De Bentley-Techniek - voor & tegen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

___VV___

Re: De Bentley-Techniek - voor & tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 15:34

Ik vind bovenstaande erg interessant. Ik ben niet snel te overtuigen om iets op een andere manier te doen, maar met goede argumenten lukt t nog wel ns. Ik ga dit topic volgen.

@TS Hou je ons op de hoogte?

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 15:37

Ik probeer even logisch na te denken: als het paard rechtsgebogen is, zet het zijn rechterachterbeen niet voldoende onder de massa: dit been is zwakker. Wanneer je dan op de linkerhand verkeerd gaat lichtrijden, ben je toch juist bezig om het linkerachterbeen extra te belasten?

Zoals ik nu met het tempo bezig ben merk ik dat mijn paard in de galop wel vooruit gaat en de andere twee gangen gaan eigenlijk ook wel vooruit. Wanneer ik er met mijn been vanaf blijf en hem in zijn sukkelgangetje laat rondsloffen, wordt hij denk ik zo ongelooflijk lui dat hij het hele uur geen drol meer uitvoert. Ik moet hem nu ook vaak even 'wakker maken' tussendoor. Ik denk dat mijn paard dus gewoon beter voor het been moet worden en dat het 'automatische tempo' dan vanzelf komt en ik minder hoef te drijven. Haha!

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 15:51

Mareska schreef:
Ik probeer even logisch na te denken: als het paard rechtsgebogen is, zet het zijn rechterachterbeen niet voldoende onder de massa: dit been is zwakker. Wanneer je dan op de linkerhand verkeerd gaat lichtrijden, ben je toch juist bezig om het linkerachterbeen extra te belasten?

Misschien dat de instructrice (of TS) dit juist doen zodat je een gelijkmatige training krijgt?
Net zoals het belangrijk is dat je op beide handen wijkt, galoppeerd... etc...?

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 15:52

Mareska schreef:

Wacht hé, even logisch proberen mee te denken... Als je op de linkerhand rijdt en je gaat verkeerd lichtrijden dan belast je inderdaad het binnenachterbeen en dat is dan in dit geval het linkerachterbeen.... Vork Dus dan heb je gelijk dan kan je deze oefening alleen maar op de rechterhand doen.

Citaat:
Zoals ik nu met het tempo bezig ben merk ik dat mijn paard in de galop wel vooruit gaat en de andere twee gangen gaan eigenlijk ook wel vooruit. Wanneer ik er met mijn been vanaf blijf en hem in zijn sukkelgangetje laat rondsloffen, wordt hij denk ik zo ongelooflijk lui dat hij het hele uur geen drol meer uitvoert. Ik moet hem nu ook vaak even 'wakker maken' tussendoor. Ik denk dat mijn paard dus gewoon beter voor het been moet worden en dat het 'automatische tempo' dan vanzelf komt en ik minder hoef te drijven. Haha!

Dat zou natuurlijk ook kunnen... Ik moet er wel bij zeggen dat die van mij wel onmiddellijk reageert als ik been geef. Dat zal dan toch wel een verschil maken.

En aan alle belangstellenden: fijn dat jullie zo geïnteresseerd zijn! Lachen Ik wil jullie zeker op de hoogte houden, maar hou er wel rekening mee dat ik maar eens in de maand (mss zelfs in de 2 maanden) bij haar zal kunnen lessen.
Laatst bijgewerkt door Precious20 op 10-12-08 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 15:53

mirkip schreef:
Mareska schreef:

Misschien dat de instructrice (of TS) dit juist doen zodat je een gelijkmatige training krijgt?
Net zoals het belangrijk is dat je op beide handen wijkt, galoppeerd... etc...?

Ja dat wel! Ja
Maar om dat rechterachterbeen aan te sterken (wat het hoofddoel is), moet je inderdaad wel op de rechterhand rijden.

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 15:58

Heb er misschien overheen gelezen, maar wissen jij het op het goede en verkeerde been lichtrijden af of ben je nu vooral bezig om op het verkeerde been licht te rijden?

Dat zou natuurlijk ook kunnen mirkip, anders ben je misschien teveel gericht op dat rechterachterbeen en vergeet je als het ware het linkerachterbeen in de training mee te nemen.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 16:05

Ik wissel af! Ja In het begin vond mijn paard het súpermoeilijk en om de zoveel passen gooide hij mij als het ware terug op zijn goede been. Ik ben begonnen met een paar passen licht te rijden op het verkeerde been en dat heb ik dan steeds uitgebreid. Maar zelfs nu doe ik nooit meer dan 3 volledige rondjes rond de piste ineens! Daarna ga ik weer lichtrijden zoals het hoort.
En ik wissel dus ook af: ik rijd dus ook op de linkerhand op het verkeerde been zodat ook het linkerachterbeen eens meer moet werken. Maar het accent ligt dus wel op het rechterachterbeen! Knipoog

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 16:15

Oke, helder. Haha!
Ik blijf het interessant vinden en ben dus ook benieuwd hoe je volgende les zal gaan!

