Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 22:57

Om dit topic weer eens los te trekken:
Enige dagen geleden kreeg ik een brief van een oud pupil van mij. Hij woont in Verweggistan en is de Nederlandse taal niet machtig, dus kan ik dit hier wel voorleggen:

Geruime tijd geleden kocht hij iets wat schijnbaar zijn levensdroom was; een tuiger. Dat kan heel mooi zijn. Dus geen slecht woord over tuigers in het algemeen. Maar dit specifiek exemplaar is echt niet ideaal. En dan hou ik mij erg in. Algemeen zeer zwak bespierd, weke lendenen/rug, erg korte steile croupe, nog kortere broekspieren. En als het dier beweegt dan treedt het nog steeds achter de heup en ver naar achteren uit.
Nu is daar helemaal niets op tegen. Als iemand dat leuk vindt om te doen, mij niet gelaten. Maar Enrico heeft ambitie, hij wil zijn ongeving laten zien hoe goed hij het kan. Ook daar is niets op tegen. Ik juich dat zelfs toe. Maar in zijn brief schrijft hij het volgende, ik vat het samen: Zijn paard is nu na 3 jaar volwassen. Maar de ruin was 6 toen hij hem kocht. Hij zou nu een mooie hals gekregen hebben en goede bespiering. Fijn dus! Het dier gaat licht en fijn aan de teugel, Het reageert op de kleinste hulp, is zo snel in de reactie dat hij moeite heeft in het zadel te blijven [dat zal wel overdrachtelijk bedoeld zijn]. Hij zou fijn losgelaten, nageeflijk zijn met dus veel schwung. Een puur succes verhaal dat mij echt heel vrolijk stemde. Dat geeft voldoening als een oud-pupil dat schrijft. Heeft hij het toch begrepen.!!!
Maar dan komt de domper in het vervolg van de brief [en later toen ik de bijgesloten video zag]. Weer geparafraseerd: Hij was vanaf nu van plan het rechtrichten aan te pakken want zijn ruin is erg scheef en liep over een schouder weg. Hij klaagt erover dat het nog steeds een draver is [wat ik logisch vind voor een tuiger] en werkt vooral erg stuwend. De video bevestigd dat helemaal. Het dier is zo scheef als een hoepel en treedt zelf niet bij benadering onder. En de bespiering lijkt meer op een lieve baas die vet verwisseld met bespiering. De video laat het dier onder het zadel zien en ook aangespannen.
Daar komen bij mij de volgende vragen op:
1) kan een paard dat zo scheef is werkelijk een fijne aanleuning of fijn teugel contact hebben, in volle nageeflijkheid?
2)Kan zo'n paard werkelijk op alle hulpen heel subtiel reageren?
3) En loopt zo'n paard dan ook werkelijk in een correcte Schwung???
4)Als ik een paard dat overduidelijk gefokt [en gebouwd] is als tuigpaard, dat ook zo beweegt, En ik wil dat omvormen tot een voorbeeldig rijpaard, is het dan eerlijk om het dier keer op keer in te spannen waardoor het zeker weer op de 'oude' manier moet bewegen? Nuttig voor dat doel is het zeker niet.

Wat mij betreft, is hier het gezegde van toepassing: de vraag stellen is het beantwoorden.
Graag nu uw mening.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 23:00

Ik ga een poging doen:
1) Dat denk ik persoonlijk niet. Mijn ervaring is juist dat nageeflijkheid al een groot deel van die „blokkades” wegwerkt en dat, als je toch nog zo’n extreme scheefheid voelt, de nageeflijkheid nog niet op punt is of er iets fysiek niet in orde is met het paard.
2) Neen, want zie puntje 1: nageeflijkheid heb je nodig voor extreem fijne hulpgeving zoals in de tekst beschreven.
3) Ik kan me dat moeilijk voorstellen, dat een heel scheef paard met schwung loopt….
4) Ik zou zelf voor die periode dat ik het paard onder het zadel africht dat dier niet voor de wagen zetten, want beide disciplines tegelijk lijkt me voor jezelf ook niet de gemakkelijkste weg, laat staan voor het paard.

