schuimen tijdens het rijden slecht??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oonax

Re: schuimen tijdens het rijden slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 22:34

Wanneer ik lekker ontspannen heb gereden zie een schuimlaagje, heb ik het gevoel dat het allemaal niet zo vlotte die dag zie ik droge lipjes... Geen idee hoe dat wetenschappelijk allemaal zit, ik vertel enkel wat ik zie Lachen

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 11:34

onderzoeken maken mij niets uit, als ik mijn paard lekker aan het lopen heb (lekker door lijf, ontspannen en lekker meewerkt) zie ik 9 van de 10 keer schuim. Als het slecht gaat toch echt niet. Ene paard schuimt natuurlijk wel meer dan de ander.. Maar die onderzoeken zijn leuk, maar ik ga meer met mijn gevoel mee..

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 13:31

Het klinkt heel aannemelijk en logisch, ik denk ook wel dat er een kern van waarheid in zit, maar.....

Ik rij (dressurmatig) bitloos, en mijn paard schuimt Haha! De hoeveelheid schuimt wisselt nogal, en het gebeurd ook wel eens dat ze links wel schuimt en rechts niet (ze zit rechts eerder vast), maar ze schuimt dus wel. Hoe lekkerder ze loopt, hoe meer ze over het algemeen schuimt.

Esmiralda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 11:29

Als ik met mijn pony bitloos aan het rijden ben, heeft hij ook een behoorlijke schuimlaag rond zijn mond zitten. Dan vraag ik me toch wel af, nadat ik dit heb gelezen.. waar dat dan vandaan moet komen?
Ik heb nooit gehoord dat schuimen tijdens het rijden slecht is, eerder het tegenover gestelde. Dat als een paard schuimt, het paard het bit goed aanneemt en noem het allemaal maar op..

Als ik deze tekst lees ben ik steeds meer van het bitloos rijden, en lekker met de neus naar voren...helaas kan dat dus niet op wedstrijd Ach gut

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 08:13

ik heb deze stukje tekst op diverse forums geplaats ..vond best leuk om te lezen dat jullie echt over na denken over het bit en de reactie van een paard.
mijn reactie erop :
aan de ene kant vind ik het logisch wat er daar staat geschreven ,
als ik wat in de mond heb ga ik ook erop kauwen en produceer ik speeksel. maar ook zonder dat ik wat in de mond heb verslik ik me ook vaker in m`n eigen speeksel ..dus ik produceer ook veel speeksel
dus dat neem ik het aan dat bij de paarden ook zo is ..de een produceer veel en de een bijna niets ...de een alleen met kauwen en de een prodeer gewoon uit zich eigen veel speeksel net als ik :lol:

wat betreft het slikken en adem halen ...neem aan dat het ong het zelfde is als bij de mens
adem halen door neus en/of mond en slikken alleen via de mond , rennen en slikken lijkt me echt moeilijk omdat de kans groot is dat m`n verslikt ...dus neem aan dat het paard alles naar buiten laat stromen tijdens het rennen ...want de reflex is afsluiten en niet slikken tijdens het rennen ..dus schuim/speeksel naar buiten .

dat is m`n visie erover ...dit verhaal klopt en je heb uitzonderingen tussen :wink:

Alice95x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 19:53

Het lijkt mij niet zo slecht voor je paard,
Als je heel intensief bezig ben,, dan gaat dat gewoon vanzelf,
Dus mij lijkt het niet slecht, maar weet niet zeker?! Verward

Faithfull_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 19:53

Echt kwijlen is wel slecht, dan zit er iets niet goed. Maar schuimen (wit) betekent ontspanning.

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 00:26

Vaak word beweerd dat als een paard schuimt dat het inderdaad goed is, het betekent dat ze op het bit sabbelen.

Bij het eten maakt het paard speeksel aan, zo gaat dat in de natuur ook. Omdat er een bit in hun mond ligt word er naar boven geseint dat ze iets in hun mond hebben, en dus gaan ze schuimen Knipoog

Midy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 11:59

Ik dacht altijd dat het niet zoveel uit maakte,
Mensen zeiden altijd tegen mij dat het kwam
omdat mijn paard aan de teugel liep ofzo.. Nooit
echt over nagedacht.. Maar, het is toch niet
slecht ?

Draflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 15:10

uik hoor dat schuimen gewoon goed is, maar als het eruit druipt zoals dunne lange slierten dat weer niet echt goed is.

Mijn paarden schuimen haast altijd en hebben een dubbel gebroken bit.
Echter als ik met een ander bit rijd bustrens ofzo dan is het schuimen veel minder. Ik heb het gevoel dat als ze het bit lekker vinden ook veel gaan schuimen. Ze lopen namelijk lekekrder op dubbelgebroken als op enkel

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 16:41

Draflinger schreef:
uik hoor dat schuimen gewoon goed is, maar als het eruit druipt zoals dunne lange slierten dat weer niet echt goed is.

