[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 07:59

@michelle: ik bedoelde inderdaad dat je je wat meer mag laten opgooien en minder zelf moet gaan doen. Maar ik zag het net ook minder. Leuk filmpje en fijn dat je paard gaat ontspannen. Ik ben wel heel erg benieuwd wat er gebeurd als je teugels wat meer oppakt, want bitloos lijkt het alsof je geen contact hebt, of zie ik dat verkeerd?

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 12:08

ik heb heel lang terug weer eens op vicky gereden en zat een hoop verbetering in! maarrrrr niet perfect, ze valt heel veel op de voorhand en maag een stuk actiever, maar ze ontspande wel veel meer dan vorige keer!
eigen commentaar:
- zoals al gezegd, valt op de voorhand
- mag veel actiever
- ik moet niet zoveel meegeven
- maar positief: ik zie meer ontspanning en buikspiertjes + ruggebruik :)
- geen onderhalsspier meer (meestal dan)

ik had me verder bijna niet met de voorkant bezig gehouden, ze zakte helemaal uit zichzelf.
Afbeelding

hals strekken
Afbeelding

zulke momentjes zitten er ook bij :Y) Afbeelding

en dan met bit. ze is gespannen, kropt zichzelf op, valt terug, valt op de voorhand, gaat weer hangen (bitloos hangt ze niet, met bit wel), oftewel alles wat fout kán gaan gaat fout.
Afbeelding

het lijkt alsof ik heel streng ben en dat vicky heel erg hangt maar dat is niet zo, het komt omdat ik veel te veel meegeef. hier wordt ook aan gewerkt, handen voor je en hielen uitdrukken.
verder ben ik benieuwd naar jullie commentaar!

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 12:45

Ik ben blij :D

Ik heb gister mijn eerste les gehad bij mijn nieuwe instructrice. En het ging werkelijk GEWELDIG.
<3

Ze geeft namelijk echt les uit je zit. En dat is zo geweldig <3

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 15:35

Fry schreef:
Ik ben blij :D

Ik heb gister mijn eerste les gehad bij mijn nieuwe instructrice. En het ging werkelijk GEWELDIG.
<3

Ze geeft namelijk echt les uit je zit. En dat is zo geweldig <3

Leuk Fry!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 15:39

juliedo24 schreef:
ik heb heel lang terug weer eens op vicky gereden en zat een hoop verbetering in! maarrrrr niet perfect, ze valt heel veel op de voorhand en maag een stuk actiever, maar ze ontspande wel veel meer dan vorige keer!
eigen commentaar:
- mag veel actiever

ik had me verder bijna niet met de voorkant bezig gehouden, ze zakte helemaal uit zichzelf.
[ Afbeelding ]

hals strekken
[ Afbeelding ]

zulke momentjes zitten er ook bij :Y) [ Afbeelding ]

en dan met bit. ze is gespannen, kropt zichzelf op, valt terug, valt op de voorhand, gaat weer hangen (bitloos hangt ze niet, met bit wel), oftewel alles wat fout kán gaan gaat fout.
[ Afbeelding ]

het lijkt alsof ik heel streng ben en dat vicky heel erg hangt maar dat is niet zo, het komt omdat ik veel te veel meegeef. hier wordt ook aan gewerkt, handen voor je en hielen uitdrukken.

Ik denk niet zozeer dat je te veel mee geeft. Je drukt je handen naar beneden en zet ze vast.. Handen wat meer dragen, en ontspannen. Veel overgangen maken, en aan het werk zetten. Het ziet er heeeeeeel ontspannen uit, maar in dit geval te.. Het ziet er een beetje uit van "tututututuuu ik kom er zo ook wel, rustig aan.." Snap je? Dat moet er uit, meer tempo, actiever (zoals je zelf ook zegt) en veel schakelen. Dan verdwijnt die houding wat meer, en gaat het er actiever uitzien. :j

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:42

oke dank je wel! deze pony is wel vrij snel, houd er van om je lekker uit te proberen enzo, dus ik was wel blij dat ze lekker rustig aan deed, maar dat deed ze dus iets té :+ het lijkt inderdaad alsof ik mijn handen vast zet maar dat is niet het geval. ik zal er eens op letten!

verder nog iets?

