Toch zou er tegenwoordig met internet etc er minder fouten gemaakt moeten worden als het gaat om dieren en de omgang met dieren. Maar ja, als ik dan weer kijk naar de manege hier in de buurt, mis ik ook een hoop uitleg. Een tik om het paard naar voren te krijgen, terwijl de ruiter zelf nog veel tegenwerkt en daardoor dubbele signalen geeft. Ik mis vaak dat stukje uitleg over het waarom je iets moet doen en waarom het paard zo reageerd.
Ook onderga je zelf ook fouten van anderen en dat voelt soms niet leuk,net als (ernstig) ziek zijn trouwens, het leven is verder zo slecht nog niet. Hoe erg is "mishandeling" ?
Paarden op de manege krijgen veel te voorduren, maar aan de andere kant, ze leven wel en imo denk ik dat ze het waard vinden om te leven.
De 'natuur' is ook niet zacht en zeker dieren kunnen veel hebben, voor ze de moed verliezen.
Toch blijft het moeilijk voor mij en vele andere mensen om de gruwelijkheden van de natuur aan te zien (verhongering door bijv droogte - het spelen met de prooi - de gruwelijke dood voor jonge dieren die door sterkere broertjes of zusjes verstoten worden)
Hoe kijkt een dier daar zelf tegenaan? Hoe groot is hun beleving?
Een vlieg slaan we makkelijk dood en ook een spin trap ik ook zo dood.
Nu focus ik me graag op mijn eigen paarden en mijn fouten, zodat ik hen een fijn leven kan bieden. Het kan altijd beter
.
. 
.
)

)