Mijn paarden schuimen haast altijd en hebben een dubbel gebroken bit.
Echter als ik met een ander bit rijd bustrens ofzo dan is het schuimen veel minder. Ik heb het gevoel dat als ze het bit lekker vinden ook veel gaan schuimen. Ze lopen namelijk lekekrder op dubbelgebroken als op enkel

Als het bij ons lekker gaat, slijmt ze soms wel zo veel dat er slierten uitdruipen. Dat ligt gewoon aan hoeveel speeksel het paard aanmaakt denk ik.

Love_Nola_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 16:47

Heey !,, ik weet niet of dit er al op staat,, maar ik had dit ooit gelezen.

Een paard dat zelf de spanning op de teugel terug brengt en het bit afkauwt wanneer de hand van de ruiter aanhoudt of weerstand biedt, noemen we: "nageeflijk." Het paard ontspant dan in de kaak en de nek (en in de hals). Het bewijs voor nageeflijkheid vinden we vaak op de lippen van het paard: een dun randje schuim.

Ik weet niet of je hier wat aan hebt Vork

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 16:50

het zal dan wel wetenschappelijk aangetoond zijn, toch rammelt het aan alle kanten. Heb mijn paard jaren bitloos gereden, en meestal schuimde hij niet, maar af en toe wel. Met bit schuimde mijn paard een hele periode niet, hij had moeite met de aanleuning etc. Nu hebben we een ander bitje waar hij beter op loopt en waar hij wel een goede aanleuning op heeft. En plotseling begint hij wel een beetje te schuimen (niet overmatig, gewoon een klein randje op de lippen). Dan vraag ik mij toch af, volgens het "wetenschappelijk onderzoek" moet mijn paard in alle tijden schuimen omdat het in alle tijden een bit in de mond heeft en dus speeksel aanmaakt en niet meer kan slikken. Maar dat klopt dus niet in mijn geval. Daarnaast schuimde hij dus ook als hij geen bit in de mond heeft, wat volgens het onderzoek niet mogelijk zou zijn omdat het paard dan geen speeksel aanmaakt.

Overigens denk ik wel dat het bit een veroorzaker is van schuim, gezien een paard namelijk niet constant kwijlt zoals een mens maar alleen als het eet of een bit in de mond heeft. Dus het bit moet er in dit geval wel iets mee te maken hebben, maar of het negatief is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 08:58

Visconti schreef:
het zal dan wel wetenschappelijk aangetoond zijn, toch rammelt het aan alle kanten. Heb mijn paard jaren bitloos gereden, en meestal schuimde hij niet, maar af en toe wel. Met bit schuimde mijn paard een hele periode niet, hij had moeite met de aanleuning etc. Nu hebben we een ander bitje waar hij beter op loopt en waar hij wel een goede aanleuning op heeft. En plotseling begint hij wel een beetje te schuimen (niet overmatig, gewoon een klein randje op de lippen). Dan vraag ik mij toch af, volgens het "wetenschappelijk onderzoek" moet mijn paard in alle tijden schuimen omdat het in alle tijden een bit in de mond heeft en dus speeksel aanmaakt en niet meer kan slikken. Maar dat klopt dus niet in mijn geval. Daarnaast schuimde hij dus ook als hij geen bit in de mond heeft, wat volgens het onderzoek niet mogelijk zou zijn omdat het paard dan geen speeksel aanmaakt.

Overigens denk ik wel dat het bit een veroorzaker is van schuim, gezien een paard namelijk niet constant kwijlt zoals een mens maar alleen als het eet of een bit in de mond heeft. Dus het bit moet er in dit geval wel iets mee te maken hebben, maar of het negatief is?

Toch klopt het onderzoek wel. Dat jou paard niet schuimde tijdens het rijden met bit (als het niet lekker ging) komt door de stress die hij dan heeft. Door stress komt er een remming op de speekselproductie. Denk maar eens aan jezelf als je bijvoorbeeld een presentatie moet geven, daar krijg je ook een droge mond van door de spanning.

Volgens het onderzoek moet een paard niet schuimen met een bit maar wordt aangetoond dat een bit het slikken bemoeilijkt waardoor het paard genoodzaakt wordt het overtollig speeksel uit de mond te laten lopen. Het bit zet de mond op eetstand en de kleppen tussen luchtpijp en slokdarm op slikken. Maar voor de prestatie moet het paard wel goed ademen waardoor de klep op ademen wordt gezet. Net zoals wij kan een paard niet ademen en slikken tegelijkertijd. Bij het onderzoek gaat het er gewoon om dat het gebruik van een bit (en dus de productie van speeksel) en prestatie tegenstrijdig zijn.

