ARTIKEL: Wanneer is een paard oud genoeg om erop te stappen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dani_

Re: ARTIKEL: Wanneer is een paard oud genoeg om erop te stappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 22:26

Als er goed getraind wordt van te voren hoeft het hele inrijden ook helemaal geen big deal te zijn. Maar gewoon een logisch gevolg waar het paard bij staat te gapen...

'Het paard wordt anders te sterk' vind ik nog wel de grootst mogelijke onzin die ik ooit gehoord heb.

pappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 22:45

ik vindt na hun 3jarige leeftijd kan e rustig aan gaan beginnen met beleren

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 23:35

Ik vind het een leuk artikel, maar ik mis 1 ding en dat zijn cijfers. Ze noemt bijv. nergens hoeveel procent van de vroeg ingereden paarden problemen met hun rug krijgen, tegenover het percentage laat ingereden paarden die last krijgen van hun rug.

Citaat:
Wat de meeste mensen zich niet realiseren is dat er een groeiplaat is aan het einde van ELK been - en dat sommige benen (zoals het heupbeen) zelfs meerdere groeiplaten hebben. Dat betekent niet dat je moet wachten tot elke groeiplaat is samengevoegd met z'n been, maar wel dat hoe langer je wacht, hoe beter het is voor het welzijn van je paard.

Hoe komt ze bijv. aan die laastste bewering? Kan ze dat bewijzen?

Overigens vind ik zelf ook wel dat je met een driejarige beter nog niet te veel kunt gaan doen. Ik heb zelf een 3jarige haflinger die al ongeveer 3 of 4 maanden beleerd is maar waar ik niet veel vaker dan 15 keer op heb gezeten. Maar om nou te wachten met rijden totdat ze 7 zijn vind ik persoonlijk wat overdreven...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 23:50

Mijn drie-jarige is net zadelmak. Veel longeerwerk heb ik er niet mee gedaan want dat vind ik maar niks en het paard kende de stemcommando's zo. (wel zo handig als je erop zit)
Momenteel ben ik een beetje stuur en rem aan het monteren en als dat er allemaal goed opzit gaat ie in staptraining. Dat houdt in: Losstappen aan een lang teugeltje door het bos; ca. 10 minuten. Dan 10 minuten werk in de bak in draf en wat galop. En dan uitstappen ongeveer een kwartier over de weg om pezen te versterken. En dat maximaal 3x per week. Over een half jaar (als ie 4 is) zal de training wel wat langer worden maar dat uitstappen door het bos en langs de weg houd ik er altijd in.

Mijn oude merrie van inmiddels 20 heb ik op dezelfde manier zadelmak gemaakt en dat paard heeft nog geen dag kreupel gelopen in al die tijd. Paard is nog steeds hard op de benen. Alleen wel toe aan een kunstgebit.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 09:05

Mijn Draver is als jaarling beleerd en heeft als tweejarige gekoerst. Onze tweejarige is ook als jaarling beleerd en staat nu in training, onze jaarling gaat vandaag vanaf de klei naar de trainer. Topic hierover: [DRS] Wanneer beleer je dravers en hoe weet je of ze er aan toe zi

Airiin schreef:
De draver van de drafbaan die bij mijn paardje staat is iig al behoorlijk bejaard voor haar 13 jaartjes... dan ziet mijn paardje er toch echt stukken energieker uit, en die is 10. Dravers worden meen ik ook gemiddeld minder oud dan gewone paarden, maar dat weet ik niet zeker.

Quarters heb ik geen verstand van. Ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar. Iemand met een 30-jarige draver van de drafbaan of quarter: meldt u!

