Wetenschap & gevoel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Re: Wetenschap & gevoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 15:43

Voor paardrijden heb je een combinatie nodig van wetenschap en gevoel. Alleen het ene en niet het andere geeft problemen. Je moet weten waar je mee bezig bent, of datgene wat je vraagt ook (fysiek) mogelijk is voor het paard, maar daarnaast moet je kunnen voelen hoe het paard reageert op jou en moet je gevoel hebben om op correcte wijze het paard aan te spreken.
Enne Paardentango, misschien moet je je eerst eens gaan verdiepen in wat wetenschap feitelijk is voordat je er allerlei aannames over ventileert.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 16:48

Waratje schreef:
Voor paardrijden heb je een combinatie nodig van wetenschap en gevoel. Alleen het ene en niet het andere geeft problemen. Je moet weten waar je mee bezig bent, of datgene wat je vraagt ook (fysiek) mogelijk is voor het paard, maar daarnaast moet je kunnen voelen hoe het paard reageert op jou en moet je gevoel hebben om op correcte wijze het paard aan te spreken.

Mee eens,en je moet goed voelen wat je zelf niet goed doet.Ik zou trouwens niet zozeer van wetenschap maar meer van kennis willen spreken.

En het ligt er ook aan hoe hoog je eigen gevoeligheid als ruiter is,de ene mens is gevoeliger dan de ander en dat is bij paarden ook zo.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 16:50

Maar die kennis is gebaseerd op wetenchap Knipoog

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 16:53

Dat is waar

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 16:55

maikeltje schreef:
Heb je een linkje van dat onderzoek? En door wie is het uitgevoerd?
En hoe vaak? Is het een dubbel blind onderzoek geweest?

onderzoek naar het gedrag van dieren is vaak gebaseerd op waarnemingen, niet op proefnemingen.
Kan ook niet anders, zodra je er een proef van maakt, zul je moeten ingrijpen in de natuurlijke context, waardoor je het gedrag onherroepelijk beinvloed, waardoor je niet meer een waarneming van natuurlijk, d.i, niet door mensen beinvloed gedrag hebt.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 19:43

Nee, ik bedoel het onderzoek waarin wetenschappelijk is aangetoond dat een paard emphatisch vermogen heeft. Dat zou betekenen dat zoiets gemeten zou moeten zijn en daarom vroeg ik om een linkje want in mijn beleving is het niet mogelijk om zoiets objectief, puur gebaseerd op harde cijfers, te meten.

Inderdaad wordt gedrag bestudeerd bij paarden in hun natuurlijke omgeving, maar de conclusies die daaruit voortkomen zijn mijns inziens toch een tikkeltje persoonlijk getint, dus niet objectief.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 19:44

Voor paardrijden heb je niet veel wetenschappelijke kennis nodig, meer veel praktische ervaring.
Als je opgroeit met paarden, pik je veel meer op dan iemand die in een manegeles z'n lesjes draait.
De tijden zijn veranderd, het paard is in Nederland een enkele keer een gezelschapsdier, een dier voor de recreatie en een dier dat in de sport gebruikt wordt.

Voor het paard is er natuurlijk gezien geen enkele bestaansgrond meer. Dat waarvoor een paard vroeger gebruikt werd, is nu niet meer nodig. Het dier dankt zijn bestaan op dit moment slechts aan het feit dat het in vrije tijd of voor eeuwige roem in de sport gebruikt wordt.

Gevoel is daarbij heel belangrijk, maar zonder opgroeien met de juiste omgevingsfactoren, beinvloeding en scholing kan je gevoel in deze tijd een totaal verkeerd kompas zijn. Als je naar mensen kijkt dan hebben die in dezelfde situatie met hetzelfde paard verschillende gevoelens. Ze verbinden daaraan ook verkeerde gevoelens en conclusies. Je moet dus de juiste referentie hebben om via je gevoel op de goede manier met een paard om te gaan.