Daar komt nog bij dat ik 3 jaar toch echt een lange periode vind om enkel aan nageeflijkheid en aanleuning te werken en daarbij nog geen scheefheid op te lossen. Als je een beetje handig bent, zou dat toch sneller moeten kunnen, die basis. Maar goed, ik ken het paard niet en ik ken het kunnen van de ruiter niet.

oji

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 23:17

Dit klinkt als scheefheid doordat het paard zich nog niet volledig loslaat en zich ergens vastzet.
Dus als antwoord op uw vragen Kandankovitch. Nee. Loasgelatenheid is een voorwaarde voor een correcte aanleuning en nageeflijkheid. Aanleuning en nageeflijkheid zijn een voorwaarde voor Schwung.

Of het paard èn onder het zadel èn voor de wagen kan, daar durf ik niets over te zeggen. Ik heb totaal geen verstand van mennen. Zelf heb ik geen problemen met verschillende disciplines combineren, zoals dressuur en springen (daarvan denk ik dat ze elkaar versterken in de ontwikkeling van een paard)

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 23:28

Inderdaad Sinne en Oji: Bij zo'n scheefheid zoals Ernico zelf beschrijft, kan een paard gewoon niet fijn nageeflijk zijn en 100% fijn/correct aan de hulpen zijn. Niet als men volgens de conventionele, niet als men volgens de Franse opvatting werkt. Je zou het een soort 'Contradictio in terminis' kunnen noemen; een vierkante cirkel of vloeibaar ijs.
Datzelfde geldt toch ook met betrekking tot de Schwung; hoe kan een paard dat zo scheef is meet beide benen gelijkmatig afzetten? [dat kon het dus ook niet]
Of het voor de ruiter moeilijk is, interesseert mij minder, maar voor het paard vind ik het niet 'eerlijk'. Bij dressuur en springen is dat inderdaad zo. Maar een tuiger die graag wil stuwen, iets wat ook nog over honderden generaties erin gefokt is, die men wil omvormen tot een dragend rijpaard [ik praat nog niet over een dressuurpaard], is geheel andere koek. Het werkt elkaar flagrant tegen.

De betreffende heer woont in Zuid Italië. Hij heeft geen connecties met Nederland, behalve met mij, dus ik kan het wel zeggen: Hij is heel trots, hij probeert heel hard. Hij afficheert zich op een Italiaanse paardensite en onder zijn kennissen als 'grootmeester'. Maar als mens waardeer ik hem zeer. Is het duidelijk hoe goed hij als ruiter is?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 00:36

Oh ja Sinne; Ik zou nog ingaan op de manier hoe je het paard kunt leren vrijer in het voorbeen van schouder tot de hoef kunt leren bewegen. Ik ben daar om allerhande redenen niet aan toe gekomen. vooral om dat ik het ontzettend moeilijk vind dit enigszins duidelijk onder worden te brengen. Ik denk en ik werk eraan. Een schrale troost, maar bedenk; wat in het vat verzuurd niet.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 00:50

@Kadankovitch:
Het is soms toch vreemd hoe mensen bepaalde dingen zelf niet zien of niet willen zien. Ik bedoel dat niet slecht, maar als de man ooit al op een nageeflijk paard gezeten heeft (en dat vermoed ik wel aangezien hij les nam van u), dan zou hij toch moeten weten dat zijn tuiger dat niet is? Zat er veel tijd tussen de laatste les van u en de aankoop van dit paard?

Oh en is het misschien mogelijk die video via pb met me te delen? Ik zou het heel interessant vinden die eens te bekijken.