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 20:58

fry inderdaad leuk! ik ben benieuwd naar fotos ;)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 12:28

Poeeeehh!! Leuk zo'n jong ding rijden haha, vooral als ze geschoren zijn, je 's avonds rijd, en het flink is afgekoeld..
Gingen gister als een trein met Amira door de bak heen, totaal geen buiging, en ze was het woord, en de hulpen "HO" compleet vergeten. Ondanks dat ze zich netjes gedroeg, en geen gekke sprongen maakte, ging ze als een malle door de bak.. Verder wel braaf hoor, maar dacht dus: Ik zet haar maar even aan het werk, aandacht bij mij krijgen, veel tempowisselingen (dat we sws al mee nemen om haar op de achterhand te zetten), veel wendingen, niet bestaande figuren rijden om haar om het been heen te krijgen, wat ik ook deed, niets hielp. Volte? Over de buitenschouder, en in noodvaart de volte op. Enorm door mijn buitenteugel een lopen, wat ze normaal amper tot niet doet.. Nou, dan maar een galopje. Wist niet dat ze zo hard kon! Eigenlijk continu op de volte gezet in galop. Steeds weer stelling vragen, en toch maar proberen te schakelen. Naar mijn gevoel te lang gegalopeerd, maar wou het tempo onder controle krijgen voor ze terug naar draf mocht. Uiteindelijk na een rustig arbeidsgalopje, en naar mijn idee op de achterhand, terug naar draf, en toen had ik ineens een heel rustig paard :+ En toen kwam de buiging in haar lichaam terug. Kon ik de teugels wat langer maken, en ging ze daar ontspannen. Maar uiteindelijk had ik wel een pony die van achter naar voren liep. Vw-nw liep, en haar rugspieren ontspande! *\o/*
Daar dan ook rustig begonnen met afronden. Na nog wat figuren, lekker uitgedraafd en vervolgens zonder mijn hand te gebruiken een overgang naar stap. Zo, heb weer even mijn zegje gedaan :+ En nog mooier, t is toch nog best on topic!

Iemand nog tips om haar recht te richten? Zijn veel op de binnenhoefslag bezig, maar meer oefeningen weet ik er eigenlijk niet zo voor. Komt in galop op beide handen met haar kont naar binnen. Probeer dan haar kont naar buiten te drukken met mn been, desnoods tikje achter mijn kuit, en dan mijn buitenteugel er wat meer aan, maar dit snapt ze niet. Binnenteugel blijf ik dan vanaf, omdat ze op de combinatie binnenteugel, en binnenbeen eraan naar binnen komt..

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:40

Altijd de schouder voor de achterhand plaatsen ipv de achterhand terug proberen te zetten. Als je in galop je binnenbeen naar achteren gaat leggen geef je een heel onlogische hulp en maak je het alleen erg lastig voor je paard. Werken aan het plaatsen van de schouder dus, buitenteugel er goed bij houden en vooral je paard vanaf de neus recht maken. Heb ze zelf liever iets naar buiten gesteld op een lange zijde dan naar binnen zelfs, daar worden ze uiteindelijk rechter van.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 13:01

Bedankt voor je tip haha. T is niet dat ik mn binnenbeen naar achter leg, maar ik hou hem er aan. Ze zeggen altijd; paard moet naar voren gaan op 2 zijdige kuitdruk, en op zij voor een 1 zijdige kuitdruk.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:11

LoveUggs schreef:
Bedankt voor je tip haha. T is niet dat ik mn binnenbeen naar achter leg, maar ik hou hem er aan. Ze zeggen altijd; paard moet naar voren gaan op 2 zijdige kuitdruk, en op zij voor een 1 zijdige kuitdruk.

