Nieuw paard gekocht, gelijk aan het werk of wachten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

diphranil

Re: Nieuw paard gekocht, gelijk aan het werk of wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 18:27

Ik heb mijn paardje de eerste dagen lekker in het land gezet bij de andere paarden. (was in de zomer) Wel iedere dag even poetsen en stukjes gewandeld aan de hand om de omgeving met hem te verkennen. Eerst maar even wennen aan de nieuwe omgeving en andere paarden. De tweede week ben ik rustig begonnen met grondwerk en longeren.
Denk dat je goed moet kijken naar je paard. Is hij/zij al rustig en gewend of nog helemaal peuneveu.. Verschilt per paard denk ik.
Mijn voorkeur gaat uit naar eerst een paar dagen niet teveel aan het werk zetten en lekker laten wennen. Verhuizen is toch een stressvolle gebeurtenis over het algemeen.

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:07

Ik zou (heb ik zelf gedaan), de eerste dag dat je je paard hebt, hem op het land zetten. Als daar mogelijkheid voor is.

JordyMacho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:09

de eerste dag niets, 2de dag longeren ofso en daarna langzaam aan beginnen met het werk het heeft ook geen zin om hem 1 week niets te laten doen om te wennen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:10

Ik vind het niet slim om een paard eerst een aantal dagen "te laten wennen". Normaliter spreek je een proeftijd af van een week of twee, en zet je het dier eerst aan de kant, dan hou je weinig tijd meer over om het paard goed te proberen. Zowiezo wil ik bij een aankoop ook gewoon weten "wat er in zit".

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:21

suleilitha schreef:
Ik vind het niet slim om een paard eerst een aantal dagen "te laten wennen". Normaliter spreek je een proeftijd af van een week of twee, en zet je het dier eerst aan de kant, dan hou je weinig tijd meer over om het paard goed te proberen. Zowiezo wil ik bij een aankoop ook gewoon weten "wat er in zit".

Helemaal mee eens.
Stel je hebt het paard geprobeert bij de eigenaar en daar liep het goed onder zadel en je koopt het paard.
Na 3 weken stap je op: wat nou als het dier verdooft was met proefrijden en het loopt onder zadel stokkreupel? Of het dier gaat totaal uit zijn plaat?
Dan kan je moeilijk na 3 weken bij de vorige eigenaar aankloppen denk ik, er kan van alles gebeurt zijn in de tussentijd!
Ik zou gewoon willen weten wat er in zit, even wennen is prima, maar dan ook wat doen.
Van 1 uurtje (wat het gem. is.) op een dag werken krijgt een paard niks hoor.

Verder mag je denk ik al mazzel hebben als mensen hun paard 2 weken op proef mee willen geven.
Athans, ik zou het niet doen.. Wie weet wat ze allemaal met mijn paard uitspoken.

denicola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 22:00

Hangt van de aard af;
Bij mijn Fries ben ik een dag later opgestapt en weggereden.

Onze nieuwe aanwinst heb ik hem eerst laten wennen, het arme dier wist niet wat hem overkwam en liep snuivend met spaanse pas over het erf. Die hebben we rustig laten aan laten wennen aan zijn nieuwe omgeving met nieuwe vriendjes en nieuwe baasjes en voelt zich nu heeeeeel gelukkig en thuis Muziek! Gaaaap Haha!

turbo_12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 16:19

ik zou eerst een beetje aan elkaar wennen, longeren en dergelijke en daarna lekker aan de slag!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 16:25

Niet helemaal vergelijkbaar met jullie situatie maar geef toch een reactie.
Ik heb mijn paard na 9 jaar van stal verhuisd. Ik had heel wat verwacht van mijn paard, dat hij er veel moeite mee zou hebben dus heb de eerste 2 weken rustig aan gedaan. Wel elke dag poetsen, lekker het land op, soms wat longeerwerk.
Ik merkte aan mijn paard dat hij weer echt de oude werd toen ik in de 3e week ons eigen schema weer oppakte zoals dat vanouds ook was. Hij werd direct weer vrolijk en ik zag mijn eigen paard weer helemaal terug in hem zoals hij altijd was. Ik had achteraf dus zoiets van: was ik maar gewoon door gegaan met de dingen zoals ik ze altijd deed...
Je kan het paard rustig op pakken door idd wat te longeren en rustig aan beginnen te rijden. Zo leer je elkaar kennen en kan het paard wennen aan de nieuwe regels..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 16:46

Juist, maar geen enkel paard wat is gewend om te werken, wordt gelukkig als je het aan de kant zet.

Marrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 16:52

dagen wachten

Marrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 16:53

2 dagen wachten bedoel ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 16:58

Hoezo 2 dagen en geen anderhalve dag, drie en een halve dag of er dezelfde dag gewoon mee beginnen?

Hihi, dan heb ik het een keer goed fout gedaan. Ik kocht twaalf kilometer verderop een paard. Omdat er geen trailer te regelen viel, ben ik er opgestapt en mee naar huis gereden. En de volgende dag er gelijk maar weer op. Haha!

Maaar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 19:13

ik ga er niet gelijk mee aan het werk,eventjes rustig kennis maken enzo!

