Bij inrijden wel of niet eerst met bijzet longeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Bij inrijden wel of niet eerst met bijzet longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:04

Als je paard meteen achter de teugel kruipt en niet meer voorwaarts te sturen is dan heb je 'm niet goed voorbereid aan de longe, maar in de krul getrokken.
En bokken omdat ze bijgezet gelongeerd zijn? Da's ongeveer hetzelfde als het koud hebben omdat de buurman een rode auto heeft.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:06

Sonja schreef:
Maar wat verstaan jullie onder bijzetten dan? Ik zet dus standaard wel bij als ik aan 1 lijn werk, maar het paard kan ALTIJD met de neus een stukje VOOR de loodlijn komen. Ik heb nooit paniek omdat het hoofd vast zit...

Dito! Het heet ook bijzetten en niet vastbinden Knipoog

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:06

Ik werk dus nooit met enkele lijn. Paard heeft dan altijd druk aan een kant van zijn hoofd en gaat dit compenseren door zijn hoofd scheef te houden. Heel af en toe doe ik weleens de lijnen door de ringen van mijn bitloze optoming en dan naar de onderkant van de singel. Dat zou je bijgezet kunnen noemen. Grote verschil met hoe er meestal wordt bijgezet is, is dat de lijnen nu gewoon nog steeds in eigen handen zijn en niet worden vastgezet. En dit 'bijzetten' heb ik pas voor het eerst gedaan, nadat hij al behoorlijk wat training aan de dubbele lijnen achter de rug had en dus ook al voldoende in conditie was om op deze manier getraind te worden. Daarbij dwing ik hem nog steeds niet om in de krul te lopen, maar vraag hem af en toe en laat los zodra hij het gevraagde laat zien.

Zie filmpje als mijn uitleg niet helemaal duidelijk is Knipoog

http://www.youtube.com/watch?v=0Yj3XAib0q0

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:07

knooopje schreef:
bij ons worden veel paarden zadelmak gemaakt,en als er iets verveelend is,is dat als een paard eerst bijgezet is!!
ten eerste je gaat zitten,paard doet zijn koppie mooi in de krul,maar gaat lastig voorwaarts,dan heb je een heel lastig stuur,want ze snappen het op de volte lopen,met koppie in de krul,zodra je stuurt,gaan ze niet meer voorwaarts,of ze lopen gewoon rechtdoor,en dan het ergste!!paard gaat bokken!fijn hoor als je hem niet met het hoofd omhoog krijgt,je hebt niks in je handen,plus veel jonge paarden doen dan de kin op de borst,en je hebt niks meer te vertellen(moet je een rillerig paard hebben die het aan pakt,lekker met zijn koppie in de krul),aan de longe gewoon met het bit in zonder bijzet,eventueel dubbele longe,dan leer je ze sturen,daar heb je meer aan,dan dat je ze metteen leert het koppie in de krul te doen,dat komt later wel!
en hier worden gemiddelt 150 paarden per jaar zadelmak gemaakt,als het er niet meer zijn.en hoe minder konditie hoe beter!

Sorry, maar ik denk dat er dan fout bijgezet is en dat de ruiter dan het een en ander aan vaardigheid mist....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:08

Adil18 schreef:
Sonja schreef:
Maar wat verstaan jullie onder bijzetten dan? Ik zet dus standaard wel bij als ik aan 1 lijn werk, maar het paard kan ALTIJD met de neus een stukje VOOR de loodlijn komen. Ik heb nooit paniek omdat het hoofd vast zit...

Dito! Het heet ook bijzetten en niet vastbinden Knipoog

Ja Maar in meerdere reacties hier lees ik toch dat er mensen zat zijn die 't nog niet begrepen hebben en ook niet goed uitvoeren..

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:10

diphranil schreef:
Ik werk dus nooit met enkele lijn. Paard heeft dan altijd druk aan een kant van zijn hoofd en gaat dit compenseren door zijn hoofd scheef te houden.1 Heel af en toe doe ik weleens de lijnen door de ringen van mijn bitloze optoming en dan naar de onderkant van de singel. Dat zou je bijgezet kunnen noemen. Grote verschil met hoe er meestal wordt bijgezet is, is dat de lijnen nu gewoon nog steeds in eigen handen zijn en niet worden vastgezet. En dit 'bijzetten' heb ik pas voor het eerst gedaan, nadat hij al behoorlijk wat training aan de dubbele lijnen achter de rug had en dus ook al voldoende in conditie was om op deze manier getraind te worden. Daarbij dwing ik hem nog steeds niet om in de krul te lopen, maar vraag hem af en toe en laat los zodra hij het gevraagde laat zien.

