Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 18:38

Sizzle schreef:
Starbreeze schreef:
Oja nog een andere vraag over zweepgebruik, wordt je paard dan niet 'voor de zweep' ipv aan het been? En hoe bereik je dat?

Door de zweep als verduidelijking te gebruiken.
Je moet de zweep zien als een extra woordenboek als je elkaars taal nog niet volledig snapt.
De zweep kan achter de schouder, tegen de hals, achter kuit en op de croupe ingezet worden.
Als het paard de boodschap begrepen heeft wordt hij immers steeds sneller in de reactie en wordt de zweep vanzelf overbodig argezien van honden wegjagen, dazen verjagen, op het knopje van het stoplicht drukken en takken voor je gezicht weren :D

Ik bedoelde dan met name het gebruik als correctie achter de kuit. En wat is dan het voordeel ten opzichte van een spoortje?

Waarom mag je vanaf het M eigenlijk niet meer met een zweep starten?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 18:40

Kesje schreef:
Ik heb een keer een clinic van Linda Parelli gezien waarbij ze de paarden vooral lieten draven totdat ze vanzelf een fijn tempo gingen lopen. Dan bedoel ik niet eindeloos drijven, maar aangezien je zegt dat de zweep toch al voor een hogere versnelling zorgt. Van daaruit gingen ze verder werken. Misschien een idee om met de zweep te rijden en dan gewoon de voorkant loslaten (of licht contact) en dan gewoon wachten tot hij rustig draaft?

Dan draven we tot hij dood neervalt, ja zo een is het. Hij blijft gaan. :')

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 18:40

Sizzle schreef:
Dat soort dingen ook eerst vanaf de grond doen.
Direct ermee rijden is een te grote stap.
Neem bijv een bezem en oefen daarmee tot je hem probleemloos over je paard heen en weer kan zwaaien en je paard ermee kunt aaien.
Neem vervolgens een gekleurde stok of tak of wat dan ook, doe hetzelde. En vervolgens een zweep.
Daarna ge je dingen aanwijzen met de zweep, gewoon tegen zijn flank leggen en 'om' zeggen. Dat soort dingen.
Simpel beginnen.

Ok, gaan we doen!

Mungbean

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 18:50

De een vind het spoor duidelijker de ander de zweep. Ligt aan het paard en aan de ruiter. Ik neem liever een spoor overigens, maar ik gebruik de zweep meer voor zijwaartse ondersteuning.
Hoe dan ook vind ik vertrouwen in de zweep een stuk basisopleiding. Ik wil ook een overhangende tak kunnen afbreken onderweg zonder dat mijn paard op de vlucht gaat voor de 'zweep'.

Vanaf de M wordt je geacht je communicatie met je paard duidelijk te hebben. De zweep is een middel dat je gebruikt in het opleiden, niet voor het uitvoeren van het eenmaal geleerde (Branderup ruiters, ruiters zonder benen en dameszadel ruiters zijn een ander verhaal).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 18:55

Ik ben trouwens geen bijster bijzondere ruiter, maar ik krijg paarden doorgaans wel 'braaf' :+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 19:20

Mijn paard is niet bang van de zweep. Maar hij reageert er heel sterk op, door te gaan "dribbelen". Maar na een rondje dribbelen, komt hij terug naar oude niveau.
Als ik naast hem sta kan ik hem met de zweep overal aanraken en ermee zwaaien. Dat doet hem niks meer. En ook als ik er op zit, kan ik er inmiddels mee zwaaien en aaien.
Maar hij lijkt niet te begrijpen dat hij ruimer moet bij een tikje. Bij been wel. Alleen doet hij het dan 3 stappen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 19:36

Een paard verruimt toch ook niet op de zweep?
Verruiming is een samenspel van impuls en balans. De zweep geeft slechts een richting aan, in jouw geval voorwaarts.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 19:59

Starbreeze schreef:
Ik ben het volledig met je eens Jannico, ik ben wel benieuwd hoe ik mijn paard de zweep kan leren accepteren. En nee, een vluchtend paard is níet aan het been. Helaas maar al te waar. Daar werken we nu dus aan. Niet dat het echt drama is hoor, hij is absoluut geen dooie trapzak en wil altijd voor je werken maar ik zou meer reactie op minder been willen. Punt waar ik tegenaan loop is dat meneer dus weer gaat vluchten als ik met een zweepje corrigeer (lees: gewoon de zweep tegen hem aan leg) en van een correctie met spoor bozig wordt en dat uit zich dus ook in vluchtgedrag. Ik ga na dit weekend eens zonder sporen rijden, kijken hoe dat gaat. En als je tips hebt om de zweep te accepteren, graag :)

Zoals Sizzle al aangaf zou ik eerst op de grond beginnen met simpele acceptatie. In het rijden zou ik het als volgt aanpakken:

Afhankelijk van hoe "heftig" de respons is in draf of in stap.

