Dierenmishandeling… vaker dan je denkt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: Dierenmishandeling… vaker dan je denkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:55

Ik beken zeker fouten te hebben gemaakt uit onwetenheid. Maakt voor in dit geval het paard niet uit of ik niet beter wist of niet. Die 'mishandeling' wordt wel geaccepteerd, omdat iedereen fouten maakt.
Toch zou er tegenwoordig met internet etc er minder fouten gemaakt moeten worden als het gaat om dieren en de omgang met dieren. Maar ja, als ik dan weer kijk naar de manege hier in de buurt, mis ik ook een hoop uitleg. Een tik om het paard naar voren te krijgen, terwijl de ruiter zelf nog veel tegenwerkt en daardoor dubbele signalen geeft. Ik mis vaak dat stukje uitleg over het waarom je iets moet doen en waarom het paard zo reageerd.

Ook onderga je zelf ook fouten van anderen en dat voelt soms niet leuk,net als (ernstig) ziek zijn trouwens, het leven is verder zo slecht nog niet. Hoe erg is "mishandeling" ?
Paarden op de manege krijgen veel te voorduren, maar aan de andere kant, ze leven wel en imo denk ik dat ze het waard vinden om te leven.
De 'natuur' is ook niet zacht en zeker dieren kunnen veel hebben, voor ze de moed verliezen.
Toch blijft het moeilijk voor mij en vele andere mensen om de gruwelijkheden van de natuur aan te zien (verhongering door bijv droogte - het spelen met de prooi - de gruwelijke dood voor jonge dieren die door sterkere broertjes of zusjes verstoten worden)
Hoe kijkt een dier daar zelf tegenaan? Hoe groot is hun beleving?
Een vlieg slaan we makkelijk dood en ook een spin trap ik ook zo dood. Rolleyes

Nu focus ik me graag op mijn eigen paarden en mijn fouten, zodat ik hen een fijn leven kan bieden. Het kan altijd beter Knipoog .

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:55

Nou, ze hebben mij verklapt hoe ze kennis opdoen: internet Lips are sealed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:07

superwoman schreef:
Ik beken zeker fouten te hebben gemaakt uit onwetenheid. Maakt voor in dit geval het paard niet uit of ik niet beter wist of niet. Die 'mishandeling' wordt wel geaccepteerd, omdat iedereen fouten maakt.
Toch zou er tegenwoordig met internet etc er minder fouten gemaakt moeten worden als het gaat om dieren en de omgang met dieren. Maar ja, als ik dan weer kijk naar de manege hier in de buurt, mis ik ook een hoop uitleg. Een tik om het paard naar voren te krijgen, terwijl de ruiter zelf nog veel tegenwerkt en daardoor dubbele signalen geeft. Ik mis vaak dat stukje uitleg over het waarom je iets moet doen en waarom het paard zo reageerd.

Dat is dus wat ik bedoel, als ik zeg dat onwetendheid niet (langer) een excuus is.... je zou denken dat er minder fouten worden gemaakt, en toch... blijven mensen stomme dingen doen, en vooral ondoordachte dingen. Acties, waarvan je van tevoren kunt bedenken dat dat wel mis nóet gaan.... da's dan imo een gebrek aan verantwoordelijkheid. En dat vind ik zwaar wegen.....
superwoman schreef:
Ook onderga je zelf ook fouten van anderen en dat voelt soms niet leuk,net als (ernstig) ziek zijn trouwens, het leven is verder zo slecht nog niet. Hoe erg is "mishandeling" ?
Paarden op de manege krijgen veel te voorduren, maar aan de andere kant, ze leven wel en imo denk ik dat ze het waard vinden om te leven.
De 'natuur' is ook niet zacht en zeker dieren kunnen veel hebben, voor ze de moed verliezen.
Toch blijft het moeilijk voor mij en vele andere mensen om de gruwelijkheden van de natuur aan te zien (verhongering door bijv droogte - het spelen met de prooi - de gruwelijke dood voor jonge dieren die door sterkere broertjes of zusjes verstoten worden)
Hoe kijkt een dier daar zelf tegenaan? Hoe groot is hun beleving?
Een vlieg slaan we makkelijk dood en ook een spin trap ik ook zo dood. Rolleyes

Nu focus ik me graag op mijn eigen paarden en mijn fouten, zodat ik hen een fijn leven kan bieden. Het kan altijd beter Knipoog .

