verkeerd gedrag negeren of straffen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnebloem

Re: verkeerd gedrag negeren of straffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 10:16

Sabine_Duco schreef:
Zonnebloem schreef:
Mijn bijrijdtpaard springt telkens in de verkeerde galop, kun je weinig anders dan terug rijden, opnieuw aanspringen en goed belonen als ie het goed doet.

Bij aanspringen in de verkeerde galop zou ik het raar vinden als je het wel zou straffen, want waarschijnlijk vind je paard het moeilijk en doet dit niet om jou te pesten...
Of zeg ik nu iets doms?

Nee ik drukte me een beetje lomp uit. Clown Zocht een voorbeeld en kon niet meer bedenken dan dit.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 10:31

chipieke schreef:
gevaarlijk verkeerd = straffen
ongevaarlijk verkeerd = negeren

Hier ben ik het wel een groot deel mee eens.

Bij mij ligt het aan de situatie eigenlijk.
Doet je paard "express" stout of doe je iets wat hij moeilijk vind.

Twee voorbeelden:

Nu heeft mijn paard moeite met rechtsom te buigen als dit gevraagd word. (vraag je het niet kan ze zich helemaal dubbel vouwen, dus daar ligt het niet aan Clown ) Ze wil namelijk aan die kant het bit nog wel eens beetpakken, om "druk" te ontwijken.
Nu moet ik van mijn instructrice dat gedrag grotendeels negeren. Wij hebben als motto "Don't mind the head" Tong uitsteken
Na een minuut of wat laat ze dan vanzelf wel weer los.

Laatst had ik een probleempje in galop en dat heb ik dus wel afgestraft.
Ze weigerde te buigen linksom. Pakte het bit beet, trok zichzelf scheef. Als ik dan netjes been aan lag en van het binnenbeen naar de buitenteugel reed, dan deed ze net of ze niets daarvan voelde. Als ik dan vervolgens een bemoedigend tikje achter mijn kuit gaf en ze dus wel moest luisteren gaf ze een hoge [PIEP] bok.
Dit gedrag heb ik wel afgestraft door tot 2 keer toe een flinke tik terug te verkopen als ze bokte.
Hierna kon ze opeens wel direct naar mijn been luisteren en weer buigen.
Ze heeft het hierna niet meer gedaan.

Eigenlijk lijken het dezelfde problemen maar dat zijn het dus niet.
rechtsom is moeilijk en heeft aandacht nodig. Dus ze is daar niet stout zonder reden om het zo maar te zeggen.
Linksom kan ze het wel en doet ze het normaal ook, alleen was ze mij daar aan het uitproberen. Dus was ze gewoon echt heel stout.

Een ander voorbeeld is dat mijn paard ontzettende hekel heeft aan haar winterdeken.
Ze staat dan altijd in de lucht te bijten bij het omdoen.
Zolang het bijten recht naar voren is en niet naar iemand gericht, negeer ik het.
Probeerd ze mij bewust in mijn kont te bijten, dan krijgt ze een tik.

Precies eender met het zadel. (dit gedrag is ontstaan bij de vorige eigenaar, die een niet goed passend zadel had en Sharonne het zadel nog steeds met de pijn van toen linkt)

In beide gevallen is het echter wel, dat als ze niet bijt en alleen maar boos kijkt dat ze helemaal de hemel in word geprezen en een snoepje krijgt voor het "goede" gedrag.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 10:46

Sabbientje schreef:
Ze weigerde te buigen linksom. Pakte het bit beet, trok zichzelf scheef. Als ik dan netjes been aan lag en van het binnenbeen naar de buitenteugel reed, dan deed ze net of ze niets daarvan voelde. Als ik dan vervolgens een bemoedigend tikje achter mijn kuit gaf en ze dus wel moest luisteren gaf ze een hoge [PIEP] bok.
Dit gedrag heb ik wel afgestraft door tot 2 keer toe een flinke tik terug te verkopen als ze bokte.
Ze heeft het hierna niet meer gedaan..

Sorry, maar hier zie ik geen fout van het paard.
het paard wou of kon in eerste instantie niet buigen. Logisch dat hij niet naar je been luisterde en boos werd op de zweep.
Als je mij m'n tenen laat aanraken zonder m'n knieen te laten buigen zal ik dat ook langzaam willen oprekken of misschien liever helemaal niet oprekken.
Geduld en minder of anders vragen had ook kunnen helpen, maar je zal iig langer bezig geweest zijn.
Dat ze eerst wel kon buigen is natuurlijk niet relevant, aangezien ze best spierpijn had kunnen hebben. Het werkt, maar een stout paard->dat niet

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 11:13

superwoman schreef:
Sabbientje schreef:
Ze heeft het hierna niet meer gedaan..

