Huertecilla schreef:Pipo schreef:Op deze foto is maar een ding te zien, en dat is dat ie gruwelijk op de kop loopt.
..én een typische vrouwenzit![]()
- een anatomisch holle rug (en dat kan ik niet beoordelen) maakt een anatomisch correcte zit onmogelijk, net als dat een typisch vrouwenbekken sneller leidt tot een dooszit dan een typisch mannenbekken. Helaas is de zit wél een absoluut kriterium omdat het efféct heeft op het paard.
hc
Ik denk dat dit een andere discussie is, want dit is wel erg kort door de bocht. Wou er wel iets over kwijt....
Natuurlijk zijn het bekken van man en vrouw verschillend, maar om te stellen dat een typisch vrouwenbekken leidt tot een zgn. dooszit is in mijn ogen incorrect. Het zelfde dat het niet over een typisch mannenbekken te zeggen dat dit leidt tot een stoelzit! Dit heeft nl. veel meer te maken met coördinatie van het spiercorset en vooral het zadel...dat in meeste gevallen niet past (zoals bij dit zadel ook te zien is, zadel is aan de achterzijde vrij hoog.)
*edit: link : http://www.equinestudies.org/knowledge_ ... _ride.html
@Ravenna:
je paard is volgens mij nog duidelijk niet uit gegroeid, lijkt nog wat overbouwd, hierdoor is het voor het paard nog iets moeilijker zijn rug correct te gebruiken.
Zelf vind ik het trouwens minder intressant dat paarden in stand beoordeeld worden (daar is vast al lang een ander topic voor!), veel intressanter vind ik de rijfoto's. Of combinatie: standfoto/los of aan de longe en een rijfoto. Zo kan iedereen de zwakke en sterke punten van het paard zien en dan hoe de ruiter dit gebruikt/versterkt etc. Misschien een idee?
Heb zelf nog geen goede foto's helaas.