Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Kadankovitch schreef:.
4)Als ik een paard dat overduidelijk gefokt [en gebouwd] is als tuigpaard, dat ook zo beweegt, En ik wil dat omvormen tot een voorbeeldig rijpaard, is het dan eerlijk om het dier keer op keer in te spannen waardoor het zeker weer op de 'oude' manier moet bewegen? Nuttig voor dat doel is het zeker niet.
oji schreef:Dit klinkt als scheefheid doordat het paard zich nog niet volledig loslaat en zich ergens vastzet.
Dus als antwoord op uw vragen Kandankovitch. Nee. Loasgelatenheid is een voorwaarde voor een correcte aanleuning en nageeflijkheid. Aanleuning en nageeflijkheid zijn een voorwaarde voor Schwung.
Of het paard èn onder het zadel èn voor de wagen kan, daar durf ik niets over te zeggen. Ik heb totaal geen verstand van mennen. Zelf heb ik geen problemen met verschillende disciplines combineren, zoals dressuur en springen (daarvan denk ik dat ze elkaar versterken in de ontwikkeling van een paard)
pien_2010 schreef:Mocht het al zo zijn dat er onderhuids vervelend wordt gedaan dan hoop ik dat daar nu eindelijk eens mee gestopt wordt. We zijn volwassen mensen!Kadankovitch schreef:.
4)Als ik een paard dat overduidelijk gefokt [en gebouwd] is als tuigpaard, dat ook zo beweegt, En ik wil dat omvormen tot een voorbeeldig rijpaard, is het dan eerlijk om het dier keer op keer in te spannen waardoor het zeker weer op de 'oude' manier moet bewegen? Nuttig voor dat doel is het zeker niet.
Hier wil ik graag op ingaan. Heb ooit een gesprek gehad met Ijsbrand Chardon die aangaf dat al zijn paarden ook onder het zadel dressuur matig getraind worden daar dit het mennen verbeterd. Hij vond dat onder het zadel trainen heel erg belangrijk.
Ik bestrijd u stelling eigenlijk niet. Wat u zegt klopt zeker. De meeste serieuse menners laten hun paarden onder het zadel trainen. Maar omgekeerd? Laten dressuurruiters over het algemeen hun paarden inspannen? Dat betwijfel ik. Dat is wat ik niet juist vind. Ik heb ook niets tegen iemand die dat doet. Maar de ambitie om een fijn gereden dressuurpaard te maken in deze specifieke omstandigheden vind in onverenigbaar met inspannen. Dat is wat ik wilde verduidelijken.
Ooit op vierspan wedstrijd (hoogste niveau) in Breda een vierspan schimmels gezien dat zoals omgeroepen werd ook alle vier met groot succes uitgebracht werden dressuurmatig St Prix George en zelfs op Z niveau wedstrijd matig sprongen en regelmatig in de prijzen vielen in alle drie de disciplines.
Onze Hercule die M2 start gerechtigd is, hebben wij altijd na de zondag als hij wedstrijd gedaan had maandag in gespannen. Dan voelde hij altijd zo super tof aan door het dressuren. Hij werd daar voor de wagen echt fijn van en zelf genoot mijnheertje dat hij dan weer voor de wagen mocht.
Hercule is ooit door mijn instructeur uit de stal getrokken om onverwacht een men wedstrijd mee te doen, want zijn eigen paard had een blessure en het wedstrijd secretariaat vond het OK dat hij van paard wisselde. Paardje werd (totaal ongeoefend hé!) tweede en deed het fantastisch (mennen dressuur, kegeltjes en marathon). De zondag erop haalde mijn dochter haar laatste winstpunt die ze nodig had om in de M2 te mogen starten.
Dus ik geloof dat het heel goed kan dat paarden verschillende takken tegelijkertijd uitoefenen en dat dit elkaar juist kan helpen. Zowel als het gaat om mentaal fijn blijven in het koppie (gold met name voor Hercule want mennen was zijn lust en zijn leven en daar is hij voor geboren en de dressuur vond hij niet zo geweldig) als dat het gaat om de verschillende spieren groepen aanspreken.
Volgens mijn instructeur was Hercule net als de meeste paarden die aangespannen werken juist zo goed in de travers omdat hij ook regelmatig ingespannen werd. Hoe dat precies zit ben ik vergeten, maar werd toen wel uitgelegd door hem, dus mischien dat iemand dit van jullie kan verklaren.
pien_2010 schreef:Hier wil ik graag op ingaan. Heb ooit een gesprek gehad met Ijsbrand Chardon die aangaf dat al zijn paarden ook onder het zadel dressuur matig getraind worden daar dit het mennen verbeterd. Hij vond dat onder het zadel trainen heel erg belangrijk.
Evelijn schreef:Ik weet niet of dat meteen ook het geval is K. Het is een stuk simpeler om een paard even te zadelen en te gaan rijden dan het is om hem even voor de kar te zetten. Daarnaast staan de meeste dressuurruiters er niet bekend om om buiten hun eigen discipline te kijken (de velen raken al in de war van Tristan Tucker)
Ik heb ooit mijn menbewijs gehaald en het is echt niet meteen een andere tak van sport... het gaat nog steeds om een paard dat zijn lijf goed moet gebruiken en waar je als mens invloed op uitoefent.
Evelijn schreef:Ik weet niet of dat meteen ook het geval is K. Het is een stuk simpeler om een paard even te zadelen en te gaan rijden dan het is om hem even voor de kar te zetten. Daarnaast staan de meeste dressuurruiters er niet bekend om om buiten hun eigen discipline te kijken (de velen raken al in de war van Tristan Tucker)
Ik heb ooit mijn menbewijs gehaald en het is echt niet meteen een andere tak van sport... het gaat nog steeds om een paard dat zijn lijf goed moet gebruiken en waar je als mens invloed op uitoefent.
(Al zien je echte tuigers in show houding natuurlijk wel veel dingen doen die je niet wil als je er dressuur mee zou rijden.... alhoewel... dat voorbeentje![]()
)
Peetstap schreef:Edit: we vullen elkaar aan Pien
Peetstap schreef:Heb zelf ook nog een blauwe maandag met ons tuigertje Hercule men wedstrijden gereden. Ik vond het een verademing de men wereld als het ging om de sfeer, de behulpzaamheid etc.En in de men wereld is het ons kent ons, en staat men meer open voor elkaars methodes, is hartelijk , behulpzaam en je maakt vlot contact.