Op een cirkel van plm 15 meter:

Zoek het punt tot waar de zweep je paard kan benaderen (vaak spannen ze al op voordat de zweep ze uberhaubt aanraakt) en hou de zweep op deze plek. Dit levert vermoedelijk een versnelling op of spanning in welke vorm dan ook. Verklein de cirkel door met de binnenhand een openende teugel te rijden (alsof je op en jong paard zit) tot dat je paard een overgang naar bijv stap (als je in draf begonnen bent) maakt je haalt de zweep weg op het moment dat de ademhaling normaliseert (als ze echt vluchten wordt de ademhaling "hoger") verklein de cirkel eventueel tot het paard stilstaat ontspan en beloon. Rinse and repeat tot dat je paard geen reactie meer geeft op de simpele benadering van de zweep en uiteindelijk de aanraking (mocht dit al een versnelling opleveren).

Het doel is niet oneindig draven (juist niet), maar zodra je paard "wegrent" zonder te trekken het paard tot stilstand terug te rijden en ontspanning te laten vinden.

Daarnaa maak je op de cirkel overgangen van halt naar stap en stap naar draf. zodra je paard versnelt verklein je de cirkel tot dat je het tempo vind wat je wil hebben, waarna je de overgang weer opnieuw vraagt.

De nuance hiervan is moeilijk op te schrijven maar hopelijk geeft het je een idee.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 20:16

Sizzle, ik denk dat ik het verkeerd uitleg.
Ik heb hier in dit topic geleerd dat voorwaartser betekend: ruimere passen zetten.
Ik wil dat hij voorwaartser/ruimer wordt en dus niet sneller. En dat is dus wel wat hij doet, sneller, niet ruimer.

Of heb ik het weer totaal verkeerd begrepen? XD

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 20:18

Heb je over mijn reactie heengelezen Milkberry, of zag je daar niets in?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 20:19

Milkberry schreef:
Sizzle, ik denk dat ik het verkeerd uitleg.
Ik heb hier in dit topic geleerd dat voorwaartser betekend: ruimere passen zetten.
Ik wil dat hij voorwaartser/ruimer wordt en dus niet sneller. En dat is dus wel wat hij doet, sneller, niet ruimer.

Of heb ik het weer totaal verkeerd begrepen? XD

Is dat niet een kwestie van geduld? :D

Je paard zal steeds losser en sterker worden en het verruimen langer aankunnen denk ik.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 20:36

Misschien moet je dan ook eens proberen om zelf al weer terug te komen in tempo voordat je paard het doet. Op die manier hou jij de regie ipv steeds te moeten corrigeren.
Het klinkt mij vooral als een impuls probleem.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 20:43

Oh sorry SinneJ, daar heb ik overheen gelezen. Langzamer/sneller lichtrijden en mijn zit vertragen, daar reageert Kilian niet zo op. Ik oefen het in de les wel regelmatig. Maar dat wil nog niet erg.

Jannico:
Ik denk dat ik door heb wat je bedoeld. We zijn nu op de volte de cirkel aan het sluiten en openen. Dus dit moet op ons niveau denk ik te doen zijn ;)

Jennyxx: dat weet ik dus niet, daarom stel ik de vraag hier XD Ik hoop dat je gelijk hebt!

En Sizzle, ook dat ga ik proberen. Bedankt voor de tip. Klinkt logisch
Laatst bijgewerkt door Milkberry op 20-08-15 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 20:51

Welkom in dit topic Xavierb, met een fijne bijdrage weer.
zet je aan het nadenken en zoekende naar meer informatie.

Zat al een tijdje te wachten wanneer je ook hier langs zou komen. +:)+

En ja.. Geheel In Bertie haar lijn: hoop toch echt dat we ondanks alle serieuze trainings dingen en vele :list: wel lol blijven maken met de paardjes.

