Paard zadelmak "Laten" maken!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PercyLeen

Re: Paard zadelmak "Laten" maken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 20:30

Tja wanneer ben je vakkundig genoeg. Imo heeft het niks te maken met een bepaald wedstrijdniveau. Ik was 17 toen ik mijn eerste paard zadelmak maakte en aanreed (onder begeleiding) Ik ben nu bezig met het kopen van een 2,5 jarige paard en ook deze zal ik de basis zelf leren maar wel vanuit de rust..ik heb alle tijd van de wereld. En ik wil hem dus niet naar 1 of andere stal brengen want daar worden 10 paarden op een dag zadelmak gemaakt en gaat het er net iets anders aan toe. Ik wil er de tijd voor nemen en alles op basis van vertrouwen en onder goede begeleiding!

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 20:38

Lijk mij een betere discussie "hoe leid je een paard netjes op en wanneer ben je daar deskundig genoeg voor?"
Poeh dat is een goeie vraag ik rij nu ook op een jong paard van net 3 jaar. Maar gaat best lekker. Ik vind als je goed kan rijden en niet steeds in de paard zijn mond zit te trekken en te sjorren of er steeds af valt dus lekekr stevig in het zadel zit. Lan je er wel op rijden. Ik heb haar laten inrijden dus ik heb het niet zelf gedaan

Hier wat stof tot nadenken
Wat vinden jullie van onervaren ruiters die hun paard een maand wegbrengen om hem zadelmak te laten maken?
Ik vind het een goed idee. Als het mis gaat met een onervaren ruiter weten ze misschien niet wat ze fout doen of kan er ook echt iets mis gaan waardoor het paard misschien een trauma of wat dan ook van overhouden. Dus ik vind het een goed idee om het paard even weg te brengen

Is iemand die 1 paard op Z niveau rijd ook iemand die een jong paard goed kan beleren? Dat zou heel goed kunnen maar dan zijn de paarden meestal zo braaf dat ze haast geen bokjes geven maar als het een jong paard is dan kan het alle kanten opvliegen dus je hebt het paard neit onder controle. Dus een slim idee niet echt

of is iemand die 20 paarden van volkomen groen tot L niveau opgeleid heeft daar veel beter in? Dat denk ik wel. Hij zij heeft ervaring met jonge paarden en weet hoe het val of wat een paard kan doen

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 11:47

Tja dat zijn goede punten !
Een maand wegbrengen lijkt me idd beter als je zelf het lef of de kundigheid niet hebt om op een groen paard te gaan zitten!
Al vindt ik een maand erg kort, vaak gaat er toch wel wat langer overheen om een paard goed zadelmak te hebben.
Hier is mijn vorige merrie 3 maanden weg geweest ,daarbij ben ik er onder begeleiding van degene die haar inreed er vanaf de 2e maand zelf ook opgegaan.
Toen zat er plat gezegd een rem op en een stuur , kon wat voltes rijden en van hand veranderen.
Toen ze terug kwam had ze een goede aanleuning op het bit en volgde de hand netjes , ging goed voorwaarts op het been en snapte ze de eenzijdige kuithulpen.
Dan een graadmeter of je voldoende ervaring hebt om een paard te beleren, die is volgens mij ook niet uit te drukken in nivo maar in gevoel.
Als je met gevoel rijdt en een onafhankelijke zit hebt dus je zit los is van je hand kun je naar mijn idee prima een paard beleren.
Daarbij denk ik dat het heel belangrijk is dat je het paard vertrouwen kunt geven, als jezelf niet zeker bent van je zaak kun je beter uitbesteden !

Het beleren begint bij mij idd ook al bij het aan de hand werken , duidelijk zijn ho is ho terug is terug gewoon het stukje opvoeding en respect hebben naar elkaar toe.
Daarbij is een paard dat goed naar comando's luistert al het halve werk als voorbereiding op het werkelijke inrijden.
Hier is het paard dus goed opgevoedt in de de hand, luistert goed naar de comando's aan de lijn voordat het inrijden begint.
Daarbij doe ik alles zelf tot het erop gaan zitten dat besteedt ik dus uit , puur omdat ik zelf dat stukje vertrouwen daar niet kan geven.
En dan kun je er imo ook beter niet aan beginnen !