Over dat werk met de schouders in draf en galop (!) kunnen we inderdaad nog wat verder gaan. Ik vind het ook heel moeilijk dat uit te leggen wat u me heeft laten zien. We zouden er al een tekeningetje moeten gaan bij maken om het echt duidelijk voor te stellen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 02:18

Nou het is , denk ik, een van die mensen die redelijk succesvol in een bepaald bedrijf en denk dat hij dan alles kan. Iets wat ik recent het Trump syndroom ben gaan noemen. De lessen van mij zijn op een hand te tellen. Ik had hem ook niet een pupil mogen noemen. De rest komt van lezen. Maar begrijpend lezen is een kunst. Voor mij gaat er niets boven goede regelmatige lessen. Ik heb ook geen hoge pet op van mensen die 400 jaar rijkunst willen inhalen in hun eentje. Zelfs bij de interpretatie van boeken heeft men vaak begeleiding nodig. Ik geloof niet dat een autodidact een afdoende niveau kan halen. Deze meneer is heel aardig, erudiet, een onderhoudend causeur en een voortreffelijk gastheer, maar als ruiter/africhter?? Zoals gezegd; het zijn maar 4 of 5 lessen geweest en de laatste was meer dan 3 jaar geleden.

Een duidelijk antwoord: neen ik laat de video natuurlijk niet zien. Daar heb ik geen toestemming voor. Dit geval voorleggen als casus, is één ding. Deze persoon laten zien is mij 'n stap te ver. Ik denk dat u dat ook begrijpt.

Ja dat werk van de schouders/voorbenen is in een les gemakkelijker onder woorden te brengen dan zo aan het [overigens zeer mooie :D ] bureau. Ik weet ook niet of ik het gehele idee verduidelijken kan aan de hand van tekeningen. Ik moet daar nog flink over nadenken.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 09:17

Dat een paard dat zo krom is als een hoepel geen juiste aanleuning heeft en ook niet correct kan reageren op de hulp lijkt mij niet zo'n lastige conclusie. Het grote probleem is hoe leg je uit aan iemand (die overtuigt is van zijn goede kunsten) dat zijn eigen inzicht totaal te kort schiet.
Een tuiger (ook met wat nadelige bouw) zou prima rechtgericht en over de rug met de juiste aanleuning kunnen bewegen. (Ja het is niet eenvoudig maar niet onmogelijk zelfs niet als ze ook voor de kar staan) Voor de kar moeten ze ook rechtgericht en over de rug lopen... en dat moet ook juist getraind worden. Denk dat je in de basis prima dat kan combineren.Ik verwacht na jou stukje Kandavovitch dat paard voor de kar ook niet op de juiste wijze wordt getraind.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 10:54

Voor wie het niet begrepen hebben, Enrico is in dit geval Simpelman, een persoon waar Kadankovitch kennelijk van geobsedeerd is.
Hij heeft mijn Facebook en mijn Tripadvisor pagina uitgeplozen, volgt iedere post geplaatst op een ander voor velen hier welbekend paardenforum onder de naam SinneJ.... :( en kan het niet nalaten op vrijwel iedere mededeling die ik hier plaats afwijzend te reageren.

Onder het motto dat de Klassieke dressuur geschikt is voor (vrijwel) alle paarden ben ik inderdaad mijn Arabo Friese merrie dressuurmatig aan het beleren onder het zadel en zoals ikzelf elders al aangaf is dit soort werk voor dit paaard, door zijn tuigpaard voorbestemde bouw, aanzienlijk moeilijker dan voor een voorbestemd rijpaard.
Dit is mijn uitdaging!
Die spiergroepen die nodig zijn om te kunnen inbuigen in knieën en sprongen zijn van geboorte minder ontwikkeld, maar spieren laten zich ontwikkelen.
Het is een proces van langzame harmonieuze ombuiging van gewoontes en de daarvoor noodzakelijke versterking van genoemde spiergroepen.
Alles gebeurt in volstrekte harmonie, weest niet ongerust, het is een spel tussen mijn paard en mij, zoals dat de bedoeling is in de klassieke dressuur en duurt daardoor langer dan wanneer e.e.a. geforceerd zou worden, wat ook heel goed mogelijk zou zijn....

Het is overigens bij het Cadre Noir aanbevolen om jonge paarden eerst voor de wagen te beleren en hiermee ten minste één jaar door te werken voor het werk onder het zadel te beginnen.
Paarden zijn onder een goede ruiter heel goed in staat om hun bewegingsafloop aan te passen aan het gevraagde.
Een van mijn eerste klassieke leraren reed één maal per week een machtige passage en piaffe op een tuigpaard dat de rest van de week in de beginnerslessen van een manege meeliep.

