steeds eerder?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: steeds eerder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 14:24

mariettek schreef:
Ah, bedankt HC, je was mij voor met de feitelijke informatie. Toch fijn dat sommige mensen deze niet nodig hebben en het aan kunnen 'voelen' dat hun paard er klaar voor is Knipoog

Gouden regels:
- vraag alleen wat het paard fysiek kan
- vraag alleen wat het paard begrijpt

Logisch is dat ook als een paard begrijpt wat je vraagt de fysieke mogelijkheden de werkelijkheid begrenzen.
Skelet, bloedsomloop (hart/long), pezen/kapsels, spieren en hersenontwikkeling zijn de hárde onderdelen van de lichamelijke begrenzingen.

Ik heb daar geen mening over; ik weet er niets van.
Ik baseer daarom wat ik op welke leeftijd doe op basis van de wetenschappelijke informatie.

hc

_Jorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 14:31

Hangt volledig van paard tot paard af. Je hebt vroeg bloeiers en laatbloeiers. De vroegbloeiers kan je langzaam beginnen met opleren vanaf 2,5-3 jaar, de laat bloeiers pas vanaf 3,5-4,5 jaar.
Zolang alles goed opgebouwd wordt en nooit overdreven wordt in de training maak je je paard niet kapot door het "vroeg" op te leren. Zo kan een paard dat pas op 5 jaar is opgeleerd ook kapot zijn op zijn/haar 15 jaar indien het constant op hoog niveau moet presteren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 15:27

_Jorg schreef:
Hangt volledig van paard tot paard af. Je hebt vroeg bloeiers en laatbloeiers. De vroegbloeiers kan je langzaam beginnen met opleren vanaf 2,5-3 jaar, de laat bloeiers pas vanaf 3,5-4,5 jaar.
Zolang alles goed opgebouwd wordt en nooit overdreven wordt in de training maak je je paard niet kapot door het "vroeg" op te leren.

Wat is ´opleren´. Ik kan het in het woordenboek niet vinden. Ik weet dus niet wat je ermee bedoelt.

Wetenschappelijk onderbouwing dat de groeischijven van de ruggenwervels pas met zes sluiten is helder.

Je kan een paard vér voor die tijd erg veel leren, doch niet ríjden zonder de wervels of andere nog niet volgroeide botten onnodig te beschadigen.

Het is irrelevant wat iemand er van meent te moeten ´vinden´ als dit geen wetenschappelijk verantwoorde onderbouwing heeft.

Een keuze voor het egoïstische eigenbelang in strijd met het welzijnsbelang is iets heel anders. Dáár kan je persoonlijk van vinden wat je wil.
De ethiek van de 21ste eeuw echter is dat de ruiter geen grond heeft om niet alles te doen om schade door het rijden zoveel mogelijk te beperkt.

hc

cleopetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 15:45

Huertecilla schreef:
Wetenschappelijk onderbouwing dat de groeischijven van de ruggenwervels pas met zes sluiten is helder.

Je kan een paard vér voor die tijd erg veel leren, doch niet ríjden zonder de wervels of andere nog niet volgroeide botten onnodig te beschadigen.

hc

Pas vanaf 6 jaar erop is jouw advies?

(niet aanvallend bedoeld, gewoon intresse)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 16:05

Zou wel beter zijn voor een paard, niet voor zijn 6de. Dat geloof ik ook. Misschien moet ik toch nog 2 jaartjes wachten.... Bloos

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 17:40

Twiggy2008 schreef:
Zou wel beter zijn voor een paard, niet voor zijn 6de. Dat geloof ik ook. Misschien moet ik toch nog 2 jaartjes wachten....

Als jij al niet zeker van je zaak bent, hoe serieus moeten anderen jouw tips dan nemen?

Twiggy2008 schreef:
ik werk inmiddels met mensen en hun eigen jonge dieren. Mijn nieuwe carriere, mijn passie volgen .

Lekker dan, voor al die mensen met jonge dieren waarmee jij werkt....

Sientje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 18:18

hahaha, dit klinkt inderdaad erg tegenstrijdig allemaal.... Haha! Haha! Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 18:26

cleopetra schreef:
Huertecilla schreef:

hc

Ik heb er geen verstand van en hou me aan de wetenschappelijk onderbouwde informatie. Die leidt inderdaad tot die conclusie.

