wat doe jij als je paard weigert bij een hindernis?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: wat doe jij als je paard weigert bij een hindernis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 20:03

Als ik het zo snel zie, gebeurt er het volgende. Pony komt te dicht onder de hindernis (wsl mede door de grondbalk die aan de verkeerde kant ligt) en omdat de ruiter losgooit voor en geen druk houdt, kan hij niet genoeg op het achterbeen komen om scherp omhoog en terug te springen. Oplossing is dus niet een tik, maar eerst de grondbalk goed leggen en dan zorgen dat de ruiter zich in zo'n zelfde situatie lang maakt (mijn instructeur zegt altijd, neus van de hindernis af) zodat de pony meer op het achterbeen komt en steun krijgt van de hand, zodat hij omhoog kan komen en niet gehinderd wordt door het gewicht van de ruiter dat op zijn schouders komt.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 20:10

Ik rij geen wedstrijden Tong uitsteken maar als mijn pony zomaar (bij echt makkelijke sprongetjes zelf ook als ie niet uitkomt, dan moet ie mij maar een keertje redden) weigert ga ik echt niet effe netjes opnieuw aanrijden Tong uitsteken meteen na de sprong omdraaien voor de andere kant van de hindernis zetten en springen zullen ze (ik geef pas een mep als ze dan weigeren te proberen Tong uitsteken),, al breken ze de hele hindernis af omdat ze proberen springen terwijl ze helemaal stilstonden voor de sprong,, geen enkel probleem, dikke beloning voor 't beesje en eigen schuld dat ze tegen die hindernis zijn gesprongen. Tot nu toe heeft geen pony het al te vaak opnieuw geprobeerd Tong uitsteken laat ik er wel even bijzeggen dat dat dus geen hindernissen van 1m zijn he Tong uitsteken.
Lijkt me veel effectiever dan er over meppen,, maar op concours kan je het natuurlijk niet echt doen Tong uitsteken

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 20:14

Nou erover heen slaan vind ik persoonlijk echt belachelijk.. Het blijft een dier, en een dier dat voor je werkt.
Ik zou in dit geval een tik geven achter de singel en daarna opnieuw op de hindernis afrijden. Maar ik ben nooit zo van dat slaan eerlijk gezegd Tong uitsteken

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 20:16

Lord_ik, jij springt dus een hindernis van de verkeerde kant na een weigering? Ten eerste leer je ze zo dat ze er dus langs mogen zonder te springen, en ten tweede vind ik dat oneerlijk. Ik heb ook echt wel eens een paard doorgeduwd als hij al gestopt was, maar dan wel van de goede kant en zeker niet altijd.

Waar ik wel heel streng in ben, is dat ze er dus NIET langs mogen. Ze blijven voor de hindernis, en als ze naar links uitbreken, draai ik rechtsom terug, nooit linksom.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 12-10-08 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 20:18

Precies, als jester er bijv links langsrent, gaat ze dezelfde weg weer terug en er dan réchts langs. Ze mag er niet langs, punt uit.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 20:19

het heeft me alleen wel een gebroken arm opgeleverd laatst. Paard liep tegen de hindernis aan en we vielen samen

Wat vinden anderen van het filmpje?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 20:21

Tja, vind hem een beetje donker, denk gewooon miscomminucatie, heb ik ook wel eens gehad, ik dacht dat ze ging, jester dacht daat onder oveer

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 20:22

Als ie weigert kijk ik wat ik fout doe. Ik weet dat mijn pony alles springt, ze vertrouwt erop dat ik haar over dingen stuur die ze kan. Maar als ze dan toch eens weigert, dan rij ik gewoon opnieuw aan Lachen no problem. Ben eens op een oefenwedstrijd 3X opnieuw aangereden op een sprong, het was de eerste keer dat ze een tripple moest springen en het was ook de eerste keer dat ze op 'wedstrijd' was. Behoorlijk stress dus. Maar ik geef geen enkel paard een klap omdat ie het niet vertrouwd.

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 20:23

Als mijn pony weigerd, sla ik mezelf weer voor m'n kop omdat het vaak dezelfde fouten zijn die ik maak. Huilen van het lachen Te weinig met m'n benen eropaf rijden bijvoorbeeld.

Lielle

Op zich ben ik dat met je eens. Maar soms kan een aanmoedigende tik (dus geen straffende) heel goed werken bij een aarzelend paard.

Lord_Ik

@lielle: jup,, maar wel gezien vanuit het standpunt dat m'n pony er al voorbij IS natuurlijk en daar dus niks meer aan te doen valt, en daarna volgt ook weer de sprong in de juiste richting hoor Knipoog bij kruisjes of gewone lage steilsprongetjes maakt het niet veel uit van welke kant je springt lijkt me,, alleen de grondbalk ligt 5 cm verder, aan de andere kant van de hindernis.