In Nederland leeft niet een paard natuurlijk, we proberen het een beetje na te bootsen, en paarden doen we er vaak even bij, ook als het veel tijd kost. Omdat onze achtergrond niet opgroeien met paarden is, is scholing nodig, om het inzicht te geven hoe je met een paard in tal van omstandigheden zou moeten omgaan. De wetenschap heeft tot voor kort niet zo veel belangstelling voor paarden gehad. Op dat gebied is een enorme wetenschappelijke achterstand tov andere vakken. Over paarden is waarschijnlijk wel het meeste geschreven.

De praktijk, dus de lessen uit het verleden kan je in je voordeel gebruiken als je het goed met een paard voor hebt. Als je alleen je gevoel als kompas gebruikt, kan er met het houden van een paard veel misgaan. Er gaat ook heel veel mis, er is een hele industrie en bedrijfstak tot ontwikkeling gekomen waar gigantisch veel geld in omgaat. Dank zij het feit dat er zoveel niet begrepen wordt, worden de foutjes rechtgestreken en indien mogelijk hersteld. Daar moet een flinke tol voor betaald worden. Als we meer praktijkkennis en inzicht hadden in paarden dan zou het met het welzijn van paarden veel beter gaan. Paarden zijn volledig afhankelijk van mensen en als je een paard wilt houden, dan zou je voldoende kennis en ervaring moeten hebben of opbouwen. Met vallen en opstaan is de meest gebruikte methode, meestal ten koste van het paard.

Een paard kan op mensen een hele bijzondere uitwerking hebben. Er zijn registraties van bloeddrukmetingen gedaan en je ziet dan dat mensen die liefdevol met paarden omgaan, een veel lagere bloeddruk hebben dan voor die periode dat ze met paarden omgingen.....

Aan een paard worden veel eigenschappen toegedicht, die het niet heeft. Het paard heeft ook eigenschappen waar we nauwelijks weet van hebben. Er zijn tal van voorbeelden te geven waarin een paard zich op een bijzondere manier (en dat is bijna altijd) van een mens onderscheidt. Als we daar meer inzicht in zouden hebben, dan is wetenschap een betere leidraad dan het gevoel.
Geloof en gevoel hebben veel mensen naar de rand van de afgrond geleid. Je moet echt wel weten of dat kompas wel op de goede manier, in de juiste omstandigheden ontwikkeld is.....

Ik heb veel gewerkt met stakers, paarden die niet voor hun baas wilden werken. Als je met zo\n dier een relatie had opgebouwd, dan konden die paarden onverwacht heel anders reageren. Ik heb meegemaakt dat een schuur explodeerde en de lucht inging. Het paard dat door niemand te hanteren was en waar ik met grondwerk mee bezig was, ging een fractie van een seconde voor de explosie voor me staan. Na de knal en de vuurzee keek ie me aan en ging gewoon door met het werk, wat hij daarvoor nooit wilde doen..... Een ander voorbeeld: ik kom aan met een auto of op de fiets, de paarden die op verschillende weiden staan, komen ver van te voren naar de plek waar ik naartoe ga.
We hebben de auto's gewisseld, de kleding omgeruild om de paarden te misleiden. Die paarden reageerden niet op andere personen. Incognito en met andere auto, ver van te voren hadden ze het in de gaten. Nog een voorbeeld, wat me altijd aan de postduif doet denken. Ga met je paard zonder GPS een stuk bos in waar je nog nooit bent geweest, het paard brengt je terug naar de plek waar je vertrokken bent. Is dit magisch of een wonder, ik denk het niet. Ik denk zelfs dat de verklaringen heel simpel zijn, als je het uitzoekt. Echter zonder uitzoeken of wetenschap, kan je als je dat weet, van dit soort zaken gebruik maken.....

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 19:55

maikeltje schreef:
Nee, ik bedoel het onderzoek waarin wetenschappelijk is aangetoond dat een paard emphatisch vermogen heeft. Dat zou betekenen dat zoiets gemeten zou moeten zijn en daarom vroeg ik om een linkje want in mijn beleving is het niet mogelijk om zoiets objectief, puur gebaseerd op harde cijfers, te meten.

