Piaffe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Don_Marcello

Re: Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 11:03

xmarliez schreef:
Ik vond het er wreed uitzien dat het paard steeds zo snel er vandoor wil gaan en hij dan toch op het ritme moet blijven, en ik dacht dat dit niet de training was.

Dat is wat verzameling inhoudt. Het paard houdt drang naar voren maar deze drang wordt opgevangen. Het paard plaatst dan de achterhand meer onder de masa. De achterbenen nemen mee gewicht op en de voorhand neemt dus minder gewicht op.

We willen dit omdat de achternbenen sterker zijn dan dan de voorbenen en de verbinding tussen de rug en de achterbenen (via Si en heup veel steviger is dan de verbinding tussen de rug en de voorbenen (de rug hangt daar aan pezen tussen de schouders). Een paard kan zo beter de ruiter dragen. Vergelijk het met iets zwaars optillen. Als je door je knieen gaat als je iets zwaars optilt, krijg je minder last van je rug dan wanneer je bukt om iets te tillen.

Dit aanleren kan heel goed vanaf de grond/aan de hand gedaan worden omdat je dan
* geen storend ruitergewicht op zijn rug hebt
* je goed kunt zien wat je paard doet
* met je zweepje kunt aanwijzen waar je paard meer moet buigen of actief worden.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 11:51

Een andere manier om de piaffe aan te leren, dus onder het zadel duurt ook iets langer

Als je rijkunstig de verzameling echt onder de knie hebt, de impuls bewaard blijft, is het ook een kleine stap naar piaffe.

Want je blijft altijd zien, dat het aan de hand aangeleerd is.
Paard gaat nog niet zoveel "zitten"

Maar het filmpje is wel heel vriendelijk.
Paard blijft attent met de oortjes erop

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:11

modie schreef:
Want je blijft altijd zien, dat het aan de hand aangeleerd is.
Paard gaat nog niet zoveel "zitten"

Hoi Modie, ook hier? Knipoog

Het paard gaat juist wel mooi zitten! Kijk nog maar eens en let op hoever hij zijn achterbenen naar voren neerzet (bijna onder het zadel) met daarbij de voorbenen mooi voor gehouden. Wat je tegenwoordig maar al te vaak ziet is dat de voor en de achterbenen wel dicht bij elkaar worden gezet, maar dan met de voorbenen teruggezet, soms tot bijna onder het zadel. Dan hou je nog steeds gewicht op de voorhand.

Hier staat nog een fraaie uitleg met illustraties en filmjes:
http://www.paardenbegrijpen.nl/index.ph ... Itemid=141

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 20:20

Ja Haha!

Weet je waarom ik dat zei, DM, omdat onder het zadel het paard teveel moeite heeft om echt te gaan zitten.

En als je het als laatste stukje van verzameling ziet, is het voor het paard rijkunstig "natuurlijker"

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 12:34

Ik vind het helemaal niet wreed om te zien hoor, het beesie word echt niet "neergemept" maar krijgt gewoon kleine aanwijzing tikjes, waarschijnlijk doet het hem echt geen pijn, alleen maakt hem wakker.
Zo word het nu eenmaal gedaan.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 12:38

NatassJa schreef:
Meestal wordt het wel zo aangeleerd, wat je veel ziet, is dat de ruiter/amazone op het paard zit, iemand er achter/naast loopt en ZACHTJES tikjes op de kont geeft te gelijkertijd met de hulpen die zij geven..

Ik heb dit zelf namelijk ook moeten doen, en ik vind ook het filmpje er "vriendelijk" uitzien. Je ziet dat hij het paard echt alleen "aantikt" en niet slaat, het paard netjes beloont als hij het goed doet en het op een rustig tempo doet..

Idd, iemand zit erop en geeft de juiste hulpen, vaak loopt er dan iemand bij die tikjes op de kont geeft in het ritme.
dat is wel wat anders als wat je hier op dit filmpje ziet, hier doen ze het ook erg lang achter elkaar.

JLR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 12:40

ik vind het er niet echt wreed uit zien maar denk dat het zo niet altijd aan geleerd word want vele paarden zullen er niet echt goed op reageren tenminste als ik dit bij de mijne zou proberen zou hij dit niet acceptere denk ik ..

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 12:49

ik vind dit flimpje niet wreed eruit zien (zoals die duitse amezone van de week Boos! )
maar deze manier is niet echt mijn manier
ik zelf rij mijn paard goed voor het been en dan verzamelen en meer op de achterhand en wat inhouden voor
jezelf langer en zwaarder maken en zo schakelen van voorwaarts naar bijna stilstaand zeg maar Knipoog
wel actief houdend in het lijf,
maar vele wegen rijden naar Rome zeg maar

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 12:58

wat mij stoort aan dit filmpje is dat ik de oefeningen te lang vind duren en de pauzes ertussen niet / of te kort. Deze oefeningen zijn zwaar voor een paard en voor het lijf zou het beter zijn om het wat rustiger aan te doen, zeker in deze situatie. Spieren moeten kunnen ontspannen en herstellen net als bij mensen. Dus ik had liever wat meer rust gezien en wat minder lang met wat meer beloning.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 15:09

één reprise van 35 seconden en drie van ongeveer 20 seconden met een kort rustmoment tussendoor vind ik voor zo'n paard niet zo lang. Voor dit soort paarden (Andalusiers/PRE's Lusitanitano's Lipizaners Fredrikborgers Knapstruppers Berbers etcetera) is juist langere tijd in een hoog tempo draven (middendraf of uitgestrekte draf) veel moeilijker dan een minuutje piaferen. Met een modern sportpaard zou ik inderdaad niet aanraden dit zolang vol te houden als in dit filmpje.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 15:39

sibbe schreef:
ik vind dit flimpje niet wreed eruit zien (zoals die duitse amezone van de week Boos! )

daar heb je idd helemaal gelijk in, dat vond ik ook niet om aan te zien. Ik heb er nu ook een andere mening over aangezien ik nu weet waarom het zo wordt gedaan, Ik ben het daarintegen wel met garny95 eens dat is het ook wel erg lang vindt duren.

en ik had dit topic liever niet bij 'discussies' aangezien ik daar niet op uit ben, ik weet nu waarom het zo gedaan wordt en dat was het enige wat ik wilde weten. Lachen

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 16:57

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 16:59

Whahaha!
Het water loopt hem al uit de mond!