Zie filmpje als mijn uitleg niet helemaal duidelijk is Knipoog

http://www.youtube.com/watch?v=0Yj3XAib0q0

1. Een afgezette longeerring! Pling

Voor de rest: Helemaal met je eens! Maar bedenk je hoeveel mensen de vaardigheid hebben dit correct te kunnen doen.... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:11

Diphranil: ziet er prima uit OK dan!
Dit paard is dus 'bijgezet' naar mijn termen, maar aan dubbele lijn. Erg fijne manier van longeren zo.

Ik ben het alleen niet eens met je bewering dat een paard aan een enkele lijn druk aan 1 kant heeft en daardoor gaat kantelen. Ik zet een longeerring af als begrenzing, en doe de lijn over het hoofd aan de andere bitring. Dan heb je daar geen last van.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:14

Adil18 schreef:
knooopje schreef:
bij ons worden veel paarden zadelmak gemaakt,en als er iets verveelend is,is dat als een paard eerst bijgezet is!!
ten eerste je gaat zitten,paard doet zijn koppie mooi in de krul,maar gaat lastig voorwaarts,dan heb je een heel lastig stuur,want ze snappen het op de volte lopen,met koppie in de krul,zodra je stuurt,gaan ze niet meer voorwaarts,of ze lopen gewoon rechtdoor,en dan het ergste!!paard gaat bokken!fijn hoor als je hem niet met het hoofd omhoog krijgt,je hebt niks in je handen,plus veel jonge paarden doen dan de kin op de borst,en je hebt niks meer te vertellen(moet je een rillerig paard hebben die het aan pakt,lekker met zijn koppie in de krul),aan de longe gewoon met het bit in zonder bijzet,eventueel dubbele longe,dan leer je ze sturen,daar heb je meer aan,dan dat je ze metteen leert het koppie in de krul te doen,dat komt later wel!
en hier worden gemiddelt 150 paarden per jaar zadelmak gemaakt,als het er niet meer zijn.en hoe minder konditie hoe beter!

Sorry, maar ik denk dat er dan fout bijgezet is en dat de ruiter dan het een en ander aan vaardigheid mist....

bij ons word een paard wat niet zadelmak is niet bijgezet!
wij krijgen paarden die bijgezet zijn,en waar ze vervolgens afvallen,omdat ie bokt en ze hem het hoofd niet omhoog kunnen houden,of ruiters die gaan zitten en het paard wil niet voorwaarts,en dan kunnen wij dat gaan oplossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:15

Met andere woorden: degenen die bijgezet hebben hebben dat niet goed gedaan en als ze eraf pleurden was dat het resultaat van hun eigen lousy voorbereidingen.

Maar da's niet standaard hoor Knipoog
Ik krijg ook zat verreden paarden die juist nooit begrensd zijn. Maar da's niet de schuld van wel of geen bijzets...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-10-08 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:15

Adil18 schreef:

Voor de rest: Helemaal met je eens! Maar bedenk je hoeveel mensen de vaardigheid hebben dit correct te kunnen doen.... Knipoog

Afgezette longeerring los je het niet helemaal mee op. Je hebt namelijk altijd het gewicht van je lijn en musketonhaak maar aan één kant zitten met enkele lijn en daar zit hoe jet het ook wend of keert gewicht aan.

Dubbele lijnen is in mijn ogen voor iedereen aan te leren, maar je zult wel moeten investeren in een paar goede lessen. Maar is dat niet zo met de meeste vaardigheden in de paardensport? Als je er geen geld/tijd voor over hebt, moet je in mijn ogen niet eens beginnen aan een paard, laat staan het inrijden van een jong paard. Rolleyes

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:19

Sonja schreef:
Met andere woorden: degenen die bijgezet hebben hebben dat niet goed gedaan en als ze eraf pleurden was dat het resultaat van hun eigen lousy voorbereidingen.

Ik krijg ook zat verreden paarden die juist nooit begrensd zijn. Maar da's niet de schuld van wel of geen bijzets...

Juist dat bedoelde ik...! De ruiter die het paard dus het eerst in de hand heeft gehad mist dus de vaardigheid...!

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:21

Sonja schreef:

en geloof me dit gebeurt heel vaak,mensen die zelf hun paardje zadelmak willen maken,en er eerst 3 maanden mee gaan klooien aan de longeer lijn,en als ze gaan zitten wil het paard niet voor of achteruit,of ze beginnen te bokken,want ze hebben al lekker conditie opgebouwd,en ze kruipen achter het bit,dus een bokkend paard wat niet voorwaarts wil,is ook zo weer opgelost,als ze eenmaal weten dat ze vooruit kunnen.ow ja en dat de bak geen volte is haha.
het verschil is wel dat een paard hier binnen 2 weken stap draf galop kent,de eigenaaren die wij hebben willen niet een half jaar wachten.
Laatst bijgewerkt door knooopje op 17-10-08 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:21

diphranil schreef:
Adil18 schreef:

Afgezette longeerring los je het niet helemaal mee op. Je hebt namelijk altijd het gewicht van je lijn en musketonhaak maar aan één kant zitten met enkele lijn en daar zit hoe jet het ook wend of keert gewicht aan.

