Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
juliedo24 schreef:ik heb heel lang terug weer eens op vicky gereden en zat een hoop verbetering in! maarrrrr niet perfect, ze valt heel veel op de voorhand en maag een stuk actiever, maar ze ontspande wel veel meer dan vorige keer!
eigen commentaar:
- zoals al gezegd, valt op de voorhand
- mag veel actiever
- ik moet niet zoveel meegeven
- maar positief: ik zie meer ontspanning en buikspiertjes + ruggebruik![]()
- geen onderhalsspier meer (meestal dan)
ik had me verder bijna niet met de voorkant bezig gehouden, ze zakte helemaal uit zichzelf.
[ Afbeelding ]
hals strekken
[ Afbeelding ]
zulke momentjes zitten er ook bij[ Afbeelding ]
en dan met bit. ze is gespannen, kropt zichzelf op, valt terug, valt op de voorhand, gaat weer hangen (bitloos hangt ze niet, met bit wel), oftewel alles wat fout kán gaan gaat fout.
[ Afbeelding ]
het lijkt alsof ik heel streng ben en dat vicky heel erg hangt maar dat is niet zo, het komt omdat ik veel te veel meegeef. hier wordt ook aan gewerkt, handen voor je en hielen uitdrukken.
verder ben ik benieuwd naar jullie commentaar!
LoveUggs schreef:Bedankt voor je tip haha. T is niet dat ik mn binnenbeen naar achter leg, maar ik hou hem er aan. Ze zeggen altijd; paard moet naar voren gaan op 2 zijdige kuitdruk, en op zij voor een 1 zijdige kuitdruk.
0000 schreef:Altijd de schouder voor de achterhand plaatsen ipv de achterhand terug proberen te zetten. Als je in galop je binnenbeen naar achteren gaat leggen geef je een heel onlogische hulp en maak je het alleen erg lastig voor je paard. Werken aan het plaatsen van de schouder dus, buitenteugel er goed bij houden en vooral je paard vanaf de neus recht maken. Heb ze zelf liever iets naar buiten gesteld op een lange zijde dan naar binnen zelfs, daar worden ze uiteindelijk rechter van.
LoveUggs schreef:Dat is idd waar 0000, stom dat ik dat soort dingen weet en het dan zeg maar 'vergeet'...
Bedankt voor het wakkermaken
LoveUggs schreef:Als ik die kans krijg grijp ik hem zeker aan haha. Maar t karakter van Amira spreekt me heel erg aan. Je ziet gewoon aan haar manier van doen, en merkt aan haar karakter dat ze echt wil, en dat er zeker meer in zit. Punt is alleen dat ik nog nooit een paard heb hoeven rechtrichten.. Ik weet dat je de binnenhoefslag moet gebruiken, maar daar houd mijn kennis qua rechtrichten op.. Met dressuur ben ik dan wel al aardig op weg, en weet hoe ik m'n paard correct kan laten lopen (op achterhand etc) en dit lukt me ook op jongere groenere paarden maar die waren dan al aardig recht gericht.
En denk dat het m daar ook zit. Dat ik wat dat betreft geen idee heb wat ik moet doen xD.
juliedo24 schreef:ik heb heel lang terug weer eens op vicky gereden en zat een hoop verbetering in! maarrrrr niet perfect, ze valt heel veel op de voorhand en maag een stuk actiever, maar ze ontspande wel veel meer dan vorige keer!
eigen commentaar:
- zoals al gezegd, valt op de voorhand
- mag veel actiever
- ik moet niet zoveel meegeven
- maar positief: ik zie meer ontspanning en buikspiertjes + ruggebruik![]()
- geen onderhalsspier meer (meestal dan)
ik had me verder bijna niet met de voorkant bezig gehouden, ze zakte helemaal uit zichzelf.
[ Afbeelding ]
hals strekken
[ Afbeelding ]
zulke momentjes zitten er ook bij[ Afbeelding ]
en dan met bit. ze is gespannen, kropt zichzelf op, valt terug, valt op de voorhand, gaat weer hangen (bitloos hangt ze niet, met bit wel), oftewel alles wat fout kán gaan gaat fout.
[ Afbeelding ]
het lijkt alsof ik heel streng ben en dat vicky heel erg hangt maar dat is niet zo, het komt omdat ik veel te veel meegeef. hier wordt ook aan gewerkt, handen voor je en hielen uitdrukken.
verder ben ik benieuwd naar jullie commentaar!
0000 schreef:LoveUggs schreef:Als ik die kans krijg grijp ik hem zeker aan haha. Maar t karakter van Amira spreekt me heel erg aan. Je ziet gewoon aan haar manier van doen, en merkt aan haar karakter dat ze echt wil, en dat er zeker meer in zit. Punt is alleen dat ik nog nooit een paard heb hoeven rechtrichten.. Ik weet dat je de binnenhoefslag moet gebruiken, maar daar houd mijn kennis qua rechtrichten op.. Met dressuur ben ik dan wel al aardig op weg, en weet hoe ik m'n paard correct kan laten lopen (op achterhand etc) en dit lukt me ook op jongere groenere paarden maar die waren dan al aardig recht gericht.
En denk dat het m daar ook zit. Dat ik wat dat betreft geen idee heb wat ik moet doen xD.
Ken je het scala? Er is een reden dat dat niet begint met rechtrichten....Natuurlijk laat je een paard niet zo krom als een banaan doorkachelen, maar voor een paard echt recht is zijn ze bij mij wel Z klaar of lopen ze dat zelfs al een tijd.
Bedenk dat er ook een verschil is tussen recht lopen en recht zijn! Een paard dat spoort is niet per definitie rechtgericht. Pas als alle oefeningen op allebei de handen evengoed gaan, het paard net zo ver naar links kan buigen als naar rechts, hij rechtsom net zo soepel en groot galoppeert als linksom enz enz, dan spreek je van een recht paard. Maar een paard dat bijvoorbeeld wijken voor het linkerbeen al aardig beheerst, maar voor het rechterbeen nog hartstikke moeilijk vindt, kan prima gewoon sporen in een normale arbeidsdraf. Kortom er zijn heel veel variaties op 'recht zijn'.
Ik weet dat rechtrichten op bokt als iets heel aparts wordt gezien en dat een scheef paard vaak maar direct als slecht gereden wordt bestempeld, maar zo werkt het in de praktijk niet. Rechtrichten zit verweven in de opleiding en hoe verder je komt, hoe rechter een paard zal worden. Mijn L2 paard zet ook nog vaak de kont naar binnen in galop, zeker als ik wat ga schakelen in galop. Dat geeft niets, zegt niets over hoe het paard is afgericht, maar zegt wel iets over hoe sterk ze al is en dat ze nog veel sterker moet worden. Kijk eens naar de beenzetting in galop en bedenk hoe zwaar het eigenlijk is als een paard volledig rechtgericht galoppeert!
Aanvulling: probeer los te laten dat je het paard eerst, nu, direct recht moet richten en dat het anders niet goed is. Werk aan een volledige opleiding waarbij uiteindelijk het hele scala aan bod komt (voor het paard, maar ook voor jezelf, dus instructie die niet enkel op één onderdeel of op een bepaald plaatje focust). Langzaam maar zeker begint het dan allemaal bij elkaar aan te sluiten.
welmoed__ schreef:Wat is dat voor een rare reactie? Natuurlijk heb ik les, maar ik mag toch wel ergens anders informatie en tips op doen? Volgens mij is daar dit topic voor bedoelt.