Wat betreft het schuimen zonder bit; zodra een paard ontspannen "aan de teugel gaat" komen de speekselklieren welke achter de kaak zitten in de knel. Hierdoor worden ze gestimuleerd en gaat het paard toch kleine beetjes speeksel aanmaken. Dit speeksel moet wel weggeslikt worden terwijl het paard voor de prestatie ook moet ademen. Dus heb je weer hetzelfde conflict als met het bit. Alleen wordt er minder speeksel aangemaakt en zit er geen bit in de weg dus zal het paard slechts een klein beetje schuim hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 09:06

Bispax, ik denk dat je overdrijft, ook als het paard ver voor de loodlijn loopt, schuimt hij al. Als ik het paard opzadel en we lopen naar de buitenbak en hij heeft een los teugeltje met neus over de grond, dan schuimt hij al, eigenlijk al als ik opstijg. Heeft dus niets met afsluiten van de luchtweg te maken. Dat hoor je trouwens. Ik zie idd wel eens ruiters die hun paard in de krul rijden en neus bijna op de borst. Zijn ook wel degelijk ruiters in de dikke Z!. Dat raspende geluid is duidelijk dat het dier de luchtweg is afgesneden.

Maar schuimen op zich alleen al, is gewoon kul. ik geef juist mijn paard appels en paardensnoepjes tijdens het opzadelen en idd daar schuimen ze al van als ze geen bit in hebben en met bit in lebberen ze vaak nog even een tijdje na. Mijn paard doet trouwens zijn lippen aflikken en zijn mondhoeken, een heel raar gezicht, maar kennelijk smaakt het lekker.. ., niks met afgesloten luchtwegen, maak mij nou wat.. Boos!

Als speekselklieren in de knel komen, dan schuimen ze juist niet. Dan produceren de speekselklieren juist niets. Ik merk het nl als mijn paard lang op de wei heeft gestaan, dan zitten er van die knollen links en rechts van zijn kaak. Idd zal een buiging niet fijn zijn, maar de meeste sportpaarden staan niet hele dagen met hun kop op de grond op de wei, dus die zullen er niet zo last van hebben, hebben ook niet zulke stevige kaken als mijn paard wat weer rondrijden belemmert omdat er weinig plaats is. Maar dat bitjesverhaal vind ik onderhand zo een kul.

Die onderzoeken baseren zich op extremiteiten, en dat lijkt mij onderhand wel duidelijk wat een schade een bit kan aanrichten, evenals een zeer slecht zadel, laten daar eens naar gaan kijken of al die bagger hoefsmeden die paarden totaal verknallen waar we allemaal vrolijk mee blijven rondrijden.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 09:15

Juliette86 schreef:
Toch klopt het onderzoek wel. Dat jou paard niet schuimde tijdens het rijden met bit (als het niet lekker ging) komt door de stress die hij dan heeft.

Knap dat je zonder foto's of ander materiaal kan zien dat mijn paard last van stres had Tong uitsteken Na al die jaren dat ik dit paard heb weet ik wanneer hij gestressd is, hij begint acuut te zweten etc. En ik zeg niet dat mijn paard nooit stress heeft maar echt niet elke dag dat hij niet schuimde Knipoog Paard liep gewoon onstpannen er door heen, had alleen wat moeite met de aanleuning in de trant van dat hij het bit moeilijk aannam. Waar heb je deze bewering trouwens vandaan? Ik zie zat paarden tot op het bot gestressd maar die wel blijven schuimen. Sterker nog, ik heb nauwjuist het idee dat de schuimproductie toeneemt bij stress.

Juliette86 schreef:
Volgens het onderzoek moet een paard niet schuimen met een bit maar wordt aangetoond dat een bit het slikken bemoeilijkt waardoor het paard genoodzaakt wordt het overtollig speeksel uit de mond te laten lopen.

Maar dat verklaard nog steeds niet waarom een paard de ene keer wel schuimt, en de andere keer niet? Toen mijn paard in een periode niet schuimde had hij ook gewoon een bit in, dus zou hij ook moeizaam moeten kunnen slikken en dus moeten schuimen. Nu hij fijn in de aanleuning is krijg hij daar plotseling wel problemen mee? Aan hoofdhalshouding kan het niet liggen want ook zonder aanleuning liep hij bij mij er gewoon doorheen.

Juliette86 schreef:
Wat betreft het schuimen zonder bit; zodra een paard ontspannen "aan de teugel gaat" komen de speekselklieren welke achter de kaak zitten in de knel. Hierdoor worden ze gestimuleerd en gaat het paard toch kleine beetjes speeksel aanmaken. Dit speeksel moet wel weggeslikt worden terwijl het paard voor de prestatie ook moet ademen. Dus heb je weer hetzelfde conflict als met het bit. Alleen wordt er minder speeksel aangemaakt en zit er geen bit in de weg dus zal het paard slechts een klein beetje schuim hebben.

