'spelen/kneden' : gevolg 'aan de teugel' oorzaak pijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: 'spelen/kneden' : gevolg 'aan de teugel' oorzaak pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 15:52

Precies, als je de juiste hulpen geeft, gaat zelfs een groen paard meteen correct en nageeflijk lopen!

cleopetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 16:16

Arabesk schreef:
Aan de teugel is een gevolg van verzameling geen voorwaarde. Zie de foto's in mijn profiel van een klassiek geschoold paard en Anky's paard.

Het kan aan mij liggen, maar ik vind die foto van het klasieke paard nou geen schoolvoorbeeld van een ontspannen paard :S
Ik vind de onderhals er nogal gespannen uit zien!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 18:37

[/quote]

en nog even ontopic

als jij het idee hebt dat dit je bijrijpaard niet ten goede komt
dat domme ijzeren ding in zijn mond dan moet je eens bij eigen afvragen
of jij er wel aan toe bent om dressuurlessen te nemen Knipoog
en mischien toch maar terug de bossen in gaan[/quote]

EXCUSE ME???? Wat is dit nou weer voor een ontzettend ondoordachte reactie???

Ik vraag mij gewoon iets af, ik ben namelijk geen deskundige op het gebied van dressuur en zeker geen deskundige wat betreft de gevoeligheid van de paardenmond.

Enige wat ik WEET is dat het bit druk uitoefend op de lagen van de paardenmond en die SCHIJNEN enorm gevoelig te zijn.

Daarbij neem ik dus juist LES omdat ik wil LEREN. Heb juist iemand genomen die alle 3 de Orun certificaten heeft omdat ik een deskundig iemand wil. En ik ga ervanuit dat iemand die alle 3 de Orun certificaten heeft deskundig is. Tja als LEEK moet je ergens op af kunnen lijkt me.

Ik heb vandaag overigens weer les gehad en paardje liep door de diverse oefeningen vanzelf nageeflijk en ik gaf dan ook na, echter bij moeilijkere oefeningen (voor ons dus moeilijk) zoals rechtrichten op binnenhoefslag kwam hij weer enorm omhoog en nam bit tussen tanden. Ik moest toen dus van instructrice hem weer '' rond instellen" dmv kneden...(ZAGEN is bij haar ook NOT DONE).

Mijn vraag is dus nog steeds: Wat veroorzaakt dat kneden zodat paardje weer in de juiste hoofdhuiding gaat (want ja het werkt wel en ja zodra hij fijn loslaat geef ik na).

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 18:51

nou sorry allemaal, maar je kan nooit normaal zonder druk rijden, je hebt die aanleuning ( een mooi woord voor druk) gewoon nodig om hem uberhaubt een bocht door te krijgen en ook maar elke oefening te doen, zodra je geen druk= aanleuning hebt duikt je paard achter het bit, das nog veel gevaarlijker...en dan kneden ??? een ophouding maken... als ie sterk is zet ik hem vast met mijn hand tot hij loslaat en dan doe ik het ook..........zonder druk ??? nou je rijd je paard van achter naar voor, vangt het voor iets op dmv druk, dan pas kan je paard ondertreden, dus ik vraag me toch af hoe jullie dat doen ???

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 18:56

laetitia schreef:
EXCUSE ME???? Wat is dit nou weer voor een ontzettend ondoordachte reactie???

Ik vraag mij gewoon iets af, ik ben namelijk geen deskundige op het gebied van dressuur en zeker geen deskundige wat betreft de gevoeligheid van de paardenmond.

Enige wat ik WEET is dat het bit druk uitoefend op de lagen van de paardenmond en die SCHIJNEN enorm gevoelig te zijn.

Daarbij neem ik dus juist LES omdat ik wil LEREN. Heb juist iemand genomen die alle 3 de Orun certificaten heeft omdat ik een deskundig iemand wil. En ik ga ervanuit dat iemand die alle 3 de Orun certificaten heeft deskundig is. Tja als LEEK moet je ergens op af kunnen lijkt me.

Ik heb vandaag overigens weer les gehad en paardje liep door de diverse oefeningen vanzelf nageeflijk en ik gaf dan ook na, echter bij moeilijkere oefeningen (voor ons dus moeilijk) zoals rechtrichten op binnenhoefslag kwam hij weer enorm omhoog en nam bit tussen tanden. Ik moest toen dus van instructrice hem weer '' rond instellen" dmv kneden...(ZAGEN is bij haar ook NOT DONE).