Tuurlijk worden Dravers niet minder oud dan andere paarden, dat is onzin. Dat je weinig oude Dravers zit komt doordat ze pas sinds 1997 gechipt worden, daarvoor waren ze gewoon moeilijk terug te vinden. Als ze verkocht worden als rijpaard gaan ze weg zonder papieren of worden ze opgegeven als gestorven. Maar al die paarden die zo geregistreerd zijn zijn dus niet dood, maar lopen nog vrolijk rond als rijpaard, onder de noemer halve draver, kruising arabier, kruising new forest, volbloed, enz. Verder mogen Dravermerries maar tot en met hun elfde koersen en hengsten tot en met hun veertiende, echt oude paarden zie je dus ook niet in de sport, die zijn al de fokkerij in.

Overigens zijn er zeker 2 mensen op bokt met Dravers uit het D jaargang, van 1986 en ik ken er nog een van het vorige W jaargang, van 1980. Oude Dravers zat, je moet alleen weten waar je moet zoeken Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 09:16

ik ken dit artikel en zo zijn er meerdere artikelen hierover. ik ben begonnen toen indi 4 was er op te gaan rijden...

minder oud zullen ze misschien niet worden (paarden die te jong worden ingereden), maar wel eerder versleten...

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 09:29

Ik heb mijn jongste merrie - nu 3½ jaar oud - gekocht toen ze net jaarling was. Die loopt nu dus al 2½ jaar gras te eten. Wel heb ik haar "tam" gemaakt: halstermak, meelopen, vaststaan, borstelen, voetjes geven. Meer hoeft nog ff niet, ik wil graag dat ze lang meegaat. Om haar toch een klein beetje de kost te laten verdienen, heb ik haar deze zomer laten dekken. IJs en weder dienende wordt het veulen eind april, begin mei volgend jaar geboren. Van de eerste hengstigheid na de geboorte wil ik gebruik maken haar opnieuw te laten dekken. Na het afspenen van het tweede veulen is de merrie 5½ jaar oud en gaat haar opleiding tot rijpaard beginnen. Dat begint met grondwerken, dan longeren en parallel daaraan bitwijs en zadelmak maken. Tegen de tijd dat er echt iemand op zit, is ze inderdaad 6 jaar oud.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:04

Ik heb 2 kruisingen Fjord/Fries zelf gefokt en beide heb ik pas ingereden toen ze 5 jaar oud waren.
We rijden vooral in het bos en uiteraard in het begin veel stapwerk.
De jongste van de 2 maakte toen ze al 6,5 jaar was NOG een groeispurt wat goed te merken was doordat ze tijdelijk wat minder stevig in de achterhand was.

Bij paarden die met 3-3 1/2 jaar al flink ingereden zijn en stevig aan het werk moeten zie je vaak dat ze met 6 á 7 jaar problemen krijgen. Hetzij lichamelijke klachten of protesteren onder het zadel enz. enz.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:22

Ik denk dat er ook nog een andere trend meespeelt. Vroeger waren er veel minder mensen met paarden, maar tegenwoordig denkt ieder stadkind met 3 manegelessen dat ze een jong paard kunnen inrijden. Ik denk dat er tegenwoordig ook veel meer gerommeld word. Met een (te) jong paard gaan rommelen, natuurlijk levert dat ruigproblemen op op latere leeftijd. Maar gewoon goed, professioneel beginnen, weten waar je mee bezig bent is het belangrijkst. Weten wat de signalen die een paard afgeeft beteken, en 'tot hoe ver je kan gaan'.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:24

Jeetje wat verbaas ik mij over de reacties..
Iedereen rijdt dus laat zijn jonge paardje in.

Zie nog genoeg HAW topic van jonge paarden, net drie..dus ik vind het maar raar dat nu iedereen ineens laat inrijd..of die mensen durven niet te reageren?...

Nou ik wel. ik heb een Quartermerrie van 3 jaar. en ben bezig met inrijden.. tuurlijk niet elke dag rijden, niet lang en rij veel buiten..
Ik schaam me er niet voor dat ik gewoon begonnen ben met 3jarige leeftijd.

