Pas na 20 minuten lichtrijden doorzitten??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WowAmigo

Re: Pas na 20 minuten lichtrijden doorzitten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 20:32

Als ik helemaal los en ontspannen kan zitten en alles lekker los aanvoelt. Bij mijn eigen paard is dat ongeveer na drie kwartier Knipoog en dan heb ik in alle gangen dus alles losgemaakt.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 20:34

ik zit bijna altijd door, en begin dus ook gelijk met doorzitten. ben misschien maar 5 minuten aan het lichtrijden in totaal per keer rijden Clown
paard hoort vanaf het begin ontspannen te zijn, dus waarom niet meteen vanaf het begin als je het fijner vind zitten??
zolang je je paard niet stoort in de beweging, is er niets slechts aan en kun je het toepassen wanneer je wil Ja

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 20:46

Er zijn genoeg paarden die eerst meer losrijwerk nodig hebben om hun lijf optimaal te gebruiken hoor! Die van mij is er één van. Als je daar te vroeg op gaat zitten dan zit je gewoon niet lekker en dan ga je haar alleen maar in de weg zitten. Inderdaad, zolang je je paard niet stoort is er niks aan de hand, maar wanneer je dat dus wel doet verbeter je het in ieder geval niet!

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 08:38

Mij is altijd verteld dat ik eerst moest gaan lichtrijden om zijn rug te ontlasten in het begin, en wanneer hij los is pas gaan doorzitten. Ik merk ook wel dat ik pas fijner kan blijven zitten als hij wat losser is.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 08:38

Lichtrijdenis alleen voor het comfort van degene die erop zit. Als de ruiter of amazone comfortabel kan doorzitten is dat het beste voor het paard. Als je nog niet goed kunt zitten is lichtrijden iets beter.
Laatst bijgewerkt door Don_Marcello op 16-10-08 09:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 09:10

Is er iemand met dat artikel uit de bit die een scanner heeft? Ik ben namelijk heel benieuwd.

Elianna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 09:14

Ik begin de training altijd al met heel veel voltes en buigingen.
Zo wordt ze al lekker los in de rug.
Meestal ga ik dan eerst even lichtrijden, want dan is ze makkelijker op tempo te krijgen.
En daarna doorzitten, want dan is ze veel makkelijker te rijden. Lachen

silll91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 09:15

Ik denk dat dit moment van doorzitten voor iedereen verschillend is. Ik rijd zelf western en ik doe eerst altijd goed de basisoefeningen in stap enz. Toen ik nog dressuur reed, en nu trouwens nog, merk ik enorm verschil als ik te vlug ga draven en doorzitten. Het is dan moeilijker, omdat ze nog niet helemaal "los" is, zegmaar ontspannen loopt. Ik denk dat je dit toch zelf moet aanvoelen, dat is niet in minuten uit te drukken denk ik. Knipoog

_jennifer17_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 09:19

Lichtrijden is niet alleen om het paard eerst lekker los door het lichaam te krijgen, men zegt dat je er zelf ook losser van wordt en dus na een tijdje lichtrijden met z'n 2en warm bent om te gaan doorzitten.

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 09:39

Het hanht er een beetje vanaf. Als Sym alleen maar hard wil en moeilijk terug te nemen is, dan ga ik (schijn)overgangen rijden en probeer haar zover mogelijk terug te halen in draf tot net geen stap. Dat doe ik eigenlijk altijd doorzittend. Ik merk dat ze dan redelijk snel ontspant en dat ze daarna met lichtrijden ook beter in eenzelfde tempo te houden is.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 09:46

er was toch een tijdje terug een programma waarin Anky v Grunsven geïnterviewd werd (alles voor het goud ofzo?, allesinds iets over de NL atleten)
daarin werd met een electronische drukpad gereden om de druk onder het zadel te meten. daar kon je zien dat de druk veel netter over de rug verdeeld bleef wanneer de amazone ging doorzitten. bij het lichtrijden wisselde de druk constant nr een bepaald deel vh zadel. kwam er op neer dat de druk wel degelijk enkel op het voorste deel acher de schoft komt wanneer je in de stijgbeugels staat. daaruit kon je dus afleiden dat doorzitten niet per se slechter is dan lichtrijden zoals vaak gedacht wordt.
ik ga bv enkel even lichtrijden als mn paard zn rug spant omdat je dan toch niet goed kan blijven doorzitten en er dan in mijn ogen wel meer kwaad dan goed mee doet. zodra ze weer goed loopt ga ik weer doorzitten.

