De Traditionele Manier van inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Re: De Traditionele Manier van inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:10

Gelukkig kom ik vrijwel alleen mensen tegen die zorgvuldig zijn in de africhting. Dat betekent niet dat het altijd maanden duurt voordat iemand (om maar iets te noemen) er voor het eerst op klimt. Dat verschilt per paard; de ene kun je na 3 dagen op zitten en bij de ander duurt het 3 maand of nog langer. Een goede africhter (maar vooral een goede eigenaar), moet dat verschil kunnen zien.
Dan maakt het niet uit of je traditioneel of NH of wat dan ook bent, dan kijk je naar het paard en stippel je samen een route uit.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:13

ik heb eerlijk gezegd geen idee wat er met traditioneel wordt bedoeld.. Er worden nu vooral de oude klassieken genoemd, maar ik heb eerlijk gezegd het idee dat die juist vrij dicht bij nh liggen.

wat er hier op bokt onder traditioneel valt, heb ik echt helemaal niets mee.. daar worden meer de laatste vijftig jaar mee bedoeld geloof ik.

Het verschil tussen de klassieken en nh is dat er gefocused wordt bij nh dat mentaal/emotioneel beinvloeden uiteindelijk leidt tot fysiek beinvloeden en bij klassiek meer andersom (even heel zwart-wit). Ik vind zelf het klassieke rijden prachtig, maar het is voor mij maar een gedeelte, namelijk het rijden met contact. Voor de rest ga ik naar nh (of eigenlijk parelli).

@randalinpony; stemhulpen worden afgeraden omdat er aangeraad wordt eerst aan de lichaamstaal te werken. Aangezien paarden meer met lichaamstaal werken en de twee tegenstrijdig kunnen zijn. Eerst lichaamscontrole, dan op stem. reden is dat mensen zich meestal totaal onbewust zijn van hun eigen lichaamstaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:17

Ik denk dat alle voorgaande dingen er mee te maken heb, maar wat mij het eerste te binnen schiet, is het paard 'in de krul dwingen'.

het liefst moet een paard nog de 1e dag dat je erop zit netjes met zijn neusje op de loodlijn lopen!

Dit is echt niet bij iedereen zo, maar toch wel bij meerdere stallen waar ik gewerkt heb!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:18

Maar dat is niet Traditioneel of Natural, Robijntjah Lachen

Dat is gewoon achterlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:20

Nee dat klopt, dat is het ook, maar dat zien vele mensen wel als traditioneel! en ik kan het ze niet kwalijk nemen!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 10:25

Ik denk dat wat Robijntjah bedoelt, een heel verwaterde vorm van 'dressuur' is, of je dat nou klassiek wilt noemen of niet - de moderne wedstrijddresssuur is volledig geent op de theorie en overlevering van wat tegenwoordig ineens 'klassiek' heet hoor, er is in europa ook geen andere overlevering waarop deze gebaseerd zou kunnen zijn.

Het gaat hier meestal om mensen die de theorie niet en nooit geleerd hebben, maar die alles van horen zeggen hebben, van iemand die het ook weer van horen zeggen heeft, en die...

Op zich niet eens iets mis mee als je het van de goede personen gehoord hebt, maar vaker krijg je dan van die klok en klepel toestanden.

Dan krijg je dus inderdaad van die mensen die alleen de kunstjes aanleren omdat ze dat in hun proef moeten laten zien, zich totaal onbewust van het doel van deze oefeningen (anders dan het halen van een winstpunt).

Maar ik ken toch ook vele mensen die zich wél verdiepen in leertheorie, het lichaam van het paard en hoe hun manier van africhten zich daartoe verhoudt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:26

Nee, dat bedoel ik niet Nagelbijten / Gniffelen

Ja, het laatste stukje wel een beetje!

Ik bedoel meer van: een nagevelijk paard is een gevolg van correct rijden! Niet van zagen, ophoudingen, kneepjes, of weet ik veel wat!

En dat zie ik om mee heen veeeeel te vaak!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:28

Oh, dat ben ik volledig met je eens, randalinpony.

Maar ik neem het ze wel kwalijk. Dat is echt een gebrek aan kennis, en die kennis is overal te vinden...... als je maar zoekt. Er zijn echt zóveel goede boeken, waar gemakkelijk aan te komen is.....
En ook in topics als dit wordt heel goed uitgelegd wat wel, en wat niet de bedoeling is.