Blackmagic85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:52

Ik vind dat je heel erg op moet passen; niveau zegt niet zoveel, maar handig moeten ze zijn en niet bang; sorry voor 't lange verhaal, maar hier mijn ervaring:
Tijdens het zadelmak maken van mijn eigen paard schrok ie een keer en ben ik eraf gevallen; hij was echt bang toen dus ik dacht; ik breng 'm naar een professional die hem hopelijk weer wat vertrouwen kan geven.
Dus rondgevraagd en een manege gevonden die 't goed en netjes deed (volgens anderen die hun paard er ook gebracht hadden). Ik heb opzettelijk niks gezegd dat ik 'm al zadelmak gemaakt had en 2 keer erop gezeten, want sommigen kunnen dan weleens hardhandig worden en als ze denken dat je paard nog niets kan hebben ze meestal wat meer geduld.

Heb mijn kerel (ruin) op maandag avond weggebracht.Het is een prachtige nieuwe manege, echt schitterend van alles voorzien. Iedere dag even 'm opgezocht en gekeken hoe die er bij stond (schone box, veel stro, niets maar dan ook niets op aan te merken) dus ik blij. Had ik vrijdag vrij, ging naar de manege en ik wou 'm net een beetje borstelen; komen 2 meiden (mijn leeftijd begin 20 misschien iets jonger) 'm ophalen om aan het werk te gaan. Dus ik zeg; leuk! wil wel even kijken.

Dus ze borstelden en zadelden 'm. Prima. Buiten gelongeerd en daar begon de onkunde; de hele tijd schreeuwen tegen mijn vent "schiet op" loop door"hup hup" en als ie daar niet naar luisterde slaan met de zweep (dat ene meisje rende de hele tijd met de zweep slaand achter hem aan) maar mijn vent kan zich afsluiten voor pijn en op gegeven moment reageert ie niet meer; dus zeggen ze ;"ja hij reageert niet op de zweep maar dat zullen we hem nog wel even leren." Dus ik dacht no way. Ik ze voorzichtig verteld dat ie de commando's stap draf galop kent. Dus zij zeggen draf en hup daar ging ie keurig zoals 'm geleerd was maar daarna vervielen ze helaas weer in hun geschreeuw.

Nou na het longeren naar de binnenbak gingen ze erop. 1 houdt 'm aan de longe (op een rondje van nog geen 2 meter doorsnee) en de ander erop. Met sporen!? Gestoord en die teugels waren iets van 10 cm waar ze aan hing want alle 2 die meiden waren bang. Hoe kun je een paard nou beleren als je zo openlijk bang bent? Dan breng je je angst toch over op 't paard? Hamer
Ik moet er nog steeds bijna van huilen als ik er aan denk; hij was bang, had pijn en nog proberen zijn best te doen. Huilen En de eigenaar van de manege (bekende springruiter) staat een stukje verder iemand anders les te geven, ZIET wat ze doen en DOET NIKS?! Boos!
Na een paar rondjes kwam gelukkig de da voor een ander paard dus deden ze hem in de stapmolen om uit te stappen, maar de andere paarden die erin staan halen ze eruit. Een paard is een kuddedier; je kunt niet een jong paard wat niets weet in een stapmolen met andere paarden zetten en dan die andere eruit halen. Verward
Maar gelukkig is het goed gegaan. En dan vragen ze nog; "en wat vond je ervan?" Ik 't een beetje vaag gehouden Lips are sealed en gauw naar huis, vervoer geregeld en 'm naar huis gehaald. Ben er zelf weer opgeklommen en nog 1 keer eraf gevallen, maar dat was alles (dit is vorig jaar rond deze tijd gebeurd).
Hij doet nu niet meer bokken met mij erop en hij deed echt zoooo zijn best toen ik 'm weer naar huis gehaald had.
Gevolgen die hij hieraan overhield;
* niet meer 't bit in willen nemen (duurde een maand om dit weer goed te krijgen)
* geen looplust meer hebben (dit duurde 6 maanden!!)
* nog steeds weinig reactie op de zweep (ik gebruik 'm om aanwijzingen te geven maar 't gaat heel moeizaam)

Als je tot hier bent gekomen; bedankt voor 't lezen en pas op waar je je paard heen brengt!!!