Sorry, maar hier zie ik geen fout van het paard.
het paard wou of kon in eerste instantie niet buigen. Logisch dat hij niet naar je been luisterde en boos werd op de zweep.
Als je mij m'n tenen laat aanraken zonder m'n knieen te laten buigen zal ik dat ook langzaam willen oprekken of misschien liever helemaal niet oprekken.
Geduld en minder of anders vragen had ook kunnen helpen, maar je zal iig langer bezig geweest zijn.
Dat ze eerst wel kon buigen is natuurlijk niet relevant, aangezien ze best spierpijn had kunnen hebben. Het werkt, maar een stout paard->dat niet

Mijn paard kon daar wel buigen. Zoals ik al gezegd had is er dit linksom normaal geen probleem.
Aangezien ze het eerste stuk wel netjes in buiging liep en ineens beet pakte en toen ik dit wilde herstellen, niet wilde reageren op mijn been en die bok gaf. Dus in mijn ogen was ze daar wel degelijk stout.
Als je erbij was geweest, had je dit echt wel als stout ervaren Knipoog

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 12:18

@ Sabbientje
haha Ronnie is een ondeugend standje Haha!

Mijn haflingerventje kan ook nog al eens raar uit de bocht komen (letterlijk Koe )
Ik houd er vooral rekening mee dat hij 3 jaar is, en nog maar sinds april onder het zadel. Maar ook hij kan express heeeeel ondeugend zijn Clown
Hier komen de voorbeeldjes:

Ik weet van me beesie dat hij rechtsom super moeilijk vind, maar wel graag werkt, en erg geconcentreert werkt samen met mij, Maar als hij geen zin meer heeft, dan heeft hij ook ECHT geen zin meer, Dan kan hij stil gaan staan, en zn hele buik opblazen en dan kan je been geven wat je wil maar hebtie schijt aan. Ik heb meestal zoiets van de aanhouder wint, meestal ben ik dat omdat hij het dan toch wel een beetje zat word dat ik geirriteert raak, dan heb hij zoiets van ohjeeeee laat ik maar gewoon stappen (hij geeft heel snel op met dat soort dingen Haha! )

Ook heb ik tijdens het draven, dat hij heel netjes langs het bakhekkie kan lopen, dan loopt hij 4 keer super netjes langs het hekkie, en de 5de keer spurt hij ineens het hekje uit Sigaar DAN vind ik hem wel een beetje stout, en dan doen we het gewoon net zolang over tot hij normaal langs het hekkie loopt, meestal hoef ik het maar 2 keer over te doen (gezien hij dus snel opgeeft). Daarna verzint hij het, om maar gewoon op de bomen af te rennen (gezien hij inmens sterk en snel is zie je het niet meteen aankomen de eerste keer) Dus beland je lekker met je knar tege een boom aan. Vindtie geweldig... Clown ik alleen niet.. Maar ook dan, rijden we er net zolang langs, tot hij normaal weer netjes de bocht om kan. Het is ook steeds op dezelfde plek Koe

Ik rijd ook niet met een zweep, maar als hij zon bui heeft van we doen lekker wat ik wil vandaag, kan ik wel eens een keer een snauw geven, of een keer een boos woordje naar zn hoofd slingeren en dan is hij zo verbouwereerd dat zijn baasje boos is, Dat hij voorbeeldig gaat lopen en het maar ook niet meer probeerd.
Een echt ehaflinger, die snel opgeeft hahah ondeugend standje ook die van mij
Maar ik weet wel precies bij hem, wanneer hij iets stouts expres doet, of als hij iets stouts doet omdat hij het erg moeilijk vind.
Laatst bijgewerkt door PinkyBubble op 09-10-08 12:23, in het totaal 2 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 12:21