Ook werd er gevraagd naar een op leeftijd quarter...Rieky Young heeft ook een oudje die met twee jaar is ingereden en het paardje is over de 20 en loopt nog steeds hoor..

Het is maar net hoe je er zelf mee omgaat..

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:50

nou ik durf ook wel te reageren hoor...heb nu een 2 en een half jarige, daar ben ik nu mee begonnen om de 1ste dingetjes te leren. hoofdstel ff om, longeren, 10 min, zonder hoofdstel eerst. longeersingeltje om, aan de hand lopen. halthouden. alles pakt ze goed op. alles heel langzaam opbouwend, spelendergewijs, en ze vind het nog mooi ook dat ik met haar bezig ben, het is een halve appie en ze is heel erg op mij gericht. zadel binnenkort er op. ben ongeveer 1x per week soms 2x per week met haar bezig. steeds afwisselen van de bezigheden. volgend jaar een xtje er over hangen. en dan in april laat ik even iemand komen die er voor de 1ste x ff opstapt. dit durf ik gerust aan. HET IS IDD MAAR NET HOE JE ER MEE OMGAAT.... een xtje erop stappen en wat grote rondjes rijden paar overgangen stap draf stap, niet te veel galoperen nog heeel rustig aan doen, niet aan de teugel rijden direct, en spelenderwijs alles opbouwen moet kunnen in mijn ogen. heb ooit eerder een bijna 3 jarige ingereden en dat is ook allemaal prima gegaan. liep z op 9 jarige leeftijd, en uiteindelijk is ze heel oud geworden in engeland waar iemand nog jaren van haar heeft kunnen genieten als allround paard.....

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 12:06

fijn om te horen Criollolover Lachen

Toen mijn paardje 2en half was heeft ze ook een hoofdstelletje ingehad, en later ook zadel..af en toe aan de longeerlijn en veel met haar gefietst, gewandeld en grondwerk gedaan.

Mijn paardje vind het ook lekker om bezig te zijn en is vreselijk leergierig...ik moet af en toe de rem erop zetten dat ze niet te hard gaat....Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 12:27

Loody schreef:
Ook werd er gevraagd naar een op leeftijd quarter...Rieky Young heeft ook een oudje die met twee jaar is ingereden en het paardje is over de 20 en loopt nog steeds hoor..

Hoe je er mee omgaat is inderdaad een heel belangrijk punt, maar je mag mij verklaren waarom quarters van boven de 15 zelden (ik begrijp dat er eentje is die nog rad is) nog vol in het werk kunnen zijn. Vrijwel alle oudere (en zelfs veel jongere) quarters die ik ken hebben problemen met hun benen. Mogelijk ook wel met hun rug, maar ze worden stilgezet vanwege de benen. Ik krijg dan toch echt twijfels over het goed omgaan met die paarden, want ergens gaat er dus consequent iets mis Verdrietig

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 12:31

Dat kan Waratje..maar is het niet zo dat het negatieve meer blijft hangen als het positieve?..

Ben elk paardenras komt dit voor niet alleen bij de quarters

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 12:40

kijk eens om je heen... echt goed om je heen....hoeveel paarden, en ook van verschillende rassen, waar wat aan mankeert. en vooral veel beengebreken. op marktplaats staan weet ik veel hoeveel paarden te koop, allemaal met een 'gebrek' , probeer maar eens een gezond paard te kopen die al wat ouder is en waar mee gereden is, ze zullen er ongetwijfeld zijn maar het zijn er niet veel, grotendeels van deze paarden daar is wat mee, en dat komt echt niet alleen van het te jong zijn ingereden....dus quarter of niet, maakt niet uit....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 13:03

criollolover schreef:
kijk eens om je heen... echt goed om je heen....hoeveel paarden, en ook van verschillende rassen, waar wat aan mankeert. en vooral veel beengebreken. op marktplaats staan weet ik veel hoeveel paarden te koop, allemaal met een 'gebrek' , probeer maar eens een gezond paard te kopen die al wat ouder is en waar mee gereden is, ze zullen er ongetwijfeld zijn maar het zijn er niet veel, grotendeels van deze paarden daar is wat mee, en dat komt echt niet alleen van het te jong zijn ingereden....dus quarter of niet, maakt niet uit....

