wanneer op je paard gaan zitten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: wanneer op je paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 13:33

Je krijgt commentaar op wat je tot nu toe hebt gedaan, dat is bokt, get used to it. Beetje eelt op je ziel kweken hoor, krijg ook vaak zat commentaar!

SChakel iemand in die kan zien wat je doet, die ervaring heeft, desnoods professioneel, en laat die je helpen, deze persoon kan anticiperen op de situatie, is je dier het beste bij gebaat.
(Of dier van de boer, weet-ik-veel)

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 13:43

Ik wou je niet aanvallen, maar zoals je zelf schreef zijn er voldoende ervaren inrijders samen met jou en je paard bezig. Is het niet handiger om dat met hun te bespreken/ aan te kaarten. Ik zou iig niet op een jong paard stappen als hij/zij en ook ik er nog niet klaar voor ben of het niet goed aanvoelt.. wij hebben ons paard maanden gelongeerd, laten wennen aan zadel en hoofdstel. En toen wij het gevoel hadden van nu kunnen we het gaan proberen om er iemand over het zadel te laten hangen hebben we dat gedaan. Eerst even hangen, afstappen, weer hangen, stukje lopen en dat steeds verder uitgebreid. Iedere dag weer een beetje meer, rustig aan doen en geduld hebben.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 13:49

Belangrijk artikel :
http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html

Doe alles aan beide kanten, ook leiden, opstappen, etc.
Behandel opstappen en gaan rijden als 2 aparte dingen. Niet meteen de 1e keer paar keer dat je erop zit gaan stappen. Dan leg je niet de verbinding tussen opstappen en gaan lopen.
Als je een rijpaard ter beschikking hebt waar het jonge dier goed mee kan neem hem dan als handpaard mee. Laat hem aan beide kanten lopen en leun eens op de rug vanaf het andere paard, wapperen met je armen, etc. Zodat hij meer bekent raakt met bewegingen en geluiden boven hem.

Belangrijk :
Als het goed gaat STOPPEN, ookal ben je pas 3 of 5 minuten bezig.
En doe je horloge af voordat je aan de slag gaat, haast hebben geeft ongelukken.

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 13:53

den_shir schreef:
Ik denk dat niemand relaxed op een jonge paard gaat zitten??

Ik zou niet weten waarom niet. Het is juist belangrijk om ontspannen te zitten, en natuurlijk ben je er wle op bedacht dat het paard wel eens iets anders kan doen dan jij zou wilen.

den_shir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 13:57

Oké ik snap ook wel waarom je denkt waarom ik het hier vraag... Maar jullie snappen toch ook wel dat hier niet alleen mensen komen met vragen die ze absoluut niet weten..? Maar om te zoeken naar het beste voor je paard???

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:00

den_shir schreef:
Hallo,

Ik ben bezig mijn paardje van 3,5 te longeren... Dit gaat op zich goed! Ik heb haar gisteren voor het eerst een hoofdstel omgedaan.. Ze trok der kop omhoog en klapte toen tegen een stapel planken aan,

Als eerste vind ik je taalgebruik lomp en getuigd niet van respect voor je paard.
Ten tweede hoor jij voorbereid te zijn op zoiets en ervoor te zorgen dat dat niet kan gebeuren.
Hoe onbenullig dit voorval ook lijkt, je paard heeft aan de eerste kennismaking met het hoofdstel nu wel een negatieve ervaring op gedaan en dat vergeet ze niet zomaar.
den_shir schreef:
waar ze gelukkig niet van schrok... Toen zijn we buiten de stal gaan staan om opnieuw een poging te doen... En toen LUKTE HET.. we hebben haar een kwartiertje laten staan met bit in.. en halster eronder... ze heeft wel lang staan smakken en kauwen ... maar toen hield ze eindelijk haar mond stil...

Bij een jong paard wil je juist reactie op het bit, kauwen is dus goed.

den_shir schreef:
en gingen we haar longeren... met zadel erop... Dit ging allemaal prima.. alleen de ene kant op gaat voor geen ene meter.. .en de andere kant juist kei goed!

