Dressuurpaarden echt slimmer??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Re: Dressuurpaarden echt slimmer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:08

Zoals Urielle zegt, het is vreselijk om domme paarden te trainen.

Ik heb 1 merrie gehad, echt niet slim, maar wou wel werken. Was absoluut mijn beest niet. Is nu kinderpony en wint alle Bixies. Was tie slimmer geweest was ze niet zo makkelijk geweest. Met geduld deed ze een hoop, en als ze het eenmaal snapte was het goed ook. Maar wou je een lastige oefening een keer door drukken raakte ze in paniek.

Mijn slimmere pony's lopen kinderlesjes(ook m'n Z pony en m'n 3 jarige), maar ik kan ze echt niet alleen maar lesjes laten lopen. Dan gaan ze spoken omdat ze zich vervelen.
Als ik de slimmere pony's eens in een moeilijke oefening door druk en beloon is het kwartje gevallen. Ondanks dat er veel hetere exemplaren bij zitten als nummer 1 raken ze minder snel van de kaart omdat ze het wel snappen.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:10

Mandy_ schreef:
ROFL Dan vraag ik me af wie van die twee slimmer is haar paard of zij!

Whaha, ja mee eens. Een springpaard moet toch ook slim zijn, die moet zijn passen weten, wanneer hij springt, de landing plannen en weet ik het..

c_masmeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:14

vind het echt de grootste onzin, elk paard is slim! en dressuurpaarden zijn helemaal niet slimmer!
wat een onzin zeg! ieder paard is gewoon uniek!

ulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:20

dat bedoel ik ook. elk paard is uniek!!!!

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:24

Ah nu snap ik waarom mijn springgefokte ruin moeite heeft met sommige dressuuroefeningen.
Hij is gewoon te dom Koe

Gaat echt nergens volgens mij dit topic Clown

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 17:11

Tallie_Ho schreef:
Nee, denk niet dat je het aan een bepaald type kan toeschrijven. Je hebt toch ook slimme en minder slimme mensen, dat is ook niet aan een bepaald ras of type toe te schrijven Tong uitsteken

vind ik ook Lachen Het is niet omdat je ouders het verstand van een mossel hebben dat jij bv geen hersenchirurg kan worden Clown

Vandaag deed ze weer zo een uitspraak. Er staat een paard bij haar op stal, en die wil altijd uitbreken 'omdat hij bereden wil worden Haha! '

Maar ik herhaal het nog eens; ze kent wel wat van dressuur, maar onze methodes liggen ver uiteen Lachen

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 12:35

waar het om gaat is :

wees blij met wat je hebt ...

het is jouw paard, jouw trots !!!!

geniet ervan en laat je niet uit het veld slaan door zoiets achtelijks als deze discussie ....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 15:24

Dorienn schreef:
Tallie_Ho schreef:
Nee, denk niet dat je het aan een bepaald type kan toeschrijven. Je hebt toch ook slimme en minder slimme mensen, dat is ook niet aan een bepaald ras of type toe te schrijven Tong uitsteken

vind ik ook Lachen Het is niet omdat je ouders het verstand van een mossel hebben dat jij bv geen hersenchirurg kan worden Clown

Toch hè..... een kind dat uit 2 domme ouders komt, en opgevoed wordt door intelligente, ruimdenkende mensen krijgt voldoende geestelijke bagage mee om idd die hersenchrurg te worden. Het kind wordt dan alleen beperkt door aangeboren (gebrek aan) intelligentie. Die blijkt vaak voldoende voor een zeer redelijke carrière.
Omgekeerd is het ook zo, dat een intelligent kind, dat opgevoed wordt door domme, bevooroordeelde mensen, die zich het slachtoffer voelen van de grote boze wereld (die mensen zien niet in dat ze zélf hun eigen situatie geschapen hebben) vaak niet verder komt dan vuilnisman....
De kans is dus vrij groot, dat als jouw ouders idd het verstand van een mossel hebben, en jij door ze opgevoed wordt, jijzelf ook het verstand van een mossel zult hebben....
Dorienn schreef:
Vandaag deed ze weer zo een uitspraak. Er staat een paard bij haar op stal, en die wil altijd uitbreken 'omdat hij bereden wil worden Haha!

Maar ik herhaal het nog eens; ze kent wel wat van dressuur, maar onze methodes liggen ver uiteen Lachen

Da's dus idd een dame die geen flauw idee heeft waar ze het over heeft.....

