Bedenken of je duidelijk genoeg bent, moet je sowieso.
En verder moeten je regels gewoon logisch zijn.
Ieder paard snapt dat je niet zomaar mag bijten, schoppen, slaan, pletten, duwen, meeslepen, en voor de leidende merrie/mens uitlopen.
Dat hebben ze als veulen al geleerd, en ze vinden het heel normaal en volkomen logisch. Een paard vindt het dus ook heel niet vreemd als hij /zij daarvoor op de kop krijgt

Als een paard een skup krijgt omdat hij/zij begon te trappen, snappen ze dat echt heel goed..... ik heb dat 1 keer gedaan, paard heeft nooit, echt nooit meer getrapt. Blijkbaar was ik volkomen duidelijk, en was mijn timing en uitvoering ook uitstekend. Ik heb die correctie maar 1 keer nodig gehad

Overigens was het paard ontzettend lief, en was er heel leuk mee te werken

Hij moest alleen even weten wie er hier de baas was

Waarmee ik ook maar wil zeggen, dat als je moet blijven corrigeren, je echt iets verkeerd doet..... bij mij doen ze iets 1x, 2x soms, 3x heel soms en dan houdt het echt wel op. Misschien ook wel omdat ze gek mogen doen wanneer ik zeg dat dat mag (en gek doen mag veel vaker dan dat er serieus gewerkt moet worden). En ik denk omdat ik gewoon heel duidelijk ben.
Blijven corrigeren, (gemuts vind ik het) is ook vervelend voor het paard, mopperende en chagrijnige baasjes die niet door durven pakken zijn gewoon vervelend