Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
maar als mijn pony zomaar (bij echt makkelijke sprongetjes zelf ook als ie niet uitkomt, dan moet ie mij maar een keertje redden) weigert ga ik echt niet effe netjes opnieuw aanrijden
meteen na de sprong omdraaien voor de andere kant van de hindernis zetten en springen zullen ze (ik geef pas een mep als ze dan weigeren te proberen
),, al breken ze de hele hindernis af omdat ze proberen springen terwijl ze helemaal stilstonden voor de sprong,, geen enkel probleem, dikke beloning voor 't beesje en eigen schuld dat ze tegen die hindernis zijn gesprongen. Tot nu toe heeft geen pony het al te vaak opnieuw geprobeerd
laat ik er wel even bijzeggen dat dat dus geen hindernissen van 1m zijn he
.
no problem. Ben eens op een oefenwedstrijd 3X opnieuw aangereden op een sprong, het was de eerste keer dat ze een tripple moest springen en het was ook de eerste keer dat ze op 'wedstrijd' was. Behoorlijk stress dus. Maar ik geef geen enkel paard een klap omdat ie het niet vertrouwd.
Te weinig met m'n benen eropaf rijden bijvoorbeeld.
bij kruisjes of gewone lage steilsprongetjes maakt het niet veel uit van welke kant je springt lijkt me,, alleen de grondbalk ligt 5 cm verder, aan de andere kant van de hindernis. Sempre schreef:Als mijn pony weigerd, sla ik mezelf weer voor m'n kop omdat het vaak dezelfde fouten zijn die ik maak.Te weinig met m'n benen eropaf rijden bijvoorbeeld.
Lielle schreef:Op zich ben ik dat met je eens. Maar soms kan een aanmoedigende tik (dus geen straffende) heel goed werken bij een aarzelend paard.
Lord_Ik schreef:@lielle: jup,, maar wel gezien vanuit het standpunt dat m'n pony er al voorbij IS natuurlijk en daar dus niks meer aan te doen valt, en daarna volgt ook weer de sprong in de juiste richting hoorbij kruisjes of gewone lage steilsprongetjes maakt het niet veel uit van welke kant je springt lijkt me,, alleen de grondbalk ligt 5 cm verder, aan de andere kant van de hindernis.
idd,, je bent te laat,, en dus heeft je pony geweigerd
anders heeftie gesprongen toch?
Dat probeer ik echt ten allen tijde voor komen (lukt niet altijd hoor
)
)
en we hebben het over dezelfde balk. Lord_Ik schreef:Als ik ze voor de sprong kan houden doe ik dat natuurlijk, maar over het algemeen gewoon met handen en benen.
Ik bedoel wel de balk die vlak onder de hindernis ligt he,, niet de afzetbalk.
Het is idd niet eerlijk,, maar ik zie het dan ook als straf omdat ze niet wouden springen en maak hen dan meteen duidelijk wat ze verkeerd hebben gedaan,, wat ik dan nog steeds eerlijker vind dan meppen. Overigens doe ik dat niet als ze gewoon stoppen voor een hindernis, maar enkel als ze erlangs schieten. (Stoppen zie ik als angst of 100% mijn fout, al moeten ze het geen 3x na elkaar doen...)
Bonita_Bon schreef:Vreselijk hoe jij erover praat. Echt. Bah je paard eventueel door een hindernis laten springen, eroverheen slaan, omdraaien en vanaf de verkeerde kant springen... Mijn god... Zou jij je niet te pletter schamen?
Als je niet weet waar een grondbalk voor dient? Nog niet aan springen beginnen.
Als jij niet weet dat je ALTIJD opnieuw aan moet rijden voor de psyche van het paard? Dan hoor jij nog geen balk aan te raken. Als jij praat over de zogenaamde 'afzetbalk' dan ligt het OF aan mijn gebrek aan springervaring (meerdere paarden uitegbracht in het Z) of aan jou want ik heb nog nooit van die term gehoord.
Je paard mag je NOOIT voorbij de hindernis laten gaan, als hij dat wel doet, ben je te laat met corrigeren, te laat met al je hulpen en vooral te laat in je eigen hoofd en niet in die van je paard, je paard laat juist zien dat ie oplet. dat je je paard voor jouw fouten gaat straffen door hem om te trekken en vanaf de verkeerde kant over/door een hindernis laat knallen terwijl je dus nooit je afstand uit kan tellen is een blijk van jou onkunde.
doe ik net niet
(en waar spreek ik mezelf dan tegen?).
maar de hindernisjes die ik spring daar springt zelfs een minishetlander zonder moeite schuin en van een meter te ver bij wijze van spreken over
. Ik gebruik "afzetbalk" om het verschil duidelijk te maken tussen balk voor de hindernis en onder de hindernis (grondbalk) en volgens mij maakt het niet echt veel uit welke termen je gebruikt
en ik heb reeds in mijn eerste post vermeld dat ik verre van wedstrijdgericht spring
.
we hebben nog veel problemen maar het lukt samen en ik zal er maar even bij vermelden dat als ze eenmaal weg is je d'r ook niet meteen na de sprong kán omdraaien, dus dat ze nog steeds wel enkele meters aanloop heeft.