Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Arabesk schreef:Aan de teugel is een gevolg van verzameling geen voorwaarde. Zie de foto's in mijn profiel van een klassiek geschoold paard en Anky's paard.
laetitia schreef:EXCUSE ME???? Wat is dit nou weer voor een ontzettend ondoordachte reactie???
Ik vraag mij gewoon iets af, ik ben namelijk geen deskundige op het gebied van dressuur en zeker geen deskundige wat betreft de gevoeligheid van de paardenmond.
Enige wat ik WEET is dat het bit druk uitoefend op de lagen van de paardenmond en die SCHIJNEN enorm gevoelig te zijn.
Daarbij neem ik dus juist LES omdat ik wil LEREN. Heb juist iemand genomen die alle 3 de Orun certificaten heeft omdat ik een deskundig iemand wil. En ik ga ervanuit dat iemand die alle 3 de Orun certificaten heeft deskundig is. Tja als LEEK moet je ergens op af kunnen lijkt me.
Ik heb vandaag overigens weer les gehad en paardje liep door de diverse oefeningen vanzelf nageeflijk en ik gaf dan ook na, echter bij moeilijkere oefeningen (voor ons dus moeilijk) zoals rechtrichten op binnenhoefslag kwam hij weer enorm omhoog en nam bit tussen tanden. Ik moest toen dus van instructrice hem weer '' rond instellen" dmv kneden...(ZAGEN is bij haar ook NOT DONE).
Mijn vraag is dus nog steeds: Wat veroorzaakt dat kneden zodat paardje weer in de juiste hoofdhuiding gaat (want ja het werkt wel en ja zodra hij fijn loslaat geef ik na).
flugeltje schreef:nou sorry allemaal, maar je kan nooit normaal zonder druk rijden, je hebt die aanleuning ( een mooi woord voor druk) gewoon nodig om hem uberhaubt een bocht door te krijgen en ook maar elke oefening te doen, zodra je geen druk= aanleuning hebt duikt je paard achter het bit, das nog veel gevaarlijker...en dan kneden ??? een ophouding maken... als ie sterk is zet ik hem vast met mijn hand tot hij loslaat en dan doe ik het ook..........zonder druk ??? nou je rijd je paard van achter naar voor, vangt het voor iets op dmv druk, dan pas kan je paard ondertreden, dus ik vraag me toch af hoe jullie dat doen ???
laetitia schreef:Mijn vraag is dus nog steeds: Wat veroorzaakt dat kneden zodat paardje weer in de juiste hoofdhuiding gaat (want ja het werkt wel en ja zodra hij fijn loslaat geef ik na).
broadway schreef:/trekken/pijn/afdwingen ! Was jij diegene?
Kelly_ann schreef:Ik? geloof het niet
vind ik ronduit slecht
In de kaptoom van Bent Branderup zit een (fiets?)ketting, verre van vriendelijk imo. Het is hetzelfde principe als nageven op druk, alleen zit de druk nu op het neusbeen en niet in de mond. Betteke schreef:Zo eerlijk is een kaptoom ook weer niet.In de kaptoom van Bent Branderup zit een (fiets?)ketting, verre van vriendelijk imo. Het is hetzelfde principe als nageven op druk, alleen zit de druk nu op het neusbeen en niet in de mond.
laetitia schreef:flugeltje schreef:nou sorry allemaal, maar je kan nooit normaal zonder druk rijden, je hebt die aanleuning ( een mooi woord voor druk) gewoon nodig om hem uberhaubt een bocht door te krijgen en ook maar elke oefening te doen, zodra je geen druk= aanleuning hebt duikt je paard achter het bit, das nog veel gevaarlijker...en dan kneden ??? een ophouding maken... als ie sterk is zet ik hem vast met mijn hand tot hij loslaat en dan doe ik het ook..........zonder druk ??? nou je rijd je paard van achter naar voor, vangt het voor iets op dmv druk, dan pas kan je paard ondertreden, dus ik vraag me toch af hoe jullie dat doen ???
Dus jij hebt druk in de mond nodig om een wending te rijden? Ik dacht dat het uiteindelijke doel van dressuurmatig paardrijden is dat je in principe 'zonder handen' je paard kan sturen en een volte kan laten maken. Dus alles op zit en benen.
unamie schreef:je hebt gewoon helemaal niets in je handen terwijl het paard wel kan verzamelen
Dat is pas dressuur!
gewoon druk houden, niet zagen/kneden 
Luanaa schreef:Mij is geleerd dat je nooit moet kneden/spelen met de teugels, om te verglijken, ga eens met je vingers in je mondhoeken, eerst rechts, dan links, dan rechts en zo maar door, dat is ontzettend vervelend voor een paardgewoon druk houden, niet zagen/kneden
trustHim schreef:eh, 500kg druk in je handen? knap dat je dat kan houden, overgens zijn er ook mensen die zonder hoofdstel passages en piaffes rijden
wanneer mijn pony nageeft loopt ze op eigen benen, draagt haar eigen hals/hoofd en heb ik misschien 100 gram per hand in mijn handen, overgangen terug rijd ik zonder enige druk, tenzij je de druk in mijn beugels/zadel meeneemt. wendingen open ik door binnenhand iets van de hals te halen de rest komt vanuit mijn zit en benen
ts, als jij je er niet prettig bij voelt zou ik toch eens na gaan denken, ik heb ook poosje les gereden waarbij ik rond moest proberen in te stellen en ook door kneden etc, dit was niets voor mijn pony en mij. Nu komt ze zodra ik haar lekker heb lopen vanzelf en als ze omhoog komt is een lichte ophouding op de buiten teugel voldoende