Hier wordt hopenlijk onze maandenlange zoektocht naar ander paardje volgende week eindelijk beloond , en kunnen we weer los.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 21:01

Sizzle schreef:
Ik ben trouwens geen bijster bijzondere ruiter, maar ik krijg paarden doorgaans wel 'braaf' :+

[ [url=m/obE9Hf.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/MkoGcE.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/zCbdL5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Haha leuk :) misschien ook eens zoiets met hem gaan doen.

Bedankt voor de tips, jij ook bedankt Jannico!

XavierB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 23:01

SheeNegro schreef:
En als ik dit dan allemaal lees dan denk ik terug aan Bertie.
"Wees blij, rij blij." Dat Klinkt dan zoveel simpeler.

De rijkunst voor een gewone recreatieveling gaat zo ver terug in de tijd, je zou je erin kunnen verdiepen. Maar waarom? Het is en blijft onze hobby, we moeten het leuk houden voor mens en dier en er bestaat gewoon geen goed of fout systeem. Wie denkt in systemen is zijn weg allang kwijt.
Genieten van het samen rijden is denk ik het beste wat we allemaal kunnen en moeten doen. Vanuit welke stroming komend ook..

Met deze stellingen moet ik het toch grondig oneens zijn. Ik wil met mijn reactie echter niet enkel SheeNegro persoonlijk aanvallen, zij uit immers een gevoel dat ik bij tijd en wijlen onder paardenliefhebbers zie dwalen.

Er worden in een dergelijke filosofie een aantal stellingen naar voor geschoven waar ik toch een aantal fundamentele problemen mee heb. Moeten wij een positieve en progressieve instelling hebben wanneer wij bij onze paarden zijn, zonder twijfel! Moet rijden, of zelfs samenzijn, met onze geliefde paarden een plezier zijn voor beiden, ontegensprekelijk! Ik denk dat we het daar allemaal over eens zijn. Maar deze reactie stelt impliciet dat enige verdieping in de paardenkunst zinloos is ("je zou je erin kunnen verdiepen. Maar waarom?") of dat zo een verdieping het plezier zelfs zou ondermijnen ("we moeten het leuk houden voor mens en dier"). Dit dient dan als legitimering om iedere vorm van systemische training af te zweren ("wie denkt in systemen is zijn weg allang kwijt"), om te vervallen in een vage, holle methode "wees blij, rij blij" omdat die simpeler is. In deze post zal ik proberen aantonen dat net het tegenovergestelde waar is. Wat simpel klinkt is immers niet altijd waar, indien dat zo zou zijn dan was de aarde nog steeds plat en de bliksem de hamer van Thor die door de hemel raast.

Laat mij echter aanvangen met een verhaal, dat ook zal verklaren waarom dergelijke stellingen enige frustratie bij mij weten op te wekken. Een dikke twee jaar geleden kocht ik n een Belgisch Warmbloed Paard dat we Laïs hebben gedoopt. Een vijfjarig paard met een natuurlijk zacht karakter, heel wat sportbloed en een moeilijk te controleren impulsiviteit. Een paard met een natuurlijke potentie, maar ook een paard waar nog werk aan was. Ideaal om mijn trainingsvaardigheden aan te scherpen. Niettemin viel mij (en de instructeurs waardoor ik mij laat begeleiden) op dat er een aantal zaken aan de hand waren die haar locomotie in natuurlijke omstandigheden zelfs leek te schaden. Het ging zelfs zo ver dat in natuurlijke bewegingen (vooral wanneer ze in een over impulsieve draf liep) ze verticale scheefheid op beide schouders vertoonde. Met andere woorden zat dit paard volledig vast, waardoor zij steeds uit ballans liep, wat haar emotionaliteit aanwakkerde waardoor haar ongecontroleerde impulsiviteit nog meer werd aangezwengeld.