Dat is helder en niet tegenstrijdig. De feiten zijn alleen in strijd met egoïstische ruitermotieven.

hc

indymo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 19:24

hc
[/quote]

[/quote]

Ik heb er geen verstand van en hou me aan de wetenschappelijk onderbouwde informatie. Die leidt inderdaad tot die conclusie.

Dat is helder en niet tegenstrijdig. De feiten zijn alleen in strijd met egoïstische ruitermotieven.

hc[/quote]

Met 6 jaar, zijn de paarden wel 'uitgegroeit' nog niet helemaal, maar de botten en alles zijn sterker en volgroeider dan bij een 3-jarige.

stel, paard is 3 jaar, vinden jullie dan wel dat je mag beginnen met het loswerken*op de emiel voest manier*
en als dat allemaal goed gaat na een paar maanden overgaan naar het grondwerk, en het loswerken erbij houden.. en als die 2 dingen perfect gaan dan pas overgaan naar de DLL?*Dubbele Lange Lijnen* want met de DLL kan je een paard alles al leren wat je als ruiter in het zadel ook kan doen. Je bent hiermee WEL een paar maanden mee bezig.
Ikzelf heb eind juni de cursus gedaan bij emiel voest, daarna heeft ie 2 weken niks gedaan*was toen op vakantie*
en daarna ben ik ermee begonnen. We zijn nou bezig met het grondwerk en dat is wel 2 maanden later.*loswerken doe ik ook nog*

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 20:24

jasmijn78 schreef:
Twiggy2008 schreef:
Zou wel beter zijn voor een paard, niet voor zijn 6de. Dat geloof ik ook. Misschien moet ik toch nog 2 jaartjes wachten....

Als jij al niet zeker van je zaak bent, hoe serieus moeten anderen jouw tips dan nemen?

Twiggy2008 schreef:
ik werk inmiddels met mensen en hun eigen jonge dieren. Mijn nieuwe carriere, mijn passie volgen .

Lekker dan, voor al die mensen met jonge dieren waarmee jij werkt....

Ach meid, toch..... Wat ben jij toch altijd negatief. Gaaaap

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 20:29

Indymo, klinkt op zich redelijk goed, hoor, zoals je het aanpakt Lachen . Ik ben met die van mij ook op de Emiel Voest manier begonnen. Ben inmiddels meer de Parelli kant opgegaan, omdat dat veel uitgebreider is en mijn paard en ik grondwerk erg leuk vinden om te doen. Ik wissel het (binnen en buiten) rijden ook altijd af met grondwerk, wandelen, werken aan de lange lijnen (of dubbele lange lijnen) e.d.

Zo'n jonkie veel berijden vind ik sowieso helemaal niet nodig. Overigens ben ik van plan het altijd zo te gaan doen, of 'ie nou volgroeid is of niet. Haha!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 20:39

Twiggy2008 schreef:
Ik
Ben zelf heel blij dat ik met 3,5 heel, heel rustig ben begonnen met een beetje zadelmak maken en verder vooral veel grondwerk en wandelen. Vanaf 4 jaar ben ik wat serieuzer begonnen, al hoewel, nog steeds spelenderwijs, maar het recht richten e.d. ben ik net pas mee begonnen.

Waarom mag een paard van jou met zijn drie nog niet zadelmak worden gemaakt maar wel met drie en half?
Een drie-jarige is nog niet volgroeid, maar een drie en half jarige net zo goed nog niet.
En waarom eerst een jaar scheef laten lopen voordat je begint met rechtrichten?
Juist door het scheef lopen krijgen ze slijtage, omdat ze alles verkeerd belasten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 20:50

Asjemenou, misschien eerst eens beginnen met beter lezen Knipoog ? Ik vind 2,5 te jong om mee te beginnen, ja. 3 vind ik nog kunnen (liever niet), mits het paard het aan kan, maar dan nog heel spelenderwijs. De mijne was er op die leeftijd fysiek nog niet klaar voor, vond ik. Een half jaar later was hij heel anders qua bouw en er af en toe even opzitten, alles heel spelenderwijs (mag bijna geen naam hebben), lijkt mij nog net geen drama. Vork

Overigens ben ik met 4 jaar begonnen met het inrijden en nog op een vrij langzame manier. Hij is nu 4,5 en de galop doen we nog niet eens. Ik doe behoorlijk rustig aan, als ik mijn omgeving mag geloven. Ik doe al een hele tijd aan grondwerk, ben dan dus ook bezig met recht richten, maar nu heb ik iemand via Marijke de Jong die mij helpt met de beginselen van klassieke dressuur als ik er op zit. Want les vind ik heel belangrijk.