Pff je stelt hier wel moeilijke vragen, denk wel dat het goed is daarop in te gaan.... het is uiteindelijk de ontvanger die de waarde van iets bepaalt... het is de beleving van het paard wat het mishandeling maakt, of juist niet....
LDRD schreef:
Nou, ze hebben mij verklapt hoe ze kennis opdoen: internet Lips are sealed

Heb je wel gezegd dat ze ook hun eigen verstand moesten gebruiken, en mss het ook aan anderen te vragen? Ouwe boeren... die kunnen je een hoop nuttige info geven....

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:16

Yamcha schreef:
Heb je wel gezegd dat ze ook hun eigen verstand moesten gebruiken, en mss het ook aan anderen te vragen? Ouwe boeren... die kunnen je een hoop nuttige info geven....

Maar die oude boeren doen alles nog volgens de oude stempel. Een paard wat van 8 tot 8 voor een kar staat op het land, omdat de boer immers ook zo lang op het land werkt. Dus ik denk dat veel boeren zullen zeggen van laat het paard in zijn waarde en lekker paard zijn op een weide met zijn vrienden. Maar overdag wordt er gewerkt. Veel mensen vinden zo lang werken al zielig en te zwaar. Waar ligt de grens wat goed is voor een paard? En wie bepaalt die grens?

Is dan al die mooie spulletjes niet ook dierenmishandeling? Hoeveel mensen wel niet peesbeschermers/bandages/strijklappen omdoen die eigenlijk helemaal niet nodig zijn en schuren? De mooiste dekens, die misschien helemaal niet lekker zitten en schuren, omdat wij vinden dat ons paard geen berenvacht moet krijgen omdat wij zo graag wedstrijden willen rijden. Ik denk dat wij zelf ook goed moeten nagaan wat al die mooie spulletjes doen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:21

Yamcha schreef:

Deze 'ouwe boerin' heeft getracht ze wat boerenverstand bij te brengen, maar ze weten alles beter, het staat tenslotte op internet. Dromen

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:22

mja als een paard het ergens neit mee eens is hoe laat hij het dn merken? het ene paard bokt op een zweep het andere schiet ervandoor als die de sporen waarneemt maar er zijn ook paarden in overvloed die het allemaal maar over zich heen laten komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:28

LDRD schreef:
Yamcha schreef:

Deze 'ouwe boerin' heeft getracht ze wat boerenverstand bij te brengen, maar ze weten alles beter, het staat tenslotte op internet. Dromen

Eigenwijzigheid begin je niks tegen.
Hoedan ook, ze hadden het dus kunnen weten, dan is het imo gewoon mishandeling.... ze wílden niet luisteren.

Ten koste van het paard, ik vind dat een heel kwalijke zaak Boos!

Valanee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:33

kan er eigelijk niet echt iets aan toevoegen alleen dat je echt volkomen gelijk hebt!!
ben het helemaal mee eens met je

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:40

Ja ik vind het ook niet kunnen maar de DB (die er al langs geweest is) kan niets doen. Ze doen niets wat niet mag .

Maar goed, dat is vanuit mijn perspectief, ik mishandel mijn paarden uit hun perspectief waarschijnlijk.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:41

Aan de ene kant ben ik het me je eens Yamcha dat de boeren van de oude stempel veel weten over paarden.
Aan de andere kant: zitten er tussen deze 'boeren van de oude stempel' heel wat die het verschil tussen angst en klooien niet zien en een paard dat angstig straffen omdat het niet doet wat zij willen.

Daarnaast heeft iedere methode zijn eigen voor en nadelen en is het voor een leek lastig te beoordelen welke informatie wel en niet waar/goed is.
Pas wanneer je zelf enige kennis in huis hebt kan je informatie, die anderen je geven beoordelen op waarheid en of dat werkelijk is wat jij wilt.

En waarom zou ik bijv. geloven dat een paard zijn achterhand moet gebruiken? Terwijl er zoveel zijn die dat niet doen? Dan zal die uitzondering toch wel niet kloppen?

Voorbeeld: ik koop een paard, maar weet er vrij weinig van. Aan huis alleen een wei en nog geen stal. Omdat op mijn manege en overal paarden in boxen van 3 x 3 staan, doe ik dat ook. Maar, wie zegt dat dat groot genoeg is? Maarja, die informatie haal je bij bedrijven vandaan. Die zouden het toch wel weten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:47

Judje schreef:
Aan de ene kant ben ik het me je eens Yamcha dat de boeren van de oude stempel veel weten over paarden.
Aan de andere kant: zitten er tussen deze 'boeren van de oude stempel' heel wat die het verschil tussen angst en klooien niet zien en een paard dat angstig straffen omdat het niet doet wat zij willen.