Bijten negeerde ik altijd,dat duurde een tijd maar op een gegeven moment was het over.Negatief gedrag daar geef ik geen aandacht aan.Mijn dochter negeerde het bijten niet en het gevolg was dat zij nog lang werd gebeten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 18:44

nuldertien schreef:
KiWiKo schreef:
dat ligt helemaal aan het karakter van het paard waar ik op dat moment mee werk, of het een schrikreactie is of een dominante reactie bijvoorbeeld...... het ligt aan hoe sensibel een paard is, hoe gevoellig

en skuppen kan heel goed werken hoor Lachen Lachen

Ik bedoelde een skup van 't peerd richting jou Knipoog

hahaha sorrie verkeerd begrepen Lachen Lachen schoppen, steigeren en bijten wordt altijd afgestraft, wat de reden ook mag zijn........ de manier waarop ligt weer geheel aan het paard Lachen je hebt paarden die na een gefluisterde foei nog weken staan na te trillen in de stal, en je hebt paarden die na een goedde skup onder de kont nog even een ander plekkie aanwijzen waar ze jeuk hebben Lachen

Hoe dan ook ik laat altijd mijn afkeuring merken bij die drie vergrijpen Lachen Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 19:55

Rijerijerije schreef:
ik zie hier veel mensen onderscheid maken tussen 'het één' en 'het ander'. Bijv. een vreugdebokje onder zadel kan wel, maar als het een gewoonte wordt, wordt het afgestraft. Waar trek je dan de grens?

Zo ook aan de longe. Als je je paard longeert om overtollige energie kwijt te laten kunnen, is bokken dan geoorloofd? Ja? En als ie daar onder zadel nog even mee verder gaat? Waar ligt de grens?

Een vreugdebokje is prima, ook als dat standaard gebeurt in het begin, ik wil zowieso de eerste 10 minuten niets vragen. Is mijn paard vrolijk en heeft ie zin in een sprintje of kijkt ie overal naar en springt opzij dan mag dat de eerste 5 a 10 minuten, daarna is het over met de gekkigheid en gaan we aan het werk.
Een vreugdebokje is dus prima als het de eerste 10 minuten gebeurt, daarna is er genoeg gespeeld. Als een paard door blijft gaan kan het ook een manier zijn om niet aan het werk te hoeven, ze hebben snel genoeg door dat er niet gewerkt hoeft te worden zolang hij 'vrolijk' is of alles eng vind.

Als ik mijn paard longeer puur om energie kwijt te raken mag ie zo gek doen als ie zelf wil zolang ik veilig in het midden kan staan. Ookal racet ie als een wilde in de rondte en springt 3 meter hoog, prima. Zolang hij stopt als ik dat zeg en niet gericht naar mij schopt(sommige paarden vinden dat een leuk spelletje) vind ik het wel best.
Ander verhaal is het natuurlijk als hij serieus wat moet doen aan de longe maar dan gaat er ook een hoofdstel en singel op.

Als ik mijn paard longeer om hem daarna rustig te kunnen rijden dan wordt er onder het zadel niet meer geklierd, een rondje stappen om rond te kijken en bij het aanspringen in galop mag er nog een enkel bokje uit komen maar verder ook niet. Aan de longe heeft ie dan tijd genoeg gehad om te spelen en dan kan er onder het zadel ook meteen gewerkt worden, rijden doe ik dan ook meteen na het longeren, anders 'telt' het niet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 20:01

KiWiKo schreef:
hahaha sorrie verkeerd begrepen Lachen Lachen schoppen, steigeren en bijten wordt altijd afgestraft, wat de reden ook mag zijn........ de manier waarop ligt weer geheel aan het paard Lachen je hebt paarden die na een gefluisterde foei nog weken staan na te trillen in de stal, en je hebt paarden die na een goedde skup onder de kont nog even een ander plekkie aanwijzen waar ze jeuk hebben Lachen

Hoe dan ook ik laat altijd mijn afkeuring merken bij die drie vergrijpen Lachen Lachen

kleine toevoeging Lachen door me heen denderen en mij meetrekken zijn ook altijd goed voor een correctie Lachen
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 09-10-08 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 20:06

Voor de rest ben ik het helemaal eens met Kiwiko, gedrag wat ik van mijn hond niet zou pikken pik ik ook niet van mijn paarden.
Bijten, schoppen, meeslepen, duwen ed zijn dus niet geoorloofd en als het echt te gek is krijgen ze bij mij ook rustig een goeie trap, net waar ik ze op dat moment kan raken.

IluvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 20:22

Als een paard op stal lastig is dan waarschuw ik meestal met mijn stem. Dit is over het algemeen genoeg.
Verder is consequent blijven tijdens het rijden en op stal wat ik het beste vind. Nee blijft nee.
En tijdens het rijden eerst kijken of je zelf iets verkeerd doet.