Mijn paard word elk half jaar gecheckt door een bekende holistische DA, die tevens chiropractor is. Ik geloof niet dat hij het slecht heeft, hoor. Slijtage???? Heb juist te horen gekregen dat ik wel wat meer mag gaan doen. Haha!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 21:01

Oke, heb even goed gelezen.
Maar als je alles moet geloven is een paard op zijn 4 ook nog steeds niet uitgegroeid, dus waarom mensen die een 3 jarige inrijden veroordelen terwijl je zelf ook op een paard gaat zitten die nog uitgegroeid is?

indymo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 21:13

asjemenou schreef:
Maar als je alles moet geloven is een paard op zijn 4 ook nog steeds niet uitgegroeid, dus waarom mensen die een 3 jarige inrijden veroordelen terwijl je zelf ook op een paard gaat zitten die nog uitgegroeid is?

Daar ben ik het mee eens, maar het paard kan wel een jaar lang verder ontwikkelen.
Dus zijn groei word op 4 jarige leeftijd verstoord om het maar zo te zeggen.
Bij het loswerken, grondwerk en DLL zit er geen ruiter op, dus daarbij word het paard nog niet gestoord in de rug?! of heb ik het mis? ik bedoel, het paard draagt geen gewicht. Je kan het paard hiermee voorbereiden zodat het met het rijden niet ineens pats boem dat alles tegelijk is, je bereid je paard hierop voor.. zo zie ik het, je bouwt het langzaam op.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 21:17

Tja, maar niet volgroeid is niet volgroeid.

Ik heb er zelf geen commentaar op, ga er zelf met drie jaar opzitten, en de oudste was 6 toen ik die verkocht, dus geen idee hoe rot ze waren met de 8.
Maar als je er wel commentaar op hebt, dan moet je zorgen dat andere ook geen commentaar op jou kunnen hebben. Zoiets als: De pot verwijt de ketel..

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 21:43

@Twiggy (grappig, zo heet mijn pony Tong uitsteken).. leuk al jouw voorbeelde, maar dan vergeet je alle voorbeelden waarmee het wel allemaal goed gaat. Natuurlijk wel zo eerlijk te betrekken in je verhaal is het niet?

De meeste hebben het beste met zijn paard voor en die beginnen ervoor als zij denken dat het paard er klaar voor is ja. En wie ben jij om als buitenstaander daar over te oordelen?

Wat doe je met inrijden? Juist het rechtrichten (je gaat me niet vertellen dat je daar pas na een jaar mee begint...) en voorwaarts. Beetje sturen/gassen/remmen? En goh..wat wordt er in een wedstrijdje gevraagd? Echt niks meer hoor. Paard is een ervaring rijker, houd het nieuw, houd het interessant.

Ik denk dat de kundigheid van de ruiter veel belangrijker is dan het inrijden op 3 jarige/3,5 jarige/4 jarige/enz leeftijd. Een paard een jaar scheef laten lopen is daar bijvoorbeeld één van.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 21:54

Twiggy2008 schreef:
Ach meid, toch..... Wat ben jij toch altijd negatief.

Ik wordt er inderdaad een beetje somber van als ik dergelijke dingen lees; mensen die zich opwerpen als deskundige met jonge paarden, er geld voor vragen, onder het mom van 'liefde voor het paard' zichzelf op de borst slaan en vervolgens laten blijken dat ze er zelf nog niet zeker van zijn of je er nu met 3 jaar of met 6 jaar op moet gaan zitten? Of ze nu Emiel Voest of Parelli aan moeten houden? Wat kunnen jouw klanten nu exact aan deskundigheid van jou verwachten? Weet je dat zelf eigenlijk wel? Kun jij de verwachtingen van jouw klanten wel waarmaken?

asjemenou schreef:
Maar als je er wel commentaar op hebt, dan moet je zorgen dat andere ook geen commentaar op jou kunnen hebben. Zoiets als: De pot verwijt de ketel..
Tja, maar niet volgroeid is niet volgroeid.