Mijn vraag is dus nog steeds: Wat veroorzaakt dat kneden zodat paardje weer in de juiste hoofdhuiding gaat (want ja het werkt wel en ja zodra hij fijn loslaat geef ik na).

ooooh en simmige mensen hebben gewoon geen aanleg om les te geven...kunnen ze alle orion stadiums gehad hebben, maar dat heb geen zin... wat ik belangrijk vind bij instructie is hoe ze zelf rijden en wat hun visie op het rijden is, mijn instructrice heeft een ruiterster en stapt geregeld op mijn paard en alle andere paarden, en elk paard heeft ze met 10 min aan het lopen, ze rijd zelf 4 a 5 paarden per dag...dan heb je ervaring en kan je lesgeven, want elk paard is anders en heeft een andere aanpak nodig...

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 19:16

flugeltje schreef:
nou sorry allemaal, maar je kan nooit normaal zonder druk rijden, je hebt die aanleuning ( een mooi woord voor druk) gewoon nodig om hem uberhaubt een bocht door te krijgen en ook maar elke oefening te doen, zodra je geen druk= aanleuning hebt duikt je paard achter het bit, das nog veel gevaarlijker...en dan kneden ??? een ophouding maken... als ie sterk is zet ik hem vast met mijn hand tot hij loslaat en dan doe ik het ook..........zonder druk ??? nou je rijd je paard van achter naar voor, vangt het voor iets op dmv druk, dan pas kan je paard ondertreden, dus ik vraag me toch af hoe jullie dat doen ???

Dus jij hebt druk in de mond nodig om een wending te rijden? Ik dacht dat het uiteindelijke doel van dressuurmatig paardrijden is dat je in principe 'zonder handen' je paard kan sturen en een volte kan laten maken. Dus alles op zit en benen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 19:28

Nee, tenmisnte, ik stuur ook met mijn teugels, samen met zit en benen. In dat geval zouden bit en teugels voor de dressuur overbodig zijn. De discussie hierover is er volop natuurlijk, maar de huidige wedstrijddressur (FEI, KNHS) beschrijven bit en teugelhulpen als horend bij het totaal.

laetitia schreef:

Dit is wat ik denk...
Het paard voelt de wisseling van druk in de mond en zal er op reageren.Een verkeerde reactie (tegen het bit komen, hoofd omhoog of naar voren doen) wordt gegeneerd of bestraft, het kneden gaat door, wordt duidelijker, paard krijgt een kuithulp of straffende stemhulp.

Een goede reactie (hoofd omlaag brengen/nageven) zal een beloning opleveren, het kneden stopt. en/of paard krijgt een belonende stemhulp of klopje. Paard zal dit aan elkaar koppelen en voortaan gaan nageven/hoofd naar beneden brengen als hij het kneden voelt.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 20:19

laetitia ...dit was mijn antwoord aan kelly-ann....

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 20:47

@ broadway: ik reageerde niet op jou, maar op Onley Knipoog

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 21:06

.....ik bedoel suleilitha, dat was mijn antwoord aan kelly-ann, maar dat zul je misschien al wel begrepen hebben.....

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 21:21

Ik neem aan dat je deze reactie bedoelde?

broadway schreef:
/trekken/pijn/afdwingen ! Was jij diegene?

En die was naar mij gericht? mijn reactie:

Kelly_ann schreef:
Ik? geloof het niet

Je mag het nader toelichten hoor, evt. via PM als het erg offtopic is.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 21:26

Kijk eens op de site van http://www.paardenbegrijpen.nl
daar worden paarden op de klasieke manier rechtgericht met behulp van een kaptoom
zo kun je paarden iets leren op een eerlijke manier
Een rechtgericht paard zakt vanzelf met het hoofd (tenzij er een lichamelijk probleem is)
Instructie die zegt dat je aan de mond moet rommelen of zelfs prutsen Verward vind ik ronduit slecht Bloos

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 22:45

Zo eerlijk is een kaptoom ook weer niet. Knipoog In de kaptoom van Bent Branderup zit een (fiets?)ketting, verre van vriendelijk imo. Het is hetzelfde principe als nageven op druk, alleen zit de druk nu op het neusbeen en niet in de mond.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 05:59

Een instructrice die zegt dat je mag kneden, is in mijn ogen niet echt op de hoogte van "met gevoel rijden"

Kneden is eigenlijk gewoon zagen. Een ophouding maken of even doorvragen is hele andere koek.
Kneden wil zeggen links , rechts aan dat bit trekken. Wat gebeurd er dan, dat ijzeren ding gaat links rechts door die mond... oftewel het is zagen..