Wat betreft de scheefheid van mijn paard, dit is relatief, iedere geroutineerde ruiter weet dat ieder paard scheef is en dat altijd zal blijven.
Wij zijn aan meer verzamelende oefeningen toegekomen en dan toont deze ongelijkheid zich progressief en geeft daarmee aan waar verder aan te werken.
Maakt U zich niet ongerust over de aanleuning en de nageeflijkheid, deze zijn voor het niveau waarop we op dit moment werken uitstekend.
Anders dan men vaak ziet, loopt mijn paard recht in losgelatenheid en eigen evenwicht op 4 benen, voor de loodlijn en laat zich van voor naar achteren buigen op de gebogen lijnen, ik ben de inbuiging van de achterbenen aan het versterken.

Waarschijnlijk om zichzelf aanzien te verschaffen stelt Kadankovitch dat Simpelman 4 of 5 lessen van hem gehad zou hebben.
Dit is gejokt.

We zien op dit topic wéér de oneerlijke kliekjes sfeer aangezet en dat maakt dat ik me voorlopig maar weer terug trek.
Het is fijn om te discussieren met goedwillende mensen die proberen de zaken op een positieve wijze te benaderen ook al zijn we het niet eens, valsheid, oneerlijkheid, politiek onderling gesjoemel en gemanipuleer hoort daar niet in thuis.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 10:59

Weet je Simpelman.... ik snap er geen zak meer van... en het kan natuurlijk best dat er sprake is van internetpesterijen (en ik kan niet achterhalen welke kanten dat allemaal op gaat) maar ik vind het verhaaltje dat K. over een Enrico vertelt ver weg staan van wat jij in dit topic toevoegt.... en ik vind dit ook geen slimme zet....

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 11:06

@Evelijn,
Dat begrijp ik, het topic is volledig uit de hand gelopen door allerlei ziekelijk gesjoemel.
Ik houdt me bij voorkeur niet bezig met slimme zetten, ik probeer oprecht te zijn.
Neem van mij aan dat Enrico een alias is voor mij.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 11:10

Maar dat laatste kan je mij niet vragen.... ik kan namelijk het bewijs niet zien of controleren en je beschuldigingen zijn zeer zwaar!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 11:13

Mocht het al zo zijn dat er onderhuids vervelend wordt gedaan dan hoop ik dat daar nu eindelijk eens mee gestopt wordt. We zijn volwassen mensen!

Kadankovitch schreef:
.
4)Als ik een paard dat overduidelijk gefokt [en gebouwd] is als tuigpaard, dat ook zo beweegt, En ik wil dat omvormen tot een voorbeeldig rijpaard, is het dan eerlijk om het dier keer op keer in te spannen waardoor het zeker weer op de 'oude' manier moet bewegen? Nuttig voor dat doel is het zeker niet.

Hier wil ik graag op ingaan. Heb ooit een gesprek gehad met Ijsbrand Chardon die aangaf dat al zijn paarden ook onder het zadel dressuur matig getraind worden daar dit het mennen verbeterd. Hij vond dat onder het zadel trainen heel erg belangrijk.

Ooit op vierspan wedstrijd (hoogste niveau) in Breda een vierspan schimmels gezien dat zoals omgeroepen werd ook alle vier met groot succes uitgebracht werden dressuurmatig St Prix George en zelfs op Z niveau wedstrijd matig sprongen en regelmatig in de prijzen vielen in alle drie de disciplines.

Onze Hercule die M2 start gerechtigd is, hebben wij altijd na de zondag als hij wedstrijd gedaan had maandag in gespannen. Dan voelde hij altijd zo super tof aan door het dressuren. Hij werd daar voor de wagen echt fijn van en zelf genoot mijnheertje dat hij dan weer voor de wagen mocht.
Hercule is ooit door mijn instructeur uit de stal getrokken om onverwacht een men wedstrijd mee te doen, want zijn eigen paard had een blessure en het wedstrijd secretariaat vond het OK dat hij van paard wisselde. Paardje werd (totaal ongeoefend hé!) tweede en deed het fantastisch (mennen dressuur, kegeltjes en marathon). De zondag erop haalde mijn dochter haar laatste winstpunt die ze nodig had om in de M2 te mogen starten.