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 20:25

Sempre schreef:
Als mijn pony weigerd, sla ik mezelf weer voor m'n kop omdat het vaak dezelfde fouten zijn die ik maak. Huilen van het lachen Te weinig met m'n benen eropaf rijden bijvoorbeeld.

Haha dat gebeurt mij ook heel vaak inderdaad Haha!

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 20:27

Lielle schreef:
Op zich ben ik dat met je eens. Maar soms kan een aanmoedigende tik (dus geen straffende) heel goed werken bij een aarzelend paard.

Ben ik het mee eens idd. Maar verschilt wel per paard. Mijn eigen paardje kan ik beter met m'n stem aanmoedigen, wat ik in een parcour doe als ik merk dat ze wat terugkomt.

Maar een aanmoedigende tik vind ikzelf geen kwaad kunnen, gewoon voor de extra 'boost'.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 20:29

Lord_Ik schreef:
@lielle: jup,, maar wel gezien vanuit het standpunt dat m'n pony er al voorbij IS natuurlijk en daar dus niks meer aan te doen valt, en daarna volgt ook weer de sprong in de juiste richting hoor Knipoog bij kruisjes of gewone lage steilsprongetjes maakt het niet veel uit van welke kant je springt lijkt me,, alleen de grondbalk ligt 5 cm verder, aan de andere kant van de hindernis.

a) als je pony er al voorbij is ben je dus te laat met corrigeren
b) een grondbalk aan de verkeerde kant scheelt wel degelijk. Die dingen zijn er niet voor niets.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 20:31

Tong uitsteken idd,, je bent te laat,, en dus heeft je pony geweigerd Tong uitsteken anders heeftie gesprongen toch? Tong uitsteken
Wat is de reden daarvoor dan? het scheelt toch werkelijk maar 5 cm ...
en op de moment dat je een pony scherp om hebt gedraaid en voor de hindernis hebt gezet lijkt me dat ie die toch niet meer kan zien igg Tong uitsteken

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 20:37

Maar weigeren betekent nog niet dat ze langs de sprong hoeven te rennen Knipoog Dat probeer ik echt ten allen tijde voor komen (lukt niet altijd hoor Knipoog )

die grondbalk bepaalt je afzetpunt. En dat maakt idd niet zo enorm uit op 30 cm, maar als jij hem zo kort voor de sprong draait dat hij die grondbalk niet eens kan zien, kan hij dus ook de hindernis niet zien en dan ben je helemaal oneerlijk bezig.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 20:54

Als ik ze voor de sprong kan houden doe ik dat natuurlijk, maar over het algemeen gewoon met handen en benen.
Ik bedoel wel de balk die vlak onder de hindernis ligt he,, niet de afzetbalk.
Het is idd niet eerlijk,, maar ik zie het dan ook als straf omdat ze niet wouden springen en maak hen dan meteen duidelijk wat ze verkeerd hebben gedaan,, wat ik dan nog steeds eerlijker vind dan meppen. Overigens doe ik dat niet als ze gewoon stoppen voor een hindernis, maar enkel als ze erlangs schieten. (Stoppen zie ik als angst of 100% mijn fout, al moeten ze het geen 3x na elkaar doen... Tong uitsteken)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:46

erlangs schieten is ook jouw (of mijn) fout Knipoog en we hebben het over dezelfde balk.

Erlangs lopen klinkt als een tempocontroleprobleem, en daar zou ik dus aan werken. Terug naar je basis, rustiger aanrijden en goed begrenzen, evt met een balkje. Aan de verkeerde kant erover drammen is IMO zinloos.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:23

Filmpje: Logisch dat de pony weigert. Totaal geen ondersteuning van de ruiter, ze wacht maar een beetje af, 'misschien springt ie wel'. Pony zal hierdoor ook al wel getwijfelt hebben. Bovendien ligt de grondbalk aan de verkeerde kant wat het voor de pony niet makkelijker inschatten maakt.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:44

Lord_Ik schreef:
Als ik ze voor de sprong kan houden doe ik dat natuurlijk, maar over het algemeen gewoon met handen en benen.
Ik bedoel wel de balk die vlak onder de hindernis ligt he,, niet de afzetbalk.
Het is idd niet eerlijk,, maar ik zie het dan ook als straf omdat ze niet wouden springen en maak hen dan meteen duidelijk wat ze verkeerd hebben gedaan,, wat ik dan nog steeds eerlijker vind dan meppen. Overigens doe ik dat niet als ze gewoon stoppen voor een hindernis, maar enkel als ze erlangs schieten. (Stoppen zie ik als angst of 100% mijn fout, al moeten ze het geen 3x na elkaar doen... Tong uitsteken)