Inderdaad wordt gedrag bestudeerd bij paarden in hun natuurlijke omgeving, maar de conclusies die daaruit voortkomen zijn mijns inziens toch een tikkeltje persoonlijk getint, dus niet objectief.

Ah, excusez moi.

Bij veldwaarnemingen wordt getracht die persoonlijke tint zoveel mogelijk uit te sluiten door middel van van tevoren zeer gedetailleerd beschreven gedrag, waarvan dan de observaties vastgelegd worden. (hoe vaak, met wie.)

Dat bij de interpretatie ervan de eigen mening van de wetenschapper niet uitgesloten kan worden, ben ik met je eens.

Hier komen verschillende onderzoeken naar dezelfde vastgelegde gedragingen/patronen wel van pas. Knipoog

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 22:47

Goofy44 schreef:
Voor paardrijden heb je niet veel wetenschappelijke kennis nodig, meer veel praktische ervaring.
Als je opgroeit met paarden, pik je veel meer op dan iemand die in een manegeles z'n lesjes draait.
De tijden zijn veranderd, het paard is in Nederland een enkele keer een gezelschapsdier, een dier voor de recreatie en een dier dat in de sport gebruikt wordt.

Voor het paard is er natuurlijk gezien geen enkele bestaansgrond meer. Dat waarvoor een paard vroeger gebruikt werd, is nu niet meer nodig. Het dier dankt zijn bestaan op dit moment slechts aan het feit dat het in vrije tijd of voor eeuwige roem in de sport gebruikt wordt.

Gevoel is daarbij heel belangrijk, maar zonder opgroeien met de juiste omgevingsfactoren, beinvloeding en scholing kan je gevoel in deze tijd een totaal verkeerd kompas zijn. Als je naar mensen kijkt dan hebben die in dezelfde situatie met hetzelfde paard verschillende gevoelens. Ze verbinden daaraan ook verkeerde gevoelens en conclusies. Je moet dus de juiste referentie hebben om via je gevoel op de goede manier met een paard om te gaan.

In Nederland leeft niet een paard natuurlijk, we proberen het een beetje na te bootsen, en paarden doen we er vaak even bij, ook als het veel tijd kost. Omdat onze achtergrond niet opgroeien met paarden is, is scholing nodig, om het inzicht te geven hoe je met een paard in tal van omstandigheden zou moeten omgaan. De wetenschap heeft tot voor kort niet zo veel belangstelling voor paarden gehad. Op dat gebied is een enorme wetenschappelijke achterstand tov andere vakken. Over paarden is waarschijnlijk wel het meeste geschreven.

De praktijk, dus de lessen uit het verleden kan je in je voordeel gebruiken als je het goed met een paard voor hebt. Als je alleen je gevoel als kompas gebruikt, kan er met het houden van een paard veel misgaan. Er gaat ook heel veel mis, er is een hele industrie en bedrijfstak tot ontwikkeling gekomen waar gigantisch veel geld in omgaat. Dank zij het feit dat er zoveel niet begrepen wordt, worden de foutjes rechtgestreken en indien mogelijk hersteld. Daar moet een flinke tol voor betaald worden. Als we meer praktijkkennis en inzicht hadden in paarden dan zou het met het welzijn van paarden veel beter gaan. Paarden zijn volledig afhankelijk van mensen en als je een paard wilt houden, dan zou je voldoende kennis en ervaring moeten hebben of opbouwen. Met vallen en opstaan is de meest gebruikte methode, meestal ten koste van het paard.

Een paard kan op mensen een hele bijzondere uitwerking hebben. Er zijn registraties van bloeddrukmetingen gedaan en je ziet dan dat mensen die liefdevol met paarden omgaan, een veel lagere bloeddruk hebben dan voor die periode dat ze met paarden omgingen.....

Aan een paard worden veel eigenschappen toegedicht, die het niet heeft. Het paard heeft ook eigenschappen waar we nauwelijks weet van hebben. Er zijn tal van voorbeelden te geven waarin een paard zich op een bijzondere manier (en dat is bijna altijd) van een mens onderscheidt. Als we daar meer inzicht in zouden hebben, dan is wetenschap een betere leidraad dan het gevoel.
Geloof en gevoel hebben veel mensen naar de rand van de afgrond geleid. Je moet echt wel weten of dat kompas wel op de goede manier, in de juiste omstandigheden ontwikkeld is.....