Dus ik geloof dat het heel goed kan dat paarden verschillende takken tegelijkertijd uitoefenen en dat dit elkaar juist kan helpen. Zowel als het gaat om mentaal fijn blijven in het koppie (gold met name voor Hercule want mennen was zijn lust en zijn leven en daar is hij voor geboren en de dressuur vond hij niet zo geweldig) als dat het gaat om de verschillende spieren groepen aanspreken.

Volgens mijn instructeur was Hercule net als de meeste paarden die aangespannen werken juist zo goed in de travers omdat hij ook regelmatig ingespannen werd. Hoe dat precies zit ben ik vergeten, maar werd toen wel uitgelegd door hem, dus mischien dat iemand dit van jullie kan verklaren.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 11:15

oji schreef:
Dit klinkt als scheefheid doordat het paard zich nog niet volledig loslaat en zich ergens vastzet.
Dus als antwoord op uw vragen Kandankovitch. Nee. Loasgelatenheid is een voorwaarde voor een correcte aanleuning en nageeflijkheid. Aanleuning en nageeflijkheid zijn een voorwaarde voor Schwung.

Of het paard èn onder het zadel èn voor de wagen kan, daar durf ik niets over te zeggen. Ik heb totaal geen verstand van mennen. Zelf heb ik geen problemen met verschillende disciplines combineren, zoals dressuur en springen (daarvan denk ik dat ze elkaar versterken in de ontwikkeling van een paard)

Combi mennen en dressuur oefeningen gaat uiteraard fijn samen.
Sterker nog: als ik tussen de mencombinaties er opvallend een zie die mooi inbuigend en met swung ervoor gaan , zijn dat bij navraag altijd de paarden die ook onder zadel worden bereden of dmv grondwerk goed dressuurmatig worden getraind.
En in de menwereld is het ons kent ons, en staat men meer open voor elkaars methodes, is hartelijk , behulpzaam en je maakt vlot contact.

En mbt nageeflijkheid en aanleuning:
Als je eenmaal gevoeld hebt hoe losjes en zelfstandig een paard onder je kan bewegen en je meeneemt met het telefoondraadje als contact wil je nooit weer anders, ongeacht het nivo waarop je traint.
Dat gevoel bereiken moet altijd je streven zijn, ook al rij je nog geen deuk in pakje boter.

Edit: we vullen elkaar aan Pien :j

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 11:22

Niet ALLES in dit topic draait om 1 persoon... hoe vol van jezelf kan je zijn om te denken dat alles altijd alleen maar over, om etc. jou draait? Uiterst vermoeiend. En mocht het wel zo zijn, wees dan de wijze en laat het van je afglijden. Kan iedereen weer terug naar de zandbak zodat we gewoon verder kunnen praten over dressuur ipv mensen?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 11:35

Sjonge sjonge, ik moet nu toch wel even hardop lachen hoor, maar... On topic!
ik weet dat een bekende menner hier uit de buurt zijn span paarden ook dressuurmatig trainde met elk paard een vaste ruiter en ook uitgebracht werden, zeker op m nivo. Nu waren dat wel meer universele paarden, gelders meen ik, allemaal vossen, hij vond de mijne ook leuk :+

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 11:39

Als het waar is wat Simpelman schrijft vind ik dat vrij kwalijk en ook zeker een reden tot gepikeerdheid van zijn kant. Voor ons vanachter onze schermen natuurlijk onmogelijk te beoordelen hoe e.e.a. precies in elkaar steekt.

Ik ga met jullie mee: terug on-topic!

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 11:44

hier is weer iets mis gegaan, SORRY
Laatst bijgewerkt door Kadankovitch op 05-01-17 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 11:47

pien_2010 schreef:
Mocht het al zo zijn dat er onderhuids vervelend wordt gedaan dan hoop ik dat daar nu eindelijk eens mee gestopt wordt. We zijn volwassen mensen!

Kadankovitch schreef:
.