Dat hoort bij de basis van het longeren en moet je oplossen voor je zelfs maar aan een zadel denkt.

den_shir schreef:
Nu is mijn vraag... wanneer moet je nou op je paard gaan zitten?? Wanneer zijn ze daar klaar voor??

Vetrouwen is het belangrijkste als je wilt dat het foutloos verloopt. Ook zonder dat je paard een zadel of hoofdstel kent kun je erop als je paard je maar vertrouwd.

Ik raad je aan om iemand te zoeken die je een beetje wil begeleiden zodat je zeker weet dat je goed bezig bent.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:00

Is prof een optie voor je dan?...

den_shir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 14:07

ik heb al een proffesioneel iemand bij me... En er kan toch altijd iets gebeuren waar je paard tegenaan knalt??? En sorry voor mijn taalgebruik hoor... Ik gebruik het woord hoofd toevallig erg weinig! , daar gaat het nu ook helemaal niet om... Ik zelf vind dat het tot toe allemaal hartstikke goed gaat... het kan nooit vlekkeloos verlopen !!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:15

den_shir schreef:
ik heb al een proffesioneel iemand bij me... En er kan toch altijd iets gebeuren waar je paard tegenaan knalt??? En sorry voor mijn taalgebruik hoor... Ik gebruik het woord hoofd toevallig erg weinig! , daar gaat het nu ook helemaal niet om... Ik zelf vind dat het tot toe allemaal hartstikke goed gaat... het kan nooit vlekkeloos verlopen !!

NEE, dan ben jij niet oplettend genoeg geweest, je hoort daar rekening mee te houden.

Maar zoals ik zei; zorg voor een ervare persoon zodat je paard niet meer negatieve ervaringen opdoet.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 18:29

Ik denk dat ik het spoor een beetje bijster ben, je vraagt om hulp, kaart meerdere keren aan dat je enkele ervaren inrijders, profesionels bij jou en je paard heb. Ik vraag me dus werkelijk af wat doen die mensen dan allemaal.. dat ze je niet verder kunnen helpen wanneer voor jullie het juiste moment is om op je paard te gaan zitten. Ik vraag me dus werkelijk af of dit dan wel kundige mensen zijn die jou en je paard kunnen helpen. Er zijn al verschillende dingen aangedragen door andere bokkers en jij roept alleen ik heb een profesioneel iemand bij me, voldoende ervaren inrijders...
Ik denk uit je verhaal op te maken dat jij er nog niet klaar voor bent en je paard ook niet, en bij twijfel niet opstappen. Het is echt geen schande als je zelf (nog) niet voor de eerste keer op je paard gaat zitten.

flugeltjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 18:34

kijk naar het topic steeds eerder..is hetzelfde verhaal zo'n beetje

den_shir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 19:19

weet je wat.. Ik wou alleen een antwoord op mijn vraag.. bedankt voor diegene voor de informatie... En wens me succes met me tuigpaardje!!.. Zal wel lukken allemaal.. tot nu toe wel... En ik zal hier nooit geen vragen meer stellen !

flugeltjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 19:24

ja...dat kun je verwachten dat is bokt...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 19:29

den_shir schreef:
weet je wat.. Ik wou alleen een antwoord op mijn vraag.. bedankt voor diegene voor de informatie... En wens me succes met me tuigpaardje!!.. Zal wel lukken allemaal.. tot nu toe wel... En ik zal hier nooit geen vragen meer stellen !

Als je zelf je paard wilt beleren moet je niet bang zijn voor kritiek. Alles wat hier genoemd is is opbouwend bedoeld en puur om jou en je paard te helpen en het beleren fijn te laten verlopen.

En als je nu eens eerlijk een kritisch naar jezelf (en ook zeker de proffesionals die je helpen) kijkt, zou het dan niet beter kunnen?
Ik denk dat de meeste kritiek wel het meeste geld voor diegene die jou helpt, als dat een proffesional is dan zou die erop moeten letten dat jij bv niet het hoofdstel om doet als er balken vlak boven het hoofd van het paard zitten. Zoiets is simpel te voorkomen en zeker een prof zou beter moeten weten. Hetzelfde geld voor het erop zitten, als het een prof is weet die toch wel wanneer het moment er is? Of jij en jouw paard er klaar voor zijn?
Is die prof wel zo proffesioneel?