Dat is nou net het punt, ik kijk om mij heen in mijn eigen omgeving en ik ken maar 1 quarter van boven de 15 die niet kreupel is, maar die staat ook al jaren met pensioen vanwege een heel erg slecht gebit, die kan op rust maar net voldoende voedingsstoffen binnen krijgen. Je kunt je dus afvragen of die ook nog rad zou zijn als ze wel bereden kon worden.
Van andere rassen ken ik in diezelfde omgeving genoeg paarden die wel boven de 15 vol in het werk kunnen zijn. En het is niet dat hier nauwelijks quarters voorkomen, die zijn in deze regio genoeg aanwezig. Dan mag jij me vertellen hoe het komt dat andere rassen het hier kennelijk toch beter doen dan de quarters, ik heb daar zo mijn eigen ideeen over. Duivel

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 13:34

nu richt jij het op de Quarters...niet helemaal eerlijk, vind ik

Maar ik ken een heleboel Quarters van boven de 15 die meedoen in de sport. BIJV: Cutting merrie van 21 jaar Lachen. doet nog mee aan wedstrijden Lachen
Beter informeren en om je heen kijken zoals Criollolover zegt Knipoog
Want zij heeft gewoon gelijk.
Op marktplaats kan je geen paard vinden boven de 15 die helemaal niets mankeert.welk ras dan ook...en af en toe zit er een toevalstreffer bij.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 13:41

dank je loody

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 13:45

Loody schreef:
nu richt jij het op de Quarters...niet helemaal eerlijk, vind ik

Maar ik ken een heleboel Quarters van boven de 15 die meedoen in de sport. BIJV: Cutting merrie van 21 jaar Lachen. doet nog mee aan wedstrijden Lachen
Beter informeren en om je heen kijken zoals Criollolover zegt Knipoog
Want zij heeft gewoon gelijk.
Op marktplaats kan je geen paard vinden boven de 15 die helemaal niets mankeert.welk ras dan ook...en af en toe zit er een toevalstreffer bij.

Ik kijk om me heen en ik zie kreupele quarters en veel minder kreupele arabieren, welsh cobs, nrps-ers, haflingers en zelfs wpn-ers. Maar goed, als jij oogklepjes op wil houden, mijn zegen heb je. Let wel: ik heb het over paarden die ik PERSOONLIJK ken, niet over paarden waar ik van gehoord heb.
En er is een groot verschil tussen "helemaal niets mankeren" en "niet meer kunnen werken" No Cheer

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 13:45

Dus dan moeten we kinderen ook verbieden om te sporten tot ze uitgegroeid zijn? Niet voetballen voor je 18de.

Grote kans dat we dan nog vetter worden en dat is pas slecht voor je gewrichten.

Beweging is goed voor opgroeiende kinderen, daar zijn we het vast over eens. Maar OK die (topsport)turnsterjes uit China zullen wel iets te snel versleten zijn.

Het is beslist niet zo dat je beter niet zou moeten rijden op een niet uitgegroeid dier, sterker nog, arbeid bevorderd juist de gezondheid van het bewegingsapparaat van het paard. Net als bij mensenkinderen is sporten goed voor de gezondheid van het paard.

Alles met mate natuurlijk, maar het feit dat paarden pas uitgegroeid zijn op hun 6de jaar betekend absoluut niet dat erop rijden voor die leeftijd vervroegde slijtage zou geven.
Integendeel.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 13:52

Loody schreef:
Jeetje wat verbaas ik mij over de reacties..
Iedereen rijdt dus laat zijn jonge paardje in.