Ik heb veel gewerkt met stakers, paarden die niet voor hun baas wilden werken. Als je met zo\n dier een relatie had opgebouwd, dan konden die paarden onverwacht heel anders reageren. Ik heb meegemaakt dat een schuur explodeerde en de lucht inging. Het paard dat door niemand te hanteren was en waar ik met grondwerk mee bezig was, ging een fractie van een seconde voor de explosie voor me staan. Na de knal en de vuurzee keek ie me aan en ging gewoon door met het werk, wat hij daarvoor nooit wilde doen..... Een ander voorbeeld: ik kom aan met een auto of op de fiets, de paarden die op verschillende weiden staan, komen ver van te voren naar de plek waar ik naartoe ga.
We hebben de auto's gewisseld, de kleding omgeruild om de paarden te misleiden. Die paarden reageerden niet op andere personen. Incognito en met andere auto, ver van te voren hadden ze het in de gaten. Nog een voorbeeld, wat me altijd aan de postduif doet denken. Ga met je paard zonder GPS een stuk bos in waar je nog nooit bent geweest, het paard brengt je terug naar de plek waar je vertrokken bent. Is dit magisch of een wonder, ik denk het niet. Ik denk zelfs dat de verklaringen heel simpel zijn, als je het uitzoekt. Echter zonder uitzoeken of wetenschap, kan je als je dat weet, van dit soort zaken gebruik maken.....

Bij dit verhaal van jou Goofy, komt er één gedachte in mij op die overheerst. En die gedachte is: "je hebt paardenmensen en mensen met paarden". Wetenschap of niet.....

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 22:51

randalinpony schreef:
maikeltje schreef:

Ah, excusez moi.

Bij veldwaarnemingen wordt getracht die persoonlijke tint zoveel mogelijk uit te sluiten door middel van van tevoren zeer gedetailleerd beschreven gedrag, waarvan dan de observaties vastgelegd worden. (hoe vaak, met wie.)

Dat bij de interpretatie ervan de eigen mening van de wetenschapper niet uitgesloten kan worden, ben ik met je eens.

Hier komen verschillende onderzoeken naar dezelfde vastgelegde gedragingen/patronen wel van pas. Knipoog

Helemaal mee eens. Maar hoe je het ook wendt of keert, het blijft interpretatie. Ik denk persoonlijk dat zoiets als emphatie dan ook niet meetbaar is, in tegenstelling tot angst waarbij een stofje vrij komt in de hersenen die wel meetbaar is.

Blijft mijn vraag aan de TS(dacht ik): heb je een linkje naar dat onderzoek? Want interessant is het wel.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:35

Waarom in vredesnaam wetenschap als tegenovergestelde van gevoel?? Ik ben zelf wetenschapper (nee niet slaan!!!) maar bepaald een gevoelsmens (ja echt! ha ha ha). Wetenschap is heel nuttig, zo willen we nu eenmaal graag weten of je je paard beter hooi kan voeren of toch misschien beter kamerplanten (ik noem maar wat wilds) en als je bij de dierenarts komt omdat je paard kreupel loopt ben je waarschijnlijk heel erg blij dat hij niet zijn intuitie volgt maar de best aangetoonde methode volgt om je paard beter te maken (en dat wordt dan bij een goed dierenarts met veel gevoel uitgevoerd..) . En het komt nog regelmatig voor dat intuitief goede methodes helemaal niet zo supergoed zijn en dan bedenken we iets nieuws waardoor heel veel paarden beter geholpen zijn.
Maar zoals al het goede, heeft wetenschap ook zijn grens en is het absoluut zo dat er soms berichten verschijnen in kranten (berucht hierom is de telegraaf) waarin onderzoeksresultaten worden gepresenteerd die totaal uit context zijn en vaak zelfs totaal onwaar, maar ja die lezers die dat lezen en terecht concluderen dat het een giga onzin is gaan (natuurlijk) niet de orignele publicatie lezen maar concluderen dan dat de wetenschap dus onzinnig, gevoelloos en eigenlijk ook nutteloos is. Beetje zonde...