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 16:04

Mijn ervaring is dat slimme paarden veel behoefte hebben aan afwisseling en een hekel hebben aan alleen maar in de bak rijden. Ze zijn gewoonweg sneller verveeld en willen eruit om nieuwe prikkels op te doen, of afwisseling door naast dressuur ook eens een sprongetje te maken. Daaruit kan ik eigenlijk alleen maar opmaken dat paarden die er genoegen mee nemen alleen maar dressuurmatig gereden te worden een beetje dommer zijn. Of het baasje is dom omdat hij/zij niet inziet dat een paard ook wel eens zin in een verzetje heeft. Ons paard kan in ieder geval niet zonder zijn wekelijkse uitje naar bos of hei en loopt in plaats van in de bak ook geregeld op de renbaan. Zou ik alleen in de (binnen)bak met hem rijden wil hij na anderhalve week niet meer voor me werken en wordt hij chagerijnig.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 17:11

SusanH schreef:
Mijn ervaring is dat slimme paarden veel behoefte hebben aan afwisseling en een hekel hebben aan alleen maar in de bak rijden. Ze zijn gewoonweg sneller verveeld en willen eruit om nieuwe prikkels op te doen, of afwisseling door naast dressuur ook eens een sprongetje te maken. Daaruit kan ik eigenlijk alleen maar opmaken dat paarden die er genoegen mee nemen alleen maar dressuurmatig gereden te worden een beetje dommer zijn. Of het baasje is dom omdat hij/zij niet inziet dat een paard ook wel eens zin in een verzetje heeft. Ons paard kan in ieder geval niet zonder zijn wekelijkse uitje naar bos of hei en loopt in plaats van in de bak ook geregeld op de renbaan. Zou ik alleen in de (binnen)bak met hem rijden wil hij na anderhalve week niet meer voor me werken en wordt hij chagerijnig.

Daaruit kan ik dan weer opmaken dat je dressuurmatig te eenzijdig traint. Haha!
Dressuur kan voor een paard heel speels en verrassend zijn Lachen
(dit even om het stoffige imago voorgoed uit te bannen)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 12:43

Dressuur kan idd speels en verassend zijn maar ik ben van mening dat verandering van werkomgeving hier nog een extra dimensie aan kan toevoegen. Doe dezelfde oefening die je normaal in de bak traint bijvoorbeeld eens op een breed bospad. Dat houdt je beiden fris en wakker. Dat is eigenlijk wat ik bedoel met verandering van omgeving. Paarden vinden het fijn om eens iets anders te zien dan de muren van de binnenbak, en kunnen tijdens een buitenritje ook getraind worden. Ik vind het trouwens knap van je dat je aan mijn korte stukje op kunt maken dat ik eenzijdig zou trainen. Ik probeer juist zoveel mogelijk af te wisselen (met wel steeds dezelfde basisuitgangspunten) omdat ik veel mensen dezelfde fout zie maken in hun trainingen; keer op keer dezelfde oefening herhalen en dan boos worden of gefrustreerd raken omdat het paard tegen de hand komt of er steeds vandoor schiet. Of eerst aan de voorkant plukken en dan pas voorwaarts rijden. Maar goed, dat is een hele andere discussie. Ik blijf van mening dat slimme paarden meer nog dan andere paarden behoefte hebben aan afwisseling en die kun je goed bieden door verandering van omgeving. Sommige paarden raken nu eenmaal snel uitgekeken op werken in de bak, ongeacht wat je daar aan afwisseling en uitdaging biedt.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:55

Wat ik nog steeds heel dom vind is dat veel mensen kennelijk nog steeds niet snappen dat de meeste top-dressuurpaarden springgefokt zijn, of een flinke dosis springbloed voeren.

De ruiter bepaald dus of een paard een dressuur- of springpaard wordt, of all-round Haha! door simpelweg de spring of dressuurring binnen te rijden.

Verder zijn alle paarden redelijk dom (waarom laten veel paarden anders zo met zich sollen?) Voor topsport (springen en dressuur) moeten ze naast vele andere kwaliteiten ook wel iets minder dom zijn dan een gemiddeld paard. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:57

Heerlijke stelling, de opening van dit topic!!

Anke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 18:58

Dat is echt onzin!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 18:59

Wat een bull... cuttingpaarden die zijn pas intelligent. Die moeten het doen zonder hulp van de ruiter.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 19:04

Urielle schreef:
Volgens mij zijn alle paarden die het goed doen in de sport (of dat nu springen is of dressuur) bovengemiddeld intelligent. Het is echt vreselijk om domme paarden te trainen vind ik.
Maar belangrijker dan de intelligentie is de meewerkendheid. Met een intelligent meewerkend paard kun je ver komen, een dom meewerkend paard kun je nog flink wat aanleren met geduld, een intelligent paard dat niet voor je wil werken is een hel want die gebruikt zijn intelligentie tegen je.

helemaal mee eens!!!