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 14:05

@ Paradox: wat een naar verhaal. Dat is dus één van de redenen dat ik blij ben dat ik hem alsnog zelf kan opleren. Je kan niet zien wat er gebeurt en op zo'n stal willen ze vlug veel te snel gaan, want time is money. Dat is niet overal zo hoor, maar toch...

pdjonghe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 14:25

De ervaring bij het opleren van groene paarden voor "onervaren" ruiters heeft me geleerd dat het werk dikwijls veel vlotter loopt als de eigenaar er zelf bij is. Ik vraag altijd om onder begeleiding (van mij of iemand anders) het paard netjes aan de longe te leren lopen. Als ze een hoofdstel en een zadel kennen én aanvaarden vind ik dat ook wel fijn. Ook wat voorzichtig longeren met een chambon vind ik een aanrader. Zo kennen ze contact ook al. Ik ga altijd een paar keer langs en doe wat grondwerk om het paard te leren kennen. Afhankelijk van de eigenaar kruip ik er zelf de eerste paar keren op, of ik begeleid de eigenaar. Natuurlijk is dit niet de meest ideale situatie, maar als de vraag er komt dan neem ik de opdracht wel aan. Ik vertel er wel altijd mijn verhaal bij. Meestal begeleid ik de eigenaar maar eventjes en neemt een andere lesgever het over.

Mits goede begeleiding kan een "onervaren" ruiter dus wel een paard opleiden. De tijd die erover gaat zal wat langer zijn, maar als er met veel rust en vertrouwen gewerkt wordt, is dat zeker en vast mogelijk. Uiteindelijk is iedereen die paarden aanrijdt toch ooit eens onervaren geweest?

Voor mij is de ideale situatie als volgt: elke nieuw element in de opleiding wordt pas aangebracht als het vorige zonder problemen aanvaard wordt. Ik kruip er dus pas op als een paard in een redelijke balans en rechtgericht, met zadel en hoofdstel en met vertrouwen aan een enkele longe kan lopen. Op die manier heb ik nog nooit vodden gehad. Ofwel werkt deze manier, ofwel heb ik gewoon geluk Tong uitsteken

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 14:54

pdjonghe schreef:
De ervaring bij het opleren van groene paarden voor "onervaren" ruiters heeft me geleerd dat het werk dikwijls veel vlotter loopt als de eigenaar er zelf bij is. Ik vraag altijd om onder begeleiding (van mij of iemand anders) het paard netjes aan de longe te leren lopen. Als ze een hoofdstel en een zadel kennen én aanvaarden vind ik dat ook wel fijn. Ook wat voorzichtig longeren met een chambon vind ik een aanrader. Zo kennen ze contact ook al. Ik ga altijd een paar keer langs en doe wat grondwerk om het paard te leren kennen. Afhankelijk van de eigenaar kruip ik er zelf de eerste paar keren op, of ik begeleid de eigenaar. Natuurlijk is dit niet de meest ideale situatie, maar als de vraag er komt dan neem ik de opdracht wel aan. Ik vertel er wel altijd mijn verhaal bij. Meestal begeleid ik de eigenaar maar eventjes en neemt een andere lesgever het over.

Mits goede begeleiding kan een "onervaren" ruiter dus wel een paard opleiden. De tijd die erover gaat zal wat langer zijn, maar als er met veel rust en vertrouwen gewerkt wordt, is dat zeker en vast mogelijk. Uiteindelijk is iedereen die paarden aanrijdt toch ooit eens onervaren geweest?