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 17:25

Ik geloof niet dat wetenschap en gevoel elkaar bijten. Wetenschap is er om te leren over het hoe en waarom, gevoel om die net verworven wetenschap op een goede manier toe te passen.

En idd diezelfde wetenschap zorgt er wel voor dat we onze geliefde paardebeesten beter kunnen laten maken als ze ziek zijn, goed voer kunnen geven en ze materialen op kunnen leggen die comfortabel zijn voor ruiter en paard.
Dat 'De Wetenschap' er nog wat moeite mee heeft om te onderkennen dat dieren misschien weleens een (rijk) gevoelsleven zouden kunnen hebben is jammer, maar bijna logisch aangezien objectiviteit, geldige grondige onderzoeken en meten van gevoel, denk ik, nog moeilijk te verenigen zijn met dierenemoties.

Evengoed zegt mijn gevoel (dat echt wel regelmatig wordt gecorrigeerd door mijn 'wetenschap') dat dieren niet altijd alleen op instinct handelen. Waarom zou die merrie mij dan zo consequent beschermen tegen lompe veulens waarbij ze zelfs haar eigen veulen een draai om de oren geeft als ie te brutaal tegen me doet? Of waarom zouden die paarden dan als een stel malloten door de bak jagen nadat we een voorheen doodziek paard uit de trailer hadden gehaald? Of waarom zou die manegepony mij haar hooi geven toen ik in haar stal zo verdrietig was? Of waarom zou die gekke, ondeugende haflinger zo ontzettend voorzichtig lopen met een kleine uk op z'n rug?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 17:40

Paardentango schreef:
Wilde kuddes bestaan niet in NL.

Hoogstens verwilderde gedomesticeerde paarden. Sorry, denk dat daar een ernstig verkeerd beeld wordt neergezet. Loslopende paarden zijn geen kudde, die zijn een groep.

Dat is niet helemaal waar. Nederland heeft bijgedragen aan het terugfokken en terugplaatsen van het Przewalskipaard*, waarvan een gedeelte ook daadwerkelijk is uitgezet in Mongolie. Het ging hier zeker niet om gedomesticeerde dieren. Nou weet ik niet wat de situatie is waar Modie aan refereerde, maar het KAN dus zeker gaan om een kudde met nooit-gedomesticeerde paarden. (En die zijn dus feitelijk nog een stuk 'wilder' dan de mustangs waar vaak aan gerefereerd wordt.)

* http://www.treemail.nl/takh/indexnl.htm

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 17:41

troi schreef:
Waarom in vredesnaam wetenschap als tegenovergestelde van gevoel?? Ik ben zelf wetenschapper (nee niet slaan!!!) maar bepaald een gevoelsmens (ja echt! ha ha ha). Wetenschap is heel nuttig, zo willen we nu eenmaal graag weten of je je paard beter hooi kan voeren of toch misschien beter kamerplanten (ik noem maar wat wilds) en als je bij de dierenarts komt omdat je paard kreupel loopt ben je waarschijnlijk heel erg blij dat hij niet zijn intuitie volgt maar de best aangetoonde methode volgt om je paard beter te maken (en dat wordt dan bij een goed dierenarts met veel gevoel uitgevoerd..) . En het komt nog regelmatig voor dat intuitief goede methodes helemaal niet zo supergoed zijn en dan bedenken we iets nieuws waardoor heel veel paarden beter geholpen zijn.
Maar zoals al het goede, heeft wetenschap ook zijn grens en is het absoluut zo dat er soms berichten verschijnen in kranten (berucht hierom is de telegraaf) waarin onderzoeksresultaten worden gepresenteerd die totaal uit context zijn en vaak zelfs totaal onwaar, maar ja die lezers die dat lezen en terecht concluderen dat het een giga onzin is gaan (natuurlijk) niet de orignele publicatie lezen maar concluderen dan dat de wetenschap dus onzinnig, gevoelloos en eigenlijk ook nutteloos is. Beetje zonde...