Precies...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 22:26

asjemenou schreef:

Daarom zeg ik dus ook dat ik daar over na wil denken..... Of mag dat niet?
Want wees effe eerlijk, er zijn maar bar weinig mensen die wachten tot hun paard 6 jaar is. Knipoog
Ik ken er niet een. Wel mensen met IJslanders, maar die beginnen toch ook echt op 5-jarige leeftijd.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 22:28

Die zijn er idd weinig, dus daarom moeten ze ook niet roepen dat mensen die op een drie jarige gaan zitten slecht bezig zijn. Zelf gaan ze immers ook op een onvolgroeid paard zitten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 22:46

Jasmijn, allereerst, ik werp me helemaal niet op als deskundige. Of heb je de aanhalingstekens gemist? Verward
Het gaat je verder totaal niet aan wat ik er voor vraag en als jij denkt dat ik er rijk van wordt, moet je dat maar vooral blijven denken. Haha!
Ik maak ook geen reclame op MP of iets in die trant, ben niet bepaald commercieel ingesteld, geloof ik Knipoog . Ik doe het er graag 'bij' en met alle liefde en plezier. Tot nu toe kan ik het zo prima verdelen met mijn andere bezigheden in het leven. Niks mooiers dan mensen met hun paard te zien groeien, daar een bijdrage in te kunnen leveren. Lachen

Ik vind het heel, heel erg leuk om mensen te helpen met het opbouwen van een band met een jong paard. Mensen die er graag hulp bij willen hebben, mensen die me er voor vragen. Ik richt me daarbij vooral op het grondwerk en het omgaan met het jonge paard op een iets andere manier dan de standaard methode, die jij aanhangt. Welke methode dat is, zal jij toch niet begrijpen. Doet er ook niet toe, ieder zijn ding. Overigens is rijden tot nu toe niet eens aan de orde geweest. Ik ben geen rij-instructrice, wil me daar ook niet op richten (naast het feit dat dat mijn ding ook niet is Haha! ). Er zijn zo ontzettend veel mensen die een jong paard kopen en vast lopen bij grondwerk of gewoon de dagelijkse opvoeding. Want het is een hele verantwoordelijkheid. Er gaat zoveel vooraf bij het inrijden, als je het wilt doen met deze methode.

Of ik tot fijne resultaten kom, is voor jou een vraag en voor mij een weet. Knipoog
Voel me niet geroepen hier om mijn klanten en hun paarden te bespreken, if you don't mind.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 22:47

asjemenou schreef:
Die zijn er idd weinig, dus daarom moeten ze ook niet roepen dat mensen die op een drie jarige gaan zitten slecht bezig zijn. Zelf gaan ze immers ook op een onvolgroeid paard zitten.

Je denkt wel erg zwart/wit, vind je zelf niet? Ik vind dat er een heel verschil zit tussen een 2-, een 3- en een 4-jarige. Laat staan een 6-jarige. Dus er zijn wel wat nuances, hoor. Knipoog

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 23:58

Twiggy2008 schreef:
Jasmijn, allereerst, ik werp me helemaal niet op als deskundige.

Jij stelde zelf dit:
Twiggy2008 schreef:

Daaruit concludeer ik dat jouw nieuwe carriere mensen met jonge paarden begeleiden is, en dat je dat niet voor de kat zijn *** doet...

Twiggy2008 schreef:
Ik vind het heel, heel erg leuk om mensen te helpen met het opbouwen van een band met een jong paard. Mensen die er graag hulp bij willen hebben, mensen die me er voor vragen.

Of je het wel of niet met de beste bedoelingen doet staat niet ter discussie. Je zal het ongetwijfeld met de beste bedoelingen doen. Maar dat alleen is niet genoeg.... De vraag is of je er deskundig genoeg voor bent? Ook al vragen mensen je, als jij zelf nog twijfelt of je met 3 of 6 jaar op een paard moet gaan zitten, zelf nog een hoop moet leren zou jij hand in eigen boezem moeten steken en JEZELF kritisch de vraag moeten stellen of jij er goed aan doet anderen te helpen. Of dat je daar even mee moet wachten tot je meer ervaring hebt en die mensen gewoon moet doorsturen naar de mensen die al echt hun sporen in het vak hebben verdient.

Twiggy2008 schreef:
Welke methode dat is, zal jij toch niet begrijpen.

En waarschijnlijk een hoop anderen ook niet...