Dubbele lijnen is in mijn ogen voor iedereen aan te leren, maar je zult wel moeten investeren in een paar goede lessen. Maar is dat niet zo met de meeste vaardigheden in de paardensport? Als je er geen geld/tijd voor over hebt, moet je in mijn ogen niet eens beginnen aan een paard, laat staan het inrijden van een jong paard. Rolleyes

Helemaal mee eens en heb dat daarom ook gedaan! Het is namelijk een goede vaardigheid om te bezitten als je een paard ook klaar wilt maken voor de koets, en daar zijn mijn vriend en ik ook veel mee bezig!

Echter denk ik dat je rustig kunt longeren op een longeerring (afgezet) en een opzetstukje... Verward

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:32

Ieder zijn ding wat betreft het longeren met enkele lijn. Ik zie zelf het nut er niet zo van in. Je kunt je paard langzamer en sneller laten lopen puur op stem/zweepcommando, en de conditie wat opbouwen. Maar verder leert het paard er in mijn ogen weinig van.
Dubbel heb je veel meer mogelijkheden. Sturen, halthouden, achterwaarts gaan. Leren wijken voor druk. Je kunt lekker veel figuren maken, zoals slangvoltes, maar ook rechte en gebroken lijnen. IMO toch veel leuker, veelzijdiger en leerzamer voor het paard en de ruiter. Lachen En wat jij ook zegt Adil: voorbereiden op koets kun je er ook meedoen.

Wat ik zelf ook erg nuttig vind is schriktraining aan de lange lijnen. Dus paard langs enge voorwerpen sturen en over plastic heen. Zo krijgt hij meer zelfvertrouwen. Vaak zie je dat een paard wel durft als je ervoor loopt of erop zit, maar als je er dan achter loopt is het ineens toch een stuk spannender. Clown

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:47

diphranil schreef:
Ieder zijn ding wat betreft het longeren met enkele lijn. Ik zie zelf het nut er niet zo van in. Je kunt je paard langzamer en sneller laten lopen puur op stem/zweepcommando, en de conditie wat opbouwen. Maar verder leert het paard er in mijn ogen weinig van.
Dubbel heb je veel meer mogelijkheden. Sturen, halthouden, achterwaarts gaan. Leren wijken voor druk. Je kunt lekker veel figuren maken, zoals slangvoltes, maar ook rechte en gebroken lijnen. IMO toch veel leuker, veelzijdiger en leerzamer voor het paard en de ruiter. Lachen En wat jij ook zegt Adil: voorbereiden op koets kun je er ook meedoen.

Wat ik zelf ook erg nuttig vind is schriktraining aan de lange lijnen. Dus paard langs enge voorwerpen sturen en over plastic heen. Zo krijgt hij meer zelfvertrouwen. Vaak zie je dat een paard wel durft als je ervoor loopt of erop zit, maar als je er dan achter loopt is het ineens toch een stuk spannender. Clown

Volgens mij zitten we toch op dezelfde lijn, want wat ik heb vetgedrukt zie ik ook zo! (Hoewel je met een pessoateugel fijn kunt werken op deze manier, en dan leren ze net iets meer Knipoog )

Voor de rest sluit me ik bij je aan...! Vooral de schriktraining! Hier beginnen wij ook mee aan de lange lijnen en breiden dit uit als ze eenmaal onder het zadel zijn...!

Afbeelding

Afbeelding

Wekt super en werkt vooral vertrouwen van paard in ruiter (en andersom natuurlijk!) in de hand...!

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 08:17

Ik zie dit topic nu pas Bloos
Ik heb ook redelijk wat paarden zadelmak gemaakt, zowel voor mezelf als voor anderen. Ik longeer ook altijd eerst met een bijzetje.. Dit bouw ik heel rustig en met vertrouwen op. In een longeercirkeltje wel te verstaan.. Het komt er op neer dat het daadwerkelijk opstappen en rijden niet meer dan een logisch vervolg is op het longeren. Ik heb dan ook nog nooit problemen gehad met bange en/of bokkende paarden. De eerste 2 keer rij ik ook in het cirkeltje met iemand in het midden die hem voorwaarts houdt als nodig. Tijdens de 2e keer ga ik al de bak in. Ik doe direct ook stap, draf en galop. Binnen een week kan er iemand anders op bij wijze van spreken.