Voor mij is de ideale situatie als volgt: elke nieuw element in de opleiding wordt pas aangebracht als het vorige zonder problemen aanvaard wordt. Ik kruip er dus pas op als een paard in een redelijke balans en rechtgericht, met zadel en hoofdstel en met vertrouwen aan een enkele longe kan lopen. Op die manier heb ik nog nooit vodden gehad. Ofwel werkt deze manier, ofwel heb ik gewoon geluk Tong uitsteken

De "manier" waarop jij paarden zadelmak maakt, te samen met de ruiter zelf, daar sluit ik mij bij aan.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 14:58

Gitta schreef:
Tja dat zijn goede punten !
Een maand wegbrengen lijkt me idd beter als je zelf het lef of de kundigheid niet hebt om op een groen paard te gaan zitten!
Al vindt ik een maand erg kort, vaak gaat er toch wel wat langer overheen om een paard goed zadelmak te hebben.
Hier is mijn vorige merrie 3 maanden weg geweest ,daarbij ben ik er onder begeleiding van degene die haar inreed er vanaf de 2e maand zelf ook opgegaan.
!

Beni khet niet helemaal mee enes. Mijn merry is 4 dagne naar iemand geweest en de 2 de dag zat ik er zelf al op. Dus het kan ook neller ligt natuurlijk wel aan het karakter

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 14:59

@paradox ik had mijn paard gepakt en was meteen naar huis gegaan! Jij geeft nu die 'bekende' springruiter de schuld dat hij niks deed maar waar was jij? Jij stond erbij en keer er naar...

Ik ga mijn vent (ik hoop dat ik hem morgen zo mag noemen) zelf zadelmak maken en inrijden maar mocht het mij niet lukken heb ik maar 1 iemand die ik erop wil hebben en ik zal er altijd bij zijn..wegbrengen doe ik niet aan!

Blackmagic85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 15:27

@Jeanine84: dan heb je 't niet goed gelezen; ik ben zodra hij weer in de box stond naar huis gegaan en hem 'm diezelfde avond weer naar huis gehaald. Natuurlijk zeg ik niets voordat ik wegga; mijn paard staat er nog; wie weet wat ze er nog mee doen voor je hem ophaalt nadat je hebt gezegd dat ze stom en onwetend zijn...

cleopetra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 15:42

Ik heb dus zelf bij een stal stage gelopen waar ze jonge paarden zadelmak maakten.
Echt waardeloos stond een paard die heeft er mijne hele stageperiode gestaan (6 weken) en ik heb ze er in totaal 3 keer mee zien werken... verder kwam hij alleen in het weekend los omdat er dan meer personeel was!

Als je er voor kiest moet je zeker oppassen waar je hem brengt en ik zou ook altijd een aantal keer per week afspreken om in ieder geval te kijken wat ze met je paard doen en nog beter samen met het paard werken!

__AM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 15:44

Heb mijn 3jarige zelf ingereden, je kan het dan lekker op je eigen tempo doen. En op zo stal weet je inderdaad niet wat er allemaal met zo paardje gedaan word.

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 15:50

Wat is nou een maand. Dat is veel te kort voor een paard. Dan kan hij net stap draf en stil staan en dan moet je er daarna wel op als onervaren. Dan verpest je hem nog!! En paard zadelmak maken is niet moeilijk gewoon blijven zitten en touwtje om zijn nek goed vast houden. Maar wat wel moeilijk is is het doorrijden daarna en dat komt nog veel later dan een maand. Ik denk dat je het beter zelf kan doen met alle vertrouwen en geduld ( dat is wel heel belangrijk want paard en mensen denken heel anders) maar wel onder hele goeie begeleiding!!!!

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 21:35

lees alweer nare ervaringen over het wegbrengen en de ellende ervan nadien.
Bij mijn merrie is dat prima verlopen , ben er veel zelf bij geweest en als het zo was gegaan had ik haar idd gelijk weer meegenomen !
Nu zijn we bezig met de merrie die ik nu heb en die wordt ook door iemand anders ingereden alleen nu thuis..
Dus we doen het samen zij erop en ik heb haar aan de lijn ,rustig aan elke keer een stapje verder .
gaat zover erg goed ,het fijne is dat ik er nu elke stap bij ben en ook kan overleggen moet het straks tenslotte zelf gaan doen.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 00:06

Ik zou het liefste mijn a.s. paard al vanaf de baarmoeder van zijn moeder willen hebben! Gewoon voor de 'bonding' zegmaar..
Maar dat betekent zelf alles aanleren!
Lijkt me eerlijkgezegd heeeerlijk!

