Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Mareska schreef:Ik probeer even logisch na te denken: als het paard rechtsgebogen is, zet het zijn rechterachterbeen niet voldoende onder de massa: dit been is zwakker. Wanneer je dan op de linkerhand verkeerd gaat lichtrijden, ben je toch juist bezig om het linkerachterbeen extra te belasten?
Mareska schreef:Ik probeer even logisch na te denken: als het paard rechtsgebogen is, zet het zijn rechterachterbeen niet voldoende onder de massa: dit been is zwakker. Wanneer je dan op de linkerhand verkeerd gaat lichtrijden, ben je toch juist bezig om het linkerachterbeen extra te belasten?
Citaat:Zoals ik nu met het tempo bezig ben merk ik dat mijn paard in de galop wel vooruit gaat en de andere twee gangen gaan eigenlijk ook wel vooruit. Wanneer ik er met mijn been vanaf blijf en hem in zijn sukkelgangetje laat rondsloffen, wordt hij denk ik zo ongelooflijk lui dat hij het hele uur geen drol meer uitvoert. Ik moet hem nu ook vaak even 'wakker maken' tussendoor. Ik denk dat mijn paard dus gewoon beter voor het been moet worden en dat het 'automatische tempo' dan vanzelf komt en ik minder hoef te drijven.
mirkip schreef:Mareska schreef:Ik probeer even logisch na te denken: als het paard rechtsgebogen is, zet het zijn rechterachterbeen niet voldoende onder de massa: dit been is zwakker. Wanneer je dan op de linkerhand verkeerd gaat lichtrijden, ben je toch juist bezig om het linkerachterbeen extra te belasten?
Misschien dat de instructrice (of TS) dit juist doen zodat je een gelijkmatige training krijgt?
Net zoals het belangrijk is dat je op beide handen wijkt, galoppeerd... etc...?
Precious20 schreef:Ik vertelde de instructrice dat mijn paard me vaak met zadel en al op links gooide. Mijn linkerstijgbeugel hangt ook steevast lager dan de rechter. Na een grondige observatie kwam ze tot het besluit dat mijn paard me juist op zijn rechterkant zette. Mijn rechterheup zat hoger dan mijn linker - daardoor kwam mijn linkerbeen lager te liggen. Ze stelde ook vast dat mijn paard zijn rechterachterbeen het zwakke achterbeen is.