Gericht bijten, steigeren en trappen straf ik meteen af met een goeie mep of trap. Dat doen paarden onder elkaar ook.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 20:25

Hangt, zoals Kiwiko al zei, compleet af van het paard.
Maar wat dacht je van preventief te handelen Lachen
Als een paard bijt door dominantie, hem duidelijk maken dat jij de baas bent, niet door hem een mep op zijn mond te geven.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 20:32

Op het hoofd slaan doe ik nooit

Als je consequent bent en op het goede moment straft hoef je dat nauwelijks te doen.

Als ik hier een nieuw paard heb en het is een onopgevoedde draak dan is er de eerste 2 weken strijd en daarna kan ik hem met een enkele blik duidelijk maken wat er dient te gebeuren.

En af en toe een goede trap als ze erom vragen maakt ze er des te meer van bewust dat je niet met je laat sollen en niet te klein en bang bent om wat terug te doen.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 20:42

er zijn nu natuurlijk veel mensen die dit niet met me eens zijn maar ik zeg het toch..
ik ken een pony en de bijt en trapt soms ook gericht(eigelijk best vaak)
ik negeerde dit gedrag(pakte wel even het halster vast voor de veiligheid) en beloonde haar as ze braaf was met een aai of wat lekkers.
ik heb namelijk gemerkt bij andere mensen dat ze alleen maar woester word als je terugschopt of slaat.
tot nu toe heb ik met mijn metode veel va haar geleerd en weet nu dat de oorzaak in haar verleden ligt.
ik weet ni ook dat ze een heel gevoelige huid heeft en borstel haar zo min mogelijk met harde en rosborstels , en ik ben blij te melden dat ik haar nu zonder problemen(met uizondering van de hoeven)kan en mag verzorgen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 20:42

bij mij wordt echt fout gedrag gestraft. dus bijten trappen enz. schooien wordt genegeerd of met een goede nee gestopt.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 20:55

Ik probeer eerst te corrigeren en pas als het paard daar niet naar luistert straf ik af.

Bv. paard ruikt op wandeling de weg naar huis en gaat nogal vastberaden naar rechts terwijl ik naar links wil; ik stuur streng (terug) naar links en pas als Paard koppig door blijft lopen naar rechts ga ik straffen door een snok in de mond of een tik met de zweep (snok is meestal effectiever om Paard toch naar links te krijgen;; betrokken Paard is een fjord,, dus als ze niet wil,, dan wil ze niet)
Alsook (ander paard Tong uitsteken) bijten bij het poetsen,, als ik z'n hoofd zie komen ga ik waarschuwen met de stem,, corrigeren dus en pas als hij dus echt hapt ga ik 'm een ferme tik op z'n neus geven.
Verkeerd gedrag negeer ik NOOIT,, als je het negeert geef je het paard het gevoel dat het niet erg is,, dat je het toestaat,, maar ik ga wel steeds straffen in verhouding met het gedrag (in combinatie met belonen bij goed gedrag natuurlijk). Dingen als eens een vreugdebokje reken ik niet als verkeerd gedrag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 21:13

Paardentango schreef:
Hmm... Weet je zeker dat je paard ook 'weet' of kan weten dat het fout is wat het paard oet? Ik zou me eerder even bedenken of ik als ruiter echt duidelijk ben in wat ik WEL wil.
Hoe weet een paard anders wat goed en wat fout is?

Skuppen is iets wat mensen vaak doen, zouden paarden dit van mensen leren?

Bedenken of je duidelijk genoeg bent, moet je sowieso.

En verder moeten je regels gewoon logisch zijn.
Ieder paard snapt dat je niet zomaar mag bijten, schoppen, slaan, pletten, duwen, meeslepen, en voor de leidende merrie/mens uitlopen.
Dat hebben ze als veulen al geleerd, en ze vinden het heel normaal en volkomen logisch. Een paard vindt het dus ook heel niet vreemd als hij /zij daarvoor op de kop krijgt Lachen Lachen

Als een paard een skup krijgt omdat hij/zij begon te trappen, snappen ze dat echt heel goed..... ik heb dat 1 keer gedaan, paard heeft nooit, echt nooit meer getrapt. Blijkbaar was ik volkomen duidelijk, en was mijn timing en uitvoering ook uitstekend. Ik heb die correctie maar 1 keer nodig gehad Lachen
Overigens was het paard ontzettend lief, en was er heel leuk mee te werken Lachen Hij moest alleen even weten wie er hier de baas was Lachen

