draven zonder zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elisa007

Re: draven zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 11:17

als je zonder zadel wilt draven helpt het om een stukje manen vast te houden. Dan ga je niet ongemerkt aan de teugels hangen Lachen
Ga ook niet in één keer voorwaarts draven, eerst rustige passen en langzaam opbouwen.
Succes!

Alice95x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 19:42

Ik heb het zelfde probleem met mijn verzorgpony!!
Gelukkig ben ik door deze reactie´s al heel wat wijzer geworden,,
Bedankt Haha!
Nog goed oefenen, en dan lukt het me wel!!

Groetjes Alice

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 00:37

Wat bij mij altijd heeft geholpen is je ogen dicht doen. Gewoon een longeersingel met shabrak om doen, iemand je paard laten longeren en jij erop, en je ogen dicht.. echt alleen op je zit focussen, als je eenmaal de draai gevonden hebt is het heel makkelijk.. het is alleen even de knop die omgedraait moet worden, het is even zoeken naar je balans, maar als het je eenmaal is gelukt gaat het steeds beter en beter Knipoog

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 00:44

Waarom wil je zo nodig draven zonder zadel; rijden in wat voor gang dan ook is onnodig belastend voor de paardenrug. En in tegenstelling van wat velen schijnen te denken absoluut niet goed voor je zit.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 00:50

Kuggur schreef:
Waarom wil je zo nodig draven zonder zadel; rijden in wat voor gang dan ook is onnodig belastend voor de paardenrug. En in tegenstelling van wat velen schijnen te denken absoluut niet goed voor je zit.

Het is wel goed voor je zit: je krijgt er een onafhankelijke zit van, en een betere balans.
Af en toe zonder zadel rijden kan echt niet veel kwaad hoor, mits je niet te zwaar bent natuurlijk en niet gaat zitten springen of watdanook op de paardenrug Knipoog

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 01:02

Als je gebrek aan balans hebt moet je op een gym bal gaan oefenen vóór je eraan denkt op een paard te gaan zitten. Onafhankelijke zit heeft niets met je zadel te maken. Zadelloos is altijd belastender dan met zadel, als jij daar je paard aan wil onderwerpen is dat natuurlijk jouw keus maar houd jezelf niet voor de gek; dergelijke belasting kan zéker schade aan een paardenrug veroorzaken.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 01:14

Uh je kan toch echt een gymbal of een paard niet met elkaar vergelijken? Ik bedoel niet de balans die je gewoon behoort te hebben als mens, maar er kunnen maar weinig mensen direct de eerste keer dat ze op een paard zitten hun balans goed vinden? Hetzelfde als je voor het eerst leert fietsen.
En als je dan gewend bent met zadel en je gaat een keer zonder zadel, tja ik iig kan dan alleen echt goed de balans vinden in stap, galop heb ik dan nog niet gedaan maargoed. En ik denk dat wel meer mensen daar last van hebben, aan dit topic te zien.
Tuurlijk is zadelloos niet altijd belastender dan met zadel, zijn genoeg mensen die met een zeer slecht passend zadel rijden.
Ik heb het ook over af en toe en dus ook niet over iedere dag zonder zadel rijden, ik geloof niet dat er in een normale situatie als je zonder zadel rijd veel schade aangericht kan worden aan de paardenrug, dan moet er al iets 'mis' zijn.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 14:22

Probeer te begrijpen hoe de draf gaat.
in Feite maakt de rug van het paard een soort draaiende schommelende beweging.
Eerst zakt de rechterkant omlaag, dan rechtsomhoog en links omlaag, links omhoog rechtomlaag, rechts omhoog links omlaag. En dat dan nog voorwaarts.
Begrijp het en ga inderdaad met je ogen dicht op je paard zitten terwijl iemand hem longeert. Meebewegen en ontspannen en gaan. Ik rij en reed eigenlijk altijd zonder zadel (alleen buiten vind ik het iets minder verantwoord). Prima, maar even de beweging begrijpen.

turbo_12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 16:25

goed op je billen zitten en misschien je benen goed klemmen, maar als hij hoog opgooit blijft het lastig!

Marrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 16:58

Fab_Love_Emm schreef:
Ik kan niet draven op mijn friese merrie zonder zadel, ze gooit namelijk te hoog op, anderen kunnen het wel..
Ik rij 5 jaar waarvan ik bij elkaar 1 jaar niet actief reed, wegens angst, die heb ik nu overwonnen!
in de zomer heb ik niet veel gereden dus ik ben al wat van mijn beenspieren kwijtgeraakt, maar die ben ik weer aan het opbouwen..

heeft iemand tips..

eerst zonder beugels oefenen