Wie kan er NIET op mijn paard rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mexxuna

Re: Wie kan er NIET op mijn paard rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 16:00

Ik denk wel dat er veel mensen op mijn paard zou kunnen rijden, maar of ze op kunnen stappen is een tweede !!! Haha!
Ik heb er één met zadeldwang, en daar moet je verschrikkelijk rustig mee omgaan, ik heb al menig (goede) ruiters als sprinkhanen door de bak zien gaan en daarna zien zandhappen.. met mijn (zéér) brave paardje.. Haha!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 19:36

Nimmy schreef:
Denk dat je als ruiter ook veel leert van op andere paarden rijden, je eigen paard is gewent aan jouw "tekortkomingen" zoals bijvoorbeeld iets in de weg zitten of teveel met je hand rijden.. een ander paard zal daar dan weer "heftiger"/ meer op reageren en zo kun je jezelf een spiegel voorhouden...

Ik ben daarom ook echt van mening dat een goede ruiter echt op de meeste paarden zo weg kan rijden en tuurlijk is t zo dat naarmate je een paard vaker rijdt je er meer uit kan halen enzo...

Als ruiter wordt je alleen maar beter/ handiger door op zoveel mogelijk verschillende paarden te rijden

Dat klopt ook Nimmy, in de les moet ik nu bepaalde dingen afleren die ik mezelf (onbewust) heb aangeleerd... Mijn pony is echter zo gewend aan die "fouten" van mij dat hij het erg raar vind en probeerd of ik iets echt niet ga doen door te schudden, hulpen te proberen negeren etc... Best lachwekkend om te merken Haha!

Op andere paarden rijden doe ik overigens nauwelijks, omdat ik het niet durf Bloos

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 09:57

de eerste keer zal het niet meteen lukken, maar ik denk dat als je echt een goede en ervaren ruiter bent, en je regelmatig op "het moeilijke paard rijdt" je er vroeg of laat toch op leert rijden.

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 10:36

Ik ben het ook eens met degene die zeggen dat niemand op elk paard kan rijden.

Ik weet niet hoe mijn pony is met andere mensen, maar ik denk dat hij wel redelijk makkelijk is. Ik denk wel dat iemand die heel hardhandig en onredelijk rijdt, dat hij dat niet pikt maar voor de rest denk ik dat er wel veel mensen op hem zouden kunnen rijden. Niet dat dat gaat gebeuren, maar op zich is het wel makkelijk mocht ik hem ooit moeten verkopen.

Ik ben er wel mee eens dat als je op veel verschillende paarden rijdt, dat je daar wel veel van leert. En inderdaad; het ene paard reageert heftiger op iets, dan een ander paard.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 14:00

Ik ben zelf aardig druk, mijn bijrijdpaard is ook een nerveuse tante.
In het begin klikte het niet zo goed tussen ons, dressuur ging altijd matig en springen was ze veel te voorwaarts of ze rende er gewoon door heen.

Nu gaat het super, met dressuur gaat het altijd heel fijn en springen gaat ook erg goed.
Ik denk wel dat je ieder paard kan rijden als je er maar de tijd voor hebt.

lucienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 14:09

Ik denk dat het onzin is dat een goede ruiter een bepaald type paard niet kan rijden (hebben we het niet over een hoog niveau maar gewoon basis)
Zeker de echt goede proffesionals kunnen eigenlijk met ieder type paard overweg.
Ze halen er misschien niet het maximale uit maar als ze flink zouden trainen komen ze een heel eind. Wat Romytjuuh al zei, als er maar genoeg tijd is.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 14:12

Mijn paard is niet de makkelijkste, maar iemand die meteen laat zien dat hij/zij de baas is kan prima op haar rijden. In het begin zal ze nog wel wat mopperen en protesteren (bokken) maar als je haar daar doorheen hebt dan is het een prima paardje!

Een rondje op haar stappen kan echt iedereen!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 14:17

Op mijn fjord kan ik iedereen wegsturen Haha! Of hij echter meteen al braaf met de kop naar benee loopt en de hoeken niet afsnijd, durf ik niet te garanderen Haha!

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:04

Ik heb 2 totaal verschillende paarden maar op een bepaalde manier toch hetzelfde.
Ze vinden het beide niet fijn als er teveel aan de voorkant gezeten wordt en laten dat beide duidelijk merken. Pony door het vastzetten en paard verandert in een stress-bom.
Ruiters die dus heel veel aan de voorkant zitten kunnen niet goed wegrijden op mijn paarden.
Paard is zeer sensibel en bij haar moet je dus vooral vanuit 'rust' werken. Pony is flegmatiek maar kan gelukkig wel iets sensibel 'gemaakt' worden, iets waarbij ik wel 2 á 3 jaar naar het juiste knopje heb moeten zoeken. Bij hem kun je consequenter optreden zonder dat hij direct in de stress schiet.

Denk dat er genoeg mensen op mijn paarden weg kunnen hobbelen maar dat is iets anders als rijden natuurlijk.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:07

Beginners, dan gaat hij gewoon stilstaan. Het is dan ook nog een jong paard dat een goede, duidelijk begeleiding nodig heeft.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 19:38

Hm de meeste paarden kan ik wel rijden,de een ligt me iets beter dan de ander.Maar daar houd het ook wel mee op.

Ik denk ook niet dat een paard kijkt of hij/zij je "mag" etc.Paarden spiegelen gewoon de ruiter/amazone,en ja dan is het ook logisch dat het met de 1 beter klikt dan met de ander.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 15:39

Tja zoals ik ook al in het ander topic heb gezegd: er kunnen redelijk veel mensen op mijn paard kruipen maar of hij echt voor ze gaat werken? Ik betwijfel het nog steeds...
Arrogante betweterige mensen kunnen het sowieso vergeten. Paard zal geen pas vooruit zetten of juist al bokkend vooruit schieten.
Mijn paard apprecieert het trws ook niet om zomaar door iedereen geaaid te worden.

Ik kan trws ook niet zomaar met ieder paard wegrijden Als ik geen klik met het dier op de begane grond heb, kruip ik er ook niet zomaar op.
Vroeger had ik een voorkeur voor de wat hevigere paarden. Mijn eigen paard valt beslist ook in die catergorie maar hij is dan ook de enige waar ik écht met overtuiging kan opstappen. Die andere hevige paarden laat ik tegenwoordig liever aan iemand anders over Knipoog

Alice95x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 20:20

Ik ben zelf erg rustig in rijden!!
En kan goed met rustige paarden overweg (niet sloom,, maar gewoon nirt zo super druk)
Al kan ik ook met wel wat pitterige paardjes overweg, dat is echt een uitdaging, en vaa lukt het gelukkig ook, en zijn ze gewoon rustig,
En jaa echt iedereen is anders, en kan met verschillende paarden overweg, wat maakt dat uit??!!
Dat is juist goed toch??!!

Gr. Alice

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 22:54

Snoevie schreef:
ik ben het absoluut met je eens dat niet iedereen op ieder paard serieus kan rijden,mensen die dat zeggen vind ik uit de hoogte.
erop zitten en een drafje en een galopje maken,oke.
maar echt serieus rijden kan niemand op ieder paard.

Wat is daar uit de hoogte aan? Wanneer je een goed aanpassingsvermogen bezit, kun je in principe op ieder paard wegrijden. Dr zijn echt wel ruiters die daar toe in staat zijn Ja

Overigens denk ik dat als je snel over de zeik bent/ snel boos wordt, je met veel paarden níet overweg zult kunnen.