Euh ja, maar als je ze verschil wilt laten weten tussen buigen (eenzijdig op de plek) en zijwaarts (eenzijdig naar achter) dan kan het sowieso niet op die manier. En dat verschil heb je later wel erg hard nodig. Ik probeer het zo simpel mogelijk te houden. Beide benen is naar voren. Eén been op de plek laten liggen is buigen om het been en kan je ook gebruiken om de schouder wat naar buiten te drukken, één been naar achteren is achterbeen verder zijwaarts onder de massa plaatsen. Je kan echt geen twee verschillende dingen doen met dezelfde hulp, dan wordt het gokwerk voor je paard en dat vinden ze meestal erg vervelend.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:15

0000 schreef:
Altijd de schouder voor de achterhand plaatsen ipv de achterhand terug proberen te zetten. Als je in galop je binnenbeen naar achteren gaat leggen geef je een heel onlogische hulp en maak je het alleen erg lastig voor je paard. Werken aan het plaatsen van de schouder dus, buitenteugel er goed bij houden en vooral je paard vanaf de neus recht maken. Heb ze zelf liever iets naar buiten gesteld op een lange zijde dan naar binnen zelfs, daar worden ze uiteindelijk rechter van.

mee eens, ik noem het altijd voorhand voor de achterhand plaatsen. Heb je ze op die manier zo dat ze recht door de bocht kunnen, kun je met stelling en buiging gaan werken om de kortere spieren langer te maken.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 13:21

Dat is idd waar 0000, stom dat ik dat soort dingen weet en het dan zeg maar 'vergeet'...
Bedankt voor het wakkermaken :+

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:40

LoveUggs schreef:
Dat is idd waar 0000, stom dat ik dat soort dingen weet en het dan zeg maar 'vergeet'...
Bedankt voor het wakkermaken :+

Geeft helemaal niets. Dat is net het moeilijke van het opleiden van een (dressuur)paard. Sommige stukjes vallen pas veel later op hun plek. Ik weet nog met mijn eerste pony toen ik M moest gaan rijden (toen mocht je nog maar 15 wp geloof ik) hoeveel moeite ik heb gehad met oefeningen als schouderbinnenwaarts, travers en de keertwendingen (hoewel ik die laatste nog altijd vreselijk moeilijk vind haha, dat leer ik nooit meer geloof ik). Ik was daar al een hele tijd mee aan het klooien en kreeg het maar niet voor elkaar. Uiteindelijk mocht ik het allemaal eens proberen op een heel ervaren pony, echt zo'n dier dat al een keer of 3 Z had gelopen en het al deed als je een hulp gaf die er een beetje op leek :) Pas toen ik de oefeningen een aantal keer had mogen voelen, viel het kwartje ook bij mijn eigen pony.
Inmiddels zijn we heel wat jaren verder en weet je, ieder paard dat ik rijd is nog altijd een nieuwe uitdaging. Maar, omdat ik weet hoe het hoort te voelen, hoe ik het wil hebben en waar het uiteindelijk naartoe moet, heb ik niet meer het gevoel dat ik geen idee heb wat ik aan het doen ben, zoals toen. Maar ieder jong paard vind iets anders moeilijk, reageert anders, heeft een ander tempo en een andere manier van leren. Dat maakt het juist zo leuk om te doen. Moraal van het verhaal, als je de kans krijgt om een tijd op een echt ervaren paard te rijden (min Z niveau), doen!! Je leert er ongelofelijk veel van en pas daarna gaan die basispuzzelstukjes echt op zijn plek vallen. Omdat je dan pas weet waar je ze uiteindelijk voor nodig hebt, begrijp je ineens waarom het zo voelt zoals het voelt.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 14:11

Als ik die kans krijg grijp ik hem zeker aan haha. Maar t karakter van Amira spreekt me heel erg aan. Je ziet gewoon aan haar manier van doen, en merkt aan haar karakter dat ze echt wil, en dat er zeker meer in zit. Punt is alleen dat ik nog nooit een paard heb hoeven rechtrichten.. Ik weet dat je de binnenhoefslag moet gebruiken, maar daar houd mijn kennis qua rechtrichten op.. Met dressuur ben ik dan wel al aardig op weg, en weet hoe ik m'n paard correct kan laten lopen (op achterhand etc) en dit lukt me ook op jongere groenere paarden maar die waren dan al aardig recht gericht.
En denk dat het m daar ook zit. Dat ik wat dat betreft geen idee heb wat ik moet doen xD.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:23