Hier wil ik graag op ingaan. Heb ooit een gesprek gehad met Ijsbrand Chardon die aangaf dat al zijn paarden ook onder het zadel dressuur matig getraind worden daar dit het mennen verbeterd. Hij vond dat onder het zadel trainen heel erg belangrijk.
Ik bestrijd u stelling eigenlijk niet. Wat u zegt klopt zeker. De meeste serieuse menners laten hun paarden onder het zadel trainen. Maar omgekeerd? Laten dressuurruiters over het algemeen hun paarden inspannen? Dat betwijfel ik. Dat is wat ik niet juist vind. Ik heb ook niets tegen iemand die dat doet. Maar de ambitie om een fijn gereden dressuurpaard te maken in deze specifieke omstandigheden vind in onverenigbaar met inspannen. Dat is wat ik wilde verduidelijken.

Ooit op vierspan wedstrijd (hoogste niveau) in Breda een vierspan schimmels gezien dat zoals omgeroepen werd ook alle vier met groot succes uitgebracht werden dressuurmatig St Prix George en zelfs op Z niveau wedstrijd matig sprongen en regelmatig in de prijzen vielen in alle drie de disciplines.

Onze Hercule die M2 start gerechtigd is, hebben wij altijd na de zondag als hij wedstrijd gedaan had maandag in gespannen. Dan voelde hij altijd zo super tof aan door het dressuren. Hij werd daar voor de wagen echt fijn van en zelf genoot mijnheertje dat hij dan weer voor de wagen mocht.
Hercule is ooit door mijn instructeur uit de stal getrokken om onverwacht een men wedstrijd mee te doen, want zijn eigen paard had een blessure en het wedstrijd secretariaat vond het OK dat hij van paard wisselde. Paardje werd (totaal ongeoefend hé!) tweede en deed het fantastisch (mennen dressuur, kegeltjes en marathon). De zondag erop haalde mijn dochter haar laatste winstpunt die ze nodig had om in de M2 te mogen starten.

Dus ik geloof dat het heel goed kan dat paarden verschillende takken tegelijkertijd uitoefenen en dat dit elkaar juist kan helpen. Zowel als het gaat om mentaal fijn blijven in het koppie (gold met name voor Hercule want mennen was zijn lust en zijn leven en daar is hij voor geboren en de dressuur vond hij niet zo geweldig) als dat het gaat om de verschillende spieren groepen aanspreken.

Volgens mijn instructeur was Hercule net als de meeste paarden die aangespannen werken juist zo goed in de travers omdat hij ook regelmatig ingespannen werd. Hoe dat precies zit ben ik vergeten, maar werd toen wel uitgelegd door hem, dus mischien dat iemand dit van jullie kan verklaren.

Ik bestrijd u mening niet, u hebt geheel gelijk. MAAR omgekeerd laten dressuurruiters hun paarden zelden of eerder nooit trainen voor de kost. en dat was eigenlijk mijn punt; Als ik een tuiger wil omvormen naar fijn dressuurpaard, dan is inspannen niet handig.
Dit is ook een antwoord op uw reactie Peetstap. Ik geloof niet dat wij in essentie over de verenigbaarheid van mennen en rijden verschillen. Behalve dat ik het in het onderhavige geval niet de juiste weg vind.
Laatst bijgewerkt door Kadankovitch op 05-01-17 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 11:48

pien_2010 schreef:

Chardon ment niet met tuigers maar met rijpaarden. Weet ik want ik kom er vaak. Zo mennen veel wedstrijdmenners in de hogere klassen met kwpn-er rijpaarden.
Echte tuigers zijn moeilijk om te vormen tot dressuurpaarden, door het rechte steile achterbeen. Hun bouw is daarvoor gewoon ongeschikt. Tot echte verzameling komen ze niet. Wat dat betreft ben ik het met KDV eens: moet je dat dan wel aan zo'n paard willen vragen.