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 16:17

Jup, ik blijf het ook zeker volgen Ja

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 12:37

Precious20 schreef:
Ik vertelde de instructrice dat mijn paard me vaak met zadel en al op links gooide. Mijn linkerstijgbeugel hangt ook steevast lager dan de rechter. Na een grondige observatie kwam ze tot het besluit dat mijn paard me juist op zijn rechterkant zette. Mijn rechterheup zat hoger dan mijn linker - daardoor kwam mijn linkerbeen lager te liggen. Ze stelde ook vast dat mijn paard zijn rechterachterbeen het zwakke achterbeen is.

Als je eigen instructeur dit nooit gezien heeft heb je tot nu toe gewoon een hele slechte instructeur gehad!

Alexandertechniek is overigens een heel bewezen manier van met je lichaam omgaan. Het wordt in de danswereld ook heel veel gebruikt. Het kan dus zeker een aanvulling zijn op je rijden.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 15:06

Ik heb net het topic rustig doorgelezen en ik ben zeker nieuwsgierig naar je verdere ontwikkelingen. Hierover zal ik zeker meer willen weten Ja

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 23:58

Ik blijf dit volgen; heel interessant!

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 14:44

Wat een interessant topic zeg!
Ik blijf dit ook even volgen!

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 23:18

Daar ik regelmatig een pb'tje krijg met de vraag hoe het met de lessen gaat, even een korte update... Mijn paard is momenteel geblesseerd. Hij heeft zijn been opengehaald in de weide. De wondes genezen wel goed maar het gaat allemaal nog heel langzaam. Ik wil hem op zijn gemak laten genezen en dus heb ik al enige tijd niet meer gereden, of lessen genomen. Maar eens hij weer tiptop in orde is, gaan we de lessen hervatten en volgt er dus weer een verslagje! :)

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 03:04

Oei... veel sterkte met je paard :(:)
Hoop gauw weer verslagen van jullie te lezen :)

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 20:54

Veel sterkte!!
Ik ben ook heel benieuwd naar je vorderingen ;)

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 17:07

Ook even een stipje voor mij, interessant dit!
Heb momenteel ook 't probleem dat mijn paard z'n rechterachterbeen niet wil onderzetten, en daardoor de rechterkaak enorm vasthoudt.
Wellicht is dit het proberen waard, vanavond eens een poging wagen. :j

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 16:49

Interessant topic dit! Weer eens heel wat anders dan de gebruikelijke topics. Straks ga ik eens even een klein stukje proberen hoe dat aanvoelt, verkeerde been lichtrijden. En woensdag eens aan mijn instructrice vragen.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 17:00

Heel veel sterkte!
Ik ga dit ook volgen, vind het heel interessant en ben benieuwd naar de rest van de vorderingen. :j

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 19:14

Klinkt interessant, ik ben nu ook bezig met rechtrichten maar heb de methode nog niet gevonden. Eigenlijk ben ik nu meer bezig met haar rug sterk genoeg maken om mij te kunnen dragen.

Ghe, ik heb nu het hele topic gelezen en bedenk me nu pas dat ik eigenlijk altijd doorzit omdat ik niet kon lichtrijden voor mijn enkels... Desalniettemin een boeiende discussie :)

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 14:40

Ik heb gisteren eens een paar rondjes geprobeerd om te kijken wat mijn paard doet als ik lichtrijd op het "verkeerde" been. Ze reageerde er niet echt op, hooguit in de bochten merk je dat ze ietsje langzamer loopt, maar niet eens echt noemenswaardig. Ik blijf het hier volgen!

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 01:20

KDS schreef:
Klinkt interessant, ik ben nu ook bezig met rechtrichten maar heb de methode nog niet gevonden.

Rechtrichten is ook geen methode, dus die zul je ook niet vinden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 01:34

Zeker een heel interessant topic!

De tip van het lichtrijden heb ik echt nog nooit gehoord maar zeker het proberen waard!

De rest komt vrij overeen met de methode waarop ik les krijg en geef!