Niet weten is een excuus als de kennis moeilijk te krijgen is, of als je heel onervaren bent, en heel jong. Anders imo niet Lachen

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:31

randalinpony schreef:
Dan krijg je dus inderdaad van die mensen die alleen de kunstjes aanleren omdat ze dat in hun proef moeten laten zien, zich totaal onbewust van het doel van deze oefeningen (anders dan het halen van een winstpunt).
Maar ik ken toch ook vele mensen die zich wél verdiepen in leertheorie, het lichaam van het paard en hoe hun manier van africhten zich daartoe verhoudt.

Vast.. er zullen wel mensen zijn..
Maar ga maar eens kijken op gelijk welk willekeurig weedkendconcours, gelijk welk niveau. Een vloedgolf van onkunde en paardenkwellerij die op je af komt. Als er hier en daar iemand tussen loopt die wel goed bezig is, valt dat geheel niet op tussen het plukken aan bitten, het geroep en de hulpteugels. Het is die manier van omgaan met paarden waar de doorsnee wandelruiter zo langzaamaan zijn buik van vol heeft.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:35

er stond nog een aardig stuk in de Vrijruiter daarover, was het er helemaal mee eens Ja

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 10:35

Maar ik vind het dus wel jammer als mensen die toestanden om zich heen zien, en zich vervolgens afkeren van 'de gewone manier van rijden', en hun heil bij NH zoeken, zonder dat ze zich ooit verdiept hebben in hoe die 'gewone' manier van rijden er eigenlijk uit hoort te zien.

Dan veroordeel je een methode op zijn uitwassen, en dat is ten eerste niet eerlijk, en ten tweede snijdt je jezelf af van een heel oude bron van kennis - waar je inderdaad maar al te makkelijk toegang kan krijgen, zeker met internet tegenwoordig.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:41

randalinpony schreef:
Dan veroordeel je een methode op zijn uitwassen, en dat is ten eerste niet eerlijk, en ten tweede snijdt je jezelf af van een heel oude bron van kennis

Dat is helemaal waar ja. Maar zo zit de wereld nu eenmaal in mekaar. De groep mensen die ooit in de gaten gaat hebben wat jij hier schrijft is klein hoor. Daarvoor moet je nl. zin hebben om te lezen en te studeren, of voor de niet lezers, les te nemen..

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 10:45

Maar als je het zo stelt, Bandida, dan zou je ook mogen concluderen dat in iedere stroming het aantal mensen dat écht begrijpt waar het om gaat, klein is.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:46

randalinpony schreef:
Maar als je het zo stelt, Bandida, dan zou je ook mogen concluderen dat in iedere stroming het aantal mensen dat écht begrijpt waar het om gaat, klein is.

ja dat is ook zo, en dat is het erge nou juist Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:46

@ Randalinpony: Dat is dus precies wat ik bedoel.
Het lijkt erg moeilijk om te begrijpen, dat een methode niet hetzelfde is als de uitwassen. Excessen heb je overal, in iedere methode, en ze worden altijd veroorzaakt door hersenloze, ongevoelige idioten, wiens ego groter is dan wat dan ook.......

De gemakzucht van de huidige ruiterij (over het algemeen gesproken, ik zou degenen die wél serieus bezig zijn, en het welzijn van het paard nog steeds als prioriteit hebben, gelukkig nog altijd niet de kost willen geven) verergert dit probleem.

Je ziet het ook terug op Bokt: een concreet, uitgebreid antwoord, wordt een pagina terug gegeven, of zelfs een paar posts omhoog; en de vraagsteller heeft domweg geen zin om terug te lezen. Schiet mij maar lek dan, hoor...... wat moet ik daarmee?
Ik heb niet iets tegen NH, maar: ik ben trots op goede, oude tradities, en de kennis van wijze, oude Europeanen, die allang dood zijn..... wat moet ik met MR, of Parelli?
Ik kan de paarden aanraken waar ik wil, en ze volgen zonder touwtje, ze werken met plezier, en zien er gelukkig en gezond uit. Mijn verzorgmerrie stormde naar het hek van de weide zodra ze me zag....... zal toch wel iets goed gedaan hebben, denk ik dan.
@ Ararbesk: ik lees dat blad niet, welk nummer was het?

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:56

Esperanza schreef:
Nou, ik ben dus heel traditioneel, maar ik heb het nog nooit in mijn botte hoofd gehaald om met 2,5 al een zadel op een paard te leggen en er met 3 op te zitten. En dat heeft niets met traditioneel te maken maar alles met de instelling van mensen.