En hoe verklaar je dan dat mijn paard zonder aanleuning maar die wel in de krul liep, niet schuimde? Ik zie zat paarden aan de teugel lopen die niet schuimen, ik reed hem ook bitloos aan de teugel zonder dat hij schuimde. De keren dat hij schuimde waren we vaak bezig met wat grondwerk aan een touwhalstertje, dus dat verhaal gaat ook niet op in mijn geval.

Ik zeg niet dat het per defenitie helemaal niet klopt, ik weet zeker dat het bit er wel iets mee te maken heeft. Maar ik ben gewoon van mening dat het onderzoek nog niet compleet is, zolang het nog geen antwoorden heeft op mijn vragen Tong uitsteken

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 09:18

russel schreef:
Als speekselklieren in de knel komen, dan schuimen ze juist niet. Dan produceren de speekselklieren juist niets. Ik merk het nl als mijn paard lang op de wei heeft gestaan, dan zitten er van die knollen links en rechts van zijn kaak. Idd zal een buiging niet fijn zijn, maar de meeste sportpaarden staan niet hele dagen met hun kop op de grond op de wei, dus die zullen er niet zo last van hebben, hebben ook niet zulke stevige kaken als mijn paard wat weer rondrijden belemmert omdat er weinig plaats is. Maar dat bitjesverhaal vind ik onderhand zo een kul.

Dit heb ik nog nooit gezien? Mijn paard staat zomers 24/7 op het land en 's winters alleen overdag maar dan staat hij 's nachts in een loopstal waar hij onbeperkt hooi kan eten. Technisch gezien kan hij dus 23 uur per dag eten, maar ik heb nog nooit zulke dingen op zijn kaak gezien? En heb ook nooit het idee gehad dat hij er last van had bij de training. Heb je misschien een foto? Ben wel benieuwd hoe het er uitziet namelijk Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 09:19

Ik ken een merrie, zodra de brok komt, schuimt ze, haar bak zit dan vol schuim. Mijn paard heeft dan weer een droge mond en laat weer veel vallen omdat het te droog is, doe vaak een beetje water in de bak zodat hij makkelijker zijn muesli kan eten. Dat vele of in mindere mate schuimen is denk ik gewoon paardeigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 09:22

Visconti, gelukkig maar voor jouw, elke zomer is het weer een ramp. Als het gras kort is en hij gaat met zijn tanden het gras bijten, dan heeft hij van die harde knollen, die masseer ik dan wel, en probeer dan wel met een zure appel zijn speekselklieren te laten stromen, maar dat lukt meestal niet. Een paar uur op stal en het is weer weg. Het is een ramp hoor.

Ik hoorde dat ze bij sommige paarden daar massageolie op doen en dan een tijdje goed masseren eer ze aan het werk moeten. Mijn paard heeft flinke kaken en weinig ruimte bij de halsaanzet en dan is die ruimte snel gevuld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 09:25

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 09:25

Is dat niet regelrecht van PN gekopierd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 09:27

Visconti, dat zou best kunnen. Zover heb ik nog niet gekeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 09:36

Volgens mij ook...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 09:51

Juliette86 schreef:
Toch klopt het onderzoek wel.

Heb je een link naar het betreffende onderzoek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:20

Oa. Hilary Clayton heeft veel praktijk onderzoek gedaan naar de invloed van het bit in de mond van het paard. Dr. Robert Cook heeft met name literatuurstudie uitgevoerd.

In het volledige onderzoek naar de bitten van Myler vind je ook veel terug.

De samenvattingen van onderzoeken worden op veel paardensites gepubliceerd. Dit wil nog niet zeggen dat zij dat onderzoek ook uitgevoerd hebben (dus even goed zoeken naar de oorspronkelijke bronvermelding en autheurs) en dat als link niet goed is dat het onderzoek ook meteen niet meer goed is.

Hele goede site is oa. www.horseconnexion.org

Maare ik ben weg hier Doei, doei deze onderzoeken zijn wetenschappelijk onderbouwd, dus significante verschillen, meerdere onderzoekers, testgroepen van voldoende formaat, uitgebreid literatuuronderzoek en ga zo maar verder.

Jammer dat de traditionele paardenwereld altijd probeert argumenten aan te dragen om het onderzoek alsnog onderuit te schoppen en maar lekker vast te kunnen houden aan de theoriën van oude "meesters".

Voor de mensen die oprecht geinteresseerd zijn in deze onderzoeken; stuur maar een pb.

Ps. Er wordt nergens beweerd dat de ademhaling wordt afgekneld, alleen dat het fysiologisch gezien onlogisch is om de keel op eetstand te zetten (door het bit) maar aan de andere kant wel prestatie te verwachten van een paard (waarvoor zuurstof en ademhaling nodig is).