Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
en die teugels waren iets van 10 cm waar ze aan hing want alle 2 die meiden waren bang. Hoe kun je een paard nou beleren als je zo openlijk bang bent? Dan breng je je angst toch over op 't paard?
En de eigenaar van de manege (bekende springruiter) staat een stukje verder iemand anders les te geven, ZIET wat ze doen en DOET NIKS?!
en gauw naar huis, vervoer geregeld en 'm naar huis gehaald. Ben er zelf weer opgeklommen en nog 1 keer eraf gevallen, maar dat was alles (dit is vorig jaar rond deze tijd gebeurd).
pdjonghe schreef:De ervaring bij het opleren van groene paarden voor "onervaren" ruiters heeft me geleerd dat het werk dikwijls veel vlotter loopt als de eigenaar er zelf bij is. Ik vraag altijd om onder begeleiding (van mij of iemand anders) het paard netjes aan de longe te leren lopen. Als ze een hoofdstel en een zadel kennen én aanvaarden vind ik dat ook wel fijn. Ook wat voorzichtig longeren met een chambon vind ik een aanrader. Zo kennen ze contact ook al. Ik ga altijd een paar keer langs en doe wat grondwerk om het paard te leren kennen. Afhankelijk van de eigenaar kruip ik er zelf de eerste paar keren op, of ik begeleid de eigenaar. Natuurlijk is dit niet de meest ideale situatie, maar als de vraag er komt dan neem ik de opdracht wel aan. Ik vertel er wel altijd mijn verhaal bij. Meestal begeleid ik de eigenaar maar eventjes en neemt een andere lesgever het over.
Mits goede begeleiding kan een "onervaren" ruiter dus wel een paard opleiden. De tijd die erover gaat zal wat langer zijn, maar als er met veel rust en vertrouwen gewerkt wordt, is dat zeker en vast mogelijk. Uiteindelijk is iedereen die paarden aanrijdt toch ooit eens onervaren geweest?
Voor mij is de ideale situatie als volgt: elke nieuw element in de opleiding wordt pas aangebracht als het vorige zonder problemen aanvaard wordt. Ik kruip er dus pas op als een paard in een redelijke balans en rechtgericht, met zadel en hoofdstel en met vertrouwen aan een enkele longe kan lopen. Op die manier heb ik nog nooit vodden gehad. Ofwel werkt deze manier, ofwel heb ik gewoon geluk
Gitta schreef:Tja dat zijn goede punten !
Een maand wegbrengen lijkt me idd beter als je zelf het lef of de kundigheid niet hebt om op een groen paard te gaan zitten!
Al vindt ik een maand erg kort, vaak gaat er toch wel wat langer overheen om een paard goed zadelmak te hebben.
Hier is mijn vorige merrie 3 maanden weg geweest ,daarbij ben ik er onder begeleiding van degene die haar inreed er vanaf de 2e maand zelf ook opgegaan.
!
cleopetra schreef:Na de topics "steeds eerder" en "wanneer erop?"
Lijk mij een betere discussie "hoe leid je een paard netjes op en wanneer ben je daar deskundig genoeg voor?"
Hier wat stof tot nadenken
Wat vinden jullie van onervaren ruiters die hun paard een maand wegbrengen om hem zadelmak te laten maken?
Is een goed idee, allen moet hij/zij wel mee gaan, en van begin af mee werken en leren hoe het beste gewerkt kan worden (is geen uitgesproken patroon voor) wel een manier die de trainer hanteert is geen wet, allen een idee die hij/zij gebruikt kan bij ieder paard anders zijn.
Hoeveel ervaring moet je hebben voor je een onbeleerd paard kan opleiden?
Mijn idee is, niet bang zijn, erg veel rust kunnen overbrengen, consecwent zijn, open staan voor het paard, zien kunnen wat het paard aan kan, vertrouwen kunnen geven, afspraken kunnen maken en aan houden, op het juiste moment kunnen reageren met de goede reactie, waardoor het paard niet in de stress schiet en het als normaal accepteert, wat je ook met het paard doet hij moet eigenlijk doen of hij het normaal vind wat je ook doet.
Is iemand die 1 paard op Z niveau rijd ook iemand die een jong paard goed kan beleren?
Kan zijn dat die gene toevallig een goed paard heeft gehad waar hij/zij een goede band mee had, maar dat hoeft natuurlijk niet.
of is iemand die 20 paarden van volkomen groen tot L niveau opgeleid heeft daar veel beter in?
Iemand die er 20 heeft gereden is vaak wel handig geworden in het rijden, maar iemand anders hoeft niet met die paarden overweg te kunnen, met zijn bepaalde manier van rijden, wil dus niet zeggen dat hij/zij met zijn/haar rijtechniek goed heeft gereden.
cleopetra schreef:Na de topics "steeds eerder" en "wanneer erop?"
Lijk mij een betere discussie "hoe leid je een paard netjes op en wanneer ben je daar deskundig genoeg voor?"
Wat vinden jullie van onervaren ruiters die hun paard een maand wegbrengen om hem zadelmak te laten maken?
Hoeveel ervaring moet je hebben voor je een onbeleerd paard kan opleiden?
Is iemand die 1 paard op Z niveau rijd ook iemand die een jong paard goed kan beleren?
of is iemand die 20 paarden van volkomen groen tot L niveau opgeleid heeft daar veel beter in?
PinkyBubble schreef:cleopetra schreef:Na de topics "steeds eerder" en "wanneer erop?"
Maar iedereen is ergens begonnen toch?
Ik heb het zelf ook gedaan ik rijd totaal geen niveau, maar ik loop al bijna 14 jaar tussen de paarden, de eerste keer toen ik het deed, ging het eigenlijk meteen goed, daar heb ik super geluk mee gehad, Heb daar ook hulp bij gehad hoor, want nooit doen zonder hulp! Het was het paardje van een vriendin van mij.
De 2de keer was mijn eigen dier, Dat is dan weer heeeel anders, Maar ik was wel 1 ervaring rijker dmv het paard van mijn vriendin, Dus heb ik dat ook zelf gedaan met professionele hulp. Dit ging super.
Dus als je geen ervaring heb, en je wilt toch de ervaring op doen je eigen diertje op te leiden en in te rijden, Zorg dan altijd dat je (professionele)hulp hebt, ga het nooit alleen proberen! Want daar komt alleen maar ongeluk van, ook al is je paard zo lief. Je kan meer kapot maken dan je denkt.
Toch vind ik het soms wel een beetje tegenstrijdig dat er geroepen word, als je het nog nooit gedaan heb kan je het beter niet doen, maar dan denk ik van: Hoe denk je dat die proffesionals het gelerd hebben? Die zijn ook onderaan begonnen zonder ervaring? Dat vind ik er van
die nemen meer de tijd om iets uit te leggen, zit ook geen tijd druk op,
wand de volgende staat daar dan niet te wachten.
een paar keer in de maand of zo.
Klijntjuh schreef:Maar ik neem aan dat je ook het inrijden wel kan leren toch? en het gaat over jaren dat ik mijn horsie wil..