Waarmee ik ook maar wil zeggen, dat als je moet blijven corrigeren, je echt iets verkeerd doet..... bij mij doen ze iets 1x, 2x soms, 3x heel soms en dan houdt het echt wel op. Misschien ook wel omdat ze gek mogen doen wanneer ik zeg dat dat mag (en gek doen mag veel vaker dan dat er serieus gewerkt moet worden). En ik denk omdat ik gewoon heel duidelijk ben.
Blijven corrigeren, (gemuts vind ik het) is ook vervelend voor het paard, mopperende en chagrijnige baasjes die niet door durven pakken zijn gewoon vervelend Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 21:36

Yamcha!!! ben het helemaal met je eens!!! Ik heb een broertje dood aan het moeten corrigeren van een dier, dus ik doe het een keer......... en een keer goed.

Op die manier kunnen we heerlijk leuk met elkaar omgaan, de afspraken zijn duidelijk, de grenzen zijn duidelijk.... zowel voor mij als voor het paard........ en dan kan je op een leuke manier samenwerken, met ruimte voor lol!

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 21:45

volgens mij was er uit onderzoek gekomen dat bij mensen negeren het ongwenste gedrag hetzelfde blijft of vergerd, bij straffen en belonen het ongewenste gedrag afzwakt.

het ligt er voor mij per situatie aan of ik ongewesnt gedrag negeer of bestraf. op mijn werk negeer ik ongewenst gedrag om aandacht te krijgen. straffen is immers ook aandacht!
al het overige grensoverschrijdende gedrag bestraf ik, samen met het geven van alternatieven en het schenken van positieve aandacht bij vertoon van gewenst gedrag.

kort door de bocht: niet reageren op been, kop in de lucht en dat soort ongein is bestraffen, werkelijke angst van het paard rustig en betrouwbaar benaderen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 23:53

Yamcha schreef:
Bedenken of je duidelijk genoeg bent, moet je sowieso.

En verder moeten je regels gewoon logisch zijn.
Ieder paard snapt dat je niet zomaar mag bijten, schoppen, slaan, pletten, duwen, meeslepen, en voor de leidende merrie/mens uitlopen.
Dat hebben ze als veulen al geleerd, en ze vinden het heel normaal en volkomen logisch. Een paard vindt het dus ook heel niet vreemd als hij /zij daarvoor op de kop krijgt Lachen Lachen

Als een paard een skup krijgt omdat hij/zij begon te trappen, snappen ze dat echt heel goed..... ik heb dat 1 keer gedaan, paard heeft nooit, echt nooit meer getrapt. Blijkbaar was ik volkomen duidelijk, en was mijn timing en uitvoering ook uitstekend. Ik heb die correctie maar 1 keer nodig gehad Lachen
Overigens was het paard ontzettend lief, en was er heel leuk mee te werken Lachen Hij moest alleen even weten wie er hier de baas was Lachen

Waarmee ik ook maar wil zeggen, dat als je moet blijven corrigeren, je echt iets verkeerd doet..... bij mij doen ze iets 1x, 2x soms, 3x heel soms en dan houdt het echt wel op. Misschien ook wel omdat ze gek mogen doen wanneer ik zeg dat dat mag (en gek doen mag veel vaker dan dat er serieus gewerkt moet worden). En ik denk omdat ik gewoon heel duidelijk ben.
Blijven corrigeren, (gemuts vind ik het) is ook vervelend voor het paard, mopperende en chagrijnige baasjes die niet door durven pakken zijn gewoon vervelend Lachen

Dat is dus precies wat ik ook wilde zeggen.

Exact hetzelfde geldt hier, 1x is vaak afdoende om duidelijk genoeg te zijn.
Mochten ze dan toch ooit nog in hun hoofd halen om eraan te denken dan is een boze stem of zelfs maar een blik voldoende om ze op andere gedachten te brengen. En ja, als je je paarden kent en goed oplet waar jij en hun mee bezig zijn kun je veel gedrag al zien aankomen.

lissisanne schreef:
er zijn nu natuurlijk veel mensen die dit niet met me eens zijn maar ik zeg het toch..
ik ken een pony en de bijt en trapt soms ook gericht(eigelijk best vaak)
ik negeerde dit gedrag(pakte wel even het halster vast voor de veiligheid) en beloonde haar as ze braaf was met een aai of wat lekkers.
ik heb namelijk gemerkt bij andere mensen dat ze alleen maar woester word als je terugschopt of slaat.
tot nu toe heb ik met mijn metode veel va haar geleerd en weet nu dat de oorzaak in haar verleden ligt.
ik weet ni ook dat ze een heel gevoelige huid heeft en borstel haar zo min mogelijk met harde en rosborstels , en ik ben blij te melden dat ik haar nu zonder problemen(met uizondering van de hoeven)kan en mag verzorgen.