Was haar conditie een natuurlijke aandoening? Geheel niet (de vorderingen in de training nu tonen dat overigens ook aan)! Dit was een ernstige situatie gecreëerd door mensen. Zij bleek immers een typisch jumping paard te zijn, dat in de handen was gekomen van een vijftienjarig meisje, dat simpel redeneerde: ik wil springen, dus ik ga enkel met haar springen. Uit de reacties van Lais kan ik overigens ook afleiden dat methodes zoals sterk drijvend vrijspringen, zwaar gebruik van sporen, bit en rijzweep niet zijn geweerd. Dit paard, dat van nature wellicht impulsief en misschien vrij stijf was, werd na een aantal maanden rijtraining gewoonweg voor de leeuwen geworpen. Er werd haar niet geleerd om over de rug te lopen, er werd haar niet geleerd om die impulsiviteit onder controle te houden, er werd haar niet geleerd hoe zij degelijk kon draaien (waarom zou je je daarin verdiepen, nietwaar?). Haar impulsiviteit werd onder stressvolle omstandigheden aangemoedigd tijdens het vrijspringen. Waarna die vervolgens werd betoomd door zware bithulpen. Het resultaat: een paard met stijf opgehouden hoofd, gereduceerde bovennekspieren, een holle rug, en algehele spanning doorheen het lichaam. Dat dit op termijn leidde tot het verkeerd ontwikkelen van bepaalde spieren en opstijven van pezen en ligamenten is niet meer dan normaal. Het gevolg is dat een paard onder deze omstandigheden moeilijker en moeilijker sprongen kon nemen (voor zover dat ze daarvoor er al mentaal en fysiek toe in staat was), wat wellicht kon rekenen op het begrip van een scherpe spoor of een harde zweepslag. Verhielp dit de situatie? Misschien op korte termijn in geringe mate (maar het klinkt als een simpele oplossing, nietwaar?), maar op iets langere termijn ging de situatie van kwaad naar erger. Uiteindelijk werd de situatie dermate onhoudbaar en frustreerde het meisje zich zodanig (want ze kon niet mee op jumping met haar vriendje) dat de overduidelijke oplossing was om het paard te verkopen. Had Laïs het pad niet gekruist van iemand die zijn trainingsvaardigheden wou aanscherpen, dan was ze wellicht geëuthanaseerd.

Is dit verhaal uniek: zeer zeker niet, dit komt meer voor dan je denkt (hoewel mensen niet zo snel met dit soort falen over de brug komen). Soms in extremere versies, vaak in minder extreme versies. Maar waar is het hier misgelopen? Wel juist op punten die volgens het initiële citaat irrelevant waren.

1. Een gebrekkige gedachtengang: ik kan op het paard rijden en ik wil ermee springen, dus het paard moet simpelweg leren springen door te springen. Een simpele logica, maar helaas totaal fout. Een paard is immers geen machine die op maat is gemaakt om door mensen bereden te worden, laat staan om er zomaar mee te gaan springen. Het is een organisme met complexe karakteristieken dat enkel via degelijke en op het paard afgestelde training (met 'feel' dus) kan worden opgewerkt om fysiek en mentaal capabel te worden om het door ons gevraagde werk te doen.

2. Het hanteren van een fout, lineair en mechanisch systeem. Foute systemen bestaan dus wel degelijk: het bovenstaande systeem was ontegensprekelijk fout, althans toch voor een paard als Lais.

Vaak leidt een dergelijke "laisser faire" gedachtengang tot mooie woorden over 'plezier voor ruiter en paard', maar leidt het vaak in de praktijk tot springruiters met veel plezier die hun paarden in tegenbuiging en in volle stress over de volgende sprong aansturen, of een lachende trailrider die tijdens diverse uren van hobbelig bareback rijden aan de kust (waardoor het gewicht aanzienlijk minder wordt verdeeld over de rug) de rug van zijn paard overbelast, of de trots ogende dressuurruiter die met aanhoudende druk in de mond zijn paard eindeloos frustreert (dit laatste punt is overigens empirisch aangetoond in het onderzoek Von Borstel et al., 2014)

De realiteit is immers 'simpelweg' dat paarden geen mechanismen zijn die voor een specifiek doel als jumping, dressuur, of zelfs gewoonweg rijden in elkaar zijn gezet. Het zijn levende organismen, dieren, met een door natuurlijk, en later culturele selectie, geëvolueerde complexe fysieke en mentale eigenschappen. Wanneer wij de keuze maken om welke activiteit dan ook met onze paarden te ondernemen, dan dienen wij de verantwoordelijkheid op te nemen om die activiteit degelijk aan onze paarden aan te leren, juist opdat beiden elkaar in alle rust en plezier tegemoet kunnen komen. Een paard is immers niet van nature gemaakt om te berijden, wat niet wil zeggen dat wij zijn natuurlijke kwaliteiten niet kunnen ontwikkelen opdat hij daartoe wel in staat is. Maar dat vereist bijvoorbeeld training om het paard op een goede manier over de rug te laten lopen. Wanneer een paard wordt geboren, heeft hij geen ingebouwde functies die hem duidelijk maken wat bit-, teugel- of beenhulpen betekenen. Zoiets moet hij leren via een conditionerend proces dat de mens dient te begrijpen om het degelijk te kunnen toepassen. Anderzijds zijn paarden van nature prooidieren, met inherente gedragingen die hun skeptisch en angstig maken. Het is aan ons om onze paarden vertrouwen te inspireren op een manier die zij kunnen vatten.