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 14:47

dat is een goeie Don-Marcello en nu iedereen in de wedstrijd ring met een wortel Nagelbijten / Gniffelen Nagelbijten / Gniffelen

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:58

indd helemaal geen verkeerde manier. die wortel ga ik vandaag eens op de shet uit proberen en daarna op de geit van de overburen haha

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 17:07

Don_Marcello schreef:
deze manier is nog vriendelijker. .

http://nl.youtube.com/watch?v=DnnQt2mjP ... re=related Haha!

Hier kent het paard duidelijk al piaffe, dat is niet meer leren Knipoog (en ja ik weet ook dat het een grapje was Knipoog )

Maar het filmpje dat de ts aanhaalde, dat vind ik nu ook niet vreselijk. Ik vind dat er toch vriendelijk uitzien, hij slaagt het paard nooit, geeft gewoon lichte aanwijzigen met de zweep. Ik vond de duur van de oefening eerst ook lang, maar deze paarden zijn hier wel meer voor gebouwd dan een gewone warmbloed. En als de conditie van het paard goed is... Ik denk dat je vanzelf wel merkt hoe lang je een oefening kan blijven doen. Als je paard zich verzet of de uitvoering verzwakt, dan ben je te lang bezig Knipoog

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 17:09

sibbe schreef:

Ik vind dit een botte opmerking, die Duitse amezone mishandelde haar paard, ze sloeg het arme beest 500 honderd keer,
dit is iets heel anders, hij slaat het paard niet, hij trekt niet in de mond !
Ik erger me alleen dat hij weinig pauzes houd, idd. die met die wortel is echt geweldig Knipoog

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 19:36

van mij part kan hier een slotje op, ik vroeg om meningen die heb ik gehad ik weet nu dat het zo hoort dus eigenlijk is het overbodig om hier nog te reageren mensen Lachen tenzij je er zelf beter van wordt.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 21:34

Don_Marcello schreef:
één reprise van 35 seconden en drie van ongeveer 20 seconden met een kort rustmoment tussendoor vind ik voor zo'n paard niet zo lang. Voor dit soort paarden (Andalusiers/PRE's Lusitanitano's Lipizaners Fredrikborgers Knapstruppers Berbers etcetera) is juist langere tijd in een hoog tempo draven (middendraf of uitgestrekte draf) veel moeilijker dan een minuutje piaferen. Met een modern sportpaard zou ik inderdaad niet aanraden dit zolang vol te houden als in dit filmpje.

Ik wordt er niets beter van maar wil wel het volgende kwijt.... Haha! Knipoog

Ik leer mijn paarden piaffe aan door tijdens het rijden te schakelen en leren invloed uit te oefenen op de snelheid van de passen zodat ze niet vertragen in een heel kleine draf, maar voor je gevoel nog versnellen. Zo hebben mijn Friese hengsten een heel goede piaffe aangeleerd zonder hulp van op de grond.
Ik ben het niet alleen met DM eens dat piaffe gemakkelijker is voor barokke paarden dan hoog tempo draven, ik heb ook nog eens het met eigen ogen kunnen zien doordat ik een poos met hartslagmeter op mijn paard heb getraind. Toen bleek daadwerkelijk dat de hartslag van Wolter naar beneden ging in de piaffe, het kostte hem dus minder moeite dan naar voren draven!

angelique19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 21:43

Ik vind dit er beslist niet dieronvriendelijk uitzien.
Integendeel! Pling Vingers aflikken
Dit is de klassieke manier. Normaal staat er ook nog een hulpje naast als de ruiter er op zit.
Net als wat de bovenstaande mensen hier aangeven,

Wat je ook kunt zien gelijk al aan het begin van het filmpje is dat de S&T niet strak getrokken wordt alles gebeurd op ontspanning en is dus heel normaal Vork

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 23:49

idd totaal niet wreed wordt idd zo ook ohz aangeleerd meestal.. Wel pas natuurlijk doen als je paard er verder aan toe is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 23:58

Ik vind het filmpje er prettig uit zien.
De paarden van de Spaanse Rijschool in Wenen worden ook vanaf de grond getraind voor de oefeningen, voordat ze het met een ruiter op de rug moeten.
Ik vind de hoofd/hals-houding van het paard in het filmpje ook dikke prima, niks in de krul trekkerij, geen valse knik....

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 00:30

Ik krijg ook geen ongemakkelijk gevoel bij dat filmpje, het ziet er netjes uit, die man voert nergens de druk hoog op (de stangteugel hangt zelfs iets losjes) en begeleid het paard voorzichtig. Het paard laat geen enkel teken van verzet of moeite zien, doet de oefening vrij ontspannen en soepeltjes, het wordt niet "gedwongen" maar "gevraagd" zegmaar, en verkregen.

Ook het stuk aan de hand zie ik nergens "dwang". De teugels worden ontspannen vastgehouden en het paard wordt netjes begeleid, en beloond. Geen gedwongen plaatjes, geen onrustig plaatje, keurig netjes! Zou er voor tekenen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 00:37

Sterker nog, ik mocht willen dat ik het zó kon!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 00:44

Precies!