En als ik zo dit topic lees, is het ook echt wat voor mij. Ik begon met paardrijden op mijn 9e. En al bijna direct werd ik geconfronteerd met 20 totaal verschillende karakters pony's en paarden met totaal verschillende achtergronden en geschiedenissen. (Vooral veel mishandeling)
Je leerde al snel dat elk paard zijn eigen handleiding had.
Zo heb ik wel eens een rodeo-les gehad! Super leuk! paardje was fris.. en bleeeef schrikken! en inplaats van het paardje op stal te zetten en mij op een 'veilig' paardje te zetten, kreeg ik ineens even een les in kalmeren, blijven zitten enz.

Mijn 'redding' is denk ik altijd geweest dat ik nooit bang was om te vallen. Want dat deed ik! Ik was heel goed met paarden rustig te houden, of 'af te remmen' met mijn zit. Maar toch.. Als een paard eens flink stijgerde of bokte, lag ik er toch af!

Anyway.. ik heb heeeel veel ervaring op gedaan, en we waren eigenlijk vooral bezig met het opnieuw vertrouwen winnen van paarden, ze nieuwe truckjes te leren.. (ineens kwam de 'hype' aan-de-teugel lopen... omdat er wat mensen te zwaar werden voor pony's)

Ik denk dus dat ik het kwa kracht, doorzettingsvermogen en ervaring op dat gebied zeker wel kan... maar..
Hoe werkt inrijden?
Een beetje zoals een hond trainen? (sorry voor het lompe voorbeeld) Iets 'voordoen' of laten doen, vervolgens belonen, daarna VEEL herhalen, belonen, belonen en herhalen en dat tot iets er helemaal in zit?

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 08:39

Het blijven zitten is 1 ding, maar je moet dus wel weten waar je mee bezig bent.

@Klijntjuh: je mag dan geen schrik hebben, als je niet weet wat inrijden inhoudt, zou ik er ook niet aan beginnen. Ik had wel een idee hoe ik het ging aanpakken (mijn vader heeft vroeger nog wel jonge paarden gehad). Maar gelukkig heb ik ook de beslissing genomen om met te laten begeleiden door een goede trainer, en daar heb ik nog geen seconde spijt van gehad. Ik had nooit kunnen doen wat zij al heeft bereikt. Nochtans heeft zij (bijna) nooit op m'n paard gezeten en doe ik dat allemaal wel zelf.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:25

Maar ik neem aan dat je ook het inrijden wel kan leren toch? en het gaat over jaren dat ik mijn horsie wil..

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 19:00

Wij rijden onze paarden zelf in, toen we er mee begonnen een 30 jaar geleden, ging het best wel lastig, eerst moe maken, dat was makkelijker, bokten ze niet meer zo hoog en sterk, na een paar paarden ver pruts te hebben, later wel goed gekregen, meestal L of M gereden, weten we nu wel beter, vertrouwen en rust is belangrijkste. Ach gut
Ja je rijd een paard ZZ zwaar, een paar naar het Z, je valt er niet zo vaak meer af, je krijg de raarste paarden rustig en mak, vertrouwt, betrouwbaar.
Dan krijg je het idee ik begin het door te krijgen, hoe met paarden om te gaan, dan nog kan je van ieder paard nog wat leren. Knipoog
Inrijden kan je wel leren als je open staat voor het jonge paard, hoe hij reageert op je gewicht en de hulpen. Ach gut
Laatst bijgewerkt door montyjansen op 10-10-08 19:24, in het totaal 2 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 19:03

mijn ervaring is dat zelfs een onervaren ruiter prima in staat is om zijn eigen paard zadelmak te maken en te beleren...... MITS onder hele goede begeleiding!

Dat zie ik liever dan een onervaren ruiter die een paard wegbrengt, netjes terugkrijgt en er dan alwetend op gaat zitten om zo een paard binnen een paar maanden knettergek te krijgen ondertussen vindend dat ze het goed doen in iedergeval goed genoeg dat ze zonder les kunnen!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 08:08

cleopetra schreef:
Na de topics "steeds eerder" en "wanneer erop?"