Troi, het gaat er niet om of wetenschap goed of fout is.
Overigens kan wetenschap falikant de plank mis slaan, simpelweg omdat wetenschappelijke theorieen meestal houdbaar blijken tot hun onjuistheid is aangetoond.
Zie bijvoorbeeld de nieuwe kijk op hoefbevangenheid, maar ook de kijk op de rol van een individueel dier binnen een groep soortgenoten.
Even nog afgezien van de grote hoeveelheid echt niet zo onafhankelijke onderzoeken, waarmee vooral ook in de medische wereld mee geschermd wordt - terwijl op de degelijkheid van dergelijk onderzoek wel wat aan te merken is. Zacht gezegd.
Het zou oogklepperig zijn om te ontkennen dat wetenschap naast veel goeds, ook veel verkeerds heeft gebracht.
Het blijft mensenwerk.

Het gaat erom hoe de uitkomsten uit wetenschappelijk onderzoek vertaald worden naar de praktijk.
Aan de wetenschap een soort absolutisme toekennen is niet zo slim, je eigen gezond verstand - en je eigen ethische waarden - gebruiken om te bepalen wat voor jou in de praktijk werkt, is in alle gevallen aan te raden.

Wie nu na bovenstaande denkt dat Randalinpony iets tegen wetenschap heeft: dat is niet zo.

Ik volg een aantal onderzoeksvelden met grote interesse en trek daar zeker mijn eigen conclusies uit.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 20:05

Ik ben nog druk bezig om dat onderzoek te vinden, moet een stapel van 5 jaar doorsnuffelen

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 20:09

Kort maar krachtig: Paardrijden is voor mij absoluut een wetenschap. Alleen geen exacte wetenschap..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 20:25

Troi, het gaat er niet om of wetenschap goed of fout is.
Overigens kan wetenschap falikant de plank mis slaan, simpelweg omdat wetenschappelijke theorieen meestal houdbaar blijken tot hun onjuistheid is aangetoond. .

Vergeet niet dat dit het enige is waar de wetenschap in zijn algemeenheid nar streeft, theorieen opstellen en deze testen totdat ofwel de theorie steeds waarschijnlijker wordt (bewijzen dat een theorie klopt kan nooit, omdat er altijd nog een niet getest situatie overblijft) ofwel (en dat is in 90% van de gevallen zo) totdat een betere wordt gevonden. Dat betekent natuurlijk niet dat de vorige theorie slecht was enkel dat hij voldeed maar nu niet meer.. Dat is natuurlijk het pricipe van vooruitgang.

Zie bijvoorbeeld de nieuwe kijk op hoefbevangenheid, maar ook de kijk op de rol van een individueel dier binnen een groep soortgenoten.
Even nog afgezien van de grote hoeveelheid echt niet zo onafhankelijke onderzoeken, waarmee vooral ook in de medische wereld mee geschermd wordt - terwijl op de degelijkheid van dergelijk onderzoek wel wat aan te merken is. Zacht gezegd.
Zeker, er wordt hee lveel dubieus onderzoek gedaan, wat dat bereft is ook het allerbelangrijkst om altijd goed te blijven kijken naar de onderzoekswijze en of je vindt dat op basis daarvan de conclusies gerechtvaardigd zijn, maar het goed kunnen beoordelen van een onderzoek is ontzettend ingewikkeld. Dat is ook een va nde redenen dat onderzoeken erg vaak slecht geciteerd worden (kijk in de populaire media zoals kranten en nu.nl) en conlusies vaak zeer onvertrokken worden gepresenteerd maar ik vindt niet dat je daarom kan concluderen dat er met de wetenschap iets mis is. Wetenschap is een stuk gereedschap niks meer en niks minder

Het zou oogklepperig zijn om te ontkennen dat wetenschap naast veel goeds, ook veel verkeerds heeft gebracht.
Het blijft mensenwerk. Hier zijn we het zeker eens!