Het zijn nog altijd meer de basisruiters die deze verschillen niet zien.... maar er zitten lomperds tussen, ja Lachen
Judje schreef:
Daarnaast heeft iedere methode zijn eigen voor en nadelen en is het voor een leek lastig te beoordelen welke informatie wel en niet waar/goed is.
Pas wanneer je zelf enige kennis in huis hebt kan je informatie, die anderen je geven beoordelen op waarheid en of dat werkelijk is wat jij wilt.

En waarom zou ik bijv. geloven dat een paard zijn achterhand moet gebruiken? Terwijl er zoveel zijn die dat niet doen? Dan zal die uitzondering toch wel niet kloppen?

Voorbeeld: ik koop een paard, maar weet er vrij weinig van. Aan huis alleen een wei en nog geen stal. Omdat op mijn manege en overal paarden in boxen van 3 x 3 staan, doe ik dat ook. Maar, wie zegt dat dat groot genoeg is? Maarja, die informatie haal je bij bedrijven vandaan. Die zouden het toch wel weten?

Daarom pleit ik er ook voor dat er aan de instructeurs op manegens veel hogere eisen worden gesteld.
Zij moeten niet alleen (goed) les kunnen geven in het rijden, maar ook basiskennis meegeven over huisvesting, verzorgen, omgang met paarden.... omdat je veelal het eerst op een manege met zulke dingen in aanraking komt, is het zó belangrijk dat het gelijk góed gebeurt.

Iets aanleren is gemakkelijk, iets afleren.... da's verdraaid moeilijk....

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:51

Ik denk dat je allereerst een verschil moet maken tussen onwetendheid (wat hier al is aangehaald en het niet minder erg maakt) en het bewust mishandelen van dieren.
Bewuste mishandeling vind ik ALTIJD het ergste(op dezelfde zaken natuurlijk).
Dan vind 'k dat je moet gaan kijken naar de logica, hoe logisch is het om een Alaska malamute te kopen als je in zuid-spanje woont?
Dat is domme onwetendheid, en iets waar je bij moet nadenken voor de aankoop van het dier, daarbij kun je ook boeken/internet/kennissen,..raadplegen voor informatie(hier hebben we ook opgeleide mensen voor nodig!! iedere goede manege heeft dus een goede instructrice die daar iets van weet, etc..).
Overigens heb je ook die mensen die denken dat ze meteen alles weten & die zo'n uitstraling hebben dat mensen ze wel gaan geloven. aan deze mensen kan je niet veel doen, maar misschien is het een idee om deze mensen wél een goede opleiding te geven, zodat ze de juiste informatie kunnen doorgeven aan mensen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:53

Judje schreef:
Aan

De echte 'paardenboertjes' weten dat verschil écht wel. Bovendien wek je de indruk dat 'paardenboertjes' maar één methode hanteren en dat is slaan. Dat is een hele grote vergissing Ja .

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:53

hestejente schreef:
Doet paardrijden en paarden houden het paard dan pijn? In dat geval zijn wij allemaal dierenbeulen Knipoog

Jazeker. Paarden hebben door ons ingrijpen allemaal nadelige gevolgen die ze in het wild niet gehad zouden hebben (dan zijn er weer andere Tong uitsteken)

Paardrijden is schadelijk voor de paardenrug dus dat is sowieso not done.

Paarden houden is iets discutabeler, want het ligt eraan waar je in dat geval de grens trekt. We hebben sowieso een nadelige invloed gehad op de balans in de natuur en paarden zijn (net als veel andere dieren) door ons te ver doorgefokt voor ons eigen gebruik en een stuk minder zelfredzaam. Dan kun je nog gaan discussieren over de invloed van opstallen en de invloed van het paard op een vast gebied houden uberhaupt (minder grote variëteit aan kruiden en andere voedingsstoffen waardoor het paard minder gezond is, schade van wormen etc.).