Hoe zit het met je band? Hoe lang heb je je paard al en hoe close zijn jullie met elkaar?

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 19:41

Ik denk dat den_shir zelf degene is die ontzettend snel op haar teentjes is getrapt. Jammer dat je zo reageert maar ik sluit me volledig aan bij anneliesdj. Je wilt toch het beste voor je paard en voor jezelf?? (Zijn je eigen woorden.)

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 19:47

Hoi den_shir,

toevallig hebben wij ook een jong(er) paard gekocht.
Zelf vind ik je vraag interessant omdat wij hetzelfde hebben natuurlijk Tong uitsteken
En het is dus volgens mij niet verkeerd om zoiets te vragen.

Paard staat nu een maand bij ons op stal en is dus ook 3,5 jaar.
Na een maandje eromheen gelopen te hebben, geknuffeld en wat stallen uitgemest hadden we zoiets van: "wat zullen we nu gaan doen?"
Toevallig kregen we het adres van iemand die paarden professioneel beleren kan en aan stal kan komen.
Dus wij gelijk een afspraak gemaakt eh, want sja je wilt toch eens iets van dat paard een keer hahahaha

Wij kregen als eerste advies om een longeersingel te gebruiken en dan met bijzetteugels (voor zover ik begrepen heb). Doordat het paard met het hoofd naar beneden loopt gaat ze gebruik maken van haar rugspieren.
Dit is volgens de instructeur een vereiste eer je praat over 'erop zitten'
Zaterdag komt er een uitgebreide instructie en als je interesse hebt houd ik je graag op de hoogte.
Voor ons is het ook allemaal nieuw en spannend, maar daardoor hebben we echt niet minder plezier van het paard bijv.

Door de instructeur krijgen we ook super begeleiding bij het aankopen van spullen bijv. Hij checkt echt alles voor ons.

En in mijn geval zeg ik als ik commentaar krijg: "joh ik had al 100 redenen kunnen verzinnen zelf om het niet te doen, en ik had maar 1 reden om het wel te doen" Knipoog

flugeltjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 19:54

ik heb mijn paard ook zo groen als gras ingereden......... ik wist helemaal niks..zo van de manege af hup op een onbeleerd paard, omdat ik niet beter wist ben ik er gewoon op gaan zitten, met iemand erbij, voor die tijd was hij wel gelongeerd, maar ik ben er ook gelijk los op gaan zitten.....nou is zijn karakter ook zo dat ik daar niet bang voor was, maarja het is stom natuurlijk....... maar ik moet zeggen, het heeft bloed,zweet en tranen gekost, maar ik ben zo blij dat ik dit zelf voor elkaar heb gekregen.... mensen hebben mij toen ook uitgelachen ( ik heb ook een tuiger), maar nu rijd ik ze allemaal schijt hihi

den_shir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 18:00

Hoi Huppelz en Flugeltje,

Ik wil wel weten hoe het verder loopt morgen huppelz??? BEN Benieuwd!!!!... En flugeltje ... Is wel leuk he dat je een paard rijd die jij gewoon helemaal zelf hebt ingereden !! echt super!!!..

Ik en medeinrijder gaan morgen voor het eerst op anna vogue , dat is de naam van de tuiger, zitten! Dus ben benieuwd, we hebben er wel al opgehangen en beetje gestuurd enzo vanuit de grond, maar nu komt er dus voor het eerst iemand OP...

En flugeltje hoe ziet je tuiger eruit..?? Heeft hij ook zon schattig bol hoofdje?? met een knobbel zeg maar.. Of dat niet??