Jij hebt het over een paard met een verleden, mishandeld oid, zo'n paard vergt uiteraard een andere aanpak dan elk ander paard.
Jouw paard reageert zo omdat ze slechte ervaringen heeft en dus zichzelf wil beschermen tegen mensen/bepaalde situatie's of voorwerpen. Door haar gedrag te negeren leert zij dat die persoon/situatie niet eng is en zal het gedrag afnemen. Ga je straffen dan leert ze juist dat haar reactie gegrond word en zal ze nog heftiger haar best doen om zichzelf te beschermen.

Een paard wat simpelweg uitprobeerd zal jouw negeren juist als aanmoediging zien en zijn gedrag zal steeds erger worden.

Daarom is het ook heel belangrijk om gedrag juist te interpreteren, elk verschillend paard en elke verschillende situatie vergt een andere aanpak en daarom kun je ook niet bij elk paard hetzelfde reageren.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 00:41

Ligt aan de situatie, mijn pony is net onder het zadel dus onder het zadel beloon ik alleen maar voor het goede en het verkeerde negeer ik tot het weer goed gaat en dan weer belonen etc. in de omgang ook redelijk máar, als hij mij bijt ga ik dat niet negeren, dan krijg hij n ongelovelijke rotschop. Ligt dus echt aan de situatie Knipoog
Ik denk dat als je een paard iets aan wil leren dat je fouten beter kunt negeren, want anders durft je paard op een gegeven moment geen initatief meer te tonen, want > verkeerd initiatief word afgestraft.

In de omgang vind ik het toch wel anders hoor, mijn pony schraapt bijv. ik dacht eerst dat dit om aandacht was, dus negeerde het compleet, maar hij bleef dan oneindig doorgaan, toen ben k begonnen met n tik met de zweep op het schrapende been, straffend dus ipv negerend, en dit heeft tot nu toe zn vruchten af geworpen, als hij begint met schrapen hoef ik alleen nog n keer "Ehh!! Pas dr op!'' te zeggen, en hij kijkt wel uit Lachen

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 03:14

Ik probeer altijd het paard (zo mogelijk geweldloos) te overbluffen. Die tactiek zijn ze meestal niet gewend, dus uit stomme verbazing stoppen ze dan wel. Mocht er een het in zijn botte harses halen om toch te proberen me een mep te verkopen krijgt ie die ook terug. Met steigeren is meestal een brul wel voldoende, of een flinke ruk aan het touw. Heb sinds mijn kindertijd (lang geleden) niet meer met echt valse paarden gewerkt, zou dan ter plekke een tactiek bedenken om ze ook af te bluffen denk ik.

Maar de vrolijkste en creatiefste donderstenen lopen of dansen (redelijk) netjes met me mee over het algemeen. Heb bij de grootste donderstenen wel altijd een extra touw bij me om in geval van nood wat extra indruk te kunnen maken, heb het alleen zelden nodig. (zweep is onpraktisch en die kennen ze meestal ook wel al. Met een touw kan je beter dreigen). Als ze jong en dartel zijn en de rangorde nog even opnieuw willen indelen jaag ik ze gewoon een keertje of wat de wei rond, zonder ze aan te raken. Doordat ik geen onnodig geweld gebruik komt de hele kudde aangerend als ik naar de wei toe loop, voor een lekkere knuffel. En ze gaan allemaal, ook de jonkies, netjes voor me aan de kant als ik met mijn paard erlangs wil. Tot iedereens stomme verbazing. (er staan best een paar bitches van paarden op onze stal)

Ik laat wel vanaf het moment dat ik het paard leer kennen meteen zien dat IK de baas ben en vooral blijf, wat ze ook mogen bedenken. En op momenten dat een hoger geplaatst paard een trap zou geven kunnen ze die van mij ook verwachten.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 07:37

Lachen Toevallig had ik net op een ander forum ongeveer dezelfde discussie! Alleen stelde dat forumlid dat het 'ongehoord' is om je paard een tik of een trap te geven... Want paarden zou onder elkaar juist heel zachtaardig zijn Rolleyes Mja die persoon heeft duidelijk nog nooit mijn paarden in een kudde zien lopen Huilen van het lachen Want dat gaat er allesbehalve zachtaardig aan toe!