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 16:43

Voor alle geïnteresseerden even melden dat ik vandaag nog een les heb kunnen rijden. :) Het was een back-to-basics-les, want -zoals ik wel al vermoed had- bleek er toch wat mis te zitten in onze basis (qua aanleuning).
Wie daarover meer wil lezen, zal jammer genoeg even tot morgen moeten wachten. Ik heb vandaag geen tijd om een ellenlang verslag te typen. :o

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 14:38

Ok, mijn verslag van de les... Ga er vast even bij zitten, want het is behoorlijk lang geworden :D
Ik betwijfel het of er veel nuttig info voor jullie instaat, want het was echt een basisles waar er voornl. aan mijn tekortkomingen werd gewerkt. Dit zijn eigenlijk dingetjes die ik altijd al vermoed heb, maar die nooit bevestigd zijn geweest door mijn vorige instructeur. De betere ruiters onder ons zullen dit vast wel al allemaal weten ;) Hou mij dat nu niet kwalijk; ik vind het al erg genoeg dat ik dit nu pas ontdek.

Beginsituatie:Zoals jullie in de vorige posts konden lezen, had ik huiswerk meegekregen. Lichtrijden op het verkeerde been, m.n. rechtsom, zodat het zwakke been ook aan het werk werd gezet. Zo kan dat been aansterken en geleidelijk aan gewicht overnemen van het andere achterbeen. Resultaat: een rechter paard.
Mijn paard is in januari echter geblesseerd geraakt en dus had ik nog niet zo hard kunnen oefenen als oorspronkelijk gepland.

Punten waaraan ik tijdens deze les aandacht wou schenken:
- sowieso het rechtrichten :j
- ontspanning en balans
- aanleuning... Mijn paard heeft het bijzonder moeilijk met druk in zijn mond. Hij is prima terug te rijden op zit en stem, maar teugelcontact hoort er imo nu eenmaal bij. Máár bij de minste teugeldruk (bij overgangen, bijv. stap -halthouden) komt hij tegen mijn hand in en begint hij een gevecht met het bit. Resultaat: ontspanning weg, strakke gespannen rug, kan niet vierkant gaan staan en doet stiekem nog een paar pasjes extra. Kortom: géén soepele overgang!
Even ter verduidelijking: tanden zijn nagekeken, fysio is erbij geweest, alle ok! Ik rijd sinds kort met een Myler. Daar reageert hij wel íets beter op.

Tips en werkpunten vd instr.:
Na het losrijden en het werken aan ontspanning, hebben we ons gefocussed op de aanleuning. Na uitleg en demonstratie vh probleem, wilde ze (de instr.) eens een klein experimentje doen. Ze zag ook dat Dakastan erg afgeleid werd door het bit en dus wou ze eens zien hoe hij op bitloos ging reageren. Heel eerlijk gezegd, ik was er altijd al een beetje terughoudend over. Máár het viel super goed mee! :j Dak was lekker ontspannen in de mond en maakte likbeweging - iets wat hij anders nooooit deed. Ennn, wonder boven wonder, overgangen en halthouden gingen heel soepel... Geen gevecht meer en niet meer tegen de hand inkomen! Daarmee wil ik nu níet zeggen dat bitloos rijden ineens alle problemen heeft opgelost :n, maar het is mss wel iets wat ik toch verder wil uitproberen met mijn paard.
Om terug te komen op het halthouden: Dak kwam nu wel niet meer tegen de hand in, maar hij kon nog altijd niet netjes vierkant halthouden. Volgens de instr. is dat probleem grotendeels te wijten aan zijn gebrek aan spieren in de achterhand/ buikspieren en zijn gebrek aan balans. Als hij moet halthouden, duwt hij zijn rug weg en bijgevolg lopen die achterbenen 'er maar achter aan'. Dit probleem zou zichzelf grotendeels moeten oplossen wanneer hij zich meer leert ontspannen, rechter wordt en aansterkt.