LoveUggs schreef:
Als ik die kans krijg grijp ik hem zeker aan haha. Maar t karakter van Amira spreekt me heel erg aan. Je ziet gewoon aan haar manier van doen, en merkt aan haar karakter dat ze echt wil, en dat er zeker meer in zit. Punt is alleen dat ik nog nooit een paard heb hoeven rechtrichten.. Ik weet dat je de binnenhoefslag moet gebruiken, maar daar houd mijn kennis qua rechtrichten op.. Met dressuur ben ik dan wel al aardig op weg, en weet hoe ik m'n paard correct kan laten lopen (op achterhand etc) en dit lukt me ook op jongere groenere paarden maar die waren dan al aardig recht gericht.
En denk dat het m daar ook zit. Dat ik wat dat betreft geen idee heb wat ik moet doen xD.

Ken je het scala? Er is een reden dat dat niet begint met rechtrichten....Natuurlijk laat je een paard niet zo krom als een banaan doorkachelen, maar voor een paard echt recht is zijn ze bij mij wel Z klaar of lopen ze dat zelfs al een tijd.
Bedenk dat er ook een verschil is tussen recht lopen en recht zijn! Een paard dat spoort is niet per definitie rechtgericht. Pas als alle oefeningen op allebei de handen evengoed gaan, het paard net zo ver naar links kan buigen als naar rechts, hij rechtsom net zo soepel en groot galoppeert als linksom enz enz, dan spreek je van een recht paard. Maar een paard dat bijvoorbeeld wijken voor het linkerbeen al aardig beheerst, maar voor het rechterbeen nog hartstikke moeilijk vindt, kan prima gewoon sporen in een normale arbeidsdraf. Kortom er zijn heel veel variaties op 'recht zijn'.
Ik weet dat rechtrichten op bokt als iets heel aparts wordt gezien en dat een scheef paard vaak maar direct als slecht gereden wordt bestempeld, maar zo werkt het in de praktijk niet. Rechtrichten zit verweven in de opleiding en hoe verder je komt, hoe rechter een paard zal worden. Mijn L2 paard zet ook nog vaak de kont naar binnen in galop, zeker als ik wat ga schakelen in galop. Dat geeft niets, zegt niets over hoe het paard is afgericht, maar zegt wel iets over hoe sterk ze al is en dat ze nog veel sterker moet worden. Kijk eens naar de beenzetting in galop en bedenk hoe zwaar het eigenlijk is als een paard volledig rechtgericht galoppeert!

Aanvulling: probeer los te laten dat je het paard eerst, nu, direct recht moet richten en dat het anders niet goed is. Werk aan een volledige opleiding waarbij uiteindelijk het hele scala aan bod komt (voor het paard, maar ook voor jezelf, dus instructie die niet enkel op één onderdeel of op een bepaald plaatje focust). Langzaam maar zeker begint het dan allemaal bij elkaar aan te sluiten.
Laatst bijgewerkt door 0000 op 08-11-13 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:23

juliedo24 schreef:
eigen commentaar:
- mag veel actiever

[ Afbeelding ]

hals strekken
[ Afbeelding ]

zulke momentjes zitten er ook bij :Y) [ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Wat ik zie is een ruiter en een pony die dezelfde houding aannemen... allebei voorover gebogen..
Ik zou zeggen borstjes voorruit... ga lekker trots op je pony zitten en ga veel schakelen :P

succes :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 14:32

0000 schreef:
LoveUggs schreef:

Ken je het scala? Er is een reden dat dat niet begint met rechtrichten....Natuurlijk laat je een paard niet zo krom als een banaan doorkachelen, maar voor een paard echt recht is zijn ze bij mij wel Z klaar of lopen ze dat zelfs al een tijd.
Bedenk dat er ook een verschil is tussen recht lopen en recht zijn! Een paard dat spoort is niet per definitie rechtgericht. Pas als alle oefeningen op allebei de handen evengoed gaan, het paard net zo ver naar links kan buigen als naar rechts, hij rechtsom net zo soepel en groot galoppeert als linksom enz enz, dan spreek je van een recht paard. Maar een paard dat bijvoorbeeld wijken voor het linkerbeen al aardig beheerst, maar voor het rechterbeen nog hartstikke moeilijk vindt, kan prima gewoon sporen in een normale arbeidsdraf. Kortom er zijn heel veel variaties op 'recht zijn'.
Ik weet dat rechtrichten op bokt als iets heel aparts wordt gezien en dat een scheef paard vaak maar direct als slecht gereden wordt bestempeld, maar zo werkt het in de praktijk niet. Rechtrichten zit verweven in de opleiding en hoe verder je komt, hoe rechter een paard zal worden. Mijn L2 paard zet ook nog vaak de kont naar binnen in galop, zeker als ik wat ga schakelen in galop. Dat geeft niets, zegt niets over hoe het paard is afgericht, maar zegt wel iets over hoe sterk ze al is en dat ze nog veel sterker moet worden. Kijk eens naar de beenzetting in galop en bedenk hoe zwaar het eigenlijk is als een paard volledig rechtgericht galoppeert!

Aanvulling: probeer los te laten dat je het paard eerst, nu, direct recht moet richten en dat het anders niet goed is. Werk aan een volledige opleiding waarbij uiteindelijk het hele scala aan bod komt (voor het paard, maar ook voor jezelf, dus instructie die niet enkel op één onderdeel of op een bepaald plaatje focust). Langzaam maar zeker begint het dan allemaal bij elkaar aan te sluiten.

Bedankt! Ik ga idd wel les nemen, en zal het tot die tijd een beetje laten rusten. Zal het wel mee nemen, maar in alle rust. Moet even aankijken hoe het gaat met school voor ik les met haar neem maar eigenaar en ik werken gelukkig aan dezelfde dingen haha.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 16:34

Scala zegt inderdaad dat je daar mee niet mee begint. Je begint met de tact. Maar als meer klassieke ruiter blijf ik het een raar concept vinden. Een scheef bewegend/zijnd paard zal veel lastiger z'n tact bewaren dan een recht paard.

Tja dus ik begin nog steeds heel stug met een paard recht tussen mijn benen te laten bewegen en vervolgens recht te richten vanuit de achterbenen. Tact besteed ik maar zo weinig aandacht aan. Dat valt over het algemeen vanzelf wel op z'n plaats.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 16:51

Wie zou mij wat tips kunnen geven om een betere aanleuning te krijgen?
Hij zakt redelijk, maar moet nu nog ronder. Ik ben al bezig met overgangen maken, zodat hij actief word en op het achterbeen komt. In galop krijg ik haast niet naar beneden, daar wil die amper zakken.
Zadel past goed, recent nog naar de tandarts en osteopaat geweest en dat was allemaal goed.

Wie heeft voor mij een goede tips om mee aan het werk te gaan?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 16:52

Les nemen? :o

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 16:55

Wat is dat voor een rare reactie? Natuurlijk heb ik les, maar ik mag toch wel ergens anders informatie en tips op doen? Volgens mij is daar dit topic voor bedoelt. ;)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 16:57

welmoed__ schreef:
Wat is dat voor een rare reactie? Natuurlijk heb ik les, maar ik mag toch wel ergens anders informatie en tips op doen? Volgens mij is daar dit topic voor bedoelt. ;)

Niet echt, nee. Zoals in de titel staat is dit een fotoverzamelingstopic. Verder gaan we tussendoor wat verder in op de theorie. Maar zo'n vraag, zonder beeld, zonder verder uitleg, sorry, daar kunnen wij niks mee.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 17:01

Dan is dat duidelijk. Dan ga ik het ergens anders zoeken. Maar dan mag er alsnog normaal op mij gereageerd worden. Het kan gebeuren dat ik fout zit in een topic, dat kan, zoals jij nu doet, normaal verteld worden. ;)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 17:59

kan gebeuren Welmoed__
Heb je beeldmateriaal waar we vanuit kunnen werken? Ik ben benieuwd....

ongeschreven regel is hier ook dat als je beeldmateriaal plaatst dat je eerst zelf verteld wat je ziet :)