Nou als mijn paard bijt, steigert, trapt, me omver loopt, dominant doet, enz. wordt hij toch écht wel even op zijn plaats gezet hoor! Negeren doe ik zo'n gedrag niet
Als ik nog maar zie dat hij aanstalten maakt dan waarschuw ik hem met de stem. Een "neen" op een lage toon is meestal al voldoende. Helpt dit niet kan krijgt hij toch echt wel een opdonder. Hetzij een flinke tik (wel nooit op het hoofd) of zelfs een trap. Ben ik echt niet te beroerd voor hoor! Nadien ga ik echter wel gewoon door met wat ik bezig was. Kwaad blijven is imo 'not done'.

Verkeerd gedrag onder zadel negeer ik meestal. Vaak is het zo dat als je paard in verzet komt, dat jij als ruiter iets verkeerd hebt gedaan. (bijv. verkeerde hulpen gegeven)
Doen ze toch iets wat ik niet accepteer, bijv. er bokkend vandoor stuiven dan corrigeer ik ook met de stem.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 08:09

Sluit me grotendeels aan bij Yamcha en Kiwiko, en soms moet ik leren om mijn straf te doseren als een paard idd erg sensibel is. Ik ben voronl erg duidelijk, maar het ene dier geeft geen krimp en de ander draait zijn ogen weg en deinst achteruit. Knipoog

idem dito met opvoeden, geen kind is hetzelfde. Ach gut

Negeren van een vrolijke bok, weglopen etc, geen probleem, Bijten, omver lopen, steigeren, meppen, straf ik heel ruw af. Zal dan wel x-ing tussen een boer en een Penny zijn! Clown

Oh ja, en net als bij het dier, ik heb ook niet elke dag dezelfde stemming, Kan de ene dag meer hebben dan de andere. banketstaaf voor het dier, maar het is nie anders.. Bloos

Dus fouten of onterecht straffen? ja dat gebeurt me wel eens, ik reageer normaliter vlug en primair en ervaar dan wel eens de consequenties met als gevolg: De een kijkt em dan een paar dagen aan met argus ogen en de ander geeft geen sjoegge. Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 08:26

.... een dergelijke fysieke intimidatie door een paard is een geval van oogkleppen. Oogkleppen van de opvoeder welke voorgaande signalen heeft genegeerd.

Uitgaande van een situatie met een normaal paard zonder gedragsstoornis en een vaste opvoeder is er een skala aan escalatieniveaus voor een paard fysiek in jouw ruimte komt.
Alert reageren op de eerste fase van landjepik is in een normale situatie afdoende. Dat kan spelenderwijs.
In een abnormale situtaie doet de opvoeder welke blijkbaar niet tegende taak is opgewassen er verstandig aan de eigen beperkingen te erkennen en het niet nóg gevaarlijker te laten worden. Het opbouwen van een geweldsspiraal is niet slim. Het paard is veel sterker dan de opvoeder Pling
Een gouden regel van paardopvoeden is dat het paard nooit mag leren hoe sterk het is.
Ongewenste succeservaringen verankeren is potentieel gevaarlijk. Een paard weegt wel 500+ kilos.
Goed paardmanschap = voorkómen van problemen.

Heb je een normaal paard en een opvoedings´moeilijkheid´, ga dan geen confronterende geweldssituatie aan: stap letterlijk en figuurlijk opzij. Verzin een list. Het paard is de sterkste. Jíj hebt de krachtigste hersens. Gebruik ze.

´Straffen´ is een negatieve leerervaring. Dat hoeft niet perse het toevoegen van iets onprettigs te zijn. Dat kan ook het wegnemen van iets prettigs zijn.
Het boek van Inge Teblick geeft een heldere uitleg hoe met een normaal probleemloos paard op een positieve manier tot een respectvolle basisopvoeding te komen.
Dat boek is in heel toegankelijk NL geschreven, onder de vingertoppen te koop en kost de opvoeder een paar tientjes.

hc