Vreselijk hoe jij erover praat. Echt. Bah je paard eventueel door een hindernis laten springen, eroverheen slaan, omdraaien en vanaf de verkeerde kant springen... Mijn god... Zou jij je niet te pletter schamen?
Als je niet weet waar een grondbalk voor dient? Nog niet aan springen beginnen.
Als jij niet weet dat je ALTIJD opnieuw aan moet rijden voor de psyche van het paard? Dan hoor jij nog geen balk aan te raken. Als jij praat over de zogenaamde 'afzetbalk' dan ligt het OF aan mijn gebrek aan springervaring (meerdere paarden uitegbracht in het Z) of aan jou want ik heb nog nooit van die term gehoord.
Je paard mag je NOOIT voorbij de hindernis laten gaan, als hij dat wel doet, ben je te laat met corrigeren, te laat met al je hulpen en vooral te laat in je eigen hoofd en niet in die van je paard, je paard laat juist zien dat ie oplet. dat je je paard voor jouw fouten gaat straffen door hem om te trekken en vanaf de verkeerde kant over/door een hindernis laat knallen terwijl je dus nooit je afstand uit kan tellen is een blijk van jou onkunde.

Voor de andere posters: Een tikje voor de twijfelaar is nooit weg, dat kan net de doorslag geven maar dan geen bestraffende tik, maar een soort aanmoediging. Dus niet slaan! Wil hij er langs kun je je zweepje aan de uitbreekkant op de schouder gebruiken. Weigert mijn paard een hindernis dan heb ik verkeerd aangereden of kwamen we om wat voor reden niet goed uit OF vind hij de hindernis eng. Daar ga ik hem niet op straffen. Heb ik het idee dat hij weigert om een andere reden hou ik hem recht voor de sprong en blijf been geven tot ik het idee heb dat hij wel WIL springen, hij mag dat uiteraard niet vanuit stilstand (ook niet over 30 cm), dus stap ik hem een stukje achteruit, draai ik een volte en rij opnieuw aan. De keer erop weigeren ze eigenlijk nooit.
Weigeren is 99% de schuld van de ruiter. Of verkeerde hulpen (kleine dingen in gewicht bijv.), of zelf twijfelen, niet goed voorbereid, verkeerde lijnen, niet goed uitgeteld etc. Dat sommige paarden daar gebruik van maken is hen goed recht. Dat sommige schaapjes dan toch voor hun ruiter springen vind ik alleen maar een voorbeeld van hoe in en in goed het karakter van menig paard is. Daar zou je trots op moeten zijn...

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:47

Vaak is weigeren of erlangs schieten een gebrek in de training eerder. Dus dressuurmatig het paard niet kunnen sluiten, verruimen, wenden, wijken en vooral schakelen. Of een fout in de communicatie tussen ruiter en paard. En Lord_ik, je spreekt jezelf aardig tegen in je eerdere post en de laatste.

nuldertien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:53

Ach joh… wat ik in de zomer zag op wedstrijd…

Een paard weigert, en de ruiter valt er vanaf. Paard blijft netjes staan. Ruiter stapt op en mept het beest vervolgens helemaal tot moes. Mijn god. Wat voor signaal geef je dat paard dan?? Als je netjes blijft staan bij opstappen krijg je slaag? Toen reed die ruiter nog op een andere hindernis aan en sprong die hindernis. Waarna hem door de omroeper fijntjes te verstaan gegeven werd dat dat NIET de bedoeling was.

Paard wordt vervolgens in draf gezet en met zijn hoofd links en rechts getrokken om en om, tot bijna op die ruiter zijn knieen. Om en om en om en om. Wat daar het nut van is? Hij ging er zelfs nog mee door op het loswerkveld (ik ben hem in de gaten blijven houden).

Wat een vreselijk gefrustreerd kereltje was die ruiter zeg.

En als het nog ergens over gaat? Neehoor, was gewoon een B parcours ofzo.

Ik kan er onderhand niet meer naar kijken, naar die springwedstrijden.