En de mensen die dus vroeger wel zo waren en nu dan roepen (toen wist ik niet beter) vind ik dus erg raar. Dus dan heb je nooit voor jezelf nagedacht of iets wel logisch was of niet?

En nee, bij mij is een proefje rijden geen doel op zich, maar een gevolg van een correct afgericht paard dat fijn in zijn lijf zit. Die loopt zijn proeven met 2 hoeven in zijn neus toch?

En het lijkt mij logisch, dat al die mensen die vroege ook niet nadachten in de traditionele manier, dat ook niet gaan doen nu ze zich storten op de NH manier. En dus krijg je daar ook die excessen.

Ook daar zie ik mensen die niet meer naar hun paard kijken, maar rechtstreeks doen wat de methode hun voorschrijft. En dat kan niet goed zijn. Een paard kan iets moeilijk vinden, toch? Nog niet lenig genoeg zijn toch? Het wordt tijd dat mensen daar eens echt naar gaan kijken, ipv achter een methode aan te hollen...

Ik sluit me hier bij aan. In mijn ogen is traditioneel o.a. "zoals het vroeger gebruikelijk was". Vroeger werden de paarden van drie nog gezien als veulens. Soms lees ik dat de veulens al kennis worden gemaakt met Parelli.

Al ik soms kijk naar bitloze/boomloze ruiters dan doet het pijn aan mijn ogen. Neus de lucht in en hobbelen maar, lijkt het trainingsbeleid. Traditioneelrijden is in mijn ogen een basis op dressuur gebied, welke discipline je daarnaa ook wilt uitoefenen. Ook recreatie ruiters horen die basis te hebben, simpelweg omdat je het middel dressuur nodig hebt. Je doel kan echter heel ergens anders liggen.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:59

Ik weet niet wat er hier verstaan wordt onder traditioneel maar ik weet wel wat Monty Roberts met traditioneel beleren bedoeld. Namenlijk het "breken" van een paard, de manier waarop zijn vader het altijd heeft gedaan.

Maar ik denk zelf dat het verschil met vroeger en nu is dat er nu meer over het welzijn van het paard wordt nagedacht. Dat wil niet zeggen dat ze vroeger niet het beste met paarden voorhad maar men wist toen niet " beter ". En dan doel ik over de algemene manier van inrijden vroeger, dus niet over het " breken"!
Nu wordt er veel meer gekeken naar wat er diervriendelijk is en wordt er over het algemeen meer tijd genomen om een paard goed zadelmak te maken.
Ik denk dat het niet uitmaakt hoe je je paard zadelmak maakt, zolang je er de tijd voor neemt, geduld hebt en beloont. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden...
Dus of je nu natural doet of hoe dan ook, als je maar het beste met je paard voor hebt, dat lijkt me het belangrijkste.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 11:08

Babel schreef:
Maar ik denk zelf dat het verschil met vroeger en nu is dat er nu meer over het welzijn van het paard wordt nagedacht. Dat wil niet zeggen dat ze vroeger niet het beste met paarden voorhad maar men wist toen niet " beter ". En dan doel ik over de algemene manier van inrijden vroeger, dus niet over het " breken"!
Nu wordt er veel meer gekeken naar wat er diervriendelijk is en wordt er over het algemeen meer tijd genomen om een paard goed zadelmak te maken.
Ik denk dat het niet uitmaakt hoe je je paard zadelmak maakt, zolang je er de tijd voor neemt, geduld hebt en beloont. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden...
Dus of je nu natural doet of hoe dan ook, als je maar het beste met je paard voor hebt, dat lijkt me het belangrijkste.

Ik denk niet dat je kunt zeggen dat mensen vroeger niet het beste met de paarden voor hadden. De dekjes-dekens-beenbeschermers-e.d. waren toen niet zo actueel maar de paarden werden wel meer gehouden als paarden en niet als een vriend(innetje). Het te vroeg beginnen en overvragen is in mijn ogen niet diervriendelijk.

Het beste met je paard voorhebben, is kristisch naar jezelf zijn, kijken naar je paard en weten wanneer je hulp nodig heb. Besteed het geld aan goede instructie i.p.v. de ruiterwinkels.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 11:18

Ehm Less, ik zeg dat toch ook juist?
"Dat wil niet zeggen dat ze vroeger niet het beste met paarden voorhad maar men wist toen niet " beter ".
( ben niet zo goed in quoten nog )
Nu wordt er wel meer onderzoek naar gedaan waardoor er veel meer bekend is.