Uiteraard zullen gevorderde toepassingen een meer ontwikkelde training vereisen. Maar het is fout om te denken dat recreatief paardengebruik geen degelijke training vereist. De bovengenoemde aspecten die zelfs voor de beest rudimentaire trailrider van toepassing zijn, vereisen steeds vorm van training, een 'method of horsemanship', en dergelijke training zal steeds een 'systeem' (dat wil zeggen dat je structureel zaken opbouwt en nastreeft) impliceren (anders en je ongericht en in het wilde weg aan het trainen). Wat wel waar is, is dat zo een systeem niet kan gestoeld zijn op uniformiteit, formaliteit of pure uiterlijke expressie. Een paard is immers geen machine die steeds op een eenduidig uniforme wijze dient te reageren. Niettemin kan een training systemisch maar toch variabel en adaptief zijn ten aanzien van de diverse karakteristieken van een paard. Zo een training is gestoeld op principes, niet op regels, en streeft kwaliteiten na, geen vaste expressies. Zo een training draait rond 'feel' ten aanzien van het paard, waardoor methodes in een variabel sprectrum kunnen worden toepast op maat van de eigenheid van ieder paard, en dus geen 'one system for all' promoot. Een dergelijke vorm van horsemanship is daarom niet minder systemisch, enkel minder mechanisch, minder formeel.

De complexiteit en de variabiliteit van dergelijke methodes zijn daarom net complexer en uitdagender dan een uniforme, formele methode, maar vereisen ook degelijke kennis en ervaring van de ruiter. Wanneer wij kiezen om op paarden te rijden, laat staan om paarden te bezitten, dan dienen wij onze verantwoordelijkheid op te nemen en die paarden zo goed als mogelijk te begeleiden. Weten wat goed is en wat fout impliceert geen 'mening' of 'opinie' maar kennis, inzicht en ervaring.

Daarenboven leidt een dergelijke diepgang tot een beter begrip van onze paardenvrienden, zowel op fysiek als mentaal vlak. En was dat nu net niet wat je verlangde: het oprecht samen zijn met paarden, ik durf zelfs meer zeggen, het nastreven van een eenheid met deze wonderlijke dieren. Dat begint juist met ze beter te leren kennen, waarna we deze kennis in de praktijk omzetten om de eenheid na te jagen. Zo een perspectief lijkt me net een heel stuk positiever en diepzinniger dan 'rij blij', tenminste als je ook ten volle in het paard en niet enkel de eigen rijervaring bent geïnteresseerd.

Ik begrijp dat deze post vrij aanvallend zal overkomen en het is ergens ook mijn bedoeling om dit statement krachtdadig en zonder overbodige wollige nuances te maken. Ik wil echter benadrukken dat dit geen statement tegen eender welke persoon is, maar een statement tegen een bepaalde, potentieel gevaarlijke, filosofie.

Ik wil dan ook afsluiten met de woorden van een man die heel wat meer kennis en kunde had dan mijzelf (en ik vermoed dan de meesten op dit forum): Alois Podhajsky, de voormalige directeur van de Spaanse Rijschool:

"The object of the classical art of riding is to train a horse not only to be brilliant in the movements and exercises of the High School, but also to be quiet, supple and obedient ... These qualities are the basis for every kind of riding ... A successful teacher must have a thorough knowledge of his pupils. The rider must know his horse physically as well as mentally. He should have not only a thourough knowledge of the horse's anatomy and of the funtions of his joints and muscles but also be able to understand his feelings and anticipate his reactions. With this knowledge he will ensure his horse enjoys his work and does not become sour. It would be beyond the scope of this book to discuss hippology, but any rider would be well advised to study the conformation of the horse he proposes to train."
(Alois Podhaisky, The complete training of horse and Rider, p. 29)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 04:55

Maar hoe nu brengen we bijvoorbeeld een middelbare school bezoekende lezer van 15 jaar die 6 jaar les gehad heeft op een manegepaard van een papagaai en vorig jaar haar eigen pony heeft gekregen verder?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 08:19

Peetstap schreef:
En ja.. Geheel In Bertie haar lijn: hoop toch echt dat we ondanks alle serieuze trainings dingen en vele :list: wel lol blijven maken met de paardjes.

