Deken of niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Re: Deken of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 17:10

Ik geef les en soms lopen mijn pony's 3 uur per dag en train zae zelf (soms zelfs vrij zwaar) maar alles dekenloos.

de enige die met deken staan zijn de pony's die in het verleden bij de vorige eigenaar op stal hebben gestaan en het dus echt koud hebben maar probeer ze allemaal zonder dek te krijgen. Ze staan ook nog veel buiten en de meeste hebben het zelden tot nooit koud. Met bar weer leg ik nog wel eens bij de oudjes een regendek op of gaan ze een nachtje in een warm stalletje om bij te komen. Dekenloos vind ik fijn maar niet ten koste van alles. Kan het niet anders, dan maar niet dekenloos.

majo8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:19

Stendo schreef:
Na aanleiding van het nieuwbericht over dekens van vandaag ben ik benieuwd waarom je wel of geen deken op doet.

Ik zelf heb een haflinger en mn instructice heeft me aan bevolen om toch een deken op te doen, zelfs te scheren mar dat vind ik wel een beetje ver gaan.
Ze zei : Jij gaat toch ook niet in je winterjas sporten!. Ik vond dat ze aan de ene kant wel gelijk heeft maar aan de andere kant heb ik zo iets van ja maar een haflinger moet daar toch tegen kunnen. Na het rijden doen ik wel altijd een zweet deken op tot hij opgedroogt is. Hij staat overgens 24/7 buiten op de paddock, maar heeft een goede schuilstal met een giga laag stro er in.

Wanneer doen jullie dekens op en af of om welke redenen???
Ik ben benieuwd

Ik doe als het koud word een deken op zodat ie geen pluizenbolletje word

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 23:25

Mijn paard heeft elke winter een deken op, dit omdat hij geschoren wordt. Hij zweet met wintervacht ontzettend veel zodat het uren duurt voordat hij droog is. Aangezien ik geen paard met een verkoudheid wil en zelf geen tijd heb om te wachten tot hij droog is, scheer ik hem elk jaar. Met een 300 grams deken, en als het gaat vriezen nog een extra dekentje erbij, heeft hij het lekker warm.

Ook al begin ik op tijd met een deken, dit doe ik sowieso, dan nog krijgt mijn paard hele lange haren. In vergelijking met de meeste paarden bij ons op stal heeft hij al vrij snel lange haren, terwijl hij als een van de eersten een zomerdeken op heeft.

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 10:15

over dat uitstappen tot je een ons weegt ben ik het zeker eens. Mijn pony doet er genmiddeld een uur of 5 over om weet op te drogen. Dus dat zweet stap ik er niet oz maar uit.

michellee73

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 16:12

heb al sinds half oktober een deken op, want toen moest ie sowieso geschoren worden.
ben niet bereid om uuuuren te gaan droogstappen, kan echt niet. dus moest ie wel geschoren worden, en je gaat hem natuurlijk ook niet pas in november scheren. dan is het inmiddels al super koud.

Noek__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 21:53

Een deken is iets wat je zelf beslist, vind ik.
Maar ikzelf leg geen dekens op. Een zweetdekentje na het rijden wel.
Dat vind ik dan beter dan een deken opleggen. Laat je paardjes paard zijn.
Nu vind ik winterdekens wel beter dan scheren. Is heel slecht voor de luchtwegen. Een plotse klap van de warme wintervacht naar een koud velletje, meestal krijgen ze dan nog een deken op, maar toch is dat niet zo goed.
Nu Paarden op internationeel niveau hoort het gewoon niet dat ze een dikke wintervacht hebben,
maar ik doe het nu eenmaal niet.
maar ik blijf er vooral bij Het opleggen van een deken beslis je zelf

x

Sachaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 22:24

een regendeken zodat ie niet nat wordt is altijd nog een oplossing, wordt ie toch nog een beetje warm..

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 12:54

Ze zeggen tegen mij dat het onzin is om een deken om te doen, onze pony`s hebben nu al een dikke vacht, dan heeft het ook geen zin meer om een deken om te doen.
Als het koud is en ze staan buiten, dan doe ik wel een deken om. Tegen mij word steeds gezegt dat paarden alleen een deken op stal om moeten als je wedstrijden rijdt. Volgend jaar doe ik mijn pony gewoon een deken om Vork Ik vind zo´n dikke vacht maar niks Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:11

Het ligt eraan wat je zelf wilt.

