Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

randalinpony schreef:Dan krijg je dus inderdaad van die mensen die alleen de kunstjes aanleren omdat ze dat in hun proef moeten laten zien, zich totaal onbewust van het doel van deze oefeningen (anders dan het halen van een winstpunt).
Maar ik ken toch ook vele mensen die zich wél verdiepen in leertheorie, het lichaam van het paard en hoe hun manier van africhten zich daartoe verhoudt.
randalinpony schreef:Dan veroordeel je een methode op zijn uitwassen, en dat is ten eerste niet eerlijk, en ten tweede snijdt je jezelf af van een heel oude bron van kennis
randalinpony schreef:Maar als je het zo stelt, Bandida, dan zou je ook mogen concluderen dat in iedere stroming het aantal mensen dat écht begrijpt waar het om gaat, klein is.
Esperanza schreef:Nou, ik ben dus heel traditioneel, maar ik heb het nog nooit in mijn botte hoofd gehaald om met 2,5 al een zadel op een paard te leggen en er met 3 op te zitten. En dat heeft niets met traditioneel te maken maar alles met de instelling van mensen.
En de mensen die dus vroeger wel zo waren en nu dan roepen (toen wist ik niet beter) vind ik dus erg raar. Dus dan heb je nooit voor jezelf nagedacht of iets wel logisch was of niet?
En nee, bij mij is een proefje rijden geen doel op zich, maar een gevolg van een correct afgericht paard dat fijn in zijn lijf zit. Die loopt zijn proeven met 2 hoeven in zijn neus toch?
En het lijkt mij logisch, dat al die mensen die vroege ook niet nadachten in de traditionele manier, dat ook niet gaan doen nu ze zich storten op de NH manier. En dus krijg je daar ook die excessen.
Ook daar zie ik mensen die niet meer naar hun paard kijken, maar rechtstreeks doen wat de methode hun voorschrijft. En dat kan niet goed zijn. Een paard kan iets moeilijk vinden, toch? Nog niet lenig genoeg zijn toch? Het wordt tijd dat mensen daar eens echt naar gaan kijken, ipv achter een methode aan te hollen...
Babel schreef:Maar ik denk zelf dat het verschil met vroeger en nu is dat er nu meer over het welzijn van het paard wordt nagedacht. Dat wil niet zeggen dat ze vroeger niet het beste met paarden voorhad maar men wist toen niet " beter ". En dan doel ik over de algemene manier van inrijden vroeger, dus niet over het " breken"!
Nu wordt er veel meer gekeken naar wat er diervriendelijk is en wordt er over het algemeen meer tijd genomen om een paard goed zadelmak te maken.
Ik denk dat het niet uitmaakt hoe je je paard zadelmak maakt, zolang je er de tijd voor neemt, geduld hebt en beloont. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden...
Dus of je nu natural doet of hoe dan ook, als je maar het beste met je paard voor hebt, dat lijkt me het belangrijkste.
Babel schreef:Ik weet niet wat er hier verstaan wordt onder traditioneel maar ik weet wel wat Monty Roberts met traditioneel beleren bedoeld. Namenlijk het "breken" van een paard, de manier waarop zijn vader het altijd heeft gedaan.
Maar ik denk zelf dat het verschil met vroeger en nu is dat er nu meer over het welzijn van het paard wordt nagedacht. Dat wil niet zeggen dat ze vroeger niet het beste met paarden voorhad maar men wist toen niet " beter ". En dan doel ik over de algemene manier van inrijden vroeger, dus niet over het " breken"!
Nu wordt er veel meer gekeken naar wat er diervriendelijk is en wordt er over het algemeen meer tijd genomen om een paard goed zadelmak te maken.
Ik denk dat het niet uitmaakt hoe je je paard zadelmak maakt, zolang je er de tijd voor neemt, geduld hebt en beloont. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden...
Dus of je nu natural doet of hoe dan ook, als je maar het beste met je paard voor hebt, dat lijkt me het belangrijkste.
Terwijl je o zoveel kunt leren van een oud, ervaren paard. Vooral als het dier vindt dat je alleen de correcte hulpen mag geven...... en het anders gewoon niet luistert. Zo'n paard moet je niet willen corrigeren, het dier doet immers niets fout. Zulke dieren moet je van willen leren
en ze op een voetstuk zetten, want ze zijn een geschenk en een zegen voor de jonge ruiters 
Arabesk schreef:randalinpony schreef:Maar als je het zo stelt, Bandida, dan zou je ook mogen concluderen dat in iedere stroming het aantal mensen dat écht begrijpt waar het om gaat, klein is.
ja dat is ook zo, en dat is het erge nou juist