet mijn pink verder naar voren dan mijn wijsvinger (mijn polsen moeten een soort van knik maken, lastig uitleggen) en heb ik mijn handen dicht bij elkaar. Bij een paar cm verschil in m'n handhouding merk ik al verschil in de aanleuning.

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 14:11

Ik denk altijd heel simpel: je rijd met je binnenbeen naar je buitenteugel toe ... op het moment dat je hem dus met je binnenbeen aandrijft hou je iets meer druk op de buitenteugel en zorg je ervoor dat je op je binnenteugel nauwelijks tot geen druk op de teugel hebt staan ( hierbij moet je echter niet vergeten om wel contact met de mond te houden)
Draabij ben ik echter van mening dat je zo af en toe best wel eens een ophoudinkje kan maken op de binnenteugel, zolang je maar weer meteen loslaat zodra je paard nageeft ....

Rambobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 10:35

extra anvulling: bij allebei mijn paarden verschilt het: bij de een moet ik net iets meer druk op de buitenteugel houden en bij de ander moet ik gelijke druk op beide teugels houden.
Ik denk toch dat het verschilt per paard ... gewoon een kwestie van uitproberen en voelen

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 11:49

Tja, wat is spelen precies - ik denk dat verschillende ruiters hier een verschillende invulling aan geven.

Mijn visie:
teugelcontact moet in principe zo licht en tegelijkertijd zo constant mogelijk zijn. Voortdurend gefrutsel door een te onrustige hand, of juist een klapperende teugel door een te statische hand (door een geblokkeerde pols-elleboog-schouder), levert geen nageeflijk paard op. Voor een paard zal dit aanvoelen als ruis, en hij zal het of gaan negeren (zijn mond 'op slot' zetten), of zich ertegen verzetten door met zijn hoofd te slaan.
Aan de andere kant, als een paard zich blijft vasthouden in zijn kaak, helpt het niet om je handen stil te houden en niets te doen en te wachten tot ie weer ontspant. Ik geef dan wat druk met mijn kuiten en sluit mijn handen, of geef even een paar snelle kneepjes met mijn ringvinger, al dan niet gecombineerd met het vragen van lichte stelling met een lichte binnenteugel en de buitenteugel wat meer in contact (i.p.v. stelling rijd ik hierbij ook veel schoudervoor).
Belangrijk is i.m.o. dat je hierbij alleen begrenst, en nooit terugwerkt met je hand. Het verschil daartussen is best subtiel, maar heel belangrijk om het paard vertrouwen in je hand te laten krijgen. Ik herhaal het drijven en opvangen tot ik voel dat hij zijn kaak loslaat, dan gaat de druk er direct af en bied ik het paard de ruimte om zich vwnw te ontspannen, zonder dat ik het contact helemaal verbreek.
Vooral met paarden die nog niet lekker over de rug lopen, is het belangrijk dat je ze door een goede timing en dosering van je zit-, been- en teugelhulpen een duidelijk kader geeft zodat ze zich gaan ontspannen en met de juiste balans tussen aan- en ontspanning in verbinding blijven lopen. Moeilijk, maar ook weer heel leuk om mee bezig te zijn.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 11:51

Mareska schreef:
Zo is het mij eigenlijk ook altijd aangeleerd en heb ik ook altijd gedaan, tot een paar weken geleden toen ik een proefles had van m'n nieuwe instructrice. Van haar moest ik mijn handen opstellen en hem aan de teugel rijden, en mijn handen stil houden tov de paardenmond.

Wat ik het grootste verschil vind tussen de twee manieren is dat ik mijn handen heel anders draag en een heel andere (prettiger) verbinding heb met de mond. Eerst drukte ik mijn handen (onbewust) naar beneden, had ik de ruggen van m'n handen boven en zaten ze vaak op de schoft te hangen. Nu heb ik ze rechtop, voor mijn gevoel moet mijn pink verder naar voren dan mijn wijsvinger (mijn polsen moeten een soort van knik maken, lastig uitleggen) en heb ik mijn handen dicht bij elkaar. Bij een paar cm verschil in m'n handhouding merk ik al verschil in de aanleuning.

Idem hier. Exact hetzelfde verhaal. Wereld van verschil niet???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 17:32

Ik vind spelen niet goed, je moet je handen/vingers stilhouden. Helaas zie ik heel veel ruiters dit wel doen (van links naar rechts, zagen die handel Ziek), met als gevolg dat het koppie naar beneden gaat in een valse krul.
Mijn huurpony probeer ik eerst aan het been te krijgen en als ie lekker voorwaarts loopt bied ik lichte weerstand met m'n hand in combinatie met been geven. Hierdoor gaat ie m'n hand opzoeken. En als het nog even niet lukt, dan rijd ik lekker verder. Ga ik namelijk "spelen" dan knikt ie enorm vals in en heb ik geen contact meer.