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 19:08

Ik denk dat intelligentie bij paarden niet genetisch bepaald is. Je kan een paard wel leren beter na te denken over wat hij doet d.m.v. grondwerk of vrijheidsdresssuur. Maar of hij dan ook intelligenter wordt weet ik eigenlijk niet. Het hangt in ieder geval niet af van het ras.
En ik ben het ook eens met Urielle.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 19:10

ik ook Lachen. Mijn paard is soms te pienter ook niet altijd handig Haha!. wel lekker confronterend

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 19:27

Wat een heerlijk onnozele stelling...
Maakt me wel benieuwd naar hoe slim die westernhaf zou zijn als ik hem had laten dressuren. Monsterhaf wist precies wie die op z'n rug had, wie wat door de vingers zag en wie welke 'straffen' gaf. Meneer corrigeerde zelfs zichzelf, na een diepe zucht, als ie per ongeluk iets uitspookte wat ik niet helemaal kon waarderen, maar ook hoe schattig hij moest kijken om me over te halen niet boos te worden...
Maar goed, ik denk dat het nog eerder ligt aan wat je een paard aanbiedt wat het dier laat nadenken en slimmer worden. Net als dat kind van die mosselouders. Maar net wat je meekrijgt van je verzorger/ouder/baas al is het natuurlijk ook zo dat de één nu eenmaal wat slimmer is dan de ander, bij mensen, bij paarden en andere dieren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 19:31

volgens mij zijn paarden niet zo heel intelligent....ze moeten het hebben van hun goede geheugen,want dat hebben ze wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 16:58

geerke schreef:
volgens mij zijn paarden niet zo heel intelligent....ze moeten het hebben van hun goede geheugen,want dat hebben ze wel.

Volgens mij ook Lachen

Ik heb zelfs een heel leuk paardenpsycologieboek, waarin wordt gesteld dat paarden idd nogal dom zijn.... Huilen van het lachen

Hoe het er precies staat weet ik niet meer, iig niet zo lomp als ik het hier nu neerzet Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 17:01

tuurlijk zijn paarden dom Lachen je laat je toch niet vertellen wat je moet doen door een wezen dat a. een heeeul stuk kleiner is dan jou, en B. nog niet de kracht heeft in het hele lijf wat jij in je linkeroor hebt Lachen

Alsof ik me door mijn hond laat vertellen hoe hard ik in welke houding een oefening moet doen zeg! Lachen

RoCKyLoVE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 17:07

Yamcha schreef:
geerke schreef:

Volgens mij ook Lachen

Ik heb zelfs een heel leuk paardenpsycologieboek, waarin wordt gesteld dat paarden idd nogal dom zijn.... Huilen van het lachen

Hoe het er precies staat weet ik niet meer, iig niet zo lomp als ik het hier nu neerzet Lachen

Volgens mij zijn ze ook niet heel slim en heeft het meer te maken met aanleg dan intelligentie..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 17:10

Je merkt anders wel degelijk verschil tussen slimmere en dommere paarden. Sommige paarden zijn zo ontzettend dom, daar verlies ik echt mijn geduld mee. Maar wie weet zijn ze in feite juist heel slim door voor mij te verbergen dat ze zo slim zijn, wie weet Knipoog

In verhouding tot veel andere dieren zijn paarden behoorlijk dom. (hoewel, katten zouden slimmer zijn dan paarden, echt waar, je moet mijn katten thuis eens zien, zulke domme beesten heb ik echt nog nooit gezien!)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 17:27

Ik heb ooit eens een erg interessant stukje gelezen over intelligentie van paarden en andere dieren. Ik weet niet of ik het allemaal goed heb onthouden.. maar het was volgens mij wel zo dat bepaalde rassen gemiddeld slimmer waren dan andere rassen. Zo schreven ze dat koudbloeden over het algemeen een stuk slimmer zijn, daardoor ook sneller gaan 'nadenken' bij gevaar en daardoor koelbloediger zijn, en doordat ze zo intelligent zijn, zijn ze ook vaak erg koppig en eigenwijs. Net als ezels, die zijn een stuk slimmer dan paarden en daardoor ook erg koppig.

Maargoed het verschilt absoluut van dier tot dier.
Inderdaad, katten zouden slimmer moeten zijn dan paarden.. maar die kat van ons is zo oerstom, dat kun je haast niet voorstellen.. is de achterdeur open, en nog gaat meneer bij de raam zitten mauwen Nagelbijten / Gniffelen Maar doordat ie zo oerstom is, is het wel makkelijk om hem allerlei kunstjes aan te leren zoals zit, lig, dood, pootje...
En mijn paard is gewoon heel erg slim, bedenkt overal oplossingen op, ontzettend nieuwsgierig, kan heel goed leren, maar wel alleen als hij zin heeft, hij zal niet snel uit zichzelf onzinnige kunstjes doen ofzo Clown
En we hebben eens een kip gehad, die was ook een stuk slimmer dan de kat. Die maakte de deur open en wees de kat de weg naar binnen ROFL Kende allemaal kunstjes, maar ook alleen als ze zin had.