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:20

ik heb ook niet echt vaste minuten en weet ik veel, wanneer ik het echte werk ga oppakken en ze goed los is dan zit ik soms stukjes door..

____

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:33

kynshiri schreef:
er was toch een tijdje terug een programma waarin Anky v Grunsven geïnterviewd werd (alles voor het goud ofzo?, allesinds iets over de NL atleten)
daarin werd met een electronische drukpad gereden om de druk onder het zadel te meten. daar kon je zien dat de druk veel netter over de rug verdeeld bleef wanneer de amazone ging doorzitten. bij het lichtrijden wisselde de druk constant nr een bepaald deel vh zadel. kwam er op neer dat de druk wel degelijk enkel op het voorste deel acher de schoft komt wanneer je in de stijgbeugels staat. daaruit kon je dus afleiden dat doorzitten niet per se slechter is dan lichtrijden zoals vaak gedacht wordt.
ik ga bv enkel even lichtrijden als mn paard zn rug spant omdat je dan toch niet goed kan blijven doorzitten en er dan in mijn ogen wel meer kwaad dan goed mee doet. zodra ze weer goed loopt ga ik weer doorzitten.

Ik vind het ook een interessante vraag. Ik was namelijk naar een demonstratie van Angela Riem, instructrice in klassieke dressuur/ academische rijkunst waarin ze vertelde dat haar leerlingen altijd moeten doorzitten gelijk vanaf het begin. Dit is omdat volgens haar maar héél weinig mensen echt kunnen lichtrijden. Ik ben er op dat moment niet verder op ingegaan maar heb er wel zo mijn bedenkingen over. Het lijkt mij belastender als je niet kunt doorzitten en daardoor zit te hotsen op je paard ipv staan - zit, wat natuurlijk ook kan 'hotsen' maar daarin kun je sneller/ beter/ langduriger (?) je evenwicht vinden en lijkt het mij dus minder belastend(ervaar ik zelf)... Wat jullie?
Laurens van Lieren is van mening dat je met lichtrijden ook wat gekanteld naar voren moet zitten. Veel verschillende meningen over het lichtrijden zelf dus, het is volgens mij nog nooit echt goed onderzocht. Ik ben dan ook wel benieuwd naar het artikel in het BIT. Kan iemand die scannen?

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 14:09

Ik ga pas doorzitten als hij fijn is losgereden, dan merk iki ook dat ik veel gemakkelijker kan zitten als dat ik het bij het begin zou doen.

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 18:09

Altijd doorzitten, maargoed ik rijd dan ook western.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 18:25

Je kan pas gaan doorzitten als het paard zijn rug aanbiedt. Alleen los, soepel en ontspannen is nog niet genoeg. Als je paard zijn rug aanbiedt, dan weet je meteen wat ermee bedoeld wordt. De meesten van ons zitten veel te vroeg door, of beter dat wordt doorzitten genoemd. Als je paard de rug aanbiedt, is dat een indruk die je nooit meer loslaat.... Pling

Als je volledig in de beugels zou staan bij lichtrijden, dan rijd je ook verkeerd licht. Het bekende sta-zit is het bekendste voorbeeld wat letterlijk wordt nagedaan en ook dat is niet goed voor een paardenrug. Het sta=zit wordt vaak wat te letterlijk genomen.