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 18:33

Hallo!! Bedankt voor alle reacties. Voor alle duidelijkheid: Ik houd altijd mijn handen stil. Dit topic heb ik geopent omdat ik bijna iedereen zie spelen, trekken of zagen. Ik vroeg me af of dat normaal was. Niet dus. Ik ben dan wel 1 van de weinige die niet het paard aan de teugel heeft, maar ik ben wel vriendelijk voor de paardenmond!!

Kagri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 22:39

Heel interessant, deze discussie. Op mijn manege werd mij ook verteld dat ik met de teugels moest "spelen", zeg maar eerst een beetje aan de linker teugel trekken, dan weer aan de rechter, enzovoorts...

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 08:57

Van de week reed ik in de bak terwijl iemand les had, de hele tijd hoorde ik "spelen spelen" dus het wordt nogsteeds aangeleerd op die manier.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:53

Nee. Jij vraag met je hand, je paard antwoordt met zijn nagevelijkheid en dan ontspan je je hand en houdt 'em dus stil. Werk met vraag en antwoord. Niet door blijven gaan met 'hulpen' als het paard al gereageerd heeft. Je beweegt pas je hand weer wanneer het paard uit de gevraagte houding wil komen.

Wel kun je, als je dat wenst, 'spelen' met de hoofd/halshouding. Ook dat werkt hetzelfde, dus met vraag en antwoord, maar dan kun je je paard bijvoorbeeld wat dieper of juist hoger instellen.

Maar bij elke hulp die je geeft moet je ontspannen als het paard de hulp opvolgt. (dat is tenminste mijn methode)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 08:21

Ik heb van alle instructeurs nog nooit echt gehoord wat ik wil horen, allemaal spelen of trekken of knijpen of zagen of half zagen etc. Allemaal mensen die de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt en allemaal mensen die me niet echt konden uitleggen waarom het moest, het moet omdat het hoort en beter is voor de rug. Maar waarom dan toch.

Mijn huidige instructrice kan dat vrij goed en dat knijpen etc is helemaal niet nodig, zodra ik mijn pony buig voor mijn been en hij naar de buitenteugel komt ontspant hij, doe ik dit niet goed-->geen ontspanning. Stelling/buiging vraag ik idd met een kneepje maar noem het liever een ophouding en doe liever meer met mijn been als met mijn hand. Zijn degene met (serieuze) kneepjes en spelen etc vaak niet veel te veel bezig op de voorkant?

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-08 09:13

Waarom heb ik dat nog nooit iemand hem/haar paard naar beneden zien rijden zonder dat die handen de hele tijd trekken? Word het dan nog zo vaak gedaan?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 09:16

trekken van rukken of trekken van ophouding/halve ophouding? Ik geef idd wel eens op ophouding op mijn binnenteugel om mijn binnenbeen te versterken of een ophouding op mijn buitenteugel om het tempo te regelen, maar speel niet links rechts.

Ik heb denk ik ook de mazzel dat ik een fjord met een moeilijke mond heb en op hem mogen ervaren dat hij met mijn gedoe aan de voorkant alleen maar in een houding is gaan lopen en nu dus echt nagevelijk kan.... spelen=spannen bij hem en kaken klemmen.

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 10:26

ik heb het ook altijd zo geleerd, een beetje spelen met de teugels links en rechts enzo, maar merk nu ook wel dat het veel fijner voor mij en het paard is om met stille handen enzo te rijden Haha!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 10:35

mireya schreef:
Waarom heb ik dat nog nooit iemand hem/haar paard naar beneden zien rijden zonder dat die handen de hele tijd trekken? Word het dan nog zo vaak gedaan?

Het aan de teugel gaan, gaat imo wel vanzelf bij een stille aanleuning, maar wanneer je wat meer buiging vraagt etc, kan het zijn dat het paard zich dan spant. Je vraagt toch om de spieren wat op te rekken. Dan gebruik je soms wat druk op 1 teugel en ontspan je daarna gelijk en dan dwing je wat meer de nageeflijkheid af. Echter moet je dat pas doen als jij en (het paard) de basis onder de knie heb(ben).
Misschien zie je dat óf je heb slechte ruiters om je heen Knipoog

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 11:58

Als spelen het enige is dat je doet, dan schiet je daar niks mee op. Eerst goed nageeflijk en door zijn lijf rijden en als hij dat is, dan kun je lichtjes spelen om hem los te houden. Knipoog

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 12:31

vur schreef:
Als spelen het enige is dat je doet, dan schiet je daar niks mee op. Eerst goed nageeflijk en door zijn lijf rijden en als hij dat is, dan kun je lichtjes spelen om hem los te houden. Knipoog

Nee hoor. Dan zet je je hand iets weg naar voren en adem je. Meer niet. Juist hiervan (het lichtjes spelen) weet je paard ook niet meer wat hij moet doen omdat je voortdurend hulpen blijft geven (hoe klein ze ook zijn).