Twiggy2008 schreef:Jasmijn, allereerst, ik werp me helemaal niet op als deskundige.
Jij stelde zelf dit:
Twiggy2008 schreef:ik werk inmiddels met mensen en hun eigen jonge dieren. Mijn nieuwe carriere, mijn passie volgen .
Daaruit concludeer ik dat jouw nieuwe carriere mensen met jonge paarden begeleiden is, en dat je dat niet voor de kat zijn *** doet...
Twiggy2008 schreef:Ik vind het heel, heel erg leuk om mensen te helpen met het opbouwen van een band met een jong paard. Mensen die er graag hulp bij willen hebben, mensen die me er voor vragen.
Of je het wel of niet met de beste bedoelingen doet staat niet ter discussie. Je zal het ongetwijfeld met de beste bedoelingen doen. Maar dat alleen is niet genoeg.... De vraag is of je er deskundig genoeg voor bent? Ook al vragen mensen je, als jij zelf nog twijfelt of je met 3 of 6 jaar op een paard moet gaan zitten, zelf nog een hoop moet leren zou jij hand in eigen boezem moeten steken en JEZELF kritisch de vraag moeten stellen of jij er goed aan doet anderen te helpen. Of dat je daar even mee moet wachten tot je meer ervaring hebt en die mensen gewoon moet doorsturen naar de mensen die al echt hun sporen in het vak hebben verdient.
Twiggy2008 schreef:Welke methode dat is, zal jij toch niet begrijpen.
En waarschijnlijk een hoop anderen ook niet...
Dat is echt een 'enge' ontwikkeling in de paardensport... Iedereen doet zijn 'ding' en wat dat is? Zolang niemand kritiek heeft, wordt dat op de meest ingeniueze wijze uit de doeken gedaan... Maar er mag geen kritische noot bij geplaatst worden, want: goede bedoelingen... ieder zijn ding.... jij zal het toch niet begrijpen.... en ik heb het zo geweldig met mijn paard... blablabla
(BTW: als jij echt zo'n goede instructrice bent, en echt weet waar je mee bezig bent overtuig je mij zo van 'jouw ding' hoor
)
Twiggy2008 schreef:Overigens is rijden tot nu toe niet eens aan de orde geweest. Ik ben geen rij-instructrice, wil me daar ook niet op richten (naast het feit dat dat mijn ding ook niet is ). Er zijn zo ontzettend veel mensen die een jong paard kopen en vast lopen bij grondwerk of gewoon de dagelijkse opvoeding. Want het is een hele verantwoordelijkheid. Er gaat zoveel vooraf bij het inrijden, als je het wilt doen met deze methode.
Hier kan ik dus ook niet bij: rijden is niet 'jouw ding', en is bij jou nog niet echt aan de orde. Met inrijden heb je dus niet echt ervaring, maar je weet wel exact wat er aan inrijden vooraf moet gaan? Je kan mij echt nog meer vertellen hoor
Wat jou betreft: ik weet genoeg... Jij bent echt zo'n type: koopt een jonge pony, gaat daar een beetje mee keutelen en holt daarbij achter allerlei (NH) trends en goroes aan als een kip zonder kop. Op zich prima, verder niets mis mee. Lekker keutelen en experimenteren met je eigen paard is jou goed recht.
Maar niet als je op basis van die ervaring met 1 enkele pony, waar je dus kennelijk nog niet eens echt goed mee kunt rijden, die je tot op heden nog niets bijzonders hebt bijgebracht (of dat nu dressuur, AR, springen, endurence of whatever is) jezelf als deskundige bestempeld en je opwerpt om anderen te gaan 'helpen' met hun jonge paard en dat als je nieuwe carriere te gaan zien...
Iedereen loopt altijd zo te klagen over zoveel ondeskudigheid in de paardenwereld... En het is natuurlijk ALTIJD een ander die er niets van snapt! Het zou handig zijn als mensen eerst eens kritisch naar hun eigen kennis en ervaring kijken voordat ze anderen (van de wal in de sloot gaan) helpen (en nog het lef hebben daar geld voor te gaan vragen)
Twiggy2008 schreef:Of ik tot fijne resultaten kom, is voor jou een vraag en voor mij een weet.
Als die resultaten zo helder en concreet waren, dan hoefde je er hier niet zo geheimzinnig over te doen. Dergelijke opmerkingen van jou bevestigen alleen maar meer mijn idee van jouw 'deskundigheid'.