Lijk mij een betere discussie "hoe leid je een paard netjes op en wanneer ben je daar deskundig genoeg voor?"

Hier wat stof tot nadenken Knipoog
Wat vinden jullie van onervaren ruiters die hun paard een maand wegbrengen om hem zadelmak te laten maken?
Is een goed idee, allen moet hij/zij wel mee gaan, en van begin af mee werken en leren hoe het beste gewerkt kan worden (is geen uitgesproken patroon voor) wel een manier die de trainer hanteert is geen wet, allen een idee die hij/zij gebruikt kan bij ieder paard anders zijn.
Hoeveel ervaring moet je hebben voor je een onbeleerd paard kan opleiden?
Mijn idee is, niet bang zijn, erg veel rust kunnen overbrengen, consecwent zijn, open staan voor het paard, zien kunnen wat het paard aan kan, vertrouwen kunnen geven, afspraken kunnen maken en aan houden, op het juiste moment kunnen reageren met de goede reactie, waardoor het paard niet in de stress schiet en het als normaal accepteert, wat je ook met het paard doet hij moet eigenlijk doen of hij het normaal vind wat je ook doet.

Is iemand die 1 paard op Z niveau rijd ook iemand die een jong paard goed kan beleren?
Kan zijn dat die gene toevallig een goed paard heeft gehad waar hij/zij een goede band mee had, maar dat hoeft natuurlijk niet.
of is iemand die 20 paarden van volkomen groen tot L niveau opgeleid heeft daar veel beter in?
Iemand die er 20 heeft gereden is vaak wel handig geworden in het rijden, maar iemand anders hoeft niet met die paarden overweg te kunnen, met zijn bepaalde manier van rijden, wil dus niet zeggen dat hij/zij met zijn/haar rijtechniek goed heeft gereden.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 07:38

cleopetra schreef:

Hoeveel ervaring moet je hebben voor je een onbeleerd paard kan opleiden?
Is iemand die 1 paard op Z niveau rijd ook iemand die een jong paard goed kan beleren?
of is iemand die 20 paarden van volkomen groen tot L niveau opgeleid heeft daar veel beter in?

Ik vind dat die keuze geheel aan iemand zelf is, Als je geen ervaring heb met inrijden, en je kiest er voor het te laten doen door een professional, vind ik dat een wijze keuze.

Maar iedereen is ergens begonnen toch?

Ik heb het zelf ook gedaan ik rijd totaal geen niveau, maar ik loop al bijna 14 jaar tussen de paarden, de eerste keer toen ik het deed, ging het eigenlijk meteen goed, daar heb ik super geluk mee gehad, Heb daar ook hulp bij gehad hoor, want nooit doen zonder hulp! Het was het paardje van een vriendin van mij.

De 2de keer was mijn eigen dier, Dat is dan weer heeeel anders, Maar ik was wel 1 ervaring rijker dmv het paard van mijn vriendin, Dus heb ik dat ook zelf gedaan met professionele hulp. Dit ging super.
Dus als je geen ervaring heb, en je wilt toch de ervaring op doen je eigen diertje op te leiden en in te rijden, Zorg dan altijd dat je (professionele)hulp hebt, ga het nooit alleen proberen! Want daar komt alleen maar ongeluk van, ook al is je paard zo lief. Je kan meer kapot maken dan je denkt.

Toch vind ik het soms wel een beetje tegenstrijdig dat er geroepen word, als je het nog nooit gedaan heb kan je het beter niet doen, maar dan denk ik van: Hoe denk je dat die proffesionals het gelerd hebben? Die zijn ook onderaan begonnen zonder ervaring? Dat vind ik er van Lachen

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 07:39

PinkyBubble schreef:
cleopetra schreef:

Maar iedereen is ergens begonnen toch?