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 20:38

ik vind dat je er gelijk mee aan het werk moet, anders raakt je paard helemaal uit zijn ritme, voor een paard is er ook een soort ritme in de dag, dat moet je neit te veel verstoren. Als je een paard verplaatst is dat al moeilijk genoeg, als je ook nog eens stopt met rijden, maak je het hem alleen maar moeilijker om de rest er om heen ook nog eens te veranderen. Ik zou zeggen wees blij met je nieuwe paard en ga er mee aan eht werk, maak het hem zo leuk mogelijk daar, en laat zien dat hij zich op zijn gemak kan voelen en dat dat zijn huis is.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:38

Het scheelt per paard, de een doe ik dezelfde dag nog wat mee, een ander gaat eerst een paar dagen op rust

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 18:18

Gewoon meteen aan het werk hoor.
Als je op wedstrijd gaat rijd je toch ook meteen.
En denk je dat paarden op africhtingsstallen oid eerst 2 dagen rust krijgen? Die moeten ook meteen aan de bak en er is er nog nooit eentje slechter van geworden.

Vind het een beetje gemiep hoor..

Mija

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 18:23

Nou wij doen altijd het paard een weekje overal aan laten wennen , bv stalgenoten/omgeving/ eten /enz en dan zo wat stilletjes aan beginnen met wat werk /rijden enz ligt eral aan wat het paard kan .... en vooral praten tegen het paard dat het gerust gesteld is ..ook in de trainingsstallen die ik ken in mijn omgeving doen ze de eerste dgn rustig aan....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 18:24

Ik heb een beetje een raar paard, die moet juist even werken om te kunnen wennen. Pas als ze de bak heeft gezien en wat gewerkt heeft wordt ze rustig. Door enkel wandelen en poetsen blijft ze nerveus en op de weide is dan levengevaarlijk.
Ik zou een nieuw paard wel direct even laten werken, maar nog niet tegen zijn grenzen. Gewoon rustig aan de knopjes uitproberen.

tornado14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 22:14

Meteen aan het werk zetten.
Ik ben meteen de eerste dag gaan rijden en meteen de dag erna lessen.
In de dagen erna ook ff flink door gepakt met wat extra lessen.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 23:36

Lekker aan het werk zetten, het heeft weinig zin om een paard een week rust te geven. Wellicht went een paard zelfs sneller als het aan het werk gezet wordt, scheelt iig weer overtollige energie. Ik zou alleen wel rustig aan opbouwen, en vooral de conditie in de gaten houden. Wellicht kan het paard wat invallen omdat het ander voer krijgt, stress ervaart of opeens hard aan het werk gezet wordt.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 22:02

ik heb die van mij 2 weken "uitgeprobeert" (ik mocht kijken of hij nog steeds dezelfde was waar ik 2 jaar geleden verliefd op was geworden)
In die 2 weken ben k toch wel redelijk vaak geweest, en daarna gekocht en ben gewoon met hem aan de slag gegaan.

Het scheelt wel dat hij alleen van baas is veranderd, verder zelfde stal zadel omgeving vriendjes alles is nog t zelfde Knipoog
Ja dat hij meer moet werken, maar ook daar heeft hij geen problemen mee.

Vaxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 19:54

Ik zou het paard laten wennen aan z'n nieuwe omgeving, maar hiermee bedoel ik niet dat je hem niet aan het werk moet zetten. Zelf zou ik de eerste week vooral grondwerk doen om een band op te bouwen met je nieuwe paard en na een weekje al eens een buitenritje maken. Als je intensief wilt rijden, zou ik met deze trainingen pas na twee weken beginnen.

Jet_Joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 22:12

Toen ik met mijn pony naar een nieuwe stal ging heb ik hem wel een paar dagen laten wennen.
Zoveel nieuwe paarden om hem heen, andere omgeving, Veel meer geluiden. Ik merkte echt aan hem dat hij wat drukker was dan normaal. Na een paar dagen was dit over. Toen lekker aan de slag gegaan en het ging super

Ellis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 13:31

hej
ik heb sinds 5 maanden ook een nieuw paardje
en in het begin was se nog heel zenuachtig, en ze vertrouwde me nog niet egt
ik heb geprobeert in de stal hele goeie kontact met haar gemaakt het duurde dan wel een week maar het is me gelukt en ze vertouwde me
daar na ben ik met haar de buurt aant verkennen geweest dat heb ik so een paar weken lang gedaan
toen se me ook buiten vertrouwde ben ik er ma is op geklommen en ben ik een beetje met haar rond gestapt en gedraaft en na een week had ik nergens meer problemen mee het duur de dan wel een maand ma het is heel belangrijk m het vertrouwen van je paard te winnen heb je dat kun je rustig proberen om te rijden en gaat dat goed kun je steeds een stapje verder Knipoog Ach gut

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 18:34

Als een paard 12 jaar is en verkeerd is opgevoed, dan zou ik: dag1: wennen, dag2: even aan de hand stappen en kijken hoe het trailer laden gaat en verzorgen, dag3: longeren, dag4: berijden.

Geeft het paard in die periode problemen, retour vorige eigenaar.

Vind je problemen een uitdaging en denk je dat je ze kan oplossen, ga dan de uitdaging aan.
Bedenk wel een paard van 12 jaar verleert niet zijn streken. Je moet echt veel ervaring met paarden hebben om in te schatten hoe je problemen het snelst en het meest effectief kan en moet oplossen.

Streken kunnen ook ontaarden in verzet en gevaarlijke situaties die je bij een paard van 12 jaar dan gezond is en normaal behandeld en gereden is niet mag verwachten.

Waarom denk je dat het paard verkocht is ? Waarom wilde je het paard graag kopen ? Wat is je echte ervaring ? Daarmee kan je bepalen hoe je verder kan. 3 weken wachten is onzin bij een paard van 12 jaar, zonder besmette geschiedenis....