Het gaat erom hoe de uitkomsten uit wetenschappelijk onderzoek vertaald worden naar de praktijk.
Aan de wetenschap een soort absolutisme toekennen is niet zo slim, je eigen gezond verstand - en je eigen ethische waarden - gebruiken om te bepalen wat voor jou in de praktijk werkt, is in alle gevallen aan te raden.

Wie nu na bovenstaande denkt dat Randalinpony iets tegen wetenschap heeft: dat is niet zo.

Ik volg een aantal onderzoeksvelden met grote interesse en trek daar zeker mijn eigen conclusies uit

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 10:01

Goofy44 schreef:
Ik heb meegemaakt dat een schuur explodeerde en de lucht inging. Het paard dat door niemand te hanteren was en waar ik met grondwerk mee bezig was, ging een fractie van een seconde voor de explosie voor me staan. Na de knal en de vuurzee keek ie me aan en ging gewoon door met het werk, wat hij daarvoor nooit wilde doen..... Een ander voorbeeld: ik kom aan met een auto of op de fiets, de paarden die op verschillende weiden staan, komen ver van te voren naar de plek waar ik naartoe ga.

Mooie voorbeelden Lachen Zo heb ik er ook nog 1: Mijn moeder en ik liggen elkaar niet echt, zeker vroeger niet. Ik had vroeger een pony, een heel pittig beest. Als ik bij mijn pony was, en mijn moeder kwam in de buurt, dan ging ze mij 'beschermen'. Dan ging ze voor me staan en 'dreigen' naar mijn moeder. Net zoals een merrie bij een veulen doet. Ook joeg ze paarden bij mij weg als ik in het land liep, dat doen mijn twee huidige paarden ook trouwens.

Pluizebolpum schreef:
Of waarom zou die gekke, ondeugende haflinger zo ontzettend voorzichtig lopen met een kleine uk op z'n rug?

Bij ons op stal stond vroeger een hengst; een heel vals beest... Kennisen van de eigenaar hassen een autistische jongen. Deze jongen was plots zoek. Hij bleek bij de hengst in de stal te zitten, en de hengst was poeslief voor de jongen.

Verder wat betreft wetenschap en gevoel; via de wetenschap kun je heel veel nuttige zaken over paarden te weten komen. maar om goed om te kunnen gaan met paarden, en goed te kunnen rijden moet je er gevoel voor hebben. Een samenhang tussen het gedrag van het paard op de juiste manier kunnen interpreteren, en je eigen gevoel/gemoedstestand daarop aanpassen, van nature gewichtig, zelfverzekerd zijn als persoon. Al pluis je alle onderzoeken over paarden helemaal uit: als jij bijvoorbeeld een bepaalde angst van jezelf niet goed weet te beheersen, zul je (een aspect van het) paardrijden nooit goed voor elkaar krijgen.

Een simpel voorbeeld: stel je hebt een heel goed springpaard, maar jij bent angstig voor een oxer. Jij kunt je angst niet controleren, maar je weet technisch exact hoe je op de hindernis af moet rijden. Het springpaard zal dan (op den duur) niet meer over de oxer gaan... Gevoel kun je ontwikkelen, maar wel slechts ten dele. Het moet er van nature ook al inzitten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 18:09

Ik heb ook zulk soort ervaringen met paarden,het paard waar ik me opgroeide beschermde mij altijd voor andere paarden en soms ook mensen.
En een mens kan door "onbewuste" gevoelens een hele hoop reacties bij een paard teweeg brengen.
De mensen die hierin geintereseerd zijn raad ik aan het boek: ruiter tussen 2 werelden te lezen van Linda Kohanov,een heel apart boek.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 23:51