En 3 fase's orun, laat me niet lachen. In nederland stellen de paarden opleidingen al jaren niks meer voor...
Echt niks meer... Ga voor de grap maar eens kijken wat er rijd, of beter gezegd wat er lesgeeft...

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 07:51

Betteke schreef:
Zo eerlijk is een kaptoom ook weer niet. Knipoog In de kaptoom van Bent Branderup zit een (fiets?)ketting, verre van vriendelijk imo. Het is hetzelfde principe als nageven op druk, alleen zit de druk nu op het neusbeen en niet in de mond.

Maar de methode zelf is iig wel vriendelijk
zagen is daar helemaal uit de boze
je hebt gewoon helemaal niets in je handen terwijl het paard wel kan verzamelen
Dat is pas dressuur!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 09:06

Poeh, lastig. Ik denk niet dat een paard alleen maar ontspant om van de pijn af te komen (= druk).. Dan zou er toch geen ontspanning zijn?.. Clown

Of zeg ik nu iets kroms?.. Bloos

Stille hand is het mooist idd, maar wij sponsen ook wel eens, hoor, heb een heel jong dier en het gaat het bit meer afkauwen als ik wat speel, het gaat steeds ietsje beter. Sponzen, kneden, met beleid, en als het dier daar is, stil en luchten..Maar wat ik veel relevanter vind: Zorg ervoor dat je dier op vier benen loop! Ach gut

want daar erger ik me wel groen en geel aan: Van die Penny mutsen (ook op pensionstallen) die zo'n enorme bewijsdrang hebben om iedereen te laten zien hoe het krulletje er uit hoort te zien. Stugge hand, niet van de binnenteugel kunnen afblijven en voorwaarts en verzameld? Welnee, dieren kakken in, lopen op de voorhand, schiet mij maar lek. Clown

Valse knikjes, staart vast geklemd of zwiepend, totaal geen kauwen, ogen weggedraaid..

Maar spelen of sponsen? Met beleid heb ik daar geen probleem mee. Mits je probleem met je dier maar voor het grootste deel met je zit en je been wordt opgelost. En daar gaat imo ook een hoop mis.. Bloos

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 09:32

laetitia schreef:
flugeltje schreef:

Dus jij hebt druk in de mond nodig om een wending te rijden? Ik dacht dat het uiteindelijke doel van dressuurmatig paardrijden is dat je in principe 'zonder handen' je paard kan sturen en een volte kan laten maken. Dus alles op zit en benen.

ik kan een volte wel rijden zonder druk....maar een paard verzamelen..travers..wissels ed rijd je echt niet zonder de nodige druk............ je krijgt toch les en word er gezegd dat je je paard naar je hand moet rijden..... en dan moet je hem met je hand opvangen om te verzamelen in combi met zit en benen..... dressuur is een combinatie van alle 3 in goede harmonie.......... je kan niet zonder bit en teugels !!!! en druk..... waarom denk je anders dat je op hoger niveau met stang EN trens ga rijden....omdat je dan slechter gaat rijden...........nee !!!! omdat je dat gewoon nodig heb voor de pittige oefeningen............ denk je dat anky zonder teugels der paard in een passage ed. kan zetten ?????? dacht het niet.......... met verzamelen bouw je druk op

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 10:01

En als het goed is leer je het paard ook in de verzameling op eigen benen te gaan en kan je de druk afvloeien to een normale aanleuning. Tenminste, dat is mijn idee erover.

unamie schreef:
je hebt gewoon helemaal niets in je handen terwijl het paard wel kan verzamelen
Dat is pas dressuur!