Zie nog genoeg HAW topic van jonge paarden, net drie..dus ik vind het maar raar dat nu iedereen ineens laat inrijd..of die mensen durven niet te reageren?...

Nou ik wel. ik heb een Quartermerrie van 3 jaar. en ben bezig met inrijden.. tuurlijk niet elke dag rijden, niet lang en rij veel buiten..
Ik schaam me er niet voor dat ik gewoon begonnen ben met 3jarige leeftijd.

Ik sluit me hier bij aan!
Ik zou trouwens ook graag cijfers zien van al die paarden met rugproblemen op latere leeftijd veroorzaakt door jong inrijden (dus niet slecht zadel, of slechte ruiter etc...).

Wat die kreupele quaters betreft. Meestal worden deze gebruikt voor de sport en worden dus ook veel meer doorgereden. Ik denk daarom dat er meer (rug)blessure zijn bij de quarter. In tegenstelling tot vele andere rassen die voor reacreatiedoeleinden worden gebruikt (wat nog steeds de grootste groep ruiters zijn).
Laatst bijgewerkt door Dana82 op 16-10-08 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 13:53

Ik heb een kruising paint die geboren is in maart 2005. Ze is nu dus ruim drie jaar oud. Als jaarling en twenter heeft ze veel naast de fiets gelopen op aanraden van de dierenarts. Ze had destijds door haar sterke groei haar knieën snel op slot en volgens mijn dierenarts was het belangrijk dat haar achterhandspieren sterker zouden worden. Sinds twee maanden ben ik samen met mijn bijrijdsters begonnen met het beleren van mijn pony. Daarbij zijn we begonnen met rustig op haar rug zitten. Vervolgens hebben we dat opgebouwd naar een beetje stapwerk op de hoefslag en af en toe een volte en momenteel is ze twee keer mee geweest op een rondje buitenom naast de fiets met iemand op haar rug. Daarbij heeft ze op een recht stuk weg een stukje gedraafd. Ze wordt bereden met een op maat gemaakt zadel en met een halster. Aangezien ze nog aan het wisselen is, wil ik geen bit gebruiken. Ik heb haar bewust nooit gelongeerd, omdat ik dat te zwaar vind voor haar beenwerk en ik rijd nu ook het liefst op de openbare weg met de pony, zodat ze nog niet veel bochtwerk heeft. Alles bij elkaar heeft er nu 7-8 keer iemand op haar rug gezeten en we bouwen het verder in een rustig tempo op. De pony is tot nu toe erg braaf geweest en heeft nog geen pas verkeerd gezet. Ik kan me niet voorstellen dat mijn pony eerder versleten zou zijn door de lichte belasting die ze nu krijgt. Ik heb geen haast, maar merk dat de pony het geestelijk nu aan kan om een aantal nieuwe dingen te leren. Grondwerk en lange lijnenwerk was ze al mee bekend en gebruiken we nog steeds, maar ik vind dat ik nu een stapje verder kan gaan.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik weinig weet van de westernsport (ondanks de kruising paint), maar ik kan me voorstellen dat het beenwerk van een westernpaard grote krachten te verduren heeft als ik denk aan stops, slidings en spins. Ik vind het dan ook niet vreemd dat veel quarters slijtage aan de benen vertonen.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 13:56

nou idd, bestaat er een lijst, een bewijs van of cijfers van paarden met rugproblemen veroorzaakt door te jong inrijden??
dan zou ik die graag willen zien

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 14:03

Super goed artikel! OK dan!

Op welke leeftijd zou je met een paard kunnen gaan werken aan de hand? En dan doel ik op de manier van http://www.paardenbegrijpen.nl . Vind ik een erg goede manier om een paard voor te bereiden op het latere rijden. Dus vanaf welke leeftijd is dat verantwoord?

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 14:10

heb ff gekeken op die site, kan niks vinden ( of zie ik het over het hoofd) over welke leeftijd beginnen met rijden...