Tot een bepaald niveau kun je best dressuren en mennen mixen. Wedstrijdmenners vinden het fijn dat hun paard ook nog dressuurmatig gereden wordt want ze worden er beter door voor de wagen. Andersom werkt het niet. Een paard dat ook nog voor de wagen loopt krijg je niet zo fijn afgesteld aan lichte hulpen die je voor de hogere dressuurklassen nodig hebt. Daar houdt het dan op. En dan hebben we het nog over rijpaarden.
Als je doel is om te dressuren met een tuiger, zet hem dan niet voor de wagen. Omdat de tuiger eerder op de voor hem bedoelde manier zal gaan bewegen is het werk dat je er dressuurmatig in stopt vergeefse moeite om een dressuurdoel te bereiken. Het paard wordt dan alleen maar sterker in het stuwen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 11:51

Ik weet niet of dat meteen ook het geval is K. Het is een stuk simpeler om een paard even te zadelen en te gaan rijden dan het is om hem even voor de kar te zetten. Daarnaast staan de meeste dressuurruiters er niet bekend om om buiten hun eigen discipline te kijken (de velen raken al in de war van Tristan Tucker)
Ik heb ooit mijn menbewijs gehaald en het is echt niet meteen een andere tak van sport... het gaat nog steeds om een paard dat zijn lijf goed moet gebruiken en waar je als mens invloed op uitoefent.

(Al zien je echte tuigers in show houding natuurlijk wel veel dingen doen die je niet wil als je er dressuur mee zou rijden.... alhoewel... dat voorbeentje :+ :Y) )

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 11:55

Ja precies wat ik bedoel te zeggen er is net als in rijpaarden, verschil in type en de menner waar ik over praat had er profijt van de dressurtrainibg achter op de wagen

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 11:57

Evelijn schreef:
Ik weet niet of dat meteen ook het geval is K. Het is een stuk simpeler om een paard even te zadelen en te gaan rijden dan het is om hem even voor de kar te zetten. Daarnaast staan de meeste dressuurruiters er niet bekend om om buiten hun eigen discipline te kijken (de velen raken al in de war van Tristan Tucker)
Ik heb ooit mijn menbewijs gehaald en het is echt niet meteen een andere tak van sport... het gaat nog steeds om een paard dat zijn lijf goed moet gebruiken en waar je als mens invloed op uitoefent.

U hebt helemaal gelijk met uw opmerking over dressuurruiter :D goed gevonden. Juist mensen als Tucker zouden veel dressuurruiters aan het denken kunnen zetten.
Ik bedoelde alleen dat een paard dat vooral wilt stuwen, maar moet gaan dragen, beter een tijdje niet voor de kar moet omdat het daar in het oude bewegingspatroon vervalt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 12:23

Evelijn schreef:

(Al zien je echte tuigers in show houding natuurlijk wel veel dingen doen die je niet wil als je er dressuur mee zou rijden.... alhoewel... dat voorbeentje :+ :Y) )

Ik ken er wel een aantal die menpaarden rijden en ook wel hebben uitgebracht. Maar in het Z liep het dan toch stuk op de fijne afstelling. Andersom is het voor menners wel fijn om paarden dressuurmatig goed losgewerkt te hebben; want dat lukt ook weer niet voor de kar. L niveau is daarvoor voldoende.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 12:29

Peetstap schreef:
Edit: we vullen elkaar aan Pien :j
*D

Peetstap schreef:
En in de men wereld is het ons kent ons, en staat men meer open voor elkaars methodes, is hartelijk , behulpzaam en je maakt vlot contact.
Heb zelf ook nog een blauwe maandag met ons tuigertje Hercule men wedstrijden gereden. Ik vond het een verademing de men wereld als het ging om de sfeer, de behulpzaamheid etc.

Mijn ervaring is dat hij juist het ombouwen naar dressuur paard beter aankon juist doordat we hem een keer per week lieten doen wat hij erg leuk vond en zeer goed kon. Daardoor bleef hij fijn in zijn koppie.

Nu is Hercule exterieurmatig wel erg fijn gebouwd, maar toch is voor de wagen voor hem vele male gemakkelijker voor hem dan echt dressuren. Ook omdat hij voor de wagen erg fijn vind om te doen. Dus ik ben niet echt overtuigd eerlijk gezegd. Wij zetten Hercule wel maar één keer in de week recreatief voor de wagen en altijd na de wedstrijd en nooit ervoor. Het was echt een beloning voor hem en ik weet zeker dat hij dat ook zo beleefde.