Niet de dressuur zoals die op dit moment gevraagd wordt, die verlangt namelijk aanleuning.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 11:33

ja en wat is een normale aanleuning... dat is toch druk !!! kijk je heb druk tot ongeveer 700 kg, maar een normale aanleuning is per mens verschillend... bij mij is dat lichte druk, maar ook soms meer druk, bij de wat moeilijkere oefeningen... en ja mijn paard loopt zeker op zijn eigen benen, zodra ze dat niet doen heb je idd 500kg druk.......... dus het is maar net met wat voor druk je rijd

Luanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 11:41

Mij is geleerd dat je nooit moet kneden/spelen met de teugels, om te verglijken, ga eens met je vingers in je mondhoeken, eerst rechts, dan links, dan rechts en zo maar door, dat is ontzettend vervelend voor een paard gewoon druk houden, niet zagen/kneden

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 11:47

eh, 500kg druk in je handen? knap dat je dat kan houden, overgens zijn er ook mensen die zonder hoofdstel passages en piaffes rijden Knipoog

wanneer mijn pony nageeft loopt ze op eigen benen, draagt haar eigen hals/hoofd en heb ik misschien 100 gram per hand in mijn handen, overgangen terug rijd ik zonder enige druk, tenzij je de druk in mijn beugels/zadel meeneemt. wendingen open ik door binnenhand iets van de hals te halen de rest komt vanuit mijn zit en benen

ts, als jij je er niet prettig bij voelt zou ik toch eens na gaan denken, ik heb ook poosje les gereden waarbij ik rond moest proberen in te stellen en ook door kneden etc, dit was niets voor mijn pony en mij. Nu komt ze zodra ik haar lekker heb lopen vanzelf en als ze omhoog komt is een lichte ophouding op de buiten teugel voldoende

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 11:53

Luanaa schreef:
Mij is geleerd dat je nooit moet kneden/spelen met de teugels, om te verglijken, ga eens met je vingers in je mondhoeken, eerst rechts, dan links, dan rechts en zo maar door, dat is ontzettend vervelend voor een paard gewoon druk houden, niet zagen/kneden

nou idd dat bedoel ik er maar mee, alleen de ene noemt het druk en de ander aanleuning............

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 11:56

trustHim schreef:
eh, 500kg druk in je handen? knap dat je dat kan houden, overgens zijn er ook mensen die zonder hoofdstel passages en piaffes rijden Knipoog

wanneer mijn pony nageeft loopt ze op eigen benen, draagt haar eigen hals/hoofd en heb ik misschien 100 gram per hand in mijn handen, overgangen terug rijd ik zonder enige druk, tenzij je de druk in mijn beugels/zadel meeneemt. wendingen open ik door binnenhand iets van de hals te halen de rest komt vanuit mijn zit en benen

ts, als jij je er niet prettig bij voelt zou ik toch eens na gaan denken, ik heb ook poosje les gereden waarbij ik rond moest proberen in te stellen en ook door kneden etc, dit was niets voor mijn pony en mij. Nu komt ze zodra ik haar lekker heb lopen vanzelf en als ze omhoog komt is een lichte ophouding op de buiten teugel voldoende

bij wijze van spreken...........500kg voor je gevoel is dat..... en ja een pony..das ook al een heel verschil... ga maar eens op het paard van mijn zus zitten 183 hoog en erg slap van achter.......nou ik kan je zeggen...dan heb je echt druk hoor.... zijn achterhand moet sterk worden, maar tot die tijd heb je echt wel druk her en der en flink ook....

pdjonghe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:34

Ik ben toch niet van mening dat je die teugels écht nodig hebt hoor! Drijven en opvangen in de hand? Ik ga liever voor drijven in de benen, opvangen in de zit. Zo verder werken tot je paard ontspannen op eigen benen loopt en dan naar verzameling toewerken. Eens de rug en de achterkant goed werken, dan komt die voorkant vanzelf, met of zonder teugels in de hand. En als je die dan toch denkt nodig te hebben? Dan schat ik het gebruik niet hoger in dan 5%.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:41

ja ja oke zo bedoel ik het ook idd..zie 1 van mijn vorige berichten, je hebt alle 3 de dingen nodig, maar wel in harmonie

maar zonder teugels kan ik echt niet !! ik moet hem toch wel degelijk corrigeren en sturen met mijn teugels