En we weten allemaal dat onze paarden niet in hun natuurlijke staat gehouden worden, dus ook wij zijn willens en wetens schuldig aan mishandeling/verwaarlozing/nalatigheid.
(ik ben me ervan bewust dat mijn doorgefokte afhankelijke mietje van een KWPNer in het wild allang dood was geweest maar dat is in feite in het belang van de ontwikkeling van het paardenras naar de meest efficiente levensvorm ook geen enkel probleem)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:55

SETEFURII_ schreef:
Dan vind 'k dat je moet gaan kijken naar de logica, hoe logisch is het om een Alaska malamute te kopen als je in zuid-spanje woont?
Dat is domme onwetendheid, en iets waar je bij moet nadenken voor de aankoop van het dier,

En dát zijn dus dingen die niet al te moeilijk zijn om te bedenken.... daar hoef je geen boekje voor te lezen hoor.

Dat is gewoon niet nadenken, en imo bestaan daar echt geen excuses voor

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:56

door op manege's zulk soort mensen neer te zetten kost dat bakken vol met geld, reken uit hoeveel manege's er zijn in Nederland alleen al. dat houd in dat hoe geschoolder ze zijn hoe duurder het personeel word dat de manege lessen duurder worden en dus al een groot aantal afvalt en zo ook verliesd de manege zijn klanten houd in dat er in de loop der jaren manege's zullen verdwijnen.
vind het een goed plan dat instructeurs een stukje basis kennis meegeven.
toen ik eerder begon met paardrijden hadden we ook vaak theorie les. het was een vrouw die de stallen goed gevuld had (niet op een verkeerde manier) en niet beschikte over een binnenbak en zodoende als de grond hard was hadden we theorie les en kregen we uitleg over figuren, het houden van paarden de basis dingen zeg maar.
heb er destijds erg veel van geleerd maar toen ik 8 jr. later de opleiding paardensport ging doen merkte ik toch dat dingen toch vaak verschillend opgevat werden en er toch een stukje eigen mening om de hoek komt kijken.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:57

Yamcha schreef:
SETEFURII_ schreef:
Dat is domme onwetendheid, en iets waar je bij moet nadenken voor de aankoop van het dier,

En dát zijn dus dingen die niet al te moeilijk zijn om te bedenken.... daar hoef je geen boekje voor te lezen hoor.

Dat is gewoon niet nadenken, en imo bestaan daar echt geen excuses voor

Ja, daar heb je inderdaad gelijk in, dat is ook hetgene waar ik me het meeste aan erger, mensen willen tegenwoordig niet meer nadenken(denk ik dan Tong uitsteken )
de meeste mensen zijn er ook meteen van overtuigd dat ze ergens iets van weten, wat vaak helemaal niet zo is.
meestal zijn deze mensen ook te koppig om dat in te zien

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:59

Yamcha schreef:
Judje schreef:

Daarom pleit ik er ook voor dat er aan de instructeurs op manegens veel hogere eisen worden gesteld.
Zij moeten niet alleen (goed) les kunnen geven in het rijden, maar ook basiskennis meegeven over huisvesting, verzorgen, omgang met paarden.... omdat je veelal het eerst op een manege met zulke dingen in aanraking komt, is het zó belangrijk dat het gelijk góed gebeurt.

Iets aanleren is gemakkelijk, iets afleren.... da's verdraaid moeilijk....

Blijft het probleem hoe je bepaalt wat goed is voor een paard en wat er dus in die basiskennis moet worden meegegeven. Kijk alleen al op Bokt, de ene zegt dat je een paard 24/7 buiten moet laten, een ander vindt een uurtje de box uit best voldoende. Peesbeschermers idem, en iedereen rijdt met zachte hand en met achterhandgebruik.
Dus wie bepaalt het? De NHS? Deurne? Daar komt ook een hoop "wijsheid" vandaan Duivel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:03

Pashon schreef:
door op manege's zulk soort mensen neer te zetten kost dat bakken vol met geld,

Is daar wat mis mee, eigenlijk? Kennis is waardevol.
Misschien krijgen we dan wel weer wat paardenmensen, ipv mensen met paarden....
Pashon schreef:
dat houd in dat hoe geschoolder ze zijn hoe duurder het personeel word dat de manege lessen duurder worden en dus al een groot aantal afvalt en zo ook verliesd de manege zijn klanten houd in dat er in de loop der jaren manege's zullen verdwijnen.