Ik ga liever van gevoel uit (gebaseerd op kennis, hier wordt je immers bewust en onbewust door beïnvloed) dan op wetenschap. Sowieso vind ik de wetenschap niet 100% betrouwbaar: onze hersenen kunnen op dit moment maar tot een bepaalde grens denken - zo hebben wij bijvoorbeeld geen besef van de begrippen 'niks' en 'oneindig', hier kunnen we ons niets bij voorstellen omdat onze hersenen niet zo ver kunnen denken - waardoor de wetenschap dus ook grenzen heeft. Na mijn idee worden er nu dus dingen als feiten beschreven terwijl het over een paar honderd jaar klinklare onzin blijkt te zijn. Nee mijn gevoel vertrouw ik meer dan de wetenschap, zeker wat betreft paarden: we hebben het over individuele dieren met ieder een eigen karakter, verleden en handleiding.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 09:26

Redrumfox schreef:
Sowieso vind ik de wetenschap niet 100% betrouwbaar: onze hersenen kunnen op dit moment maar tot een bepaalde grens denken - zo hebben wij bijvoorbeeld geen besef van de begrippen 'niks' en 'oneindig', hier kunnen we ons niets bij voorstellen omdat onze hersenen niet zo ver kunnen denken - waardoor de wetenschap dus ook grenzen heeft.

Waarom zou je gevoel die fouten niet maken? Dat je kanttekeningen zet bij wetenschap: snap ik. Maar waarom gevoel een betrouwbaarder uitgangspunt zou zijn... dat snap ik niet helemaal.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 12:39

Zouden gevoel en wetenschap hand in hand kunnen gaan ?

Nu wordt de wetenschap als zodanig toch behoorlijk als de enige en juiste waarheid gezien en aangenomen door velen. De mensen die zeggen op basis van hun gevoel iets te 'weten' worden heel snel om de oren geslagen met de wetenschappelijke (en semi) die het tegendeel bewijzen.

Wat als we dat bewijs hand in hand laten gaan of de bewijslast omdraaien?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 13:29

Paardentango schreef:
Zouden gevoel en wetenschap hand in hand kunnen gaan ?

Nu wordt de wetenschap als zodanig toch behoorlijk als de enige en juiste waarheid gezien en aangenomen door velen. De mensen die zeggen op basis van hun gevoel iets te 'weten' worden heel snel om de oren geslagen met de wetenschappelijke (en semi) die het tegendeel bewijzen.

Wat als we dat bewijs hand in hand laten gaan of de bewijslast omdraaien?

Je redenaties zijn dermate onzinnig dat er niet eens over te discussieren valt. Het ontbreekt je namelijk pijnlijk duidelijk aan basiskennis van methodologie. Als je die bezat zou je nl. niet zulke domme stellingen poneren.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 13:42

Dank je voor het compliment, en de interessante en zinvolle toevoeging aan deze discussie !

Wat voor de een een weet is, is voor een ander een vraag. Mensen die zich hoger geplaatst voelen hebben echter geen vragen meer, die 'weten' alles namelijk al.

'Sociale omgansvormen' zijn daar een aardig voorbeeld van.

Knipoog

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 13:44

Shadow0 schreef:
Redrumfox schreef:
Sowieso vind ik de wetenschap niet 100% betrouwbaar: onze hersenen kunnen op dit moment maar tot een bepaalde grens denken - zo hebben wij bijvoorbeeld geen besef van de begrippen 'niks' en 'oneindig', hier kunnen we ons niets bij voorstellen omdat onze hersenen niet zo ver kunnen denken - waardoor de wetenschap dus ook grenzen heeft.

Waarom zou je gevoel die fouten niet maken? Dat je kanttekeningen zet bij wetenschap: snap ik. Maar waarom gevoel een betrouwbaarder uitgangspunt zou zijn... dat snap ik niet helemaal.

Ik wil absoluut niet zeggen dat gevoel wel 100% betrouwbaar is, want dat is het nou eenmaal niet: onbewust wordt er veel ingespeeld op je gevoel door allerlei gebeurtenissen en factoren, maar ik voel me daar toch prettiger bij dan de wetenschap (dat is dus ook weer een gevoel). Hoewel ik daar ook veel dingen uit mee pik. Als je snel moet reageren in een situatie en dus geen tijd hebt om na te denken, dan maak je vrijwel geen fouten > je doet het dus op gevoel/instinct, dat is voor mij ook een reden om op mijn gevoel te vertrouwen op andere momenten.