Hier wordt hopenlijk onze maandenlange zoektocht naar ander paardje volgende week eindelijk beloond , en kunnen we weer los.

Dat doen we zeker!! Eind van de maand gaan we er lekker naar de bossen op vakantie met de paarden.

Leuk dat je zoektocht hopelijk is volbracht!

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 08:58

Simpelman schreef:
Maar hoe nu brengen we bijvoorbeeld een middelbare school bezoekende lezer van 15 jaar die 6 jaar les gehad heeft op een manegepaard van een papagaai en vorig jaar haar eigen pony heeft gekregen verder?

Leuk dat u hier over begint. Ik ben namelijk die 15-jarige middelbare school leerling die 6 jaar op een manege heeft gereden. Ik heb ongeveer 2 jaar geleden mijn eerste eigen pony gekocht. In het begin heb ik best wat problemen gehad met die pony, want op een manege leer je echt niet genoeg om na 6 jaar een eigen pony te kunnen hebben. En zeker niet zo'n groene pony als ik kocht (hij was 3,5 toen ik hem kocht). Ik heb in het begin heel veel grondwerk gedaan waardoor we elkaar beter leerden kennen, maar het rijden ging nog steeds niet echt goed. Ik heb bij een aantal instructrices gelest, maar ze pasten niet zo goed bij ons. Toen u dit topic openende ben ik meteen mee gaan lezen. Alles wat hier genoemd wordt is erg interessant, ook voor mij als 15-jarige. Ik ben eerst bezig geweest met het vwnw aan de longe, wat al vrij snel goed ging, en nu ook bezig ohz. Mijn pony heeft inmiddels een behoorlijk constant tempo en is nu eindelijk ook met rijden vrij ontspannen. Hij wordt -zoals veel mensen hier beschrijven- ook wat lui aan het been. Waar hij eerst altijd met zijn hoofd heel erg hoog liep, loopt hij nu vrijwel altijd met zijn neus op borsthoogte en komt regelmatig ook een stukje helemaal naar beneden ohz. Dit topic heeft ons dus zeker wel wat gebracht.
Ik zal eerdaags een filmpje maken voor jullie.
Ik denk wel dat er niet heel veel leeftijdsgenoten van mij meelezen hier, maar er zullen vast een aantal zijn die jullie hierdoor wel bereiken.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 09:18

Ik vind het sowieso al bijzonder dat je als 15 jarige hiervoor open staat :) +:)+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 09:26

Ik denk eigenlijk dat kinderenen jong volwassenen juist veel meer open staan voor leren.
Die zitten nog vol in hun schooltijd en zuigen informatie op als een spons.

Het zijn eerder de 'trotse' volwassenen met de 'we doen het al 20 jaar zo' instelling die niet snel wat nieuws aannemen.

Ik kende met 15 het 'rode boekje' (nederlandse instructeurs en hun ruiters) in iedergeval al uit mijn hoofd :P

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 09:37

Nou ik wilde dat de verzorgster van mijn paard (15) er zo over dacht. Helaas was zij puur uit eigenbelang en bezig, ten koste van mijn paard (gelijk een einde aan gemaakt toen ik daar achter kwam..). En zo ken ik er nog wel een paar helaas.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 09:41

Denk ook niet dat het met leeftijd te maken heeft... sommige mensen zijn gewoon nieuwsgieriger en leergieriger dan anderen... dat is meer karakter/instelling.
Ik las op mijn 15de alles wat los en vast zit... en dat doe ik nog steeds als ik de kans krijg... en denk dat ik dat over 20 jaar ook nog steeds doe.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 10:02

Daar ben ik het wel mee eens :j

Bij sommige mensen is het aan een dood paard trekken. Ongeacht hoeveel je je best doet.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 10:19

Simpelman schreef:

thirzanaomi schreef:
Ik denk wel dat er niet heel veel leeftijdsgenoten van mij meelezen hier, maar er zullen vast een aantal zijn die jullie hierdoor wel bereiken.

Ik schat dat 15 à 20% van de topic volgers onder de 18jr is. :)