En voetbalouders aan de zijlijn erg? PAARDRIJouders, die zijn pas erg.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 19:49

Bonita_Bon schreef:
Vreselijk hoe jij erover praat. Echt. Bah je paard eventueel door een hindernis laten springen, eroverheen slaan, omdraaien en vanaf de verkeerde kant springen... Mijn god... Zou jij je niet te pletter schamen?
Als je niet weet waar een grondbalk voor dient? Nog niet aan springen beginnen.
Als jij niet weet dat je ALTIJD opnieuw aan moet rijden voor de psyche van het paard? Dan hoor jij nog geen balk aan te raken. Als jij praat over de zogenaamde 'afzetbalk' dan ligt het OF aan mijn gebrek aan springervaring (meerdere paarden uitegbracht in het Z) of aan jou want ik heb nog nooit van die term gehoord.
Je paard mag je NOOIT voorbij de hindernis laten gaan, als hij dat wel doet, ben je te laat met corrigeren, te laat met al je hulpen en vooral te laat in je eigen hoofd en niet in die van je paard, je paard laat juist zien dat ie oplet. dat je je paard voor jouw fouten gaat straffen door hem om te trekken en vanaf de verkeerde kant over/door een hindernis laat knallen terwijl je dus nooit je afstand uit kan tellen is een blijk van jou onkunde.

Waar lees jij dat ik mep ? Tong uitsteken doe ik net niet Tong uitsteken (en waar spreek ik mezelf dan tegen?).
Grondbalk ligt daar volgens mij gewoon zodat paard de afstand beter zou kunnen inschatten Tong uitsteken maar de hindernisjes die ik spring daar springt zelfs een minishetlander zonder moeite schuin en van een meter te ver bij wijze van spreken over Tong uitsteken. Ik gebruik "afzetbalk" om het verschil duidelijk te maken tussen balk voor de hindernis en onder de hindernis (grondbalk) en volgens mij maakt het niet echt veel uit welke termen je gebruikt Tong uitsteken en ik heb reeds in mijn eerste post vermeld dat ik verre van wedstrijdgericht spring Lachen.
Als ik spring spring ik of met een halfarabier die gewoon niet weigert ofwel met een fjordmerrie, en misschien ken je dat, maar het is ook nog eens een dominant type en als je een kleine stuurfout maakt binnen de 5 meter voor je hindernis kan je dat zelden nog corrigeren, want als madame weg is mag je al ferm wat kracht zetten en meppen (doe ik dus niet) om haar er nog over te krijgen,, en laat haar dat een paar keer doen (in mijn geval komen dat soort stuurfouten dus wel nogal regelmatig voor) en je mag er naar fluiten. Ze springt nog steeds en d'r psyche is nog steeds in orde Tong uitsteken we hebben nog veel problemen maar het lukt samen en ik zal er maar even bij vermelden dat als ze eenmaal weg is je d'r ook niet meteen na de sprong kán omdraaien, dus dat ze nog steeds wel enkele meters aanloop heeft.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 08:29

Bij iedere weigering is de oplossing anders. Inderdaad zoals lielle zegt; nooit erlangs laten lopen en het paard altijd voor de hindernis houden. Desnoods achterwaarts terug (afhankelijk van de oorzaak)

Gelukkig spring ik veel onder begeleiding dus ik wordt geholpen bij het corrigeren van (vaak mijn) fouten.

Soms gooi je je paard te snel los en of laat je ze te veel kijken/ duiken. Dan is de oplossing om meer hand er aan te houden en het hoofd hoog te houden. Een aanmoediging met je stem wil dan ook nog wel eens helpen. (soms meer voor jezelf dan voor je paard)

Kwam je niet uit? jou fout. Beter aanrijden. Paard bedanken dat hij je gered heeft van verkeerde sprong.

Paard met voldoende ervaring en komt goed uit. Goede tik geven en een keer vloeken. Opnieuw helemaal correct aanrijden en wat meer druk zetten. (ook zeker weer opletten dat je hem niet te veel laat duiken/loeren naar de hindernis)

Naderhand je afvragen of je het paard niet te veel hebt laten doen? ben je te veel met hetzelfde bezig geweest? Is hij ervaren genoeg voor wat je aan het doen bent? moet je een tijdelijk stapje terug doen? Heeft hij er nog lol aan? Ga wel nadenken als je paard ineens gaat wijgeren. ga er maar vanuit dat een paard wat altijd graag voor je gesprongen heeft niet ineens opzettelijk jou aan het pesten is. Pak door op het moment dat het fout gaat. Leer je paard niet te weigeren maar ga daarna goed te rade bij jezelf.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 08:38

Ik ga mee met alle antwoorden van Lielle Ja
Afhankelijk van waarom het paard of de pony stopt reageer je..
Is het paard bang dan rij je opnieuw aan met meer hand en meer been, zodat het paard steun krijgt van je..
Als ik loop te prutsen en daardoor bv een rottige afstand krijg dan beloon ik het paard en sla ik mezelf bij wijze van spreke voor de kop en rij ik opnieuw aan.
Een zgn 'vuile' stopper krijgt echt flink op de flikker van mij Bloos

Nu is het wel zo dat ik met mijn huidige paard iets strenger ben, zij gaat soms te makkelijk staan. Mijn paarden moeten me wel helpen, ook als het net niet helemaal mooi is.