Ik heb het zelf ook gedaan ik rijd totaal geen niveau, maar ik loop al bijna 14 jaar tussen de paarden, de eerste keer toen ik het deed, ging het eigenlijk meteen goed, daar heb ik super geluk mee gehad, Heb daar ook hulp bij gehad hoor, want nooit doen zonder hulp! Het was het paardje van een vriendin van mij.

De 2de keer was mijn eigen dier, Dat is dan weer heeeel anders, Maar ik was wel 1 ervaring rijker dmv het paard van mijn vriendin, Dus heb ik dat ook zelf gedaan met professionele hulp. Dit ging super.
Dus als je geen ervaring heb, en je wilt toch de ervaring op doen je eigen diertje op te leiden en in te rijden, Zorg dan altijd dat je (professionele)hulp hebt, ga het nooit alleen proberen! Want daar komt alleen maar ongeluk van, ook al is je paard zo lief. Je kan meer kapot maken dan je denkt.

Toch vind ik het soms wel een beetje tegenstrijdig dat er geroepen word, als je het nog nooit gedaan heb kan je het beter niet doen, maar dan denk ik van: Hoe denk je dat die proffesionals het gelerd hebben? Die zijn ook onderaan begonnen zonder ervaring? Dat vind ik er van Lachen

Ik vind ook zelf doen met (professionele hulp) of een hobbyist die het leuk vind om te doen, en lijkt dat die het voor zijn beroep doet, Knipoog die nemen meer de tijd om iets uit te leggen, zit ook geen tijd druk op, Whoosh! wand de volgende staat daar dan niet te wachten.
Zij kunnen dan ook nog les blijven geven als je dat zou willen, soort nascholing Haha! een paar keer in de maand of zo.
OK dan! Cool

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 09:17

Ja precies, de hulp die ik heb gehad bij mijn beesie krijg ik nu ook nog steeds les van, het bevalt mij prima zij weet precies hoe de pony in elkaar zit en ik ook. Beter kan het niet toch Lachen

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 14:39

dat bevalt mij nu idd ook wel heel goed, er is geen tijdsdruk op geen enkel gebied.
braaf is braaf en morgen is er nog een dag , of ze nu in 1 of 4 maanden klaar is waar ik haar dan graag zie maakt me niks uit.
Als het maar met rust en rede gaat ,daarbij duidelijkheid eraan toevoegen en je bent een eind .
Fijne vindt ik nu ook dat we alles samen doen en dus alles gaat in overleg , omdat wat ik al eerder aangaf ik het straks toch zelf moet doen.
En wat de ene belangrijk vindt is voor de ander mischien minder belangrijk.
Daarbij kan ik als ik er straks zelf opga ook rekenen op haar ondersteuning wat ik wel erg prettig vindt.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 11:42

Klijntjuh schreef:
Maar ik neem aan dat je ook het inrijden wel kan leren toch? en het gaat over jaren dat ik mijn horsie wil..

Het probleem is dat elk jong paard anders reageert, bv: de ene gaat niet vooruit de benen, de andere vliegt ervandoor (dat is dan nog een "makkelijk" probleem). Als jij voor het eerst op een jong paard kruipt, dan kan je best toch wat hulp gebruiken van iemand die ervaring heeft met jonge paarden. Die kan dan zeggen hoe je het best reageert, omdat een niet-zadelmak paard helemaal anders reageert dan een paard die alles kan. Dat tweede paard moet gewoon heel anders aangepakt worden omdat die alle hulpen al kent (daar gaan we dan vanuit). Een jong paard weet niet wat je bedoelt.

Nadat je enkele jonge paarden hebt gereden onder begeleiding van een professioneel iemand (al dan niet voor z'n hobby), vind ik dat je dan pas kan zeggen dat je paarden kan zadelmak maken. Dan heb je al verschillende karakters leren kennen, je trucken/hulpendoos is dan heel uitgebreid zodat je op alles voorbereid bent.

Dus, Klijntjun, maak jij je paard maar zelf zadelmak hoor. Je spreekt nog over enkele jaren. Tenzij dat je dan andere jonge paarden kan opleren en dus ervaring opdoen, zou ik toch maar op zoek gaan naar goede begeleiding. Da's geen schande hoor Knipoog