Ik zie absoluut de voordelen in van een gedegen voorbereiding aan de longe. Het paard kent druk op het bit, weet al een beetje hoe hij zijn lichaam/spieren moet gebruiken. Tevens leert hij reageren op stemhulpen en leert de ruiter vertrouwen. Graag zou ik ook gaan werken aan de dubbele longe, helaas kan ik dit niet zo goed en brengt het bij mij (nog) geen toegevoegde waarde.

rejov

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:03

knooopje schreef:

Hier sluit ik mij bij aan!!

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:16

Ben net bij clinic van Marijke de Jong geweest en daar werd iets verteld wat me heel erg bijgebleven is: een paard loopt in de natuur nooit op een volte! En wat doen wij? We "knopen" een jong paard als eerste aan de longe en laten 'm constant rondjes lopen. Dat is op zich al zo moeilijk voor hem/haar, dat je het paard daar zo min mogelijk bij moet storen.
En ik zie bijzets dus wel als "stoorzenders" ... het belemmert het paard om z'n eigen balans te vinden, je begrenst 'm direct al. Voorwaarts is het allerbelangrijkste, dan volgt de ontspanning en neerwaarts "vanzelf" en dat hoeft niet met neus op de loodlijn. Het gaat om het ruggebruik.
Zoals hierboven ook ergens staat, sowieso bij de eerste paar x erop van de teugels afblijven, gewoon los teugeltje rijden. Laat het paard het eerst zelf even uitzoeken met jou op z'n rug, dat is al moeilijk genoeg.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:18

Ik zet ze de keer voor de eerste keer met ruiter (snappieumnog??) wel even licht bijgezet bij......... gewoonweg om even te proeven hoe het dier op contact reageert

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:23

Heeft Marijke de Jong er ook iets over verteld dat paarden in de natuur ook zelden met zadel en hoofdstel en met een mens op hun rug rondlopen? En dat ze als ze ouder zijn ook geen grote rechthoek lopen en daar figuurtjes in rijden? Of zomaar over dingen heenspringen?
Haha!

Ik ben het er overigens wel mee eens dat je voltes op jonge leefijd zoveel mogelijk moet vermijden hoor Knipoog veel te belastend en ontzettend moeilijk voor het evenwicht. Ik snap het hele inrijden in roundpenns bijvoorbeeld ook niet. Ik zeg: zo snel mogelijk mee het bos in. Lekker rechtuit, veel dingen zien, en lichamelijk en geestelijk fris en sterk worden en blijven.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:30

Ik vind inderdaad ook dat een paard aan de dubbele longe heel goed aan de druk van een bit of halster kan wennen. Het voordeel van een dubbele longe tov een vaste bijzet, is dat het paard niet de mogelijkheid heeft om op je hand te gaan steunen, want de longe kun je loslaten. Een bijzet zit vast en een paard kan daar dus steun op gaan zoeken, zodat hij niet echt op zijn eigen benen hoeft te staan..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:59

Ik doe er altijd een losse bijzet aan zodra ze enigszins gewend zijn aan het longeren. Als ze de eerste keren schrikken van de bijzet, ben ik er tenminste gelijk bij met de longeerzweep om het vanuit voor het paard vertrouwd longeerwerk verder te zetten. Ik kan echt niet lachen met paarden die nooit bijgezet zijn, kiepen omhoog bij de eerste keer dat je aan het bit komt (en ja, wat dan he, rem zit er niet op, stuur zit er niet op en met een beetje geluk mag je er iig met je been aankomen, anders zit je dus op een stuurloos steigerend paard wat je ook niet voorwaarts kan corrigeren).
Knooopje, help me eraan herinneren dat ik nooit een paard bij de ruiters op jouw stal breng....
(niet op jou, maar op de werkwijze bij jullie)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:27

rejov schreef:
knooopje schreef:

Hier sluit ik mij bij aan!!

Ik niet. Misschien heb ik wel hele speciale paarden, dat ze niet steigeren en bokken door de bijzet. Ik zet de bijzet ook niet heel strak, misschien dat het daaraan ligt? Maar in jouw verhaal kan ik me absoluut niet vinden.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:03

Ik longeer bij voorkeur niet voordat je erop gaat zitten met bijzet. Wel met hoofdstel, maar als je in het begin erop gaat zitten en alleen maar rechtuit rijdt, krijg je een paard veel meer op eigen benen dan wanneer je hem/haar al vaak met de bijzet gelongeerd hebt. Daarbij hoeven ze van mij ook niet nageeflijk te lopen in het begin, dus die teugeldruk komt vanzelf wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:03

Sjaantje, kun je daar ook een onderbouwing bij geven, waarom een paard onder de man minder op eigen benen zou lopen als je voorbereidend met bijzets gelongeerd hebt?

Ik vind dat namelijk een beetje klinken als 'mijn fiets wil niet rechtsaf omdat de buurman een rood schilderij aan zijn muur heeft hangen'. Haha!