Bijvoorbeeld persoon 1 die ik ken die doet haar paarden geen dekens op, vind ze nutteloos.
Paarden staan ook gewoon dik in de vacht.

Wil je dat je paard niet een al te dikke wintervacht krijgt zou ik er toch een deken op gooien Ja
En scheren is niet per sé nodig, paarden werden toch vroeger ook niet geschoren? Knipoog
En toen werkten sommigen nog wel harder dan wij hier doen met onze lieve viervoeters! Ja

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 18:02

mijn paard die onder het zadel is heeft swinters een deken op , het is makkenlijker voor jezelf
maar ook beter voor je paard , omdat hij het dan met rijden niet meteen heel erg warm heeft .
ook duurd het heel lang voordat een paard die goed in het zweet zit en zijn vacht nog heeft opdroogd .
hem dan een zweetdeken op doen is dan hellemaal niet goed ( heb ik gehoort , kan het ook mis hebben )

mijn shetlander die ik voor de kar heb heeft geen deken op .
maar het is wel een heel werk om haar weer droog te krijgen met zo berenvacht Knipoog

dus doe mij maar een deken Haha!

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:40

Onzin;) vooral bij een haflinger. Die hebben het helemaal niet nodig, behalve om aanleidingen van..
Ik heb hem wel een deken opgedaan, niet omdat ik bang ben dat menneer het koud krijgt,maar omdat menneer altijd onder de modder zit (niet poetsbaar meer) Als je begintmet scheren wel een deken opdoen!

j0lan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 22:47

Ze kunnen zonder ligt een beetje wat je zelf wil , ik wou dat mijn paard een dun vachtje hield dus die heeft een lekker dikke deken op!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:50

Stendo schreef:
Ze zei : Jij gaat toch ook niet in je winterjas sporten!.

Weer zo'n 'instructrice' die het niet begrepen heeft. Dit soort vergelijkingen raken kant nog wal. Een paard is geen mens! Voor het zelfde geld zegt ze 'Jij gaat met 5 graden vorst toch ook niet in je blote kont lopen'. Voor een ongeschoren paard is een nachtvorstje van -5 niet koud, maar juist een hele aangename temperatuur, vooral voor een Haf met lekkere wintervacht.

Ik vind het daarentegen niet kunnen om een paard te scheren en vervolgens 24/7 met een pak dekens in de wei te zetten.
Neem alleen al zn buik incl. gevoelige darmen, die worden door een deken niet beschermd en daarmee ligt hij wel op de koude/natte grond.

Je kunt een nat paard zo weer buitenzetten na het werk, zodra hij goed is afgekoeld. Als je even goed kijkt, zie je dat de huid al weer droog is en alleen de buitenkant van de vacht nat is, net als na een bui regen. Zeker omdat je een schuilstal hebt, is er niets aan de hand.

Alternatief is wel om alleen een streepje te scheren: alleen onderhals en een racestreep. Zo kan hij met het werk zijn ergste warmte kwijt maar is hij nog steeds behoorlijk beschermd. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar mijn tinker.
Afbeelding
Zij krijg

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:52

Stendo schreef:
Ze zei : Jij gaat toch ook niet in je winterjas sporten!.

Klopt, maar mijn winterjas kan zich ook niet openen of sluiten (alleen aan de voorkant)

Een paardenvacht kan zich aanpassen aan de temperatuur buiten en in het paardenlijf. Is het paard te warm? Dan gaat ie zweten en dat kan net zo goed dwars door de wintervacht heen. Bovendien kan het paard de haren plat leggen.

Wij rijden tochten door de duinen, met soms zwaar duinzand, in een flink tempo.

De paarden komen welliswaar bezweet terug, maar hebben geen hinder van hun vacht.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 11:55

Een tijdje terug las ik ergens (ik geloof in BIT) dat je zelfs geschoren paarden tot min 10 graden prima zonder deken kunt laten staan. Kan me alleen niet voorstellen dat iemand dit doet.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 09:24

Hierover zijn al heel veel topics op SV. Ik zal dit topic op slot zetten.