Dat is echt een 'enge' ontwikkeling in de paardensport... Iedereen doet zijn 'ding' en wat dat is? Zolang niemand kritiek heeft, wordt dat op de meest ingeniueze wijze uit de doeken gedaan... Maar er mag geen kritische noot bij geplaatst worden, want: goede bedoelingen... ieder zijn ding.... jij zal het toch niet begrijpen.... en ik heb het zo geweldig met mijn paard... blablabla

(BTW: als jij echt zo'n goede instructrice bent, en echt weet waar je mee bezig bent overtuig je mij zo van 'jouw ding' hoor Vork )

Twiggy2008 schreef:
Overigens is rijden tot nu toe niet eens aan de orde geweest. Ik ben geen rij-instructrice, wil me daar ook niet op richten (naast het feit dat dat mijn ding ook niet is ). Er zijn zo ontzettend veel mensen die een jong paard kopen en vast lopen bij grondwerk of gewoon de dagelijkse opvoeding. Want het is een hele verantwoordelijkheid. Er gaat zoveel vooraf bij het inrijden, als je het wilt doen met deze methode.

Hier kan ik dus ook niet bij: rijden is niet 'jouw ding', en is bij jou nog niet echt aan de orde. Met inrijden heb je dus niet echt ervaring, maar je weet wel exact wat er aan inrijden vooraf moet gaan? Je kan mij echt nog meer vertellen hoor Rolleyes

Wat jou betreft: ik weet genoeg... Jij bent echt zo'n type: koopt een jonge pony, gaat daar een beetje mee keutelen en holt daarbij achter allerlei (NH) trends en goroes aan als een kip zonder kop. Op zich prima, verder niets mis mee. Lekker keutelen en experimenteren met je eigen paard is jou goed recht.

Maar niet als je op basis van die ervaring met 1 enkele pony, waar je dus kennelijk nog niet eens echt goed mee kunt rijden, die je tot op heden nog niets bijzonders hebt bijgebracht (of dat nu dressuur, AR, springen, endurence of whatever is) jezelf als deskundige bestempeld en je opwerpt om anderen te gaan 'helpen' met hun jonge paard en dat als je nieuwe carriere te gaan zien...

Iedereen loopt altijd zo te klagen over zoveel ondeskudigheid in de paardenwereld... En het is natuurlijk ALTIJD een ander die er niets van snapt! Het zou handig zijn als mensen eerst eens kritisch naar hun eigen kennis en ervaring kijken voordat ze anderen (van de wal in de sloot gaan) helpen (en nog het lef hebben daar geld voor te gaan vragen)

Twiggy2008 schreef:
Of ik tot fijne resultaten kom, is voor jou een vraag en voor mij een weet.

Als die resultaten zo helder en concreet waren, dan hoefde je er hier niet zo geheimzinnig over te doen. Dergelijke opmerkingen van jou bevestigen alleen maar meer mijn idee van jouw 'deskundigheid'.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 04:04

toch vind dr. deb bennett (van equinestudies.org) het geen probleem om op een paard van vier te gaan zitten? Wel apart vind ik. Zij heeft het vooral over het bracen van het diaphragma, wat een jong paard meer schijnt te doen.
Ik denk zelf dat het belangrijker is een paard van 4-6 jaar niet te zwaar te belasten op de rug.

Aan de andere kant zijn er juiste erg veel bewijzen dat vroege training juist kan zorgen voor adaptatie van weefsels (vooral bot). Onbelast trainen op een jonge leeftijd zou dan dus voordelig kunnen zijn.

cleopetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 10:24

Is het nou zowiezo niet slecht om op een paard te gaan zitten?
Het dier is hier immers niet voor gemaakt!

Het is ook allemaal niet zo zwart/wit niet ieder paard die met 3 jaar bereden word is met 8 jaar rot en als je pas met 6 jaar begint met rijden, kan je een paard in twee jaar nog steeds heel erg snel kapot rijden!
Ik denk dat de discussie niet moet gaan over wanneer je erop gaat zitten, maar wat doe je in de voorbereiding!
Een paard "beleren" en dan heb ik het niet alleen over het stukje "inrijden" begint niet bij het erop zitten, maar dat begint al bij de eerste keer dat je een veulen aait!
Zowel geestelijk als lichamelijk kan je een paard zeer goed voorbereiden op het werk waar hij voor aangekocht is!
Eeen 1-jarige moet ook omstappen als je erlangs wil (wijken voor druk) en wennen aan dingen om zijn lijf, halster enz.

Ik wil alleen maar zeggen: "Er is nog zoveel leuks wat je kan doen met je paard zonder erop te gaan zitten"