Ik vind ook dat er vaak te veel gevraagd wordt van een jong paard en dat men te vroeg begint en dit bedoelde ik ook zeker niet met diervriendelijk!!! Maar over het algemeen wordt er nu meer aandacht aan besteed dan er vroeger gedaan werd, er is meer kennis en steeds meer mensen gaan inzien dat er betere manieren van inrijden zijn dat zo maar met 2,5 erop gaan zitten, schop geven en gaan rijden.
Laatst bijgewerkt door Iriscope op 01-12-08 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 11:19

Babel schreef:
Ik weet niet wat er hier verstaan wordt onder traditioneel maar ik weet wel wat Monty Roberts met traditioneel beleren bedoeld. Namenlijk het "breken" van een paard, de manier waarop zijn vader het altijd heeft gedaan.

Ik denk dat mensen vroeger wel beter wisten, er is een heleboel oude kennis die voor handen is, waar nu niets mee gedaan wordt. Veel mensen nu zijn erg gemakzuchtig, en dat merk je dus ook...... er is al eeuwen zoveel bekend over het opgroeien van paarden, en hun psychologie, de oude Grieken en Romeine verdiepten zich daar al in. Ook in de tijd na de Middeleeuwen werd er veel gestudeerd, en onderzocht, ook uit 1800 zijn er boeken over paardenpsychologie en over de rijkunst, die hun weerga niet kennen....... veel, heel veel is toegankelijk gemaakt op het internet. De mensen van nu willen opnieuw het wiel uitvinden, daar ligt het probleem.........
Vroeger vond men dat groen en groen geen combinatie was (en ik ben het daar nog altijd mee eens). Een ervaren ruiter leidde een jong paard op, en onervaren ruiters werden opgeleid op en door ervaren paarden.

Tegenwoordig vinden kinderen van 14 dat ze best zelf een paard in kunnen rijden, en leren van het paard, dus het paard de ruiter les laten geven, lijkt al helemaal niet meer aan de orde...... er zijn zelfs mensen die denken dat het paard moet léren om aan de teugel te lopen Gestoord Terwijl je o zoveel kunt leren van een oud, ervaren paard. Vooral als het dier vindt dat je alleen de correcte hulpen mag geven...... en het anders gewoon niet luistert. Zo'n paard moet je niet willen corrigeren, het dier doet immers niets fout. Zulke dieren moet je van willen leren Lachen en ze op een voetstuk zetten, want ze zijn een geschenk en een zegen voor de jonge ruiters Lachen

Echt: lees eens wat goede boeken, investeer erin, wees kritisch, stel veel vragen aan je instructeur...... maar léér!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-12-08 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 11:23

De mensen die hun paarden zo simpel inrijden die wisten niet beter ( mag ik hopen! ). Bijvoorbeeld het " breken" zoals dat wel gedaan werd, dat is echt een vreselijke manier van inrijden. Wanneer er toen meer bekend was geweest over het inrijden op andere manieren waren veel meer mensen dit gaan doen omdat alleen al het resultaat beter is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 11:25

Maar dat is de Amerikaanse manier! Dat is niet onze traditie, je moet dat echt uit elkaar houden.

De oude Europese traditie is veel verfijnder en vriendelijker.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 11:29

Het ging toch om de traditionele manier? Natuurlijk zijn er meerdere maar dat is waar ik aan moet denken bij traditioneel inrijden.
Ik denk dat er nu veel meer over na gedacht wordt door paardeneigenaren. En dat dat twee kanten op werkt.
Namenlijk positieve nieuwe bevindingen en nieuwe manieren maar aan de andere kant dus de "betutteling van paarden".

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 11:32

Arabesk schreef:
randalinpony schreef:

ja dat is ook zo, en dat is het erge nou juist Nagelbijten / Gniffelen

Dat vrees ik ook wel ja No Cheer

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 11:33

M, ik merk dat alles wat ik wilde schrijven als antwoord op een paar laatste posts, alweer door Yamcha beschreven is.

Ik zie dus ook niet wat nou 'traditioneel' is, daarom vind ik het ook een zwaktebod dat sommige stromingen zich daartegen afzetten. (sommige, zoals Parelli, hebben zelfs woorden voor dat traditionele, zoals 'Normal'. Veel mensen schijnen zich daar prettig bij te voelen, mij jaag je er juist mee weg.)

De pest met 'traditioneel' is juist dat iedereen daar zijn eigen interpretatie/fantasie/invulling aan geeft.

Het is eerder suggestief dan een echte aanduiding van iets.