Nou bedankt voor de reacties en ik hoor het wel!! Lachen

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 21:24

hoi hoi Lachen

Spannend voor je hoor morgen! succes in elk geval Tong uitsteken
Zat nog ff te rekenen trouwens maar die van ons is 1 jaar ouder dan die van jou (niet dat dat uitmaakt ofzo natuurlijk)

als het morgen doorgaat (paddock staat onder water en er is geen bak) laat ik je zeker ff weten hoe t gegaan is.
Kun jij mooi vertellen hoe t beviel aan jouw kant ook Knipoog

Knap hoor flugel! Hoop dat je veel plezier aan je paard hebt Lachen
Grtz!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 23:05

den_shir schreef:
Hoi Huppelz en Flugeltje,

Ik wil wel weten hoe het verder loopt morgen huppelz??? BEN Benieuwd!!!!... En flugeltje ... Is wel leuk he dat je een paard rijd die jij gewoon helemaal zelf hebt ingereden !! echt super!!!..

Ik en medeinrijder gaan morgen voor het eerst op anna vogue , dat is de naam van de tuiger, zitten! Dus ben benieuwd, we hebben er wel al opgehangen en beetje gestuurd enzo vanuit de grond, maar nu komt er dus voor het eerst iemand OP...

En flugeltje hoe ziet je tuiger eruit..?? Heeft hij ook zon schattig bol hoofdje?? met een knobbel zeg maar.. Of dat niet??

Nou bedankt voor de reacties en ik hoor het wel!! Lachen

Je bedoelt een ramsneus?

Zelf je paard inrijden geeft idd veel voldoening en vooral een paard wat precies zo is als jij hem hebben wil, mits je weet waar je mee bezig bent.
Ik hoop voor je dat het lukt om hem in te rijden en dat je hem zelf ook de beginselen kunt bijbrengen.

Ben benieuwd hoe het gaat met het erop zitten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 23:07

je gaat op je paard zitten wanneer het dier eraan toe is...... niet eerder, niet later........ dat betekend bij de ene op 2,5 jarige leeftijd en bij de andere op 4......... tis maar net wat het dier aangeeft

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 09:09

Soms vraag ik me af hoe je kunt zien dat een dier er fysiek aan toe is; de ene twee jarige is de ander niet; maar als het werk mentaal voor het het dier nog zwaar is en het een laatbloeier is, dan zou ik gewoon ff half jaar extra wachten..

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 13:19

Je kunt niet echt zien of een paard er fysiek klaar voor is. Hij kan wel heel gespierd zijn maar dan weet je niet of de botten er al sterk genoeg voor zijn.

Als een paard zo'n 3 jaar is kun je hem wel fysiek klaar maken voor het rijden, je kunt aan de hand aan de conditie werken. En door oefeningen en longeren zorgen dat hij soepel is en zijn achterhand en rug goed gebruikt.

Of hij er mentaal aan toe is kun je beter zien vind ik. Ik zou ook niet in een maand een paard zadelmak maken bijv maar dat verschild per persoon. Ik ben dan liever eerst een jaar minstens bezig met trainen aan de hand zodat je paard al de hulpen goed kent enz. Dan is het inrijden makkelijker.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 13:36

Zal ik eens zeggen dat iedereen er toch wel anders over denkt, zelf stap ik liever op een jong paard dat kan longeren maar niet gek is gelongeerd. Conditie is ook niets, in mijn ogen dan, dat is voor iedereen anders. Maar zoals ik hierboven lees zijn er ook mensen die liever langer grondwerk doen met een jong paard. Zelf rij ik ook pas een ouder paard in, lees 3,5 of liever 4 jaar oud. Doet veel paarden goed.
Verder heb je van die stallen die niets anders doen als inrijden, ik denk dat dit volgens dit topic als proffesionelen. Denk niet dat het hier allemaal even netjes gaat, in veel gevallen in ieder geval.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 13:39

KiWiKo schreef:
je gaat op je paard zitten wanneer het dier eraan toe is...... niet eerder, niet later........ dat betekend bij de ene op 2,5 jarige leeftijd en bij de andere op 4......... tis maar net wat het dier aangeeft

en wat geeft het dier dan aan dat je er op kunt gaat zitten?