Probeer eens licht te rijden zonder beugels. Als je dat kan en zonder problemen lang volhoudt, dan kan je waarschijnlijk redelijk goed lichtrijden.
Als je dat net leert, ga je snel te snel weer volledig op de beugels steunen, dat is verkeerd. Die vorm van lichtrijden, die geen lichtrijden is zoals het hoort, moet je niet vergelijken met verkeerd doorzitten.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 09:58

Als het paard zich helemaal ontspant, dus alle spieren soepel en los, dan pas kun je gaan doorzitten.
Is bij mij per paard verschillend.

sieta87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 21:51

Ligt eraan.. ik ga altijd pas doorzitten als mijn paard echt lekker los is.
En dat duurt meestal inderdaad wel een kwartier tot 20 minuten.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 22:07

Er zijn maar weinig mensen die correct lichtrijden. Op horse event zag je dat erg duidelijk op de equisimulator van het Balingehof. Heel veel mensen komen veel te zwaar terug in het zadel, laten zich vallen. Ook zoeken ze niet het diepste punt op. Het is ook niet zo dat je met lichtrijden zonder beugels beter leert lichtrijden, je gaat dan namelijk enorm met je knieen knijpen en je benen optrekken. Je moet juist contact zoeken met je beugels tijdens het rijden want dan maak je je been lang. Elke keer als je omhoog/naar voren komt je been naar beneden uitdrukken. Wel idd dicht bij je zadel blijven, je moet niet gaan staan, maar iets uit het zadel komen.

Ik zelf zit momenteel eigenlijk continu door. Mijn nieuwe zadel komt hopelijk morgen binnen! Wel ga ik voor het rijden even spelen met Jauke. Lekker rennen, buigen en strekken zodat hij wel al lekker los is, en ik ook Knipoog Hij komt sowieso van de wei dus echt stijf is hij eigenlijk nooit. Daarna klim ik erop, eerst veel in stap en dan na een tijdje kleine stukjes draf en die steeds langer. Ik moet namelijk ook iedere keer weer even aan hem wennen. Jauke heeft ook behoorlijk beweging, dat scheelt ook natuurlijk, hij gooit je behoorlijk omhoog. Dus het is ook echt goed los zijn in mijn heupen en bekken om hem te kunnen volgen.

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 21:41

ik wist niet dat dat beter was?
maar sommige mensen zeggen van wel en sommige van niet Koe

Noraa4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 12:09

een leuk proefje!!
neem een weegschaal ( beter is 2 ) en ga er op staan.
buig je knieen ligt en maak de beweging van het lichtrijden.
doe dit ook met de beweging van het doorzitten.

dit gaat het beste met een ouderwetse weegschaal, het is dan duidelijk te zien.
dus stap naar opa en oma ( die zullen hem vast wel hebben) en probeer het eens uit.

je zal zien dat er veel verschil in zit. het is natuurlijk wel belangrijk dat je de beweging van je paard/pony goed kan volgen zonder hem/haar in de weg te zitten.

Aardbijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 14:22

eerst moet zijn rug lekker los zijn. en zijn hals ontspannen.
Dan ga ik doorzitten.
meestal na een kwartier.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 15:10

Ik begin altijd met vwnw, hierbij ga ik lichtrijden. Zodra hij los is ga ik doorzitten.
Klopt idd dat veel mensen niet goed lichtrijden, terugvallen, aan teugels steun zoeken etc. Bij de manege waar ik heb leren rijden, leerde iedereen eerst doorzitten. Zodra je dit kon en je je evenwicht had gevonden, dan mocht je pas gaan lichtrijden. Ik verbaasde mij ook helemaal dat de kinderen op de manege waar ik later stond niet konden doorzitten! Haha!

SuperSuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 16:32

Ik ga pas doorzitten als hij lekker over zijn rug loopt en lekker ontspannen en soepel is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 16:38

om precies te zijn mag je pas doorzitten na 19 minuten en 23,5 seconden................ niet eerder en niet later....... bij elk paard, maakt niet uit welke leeftijd of opleidingsniveau of ras