Laat ik daar nu geen enkel probleem mee hebben.... Er zijn een aantal meneges die ik gráág zou zien verdwijnen.... Sommige manegehouders houden meer van hun geld dan van hun paarden. Die zullen met zulke regels niet meer kunnen bestaan.... en terecht.
Pashon schreef:
vind het een goed plan dat instructeurs een stukje basis kennis meegeven.

Mooi zo Go jij! Go jij!

Pashon schreef:
toen ik eerder begon met paardrijden hadden we ook vaak theorie les. het was een vrouw die de stallen goed gevuld had (niet op een verkeerde manier) en niet beschikte over een binnenbak en zodoende als de grond hard was hadden we theorie les en kregen we uitleg over figuren, het houden van paarden de basis dingen zeg maar.
heb er destijds erg veel van geleerd maar toen ik 8 jr. later de opleiding paardensport ging doen merkte ik toch dat dingen toch vaak verschillend opgevat werden en er toch een stukje eigen mening om de hoek komt kijken.

Dat hou je en daar is niks mis mee Lachen Als je maar weet wat je doet, en niet alleen dénkt dat je het misschien wel goed doet....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:04

@ Waratje: True. Da's nog best lastig.
Ik vind da Machteld van Dierendonck dat mag bepalen Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:06

Yamcha schreef:

Alles van 1 persoon laten afhangen is ook een gevaarlijke zaak. Ook zij maakt fouten, net als wij allemaal. Duivel

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:08

Onder het woord mis-handeling (bewust met streep geschreven) valt elke handeling die niet goed is.
De vraag moet je niet formuleren als; wie mishandeld zijn paard?, maar wanneer gaat het te ver?

Als je het woord goed interpreteert, is het perongeluk te hard borstelen van de staart, of het je paard zichzelf laten stoten aan de zeikant van de staldeur al een mis-handeling. (en beide doet ook zeer).

In mijn ogen moet er eigenlijk pas een belletje gaan rinkelen bij alle (ook kleinere) mishandelingen die (vaak) herhaaldelijk voorkomen en/of expres (zoals harde zweepslagen, "vergeten te voeren" etc) worden aangericht of in een zeldzaam geval door onwetendheid.
Laatst bijgewerkt door Equidea op 22-10-08 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:09

Waratje schreef:
Yamcha schreef:

Alles van 1 persoon laten afhangen is ook een gevaarlijke zaak. Ook zij maakt fouten, net als wij allemaal. Duivel

Dan kan je beter een klein groepje van hoog opgeleide toeters bijeen laten komen en deze een keuze laten maken (wedde dat we er dan ook nog niet uitkomen? Clown )

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:09

ja maar wie bepaald nu uiteindelijk wat wel en niet goed is?
tja dan gaan ze terug kijken naar honderden jaren geleden, tja paarden veranderen, de mensen veranderen en de wereld is ook heel erg veranderd.
de een vind dat een paard dag en nacht buiten moet staan de ander vind een x aantal uur genoeg.
hoe weten we wanneer een paard gelukkig is?
als die een mooi rond buikje heeft, als z'n vacht glanst? dat wijst alleen maar uit dat het paard gezond is niet dat het dier ook gelukkig is.
mijn paard komt altijd naar me toe gerend als ze buiten staat dat kan betekenen dat ze blij is om me te zien of dat ze blij is dat ze op stal mag?

zolang mensen verschillende meningen hebben zullen we er naar mijn idee nooit uit komen wat nou wel en niet goed is voor een paard, en altijd maar goed wil ook niet zeggen dat het paard gelukkig is.
ik eet ook mijn dagelijkse groenten en vitaminen maar owh wat wardeer ik mijn bakje friet als we dat eten.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:13

tja en als manege's hun personeel extra moet opleiding kost dat geld, wie gaat dat betalen? manege's? betwijfel is die zijn al blij als ze een paar cent overhouden in de maand. de regering? lijkt me sterk die steekt het geld liever in hopeloze dingen. betalen wij dat? denk het niet, als de manege lessen verhoogd worden (ik zou het niet weten overigens ik les niet op een manege) is het hek van de dam, want kindlief moet naar papa en mama om extra centjes te vragen en niet iedere ouder heeft dat geld. de meeste gezinnen met een normaal inkomen zijn al blij dat ze hun kind naar de manege kunnen brengen en aan het einde van de maand misschien nog wat overhouden om van te sparen.
opleiden kost geld en laat de economie duidelijk uitwijzen dat het geld langzamerhand op aan het raken is.