Een ander probleem, betreffende aanleuning, dat ontcijferd is, is dat ik Dakastan niet genoeg steun geef. Mijn contact met zijn mond is te los.
Ik heb eigenlijk altijd heel weinig teugelcontact (bewust :j), omdat ik immens veel schrik heb om hem te zeer in de mond te zitten en hem bijgevolg dus hard te maken. :o (die schrik is nog een overblijfsel van mijn vorige pony, die wel erg hard in haar mond was).
Maar wat ik doe/deed, is dus ook niet goed! Volgens de instr. is je paard er juist meer gebaat mee om een goed contact te hebben. Zo krijgt hij het gevoel dat jij de leider bent en dat je ook te vertrouwen bent. Mijn paard is nog erg onzeker (zou je niet zeggen als je hem past ziet... :roll: doet zich altijd stoer voor maar hij heeft maar een heel klein hartje) en hij vindt bij mij simpelweg niet genoeg steun. Ik moest dus een goed contact met de mond houden. Ik kon het best vergelijken met hoe je iemand een handdruk geeft: niet te flauwtjes maar ook zeker niet knijpen; gewoon een stevige handdruk.
Natuurlijk hebben we dit onmiddellijk in de praktijk gebracht... De enge groene poort, waar hij anders zó bang voor is, daar liep hij nu al stukken zelfzekerder aan voorbij.
Voor mij is dit wel het moeilijkste werkpunt! Voor mijn gevoel had ik hem ontzettend hard vast, maar als ik dan 'paard' mocht spelen en de teugels moest vasthouden terwijl de instr. de teugels opnam tot een vast contact, was dat eigenlijk helemaal niet zo vast als ik dacht...
Hoe dan ook, het was een emotioneel moment voor mij... Je denkt dan je paard goed te doen door hem zo weinig mogelijk in de mond te zitten, maar eigenlijk ben je dan geen leider en laat je je paard aan zijn lot over. Cru gezegd, maar daar komt het imo wel op neer!
Het positieve aan dit werkpuntje is echter wel dat het gemakkelijker te corrigeren is dan een te ruwe hand! :)

Tijdens het rechtrichten kwam dit puntje ook weer terug. Als Dakastan -op de volte- nageeft op de binnenteugel, mag ik hem niet meer 'belonen' door het contact daar los te laten. Dak raakt dan van slag omdat zijn steun wegvalt en ik kan opnieuw beginnen met mijn oefening... Ik moet er nu voor zorgen dat mijn contact constant blijft (héél moeilijk als je het al jaren anders doet!) Als hij goed aan het lopen is, mag ik wel even de (binnen)teugel nageven om te zien of hij het ook nog kan zonder mijn begeleiding, maar dat nageven moet zo miniem zijn dat ik hem onmiddellijk terug kan begeleiden als hij dreigt de kluts kwijt te geraken.
Snappen jullie het nog? :o Want het valt me zwaar om dit fatsoenlijk onder woorden te brengen.

Tijdens het rechtrichten hebben we uiteraard nog gedraafd op het verkeerde been. Instr. zag al veel verbetering.
Dakastan is rechtsgebogen, dit houdt in dat hij een natuurlijke buiging naar rechts heeft en dus moeilijker inbuigt naar links. Mijn zadel zakt ook weg naar links. Mijn linkerbeugel hangt ook steevast lager dan mijn rechter en ze zijn nochtans gelijk.
Op de volte - linksom - valt hij ook steevast naar binnen. Ik voel zijn buik drukken tegen mijn binnenbeen. Om dit te corrigeren moest ik lichte stelling vragen en met mijn binnenbeen zijn buik weer 'naar buiten duwen'. (Zie ook vorige posts)
Volgens de instr. valt de scheefheid van mijn paard erg goed mee. Na het horen van mijn uitleg dacht ze dat hij zo krom als een hoepel was. Ze is er dan ook eens zelf op gekropen om te voelen hoe en wat. Haar conclusie was dus dat de scheefheid al voor een groot stuk 'verholpen' is omdat ik hem erg compenseer en corrigeer d.m.v. mijn zit. Ze gaf hier ook een hele uitleg aan... Als je een kind op je schouders neemt en dat kind leunt naar links, dan moet je ook meegaan naar links want anders vallen jullie allebei.
Dakastan zet mij (door zijn scheefzijn) ook op links, maar als ik nu op links zou blijven zitten, dan zou hij alleen maar meer naar links moeten zakken; gewoon om mijn gewicht te kunnen dragen. Maar ik verplaats mijn gewicht (heel miniem - ik hang niet hoor) naar rechts en zo krijgt hij de kans om zich recht te maken.
Kortom: Dakastans scheefheid is niet zo erg als dat ik dacht, maar we hebben nog wel het één en het ander waaraan we kunnen werken! :)

Een puntje wat ik nog niet vermeld heb, maar wat daarom niet minder belangrijk is: visualtisatie. Deze instr. gebruikt dit eigelijk bij alles wat ze doet. Je moet altijd een beeld vormen in je hoofd van hoe je wil dat je paard gaat lopen, soort van wishfull thinking :j
In mijn 'mental picture' moet ik Dakastan zien met een mooie ontspannen maar toch gedragen rug.

Zo, ik heb alles gezegd/getypt :) Heb je nog vragen of opmerkingen? Brand maar los!
Laatst bijgewerkt door Precious20 op 13-03-09 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt